February 9, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Dehman][quote=Death On Wings][quote=Dehman][quote=Death On Wings]Självklart, 10 kr är inte värt ett skvatt.
Nej men tänk om det händer varje dag. Då blir det mer och mer. 😉
Jag hade gett pojken en tia. Men att säga att 10kr inte är värt ett skvatt är fel. Pengar är alltid pengar.
Vad får du för 10kr ? Har nog inte köpt något som kostat så lite på flera år.
Det är just sådant tänkande som gör att man helt plötsligt står utan pengar.
Jasså det säger du ? Undrar när det blir då jag inte har ont om pengar nu.
Sluta leka rik förfan. Ändå ingen som kommer tycka att du är jättetuff.
December 31, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Death On Wings][quote=Sardaukar][quote=Death On Wings]Svaret var ju riktat mot mig så.
Men du säger att 10kr inte är värt ett skvatt?
exakt det är ju inte det
Som jag sa...tala för dig själv.
1kg makaroner kan göra en hel familj mätta.
Varför skulle jag tala för någon annan när det är jag som svarar ?
December 5, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar][quote=Death On Wings][quote=Sardaukar][quote=Death On Wings]Svaret var ju riktat mot mig så.
exakt det är ju inte det
Som jag sa...tala för dig själv.
1kg makaroner kan göra en hel familj mätta.
Varför skulle jag tala för någon annan när det är jag som svarar ?
Det finns nog personer som tar åt sig efter dina uttalanden om att 10kr inte är värt någonting. Därför borde du inte formulera dig som att "så här är det punkt slut".
Du borde formulera dig annorlunda. T.ex.
"Jag tycker inte 10kr spelar så stor roll."
Många tior blir mycket pengar.
*Edit* När du köper något som kostar 90:- och ger en hundralapp till kassören. Säger du då att det är jämt?
July 14, 2004
Death On Wings wrote: Många tior blir mycket penar ? Detta var en tia och inget mer.
När jag sagt att de kan behålla växeln de få gånger jag handlar med kontanter så säger de att de inte kan det då det blir fel i räknignen sen.
jep, det är inte som i usa att dom kan provisionsräkna de.
o.t : jag vet faktiskt inte 😕 jag har förvånat mig själv i såna här situationer tidigare, svårt att säga rakt av ja/nej bara 🙂
February 16, 2005
jag hade nog sett till att grabben fick sin choklad..
Sen har jag själv jobbat bakom kassa och vet att tonåringar fösöker så gott de går, en slyngel tankade för 23kr (varför tankar mopedister på bemanade stationer där det är fan så möe dyrare?) i alla fall, han hade bara 20 sa han, då sa jag
-"här har du en telefon, ring nån som kan komma hit å betala åt dig" för vi fick inte under några som helst omständigheter släppa folk som inte kunde betala för sin bensin, det var skit samma om det var 1 eller 100 kr.. då rotade han upp en tia ur fickan och betalade för sig, så jag frågade om han står och ljuger mig rakt upp i ansiktet, han visade sig inte där igen.. detta hände inte bara en gång utan det är många som försöker... nu tror jag inte att grabben på 4-5år försökte med detta.
July 14, 2004
Johan Nicklasson wrote: jag hade nog sett till att grabben fick sin choklad..
Sen har jag själv jobbat bakom kassa och vet att tonåringar fösöker så gott de går, en slyngel tankade för 23kr (varför tankar mopedister på bemanade stationer där det är fan så möe dyrare?) i alla fall, han hade bara 20 sa han, då sa jag
-"här har du en telefon, ring nån som kan komma hit å betala åt dig" för vi fick inte under några som helst omständigheter släppa folk som inte kunde betala för sin bensin, det var skit samma om det var 1 eller 100 kr.. då rotade han upp en tia ur fickan och betalade för sig, så jag frågade om han står och ljuger mig rakt upp i ansiktet, han visade sig inte där igen.. detta hände inte bara en gång utan det är många som försöker... nu tror jag inte att grabben på 4-5år försökte med detta.
:)R
December 31, 2001
p4zz wrote: [quote=Death On Wings]Många tior blir mycket penar ? Detta var en tia och inget mer.
När jag sagt att de kan behålla växeln de få gånger jag handlar med kontanter så säger de att de inte kan det då det blir fel i räknignen sen.
Vi har förstått att du är rik nu... orka
Jag är inte rik jag sliter för de pengarna som vilken person somhelst som jobbar.
Att du ens orkar posta sådana meningslösa inlägg är dock otroligt.
January 28, 2003
Johan Nicklasson wrote: Sen har jag själv jobbat bakom kassa och vet att tonåringar fösöker så gott de går, en slyngel tankade för 23kr (varför tankar mopedister på bemanade stationer där det är fan så möe dyrare?) i alla fall, han hade bara 20 sa han, då sa jag
Nej, det är ju rätt svårt att köra moppe om man är så kort. Kanske en Cresent Compact, men då kommer problemen med att kicka och lilla kraften han får med så liten kropp och korta ben. Man skulle ju kunna tänka sig att hans farsa byggt en specialmoped till honom, men det bryter ju mot lagen och inga föräldrar vill ju att sina barn skall göra det. Fast om de nu gav ungen en chokladpeng och visste om det, då verkar de ju inte så samvetsgranna och hade antagligen kunnat bygga en olaglig moppe till sin femåring. Med elstart då.
Frågan jag ställer mig är i alla fall, vad var det för choklad? Var det mjölkchoklad eller sån med nötter i? Hade det varit med nötter i så hade jag inte gett honom en tia, han är kanske nötallergiker och då hade han ju kunnat dö.
December 5, 2001
Death On Wings wrote: Många tior blir mycket penar ? Detta var en tia och inget mer.
Jag hoppades att du skulle säga det och då undrar jag...
Är det bara just vid detta tillfället du skulle värdera en tia till ingenting? Jag trodde du menade att en tia är ingenting oavsett vad du gör med den. För om det är så, så kan du ju skänka en tia till alla på NH. Skänk 1 om dagen förslagsvis så känns det ju inget i plånboken. Det är ju ändå inga pengar
🙄
*Edit* Om du inte förstår vad jag menar, så försöker jag förklara för dig att om man aldrig bryr sig om småpengar så kan man gå miste om flera tusenlappar varje år för att köpa något vettigt. Upp till dig.
December 31, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Death On Wings]Många tior blir mycket penar ? Detta var en tia och inget mer.
Är det bara just vid detta tillfället du skulle värdera en tia till ingenting? Jag trodde du menade att en tia är ingenting oavsett vad du gör med den. För om det är så, så kan du ju skänka en tia till alla på NH. Skänk 1 om dagen förslagsvis så känns det ju inget i plånboken. Det är ju ändå inga pengar
🙄
En tia är ingenting men skulle jag donera 10 kr till varje person på NH skulle det inte vara en 10a längre eller hur ?
Och hur ofta händer dig detta i en afär ? Det har aldrig hänt mig under mina 20 år så jag lär ju inte bli pank på att ge barn pengar som har ont om dem när de ska betala.
Edit: Jag tror inte du fattar att det hela tiden rör sig om en tia, du försöker hela tiden få den till ett störe antal. Förstår inte vart du får det ifrån då hela inlägget har handlat om EN tia.
December 5, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar][quote=Death On Wings]Många tior blir mycket penar ? Detta var en tia och inget mer.
🙄
En tia är ingenting men skulle jag donera 10 kr till varje person på NH skulle det inte vara en 10a längre eller hur ?
Och hur ofta händer dig detta i en afär ? Det har aldrig hänt mig under mina 20 år så jag lär ju inte bli pank på att ge barn pengar som har ont om dem när de ska betala.
Edit: Jag tror inte du fattar att det hela tiden rör sig om en tia, du försöker hela tiden få den till ett störe antal. Förstår inte vart du får det ifrån då hela inlägget har handlat om EN tia.
Jag har fattat det som att du värderar en tia lika lågt oavsett när. Då antar jag att du köper massa skit ganska ofta som du inte behöver också? En tia här och en tia där.
Det handlar inte om denna pojken, utan om hur du värderar en tia i allmänhet. Värderade du en tia lika lite när du var mindre också? Isf kan jag bara gratulera till generösa föräldrar.
Att du har ett bra betalt jobb hör inte hit, för det är inte alla som har.
December 31, 2001
Ja en tia är lika värdelös för mig varje gång.
Tror du att jag bara ger bort pengar bara för att jag inte ser något större värde i en tia ?
Då har du verkligen fel kan jag då säga.
En tia var mycket mer när man var mindre då den bestod av större del av det man hadde.
Vem har sagt att jag har ett bra betalt jobb ?
Och det handlar inte om alla utan om mig det är mig du frågar så dra inte in andra.
December 5, 2001
Hur du värderar pengar skiter jag i, men det verkar ju som du försöker generalisera värdet av en tia hos alla även om du kanske inte menar det. Isf formulerar du dig väldigt dumt.
Death On Wings wrote: Självklart, 10 kr är inte värt ett skvatt.
Death On Wings wrote: [quote=Dehman][quote=Death On Wings]Självklart, 10 kr är inte värt ett skvatt.
Jag hade gett pojken en tia. Men att säga att 10kr inte är värt ett skvatt är fel. Pengar är alltid pengar.
Tror jag inte på hur mycket du än förnekar. Vad är det för dyr mat du köper? Eller du kanske lever på dina föräldrar fortfarande?
Death On Wings wrote: [quote=Dehman][quote=Death On Wings][quote=Dehman][quote=Death On Wings]Självklart, 10 kr är inte värt ett skvatt.
Det är just sådant tänkande som gör att man helt plötsligt står utan pengar.
Jasså det säger du ? Undrar när det blir då jag inte har ont om pengar nu.
Jag och Dehman menar precis samma sak. Det där handlade inte om dig utan personer i allmännhet.
Death On Wings wrote: [quote=macrus][quote=Death On Wings][quote=Dehman][quote=Death On Wings]Självklart, 10 kr är inte värt ett skvatt.
Du skulle bara veta hur mycket en burk coca cola är värd för dehman. 😉
Köper det alltid i flak jag, och det kostar 70kr. Dock tyskimport 🙂
Hur många är det i ett flak? 6? 12? 20? Vad det nu än är så är 1/7 av dina läskburkar värda 10kr. För 60kr får du inte lika många helt enkelt. Du dricker ju inte 1/7 gratis precis.
Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar][quote=Death On Wings]Svaret var ju riktat mot mig så.
exakt det är ju inte det
Nähä...står det i ditt lexikon eller? 🙄
Death On Wings wrote: En tia är ingenting men skulle jag donera 10 kr till varje person på NH skulle det inte vara en 10a längre eller hur ?
Bara ett exempel...släng en tia i sjön då och då istället. Eller ännu bättre, lägg en tia i en burk då och då när du känner för det så ska du se att det blir pengar av det också. Problemet är att du ser inte värdet av EN tia vid ett tillfälle. Du ser inte att en hundralapp är lika mycket värd som tio tior. Tio tillfällen som du inte brytt dig om en tia.
Death On Wings wrote: Ja en tia är lika värdelös för mig varje gång.
Så det är verkligen så? Önskar att jag också var ekonomiskt oberoende av tior, då hade man ju kunnat samla på sig en hel del prylar 🙂
Death On Wings wrote:
En tia var mycket mer när man var mindre då den bestod av större del av det man hadde.
Ja precis, det är likadant för vuxna människor som har lite pengar.
Death On Wings wrote:
Vem har sagt att jag har ett bra betalt jobb ?
Ett antagande eftersom du beter dig som sådan.
Death On Wings wrote: Och det handlar inte om alla utan om mig det är mig du frågar så dra inte in andra.
Anledningen till att jag frågar dig är ju för att det var du som införde begreppet "en tia är inte värt ett skvatt".
3 Guest(s)