Vad skulle ni göra? (Killar) farsa elr inte?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad skulle ni göra? (Killar) farsa elr inte?
Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 14, 2008 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena

jag måste fråga hur andra ser på den här saken.

Jag och min flickvän har varit tillsammans i 2 år.
För lite mer än 2 månader sedan tog vi ett litet break.

Vi kom då på att vi ville fortsätta vara med varandra, så vi blev tillsammans igen.

och nu problemet:

ca. 1 vecka efter att vi blivit ihop igen, gjorde hon ett graviditets test som visade positivt.

båda vill ha barnet så de är inga problem, MEN! under den tiden vi inte var tillsammans låg hon med en annan snubbe.

jag klandrar henne inte för detta, för vi var faktist inte tillsammans, och de var jag som gjorde slut.

enligt barnmorskan så skulle barnet komma i mitten av oktober, enligt deras "mätningar" vad det gäller sista mens osv. men det visade sig nu att barnet växte för lite så vi åkte till sjukhuset och gjorde ett ultaljud. där visade testet att hon blev gravid den 24 februari, och hon låg med den här andra snubben den 23-24 feb.

och nu har vi ju problemet. ungen skulle lika gärna kunna vara den här andra killens barn, men min flickvänn bryr sig typ inte om det, utan säger hela tiden "det är du som är pappan eftersom att du varit med från början och kommer ta hand om det". är det egoistiskt av henne att tänka så, eller är det bara jag som är dum som tänker "det kankse inte är mitt?".. vad skulle ni gjort?

skulle ni känna er som den riktigt pappan?, är det barnets rätt att få veta vem som är den riktiga pappan om det nu inte är jag som är farsa?

är abort och "försök igen" det som skulle vara bäst kanske?

dagens ord: Ångest

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1188933
April 14, 2008 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte säga något annat än: Herrejävlar vilket dilemma du kommer ha över det här. #-o

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1188934
April 14, 2008 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker ju först och främst att den andra killen bör få reda på situationen. Du måste ju skriva på papper där du intygar att du är pappan, om du vet att du ev. inte är det (bör) du begå ngt brott.

Sen finns ju problematiken om det inte håller mellan dig och mamman ifråga, då blir ju du underhållsskyldig. (Inget problem kanske om du älskar barnet och vill vara pappan) Men om förhållandet blir mkt infekterat om säg 6mån från nu, då finns ju möjligheten att du inte vill betala för barnet 18år frammåt.

Så det är ju massa problematik som inte gäller känslor.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1188935
April 14, 2008 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fick typ ångest av att bara läsa det här.

Dina tankar om att det kanske inte är ditt är helt rättfärdigade. Dessutom har du inget ansvar what so ever om det inte är ditt.

Nu är ju inte jag någon expert på hurvida man kan göra faderskapstest innan födsel i och för sig men det kanske vore något. Just på grund av att då kan du förbereda dig innan födsel på om det är ditt eller inte.

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1188936
April 14, 2008 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

hade inte varit kul att uppfostra någon annan barn.

Jag kan säga rakt ut att jag inte hade velat ha de.
inte för att vara så men första barnet vill man ju ha av sig själv så att säga. inte någon snubbes 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1188937
April 14, 2008 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jobbig sits.
Jag hade inte velat ha någon annans barn.

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1188938
April 14, 2008 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har väl alla ett gemensamt ansvar gentemot barn som nu lever och barn som kommer till världen.
Speciellt stort ansvar hos föräldrar och närstående så det är ingen liten grej...

Personligen tycker jag att abort är en absolut nödutväg, och att den lille krabaten som börjat formas borde äga samma rättighet till liv som alla andra på denna jord.

Jag _hoppas_ att jag skulle, om jag hamnade i samma situation, ge det hela den chans det förtjänar, men vete katten hur jag skulle resonera då man står mitt upp i det.

Det viktigaste ur ett barns perspektiv skulle jag säga är kärlek, lite mer kärlek och ytterligare lite mer kärlek. En tillvaro där barnet får vara den unika individ som barnet är. Det är ju lämpligt om man känner att man klarar av det hela ekonomiskt och med arbetssituation/studiesituation, men kärleken kommer i första hand för det brukar oftast finnas en mängd med människor som kan ställa upp på det mesta, allt från ekonomiskt till barnpassning.

Känner du att du kan älska barnet som ditt eget? Om så är fallet så ser jag bara ett svar, behåll det. Om inte så är frågan varför...

Men som någon tidigare skrev, det är viktigt att ta kontakt med den eventuelle "andra-pappan".

Håller tummarna för att allt ska bli så bra som det bara är möjligt, och jag hoppas på lite bejbeeez-bilder.

Over and out //
D

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1188940
April 14, 2008 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Om du vill ta hand om någon annans barn kan bara du svara på men för många verkar det inte vara något problem. Det finns många som lever så även om din situation är lite annorlunda. Oavsett så ska du göra ett faderskapstest istället för att undanhålla den anda killen detta. Dels för att det kan vara ditt barn och då är det nog skönt att veta detta, dels pga de rättsliga orsakerna som tidigare nämnts. Ert förhållande verkar inte vara helt stabilt och min erfarenhet är att småbarn verkligen sätter förhållanden på sin spets...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1188942
April 14, 2008 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

tack för alla svar, känns som om att jag tänker likadant som många andra.

det var någon ovan som skrev nått i stil med "det första barnet vill man ju ska vara sitt egna", och det är nog så jag också känner det.

om barnet nu skulle komma till jorden, så finns det ingen tvekan om att jag skulle ta hand om det. det är ens ansvar som vuxen, men det skulle ändå kännas konstigt. det blir ju liksom "min flickväns barn, som hon fick när VI var tillsammans!?"

aa, det är en jäkla jobbig situation, och enligt henne så vill hon inte att den andra killen ska veta om det är hans(om fallet nu är sådant). hade jag varit den här andra killen, så hade jag blivit riktigt tokig om jag, om 10år, fick reda på att jag har en son/dotter.

jag har hört nått om fostervattenstest, men vet inte riktigt hur det funkar, ska försöka googla lite på de.

tack för alla svar!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1188943
April 14, 2008 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

min syn...

För det första så är det upp till henne om det ska till abort eller inte, du kan tala om vad du vill eller önskar.

Sedan är det bara att bestämma dig, antingen kör du på och erkänner att du är fader till barnet, eller så väntar du tills ungen är född och gör faderskapstest och bestämmer dig för vad du ska göra då.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1188945
April 14, 2008 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Nämen dra åt helvete! 😮

Det där var ingen lätt situation att lösa på ett smidigt sätt.
Men...du ska _INTE_ skriva på några papper alls innan ett faderskapstest har klart visat vem som är fadern.

Att hon sedan inte vill att den andra killen ska få veta ifall det är han som är fadern gör mig rätt förbannad. Det är direkt oansvarigt!
Jag vet vad jag skulle göra i denna situation och det är inte att stanna kvar i förhållandet. Inte en chans!

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1188946
April 14, 2008 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

En "enkel" fråga är om det är så att hon märkte/misstänkte att hon blivit gravid och därför ville bli ihop med dig igen? Hmmm, tjejer kan ju vara åt det hållet...
Men annars tycker jag inte att du skulle skriva dig som pappa...

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1188947
April 14, 2008 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Nämen dra åt h*****e! 😮

Det där var ingen lätt situation att lösa på ett smidigt sätt.
Men...du ska _INTE_ skriva på några papper alls innan ett faderskapstest har klart visat vem som är fadern.

Att hon sedan inte vill att den andra killen ska få veta ifall det är han som är fadern gör mig rätt förbannad. Det är direkt oansvarigt!
Jag vet vad jag skulle göra i denna situation och det är inte att stanna kvar i förhållandet. Inte en chans!

Kan inte mer än hålla med dig.. Uppfostra någon annans barn.. njae.. okej om jag träffade en tjej som redan hade barn från början.. Men i detta fall hade jag nog velat att det skulle vara _MITT_ barn.

Smidigast vore att säga tack och hej och dra.. Om ni redan har haft det knackligt och efter ett uppehåll kommit fram till att ni ska bli tillsammans igen.. hmm.. det känns ju som om det max kommer att hålla ett år till iallafall. Ska du då dras med någon annans barn? Kom igen grabben.. stå på dig lite, sätt ned foten och framförallt be din tjej mogna lite.. Klart som fan att den "riktiga" farsan ska veta att han är farsa.. För barnet kommer ju någon dag att undra.. Ska det då komma som en chock för killen eller?

Om ni nu vill behålla barnet för att ni inte tycker om abort, för att ni bryr er om bäbisen.. då ska ni också bry er hela vägen och tala om för den riktiga farsan att han tyvärr har dragit nit-lotten när han juckade utan hatt!

Och du ska framförallt göra det som är bäst för dig.. DRA! Visst det kanske känns jobbigt i början, men det blir nog ännu jobigare om du inte drar..

..lider med dig..

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1188951
April 14, 2008 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Att lämna förhållandet är ju något som du måste tänka över, men varför blev det ett "break". Om man väljer att ta det steget, så känns det som i mina ögon och personliga erfarenheter att det finns en anledning och den anledningen är inget som repareras eller förändras på 2månaders "uppehåll"

Anser man att man vill vara tillsammans ändå och att man älskar varandra så varför hoppade hon i säng med en annan kille en helg. Antar att det var en fyllegrej från hennes sida.

Jag hade inte tagit tillbaka en tjej inom 2månader om jag eller hon gjort slut oavsett om hon hade legat med 0 eller 10killar under den tiden. Men alla resonerar ju olika, jag är kanske gammal och konservativ med mina 30år 🙂
Det är bara du som kan känna om det är är rätt för dig att vara tillsammans med henne.

Angående barnet ring till en mödravårdscentral eller liknande för att konsultera, om du inte är pappan så måste ju den andra killen få veta detta.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1188952
April 14, 2008 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle inte vilja vara pappa till någon annans barn.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1188953
April 14, 2008 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag skulle inte vilja vara pappa till någon annans barn.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1188956
April 14, 2008 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga hur länge ni hade erat "break"?
Tycker det är konstigt att tjejer alltid hinner ha sex med en annan kille under ett "break", även om det bara är en månad. Känner många tjejer som haft "break", samtliga har haft sex med andra under den lilla perioden 😕

Svårt att säga hur du ska göra, men jag skulle antagligen be min tjej dra åt *******
Riktiga fadern förtjänar att få veta, och jag skulle aldrig vilja att mitt första barn är någon okänd snubbe som min flickvän låg med's barn. Dessutom skulle jag misstänka att hon inte vet vem den andre killen är, eller att hon inte tror att han skulle hjälpa till med barnet, och är rädd för det, och därför vill att du ska finnas där istället. Kanske inte är så, men jag skulle misstänka det..

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1188957
April 14, 2008 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: jag har hört nått om fostervattenstest, men vet inte riktigt hur det funkar, ska försöka googla lite på de.

Fostervattenprov ökar missfallsrisken dramatiskt, ingenting att rekommendera.

http://www.vardguiden.se/Artic.....cleid=3363

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
1188959
April 14, 2008 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Fostervattenprov ökar missfallsrisken dramatiskt, ingenting att rekommendera.

http://www.vardguiden.se/Artic.....cleid=3363

"Det finns en liten risk för att fostervattenprovet kan leda till missfall. Den beräknas till ett missfall på mellan 100 och 200 provtagningar."

Dessutom står det "Om du är gravid och över 35 år erbjuds du att ta fostervattenprov", jag antar att en tjej som beter sig så inte är över 35 år..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1188962
April 14, 2008 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Knivig situation du hamnat i.
Tycker din tjej har delvis rätt i det hon säger, men då vill det ju till att du verkligen tycker om henne och kan tänka dej tillbringa din frantid tillsammans med henne.
Vad det gäller egna och andras barn så har iaf inte jag (tycker jag själv iaf) gjort någon skillnad eller tyckt mer eller mindre om nån unge i de förhållanden jag levt i. Alla ungar i hushållet har fått sin beskärda del av omtanke/ömhet/ovett enligt vad jag själv upplevt det som.
Nu är iofs situationen lite annorlunda än vad jag levt med, men går ni in i det med öppna ögon så tycker jag inte det skulle vara någon svårighet för din del att ställa upp som "farsa", dock måste den biologiska pappan naturligtvis underrättas om faderskapet och få uttrycka sin åsikt. Han kanske är helt ointresserad?
Möjligheten för dej kan ju då vara att helt enkelt adoptera barnet och ta på dej allt ansvar vad det gäller uppfostran och typ ekonomi.
Hur ni än gör bör du och tjejen tänka igenom saken rejält, att dumpa henne som någon föreslog tycker jag låter ganska överilat, iaf om du tycker om tjejen och tagit tillbaks henne en gång redan.
Sen skall du rimligtvis kolla upp faderskapet ordentligt via faderskapstest när barnet är fött, för du lär knappast vilja gå och grubbla över det resten av ditt liv.
Ungar är dock ungar och ska inte behöva komma i kläm för att föräldrarna beter sej som dom gör ibland.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL