January 28, 2003
ruski2 wrote: vad e kompressor?
vet du vad en turbo är?
kompressor är i stort sätt samma sak, fast istället för att laddningen drivs av avgaserna så är kompressorn kopplad direkt till vevaxeln
smiskar turbo utan problem, har tryck ända från början till slut, istället för turbo som tjångar till vid ett visst varvtal
August 17, 2001
Nissan 200 sx S13
Sjukt rolig bil för pengarna, lätt att trimma också.
Eller om man vill lägga lite mindre pengar, och mer på trim. Saab 900 -87-93 Turbo/Aero. Inköp 20-25k, sen lägga resten på trim, så har du en bil med ~250 hk och ett jääävla vrid. 😀
Film på kompisens Nissan 200 sx:
http://www.erickshemsida.com/p.....I_1135.AVI
Film på min SAAB 900 Turbo:
http://www.erickshemsida.com/p.....I_0624.AVI
http://www.erickshemsida.com/p.....I_0625.AVI
May 9, 2001
Om jag hade fett med pengar skulle jag köpt en VOLVO XC90.
Men nu är det ju "ynkliga" 40,000:- vi pratar om.
erick wrote: Nissan 200 sx S13
Sjukt rolig bil för pengarna, lätt att trimma också.
Eller om man vill lägga lite mindre pengar, och mer på trim. Saab 900 -87-93 Turbo/Aero. Inköp 20-25k, sen lägga resten på trim, så har du en bil med ~250 hk och ett jääävla vrid. 😀
Film på kompisens Nissan 200 sx:
http://www.erickshemsida.com/p.....I_1135.AVIFilm på min SAAB 900 Turbo:
http://www.erickshemsida.com/p.....I_0624.AVI
http://www.erickshemsida.com/p.....I_0625.AVI
ADSL uppkoppling eller? Går ju rätt trögt. 34 kb/s
August 17, 2001
rsastin wrote: Om jag hade fett med pengar skulle jag köpt en VOLVO XC90.
Men nu är det ju "ynkliga" 40,000:- vi pratar om.[quote=erick]Nissan 200 sx S13
Sjukt rolig bil för pengarna, lätt att trimma också.
Eller om man vill lägga lite mindre pengar, och mer på trim. Saab 900 -87-93 Turbo/Aero. Inköp 20-25k, sen lägga resten på trim, så har du en bil med ~250 hk och ett jääävla vrid. 😀
Film på kompisens Nissan 200 sx:
http://www.erickshemsida.com/prylar/dump/wuzzbiilen/MVI_1135.AVIFilm på min SAAB 900 Turbo:
http://www.erickshemsida.com/prylar/dump/saabfilm/MVI_0624.AVI
http://www.erickshemsida.com/prylar/dump/saabfilm/MVI_0625.AVI
ADSL uppkoppling eller? Går ju rätt trögt. 34 kb/s
japp står på adsl... 96 kb/s upload
May 23, 2002
MrWeizel wrote: [quote=ruski2]vad e kompressor?
vet du vad en turbo är?
kompressor är i stort sätt samma sak, fast istället för att laddningen drivs av avgaserna så är kompressorn kopplad direkt till vevaxeln
smiskar turbo utan problem, har tryck ända från början till slut, istället för turbo som tjångar till vid ett visst varvtal
Smiskar en Turbo utan problem? Kompressorn går ju på veven och är inte direkt lättdriven dvs. effektdödande samtidigt som den levererar kräm. En turbo utnyttjar ju förlorad kraft och ger mer effekt vid samma laddtryck som en kompressor. En ny turbobil har inte så förskräcklig fördröjning. Om inte annat så kör dubbelturbo som har olika laddtryck för jämnt drag genom hela registret.
August 17, 2001
rsastin wrote: Kompressorn ger extra effekt över hela varvregistret till skillnad mot en turbo som "sätter igång" efter ett tag.
Med kompressor får man alltså rätt bra effekt även vid låga varv.
Jag har fullt laddtryck på min turbo redan strax över 2000 rpm, det får väll kallas bra bottendrag?
January 28, 2003
JuLmUnD wrote: En turbo pumpar i regle hårdare än en kompressor. Och jäklar va mycket roligare de är med kethup effekt när man börjar komma upp i varven.. Mums
emn då har man ju redan hamnat långt efter polaren med kompressor 😉
det med pumpa på hårdare beror ju på laddtrycket... kapaciteten i en kompressor kan vara MYCKET högre iom att den drivs av vevaxeln...
February 21, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Ogrebeast]Nissan 200ZX och styla upp den, är väl vad man kan maxa för de pengarna kanske. Men när jag köper bil själv lär jag inte gå under 100 papp
blev genast jävligt intresserad vad du ska köpa för bil...
*host skrytmåns host* 😀
Hehe, skrev dessutom fel. Ska ju vara 200SX naturligtvis. Men får man en 300ZX för det priset så
Men om jag får den ingångslön sen som är praxis så blir det väl t o m bil i 500'000 kronors klassen. Nån gång i livet ska jag äga en Porsche eller Ferrari. Och då ska det inte vara nån jäkla fattigmans-Porsche som 924/944 eller nåt. :bgrin:
5 Guest(s)