Vad står högern för!!!|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad står högern för!!!
-BlueLynx-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
sp_UserOfflineSmall Offline
193825
August 18, 2002 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Bombningarna började som ett svar mot ockupationen eftersom de inte hade något annat medel att uttrycka sin protest. Sedan att den är en mycket konstig protest utförd av ganska vrickade människor håller jag med om. En annan punkt du har glömt är att det inte är den palestinska staten som utför terrordåden. Jag anser det inte rätt att sätta in militära aktioner mot civila som hämnd för några fås missgärningar, inte från någon sida. Saken är den att Sharon har möjlighet att avbryta sin ockupation medan Arafats makt över de idioter som huserar i hans land inte är nämnbart lika omfattande.
Och Israel tog första steget genom att påbörja ockupationen så att det skulle vara ett gensvar på bombningarna är rena lögnen.

Jag älskar inte terrorister, tvärtom. Jag hatar inte heller USA. Jag hatar dock USA's militära ledare som offrar oskyldiga liv i sin jakt på terroristerna. Bush kan hoppa från närmsta stup vad mig anbelangar.

Läs mitt tidigare inlägg angående ockupationen, kan dock upprepa att Israel faktiskt dragit sig tillbaka men som sagt satt ett ultimatium att om de palestinska självmordsbombarna fortsätter med sin verksamhet kommer återigen ockupering att ske.
Arafat kan stoppa terroristerna, tro mig. Om han verkligen ville skulle han kunna det genom att sätta in polis och militär och sedan fängsla dom och skicka vidare till domstol i Israel där terroristerna får vad de förtjänar. Men varför nu Arafat inte gör detta beror på att det från folkets synvinkel skulle uppfattas som eftergifter mot Israel och det råder även en relativt stor hjältedyrkan av självmordsbombare.
Du skriver även att Israel attackerar civila och får det att låta som dom gör det avsiktligt. Israels har inga civila mål men det händer ju att civila blir skadade i jakten på terrorister som gömmer sig hos civilbefolkningen.

Du verkar ha en otroligt dålig insikt i historian också. Konflikterna i detta område har sitt ursprung flera årtusenden tillbaka. Det jag anser om läget är att Israel är det land som Judarna blivit tilldelade av Gud och därmed är dess rätte ägare. De palestinska araberna har hela östvärlden att leva i med sin kvinnoförtryckande moral och förvridna religion.

Då du resonerar om USA håller jag till en viss del med dig. Känns inte bra då militära överbefälhavare skickar ut militärer på omöjliga uppdrag.
Din svidande kritik mot Bush instämmer jag dock inte i. Jag tycker han är något av det bästa som hänt världen på länge. Äntligen någon som tar ton mot Östvärlden/Kommunismen och dess inhumana leverne.

Bush spelar ett högt men nödvändigt spel. Irak som nu är senaste målet för diskussion är ett högst opålitligt land och allt vad som heter kärnvapen kan nu redan va undangömt då inspektörer nu eventuellt skulle få komma in, eller hur var det?
Risken finns ju alltid där för ett 3e världskrig, den civiliserade västvärlden mot den korrumperade östvärlden.

-BlueLynx-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
193828
August 18, 2002 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Och de få självmordsbombare som finns ska få stå för hela Palestina?
Nej, det är inte religion, då skulle varenda palestinier gå och bomba ihjäl sig själv. Att vissa fanatiker misstolkar religionen och använder den i brottsliga syften är väl ofrånkomligt. Tydligen ska det dock skyllas på religion så fort någon främmande kultur utför någonting brottsligt. Ja, ned med kristendomen säger jag då (korsriddare, du minns).

Var kamikaze-piloterna under andra världskriget också ute på korståg?

Jag hänvisar till mitt ovanstående inlägg, gällande kamikazepiloter är jag inte tillräckligt insatt för att kommentera den punkten.

Jerry wrote: Mm, sant, men du kan inte jämföra civila aktivister med Israels överlägsna militär. Man har rätt att försvara sig, inte sant? Observera återigen att jag inte stöder attacker mot civila.

Samma sak gäller omvänt; släpper Israel ockupationen slutar självmordsbombningarna. Men, det verkar inte Sharon förstå utan han fortsätter skylla på bombningarna för att kunna fortgå med sina militära aktioner.

Det är Israel som är de goda, självmordsbombning mot civila är helt ojustifierat. Självmordsbombningarna ska helt enkelt upphöra och först då kommer Israel dra tillbaka. Israel har helt klart övermakt på denna punkt och det ska vara palestinerna som viker sig, inte tvärtom.

Jerry wrote: Men, ånyo, är det verkligen inte 1+1=2? Kan ALLA bli rika?

Alla kan bli rika till en viss grad... beror visserligen hur bra man är på att spara och investera pengarna. Kan ALLA bli lika rika? Nej.
Pengar är dock inte allt, finns många andra saker i livet som kan betyda något trots dess finansiella värde som kanske inte är högt.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
193867
August 18, 2002 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni har börjat med "Israel vs Palestina" ser jag. BlueLynx du verkar veta allt om vårtids förmodligen mest komplicerade konflikt. Jag antar att du har varit i både Israel och Palestina med den självoklarhet du uttalardig. Jag är på intet på något sätt för själmords bombare men vad får en meniska att spränga sig själv i luften. Jag tror inte religion är en speciellt stor orsak utan levnads förhåladerna är nog det viktiga. Om man har ett värdigt liv och ens familj har det bra då blir man inte teorist. Har palestinierna ett värdigt liv? Det beror på vad man menar med värdigt liv. Självklart lever vissa palistiner väldigt bra men den stora massan har inte vad vi i Sverige skulle säga är ett värdigt liv. Stora delar lever av de paistinska folket lever i flyktingläger där de ha levt sedan de förlorade sina hem. Levnadsförhåladerna i flyktinglägren är förfärliga vilket föder hatet mot Israel. Tanken med att ge judarna ett eget land är hedersvärd efter allt de har fått genomlida. Problemet är att den bit av jorden som FN valde att ge bort var redan bebodd. Man drev alltså bort det folk som nu levde på den här lila delen av jordeklotet. Detta retade självklart upp grannländerna speciellt när Jerusalem är den näst heligaste platsen efter Mecka i muslimsk tro (rätta mig om jag har fel). Tänk dig själv om någon skulle bestämma att Norge skulle bli ett nytt land åt ett helt annat folk. Och alla nordmän fördrivs ur Norge. Vi i Sverige skulle nog bli lite förbannade och det blev även länderna runt Palestina. Då gjorde det en mindre smart manöver och anföll Israel. Israel van så klart (USA). Så har det hållit på sedan Israel bildades. Grundmisstaget var att ge bort land som redan var bebott men nu har man gjort det och inget går att göra åt det. Det man måste göra är att se till att både palestinier och judar/israeler kan leva anständiga liv. Idag gör nog ingen av dem det. Palestinierna lever utanhop och i fruktansvärda förhållanden. Israelerna lever gott rent matrielt men många känner sig nog aldrig riktigt säker. Det finns alltså två problem som måste lösas. Ett: att ge palestinierna ett värdigt liv. Två: att se till att alla i Israel kan känna sig säkra, få slut på teroris dåden. Om man ger palistinerna värdiga levnadsförhållanden genom att tex följa Oslo avtalet eller ännu bättre följa den ursprungliga plan som FN hade. Så kommer självmords bombningarna att upphöra därfö ratt ”Det finns ingen anledning att spränga sig själv i luften om man har ett bra liv och ens familj har det bra.”

På samma sätt måste kriget mot teorismen vinnas. Om vi i väst kan delamed oss av vårt välstånd till u-länderna då kommer teorismen att utrotas. Men om vi bara bombar så kommer hatet mot väst och framför allt USA att bara öka. Att ge u-länderna välstånd kostar och det är vi i väst som måste betala.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
193874
August 18, 2002 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

-BlueLynx- wrote: Det jag anser om läget är att Israel är det land som Judarna blivit tilldelade av Gud och därmed är dess rätte ägare.

Ge upp håll gud utanför! Alla kan påstå att "Gud har get oss det här landet". Marken som Israel ligger på är viktig för både judar och muslimer ingen av de har därför rätt till den. Om man ska kunna lösa konflikten i mellanöstern så måste man hålla gud utanföre, och se till meniskerna.

-BlueLynx- wrote: Äntligen någon som tar ton mot Östvärlden/Kommunismen och dess inhumana leverne.

Om jag minns rätt så har USA och Kina ett gått samarbete nu. Sedan antar jag att "Östvärlden" är arabländerna för Ryssland samarbetar ju ganska flitigt med USA. Jag tror inte vi väst ska var leka "vi vett bäst" och försöka få hela världen att anpassa sig efter oss. Vi ska självklar slås för kvinnors rätt mm men bomber hjälper nog där utan skolor för flickor mm är nog betydligt bättre.

-BlueLynx- wrote: palestinska araberna har hela östvärlden att leva i med sin kvinnoförtryckande moral och förvridna religion.

Är du rasist? Islam är som nästan alla andra religioner en kärleksful och ej kvinno nervärderande religion om den utövas på rätt sätt. Kristendomen kan vara en väldigt kvinno nervärderande religion om den utövas fel. Btw så har väl judarna hela västvärlden att leva i. Bara för att vi i väst av någon anledning verkar älska att hata dem och se dem lida ska väl inte araberna straffas.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
193875
August 18, 2002 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har mycket att kontra med mot din text voodooozzz, men jag orkar inte, det låter jag någon annan sköta. Men jag ska nämna en sak. Nu är det ju såhär att självmordsbombarna är inga frihetskämpare, hur mycket du än vill tro de voodoooz, det är fakta. De blir lovade en plats i paradiset med X-antal fruar och de får allt de önskar sig, de tror de tillfredsställer gudarna genom att gå och spränga sig, religion?
Vissa personer gilllar att bygga egna fakta i deras vänsterstyrda huvuden, men det är ju som sagt deras egen fakta och den stämmer inte alltid överänns med verkligheten.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
193884
August 18, 2002 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ytterligare ett partitest:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....jsp?d=1264

Jag hamnar åt vänstern.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
193887
August 18, 2002 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mp
V
Kd
Fp
M
C
S

så där blev det, 53 o 52 mellan första och andra, jag är allt minst social demokrat 🙄

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
193893
August 18, 2002 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Jag har mycket att kontra med mot din text voodooozzz, men jag orkar inte, det låter jag någon annan sköta. Men jag ska nämna en sak. Nu är det ju såhär att självmordsbombarna är inga frihetskämpare, hur mycket du än vill tro de voodoooz, det är fakta. De blir lovade en plats i paradiset med X-antal fruar och de får allt de önskar sig, de tror de tillfredsställer gudarna genom att gå och spränga sig, religion?
Vissa personer gilllar att bygga egna fakta i deras vänsterstyrda huvuden, men det är ju som sagt deras egen fakta och den stämmer inte alltid överänns med verkligheten.

Visst blir de lovade en plats i himlen och guds respekt eller vad man ska säga. Men de spränger sig för förhåladerna här på jorden. Så om de inte har nått att spränga sig för så.... får de vänta på en naturlig död innan de får sinna fruar.

Även om några få lever i en totalt idiotisk förestälning och beter sig som idioter så är det ingen anledning att behandla civila omänskligt. Och jag tror det ska mer till än att nån säger "du får 28 frura i himlen om du spränger dig" för att någon meniska ska spränga sig själv.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
193894
August 18, 2002 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Ytterligare ett partitest:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....jsp?d=1264

Jag hamnar åt vänstern.

V,Mp,S,C,Fp,Kd,M

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
193895
August 18, 2002 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

vooodooozzz, de blir lovade det om de spränger sig, fatta...

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
193908
August 18, 2002 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag fattar men jag tror inte det är ända orsaken.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
193915
August 18, 2002 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ditt första svar finner jag ganska väl motargumenterat av Voodoozzz och lämnar därför. Lägger dock upp denna länk till en artikel i aftonbladet och frågar stilla, "civiliserade västvärlden"?

http://www.aftonbladet.se/vss/.....49,00.html

USA är och förblir en självisk stat där man påtvingar andra stater fredfördrag (bra!!) och tvingar dem att följa avtal i samma takt som den själv bryter dem för att det kan skada deras position som världsherrar.

-BlueLynx- wrote:
Det är Israel som är de goda, självmordsbombning mot civila är helt ojustifierat. Självmordsbombningarna ska helt enkelt upphöra och först då kommer Israel dra tillbaka. Israel har helt klart övermakt på denna punkt och det ska vara palestinerna som viker sig, inte tvärtom.

"De goda"? Är det Milton eller en konflikt mellan två länder vi diskuterar? Med den svart-vita inställningen kommer du inte långt.
Och ja, Israel har övermakt, men de har knappast rätt.

-BlueLynx- wrote:
Alla kan bli rika till en viss grad... beror visserligen hur bra man är på att spara och investera pengarna. Kan ALLA bli lika rika? Nej.
Pengar är dock inte allt, finns många andra saker i livet som kan betyda något trots dess finansiella värde som kanske inte är högt.

Vem ska avgöra vilka som ska bli rikast då? Helt uppenbart har det ingen betydelse hur mycket alla kämpar, någon kommer alltid hamna i ekonomiskt underläge. Du håller med mig i detta, tycker du det är rätt?

Jag kan inte annat än att fullständigt stämma in i ditt andra påstående. Men, det är inte vad vi diskuterar. Eller menar du att de rikas samvete ska vara rent eftersom de inte fullt så rika trots allt har grönt gräs och varm sol att njuta av och inte behöver pengarna?

Pain> Det är mycket fakta nu, lite tanke.

Jerry
Member
Medlem
193917
August 18, 2002 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är tydligen fördrag på gång mellan Palestina och Israel i dagarna, vi får se vad som händer.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
193918
August 18, 2002 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hoppades på ett rakt svar av dn.se testet, men så bra gick inte.
S - 63% , Mp - 53% , Kd - 53% , Fp - 53% , C - 50% , V - 49% och M - 47%.
får starta ett eget parti för att underlätta saken.. :blink:

abishai
Member
Medlem
193985
August 18, 2002 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

men om självmordsbombare är så dumma i huvvet så dom tror att dom gör nånting smart så.. :arg:

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
193992
August 18, 2002 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: men om självmordsbombare är så dumma i huvvet så dom tror att dom gör nånting smart så.. :arg:

dom sitter en jobbig situation tror jag, där dom luras till vansinne.
men visst, det är inte försvarbart att ta livet av en annan person.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
194072
August 19, 2002 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Voodoozzz wrote: [quote=Kaleid]Ytterligare ett partitest:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1264

Jag hamnar åt vänstern.

V,Mp,S,C,Fp,Kd,M

Samma här... 72% V, 66& Mp, S, C, Kd, M, Fp

abishai
Member
Medlem
194110
August 19, 2002 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

jag ska testa vad jag får för poäng om jag röstar som jag inte tycker.. ska bli högst intressant laugh

Edit: resultaten, alltså är Socialdemokraterna och Moderaterna mest för det jag är emot, ser man på..
S M Kd Fp V C Mp

Jerry
Member
Medlem
194148
August 19, 2002 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar finfint, det där testet.

V 76%, S 71%, Mp 51%, C 38%, Fp 31%, Kd 29%, M 27%

abishai
Member
Medlem
194163
August 19, 2002 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

fattar inte hur du kan få så mycket på S, ditt sossesvin! laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL