Vad tänker dom med?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tänker dom med?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2007 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.svd.se/dynamiskt/in.....469055.asp

I framtiden ska även psykiskt sjuka kunna dömas till fängelse i stället för rättspsykiatrisk vård. Det föreslår en ny utredning som välkomnas av justitieministern.

För det första så hamnar redan psykiskt sjuka i fängelse istället för att få vård, det är redan indelat i olika "grader" när det gäller hur pass sjuka dom är, och man måste vara över en viss "grad" för att få rättspsyk. vård idag.

Kan någon förklara för mig vad man vinner på att höja den ribban, för att få in ca 10 personer fler i fängelse, istället för att ge dom vård så dom kan bli friska när dom kommer ut?

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1112382
January 22, 2007 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Troligen därför det är så förbannat mkt fusk. Detta är nog bara en omskrivning för att det är politiskt inkorrekt att säga att folk lyckas bluffa sig bort från fängelsestraff.
Det ultimata skulle ju vara att kunna säkerställa att man var sjuk men det är som sagt väldigt svårt.
Tycker det är väldigt svårt att veta hur man ska göra med detta problem. Ska man sätta en sjuk människa i fängelse efter att ha behandlat denna en tid och ansett honom/henne vara frisk. Låter som ett självklart nej... men vart ska man dra gränsen. Tror att jag skulle tycka helt annorlunda om det var någon i min familj som mördats tex. Speciellt om man ser att den straffade inte verkar vara svårt sjuk.

Tror detta beslut kan leda till något bra, tror inte man sätter svårt psykist sjuka i fängelse, utan detta gåller nog bara de som bör förstå att de gjort fel.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1112388
January 22, 2007 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Rätt korkat att försöka få psykvård istället för fängelse eftersom du troligen kommer sitta inlåst bra mycket längre och kommer ha väldigt svårt att någonsin bli kvitt det senare.

//Andreas

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1112407
January 22, 2007 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Rätt korkat att försöka få psykvård istället för fängelse eftersom du troligen kommer sitta inlåst bra mycket längre och kommer ha väldigt svårt att någonsin bli kvitt det senare.

//Andreas

Om man får psykvård fast man är frisk lär man nog inte sitta länge. Då de gör bedömningar på hur frisk du är och inte hur lång tid det bör ta innan du blir frisk.
Tycker det är ganska uppenbart att det finns många som fuskar med det.
Inte så lätt att bli "kvitt" en stämpel som mördare typ iaf.

DMX
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
1112424
January 22, 2007 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

ÄNTLIGEN!!! sluta särbehandla folk som är "galna" lås in dom!

obelix
Member
Medlem
1112427
January 22, 2007 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: [quote=Delph1]Rätt korkat att försöka få psykvård istället för fängelse eftersom du troligen kommer sitta inlåst bra mycket längre och kommer ha väldigt svårt att någonsin bli kvitt det senare.

//Andreas

Om man får psykvård fast man är frisk lär man nog inte sitta länge. Då de gör bedömningar på hur frisk du är och inte hur lång tid det bör ta innan du blir frisk.
Tycker det är ganska uppenbart att det finns många som fuskar med det.
Inte så lätt att bli "kvitt" en stämpel som mördare typ iaf.

Säg mig, hur vet du att det fuskas?

Syftar du på dom som kommer ut så snabbt?
Menar du dom som har påbörjat sin behandling innan straffet/vården börjar?

Det är oerhört svårt att simulera Psykisk sjukdom/störning som är så pass grov att du ska få rättspsykiatrisk vård.

Och säg att du lyckas lura läkarna som gör bedömningen, så kommer personalen att komma på den personen illa kvickt.

Och då kan du senare bli hur pass jusk som helst, du får ändå fängelse.

Man har då förverkat sin rätt till rättspsykvård.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1112441
January 22, 2007 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1112468
January 22, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

Skadar sig själv och andra?

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
1112472
January 22, 2007 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

//Andreas

Bara lägga dom i en isoleringscell då

obelix
Member
Medlem
1112475
January 22, 2007 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

KOmmer det ut en frisk eller sjuk människa efter ett fängelsestraff?

Tror du att denna människan är redo att komma ut?

obelix
Member
Medlem
1112476
January 22, 2007 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Delph1][quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

//Andreas

Och med det så åstakommer man vad?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1112492
January 22, 2007 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: Troligen därför det är så förbannat mkt fusk. Detta är nog bara en omskrivning för att det är politiskt inkorrekt att säga att folk lyckas bluffa sig bort från fängelsestraff.
Det ultimata skulle ju vara att kunna säkerställa att man var sjuk men det är som sagt väldigt svårt.

Snarare tvärtom; det är väldigt svårt att övertygande spela psykiskt sjuk. Personer där det är tveksamt hamnar ju i regel i fängelse redan idag.

Bjornstrom
Member
Medlem
1112495
January 22, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Delph1][quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

//Andreas

Och med det så åstakommer man vad?

Kan inte skada andra ialla fall..

Bjornstrom
Member
Medlem
1112496
January 22, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

Ingenting jag kan svara på.. Men samma fråga gäller väl psykvården..

Du har ialla fall betalat ditt till samhället efter ditt fängelsestraff. Sen om du är frisk eller inte är en annan fråga.

obelix
Member
Medlem
1112513
January 22, 2007 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Ingenting jag kan svara på.. Men samma fråga gäller väl psykvården..

Du har ialla fall betalat ditt till samhället efter ditt fängelsestraff. Sen om du är frisk eller inte är en annan fråga.

JAg kan nästa till 100% lova dig att du får ut en människa som troligen är sjukare efter ha suttit i Fängelse, än vad denne var innan.

Och ska man ha ut något som är värre därhän än vad doom var innan, vad tror du händer om man släpper ut en tickande bomb som är värre än innan?

Det är bättre att få ut en frisk människa, som i vanliga fall sitter "inne" längre på rättspsyk, än vad denne skulle ha gjort i ett vanligt fängelsestraff.

Bjornstrom wrote:
Kan inte skada andra ialla fall..

Inte?

Det är inte så att det är personal som ska se till att denne personen ska få mat, sköta hygien osv?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1112531
January 22, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

Ursäkta mej, men finns det månne någon statistik över hur många vårddämda som blivit "friska" av vård istället för vanligt fängelse?
I mina ögon menas med "frisk" att vederbörande kan leva ett normalt liv utanför murarna, utan medicinering.

För övrigt vill jag nog mena att en mördare är aldrig att betrakta som frisk när han/hon mördar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
1112549
January 22, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Bränne mig helt otroligt bra förslag! Har en känsla av att vissa brottslingar hellre vill få vård än fängelse.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1112568
January 22, 2007 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

varför inte få vård efter avtjänade tiden i finkan?

Jag menar i fängelset ska ju personalen kunna hantera samhällets allra värsta avskum. Varför skulle en psykiskt sjuk kunna utsätta personalen o resten av fångarna för mer fara än fångarna själva? Iofs så kanske dom är lite mer oförutsägbara, men jag menar fångarna är ju inte där för att dom har betett sig exemplariskt, så några obekvämligheter kan dom mycket väl få leva med.
Och om nu personen i fråga är en fara för sig själv så är det bara "synd". Han var tydligen bara fara för andra när han gick och mördade men överlevde galant annars.
Ah o btw, med psykiskt sjuk menar jag inte direkt folk som knappt kan torka sig själva, utan jag menar i princip såna som kan klara sig själva och ha förmågan att "verka" normala.
Men såna kanske redan bara får fängelsestraff idag :bgrin: i så fall nevermind 😛

obelix
Member
Medlem
1112570
January 22, 2007 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=Bjornstrom]Vad är så jäkla dåligt med att spärra in psykiskt sjuka i finkan då?

Ursäkta mej, men finns det månne någon statistik över hur många vårddämda som blivit "friska" av vård istället för vanligt fängelse?
I mina ögon menas med "frisk" att vederbörande kan leva ett normalt liv utanför murarna, utan medicinering.

För övrigt vill jag nog mena att en mördare är aldrig att betrakta som frisk när han/hon mördar.

Alla som blir utskrivna är friska, men dom kan få återfall, bla genom bristande sjukdomsinsikt.

för att bli utskriven så måste man vara medicinskt färdigbehandlad, vilket innebär att man kommer ut med eller utan mediciner resten av livet.

och man klassas som frisk, oavsett om man måste äta mediciner resten av livet eller inte om man kan fungera normalt i samhället efter vårdtiden.

obelix
Member
Medlem
1112572
January 22, 2007 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Bränne mig helt otroligt bra förslag! Har en känsla av att vissa brottslingar hellre vill få vård än fängelse.

Det är ingen dans på rosor att sitta på rättspsyk, tro mig.

Och det finns ingen som har lurat/fuskat sig till rättspsykiatrisk vård.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL