Vad tänker dom med?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tänker dom med?
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1112573
January 22, 2007 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: varför inte få vård efter avtjänade tiden?

Så dom ska bli sjukare och sjukare innan dom ska få vård?

hur bra är det för personalen på fängelset och personen som sitter inne?

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1112577
January 22, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: varför inte få vård efter avtjänade tiden?

Därför att det enligt de flesta är fel att straffa någon som ovetandes gör fel.

Och jag tror men har inga siffror på det att det inte är alls ovanligt att personer aktivt försöker få "vård" i stället för fängelsestraff (som så klart också kallas vård).

Ganska kul att man kan till och med säga att man hade minneslucka då man gjorde brottet, om man då får dem att "tro" på att man var patologist berusad så kan man slippa straff.

Samma med detta som mad soc och a-kassa enligt mig. Lagarna är gansak bra tyvärr så är det bara så svårt att "fånga" fuskarna som slipper genom nätet.

@Obelix "JAg kan nästa till 100% lova dig att du får ut en människa som troligen är sjukare efter ha suttit i Fängelse, än vad denne var innan. "

Jag tror du blandar ihop Svenska och Thailänska fängelsen. Därimot kan det mycket väl vara så att brottslingarna lär sig nya saker när de sitter inne och at de blir lite förpassad till en brottslig karriär då chanserna att få jobb sjunker ganska mkt.

@ilg@dd "För övrigt vill jag nog mena att en mördare är aldrig att betrakta som frisk när han/hon mördar."
Beror väl ganska mycket på hur människan mördar. Om tex en människa tror att deras granne är satan etc så kan man ju inte säga att de är friska. Skulle jag ha ihjäl grannen så skulle jag just påpeka något sådant. "Han äter barn"

@nXsty "Snarare tvärtom; det är väldigt svårt att övertygande spela psykiskt sjuk. Personer där det är tveksamt hamnar ju i regel i fängelse redan idag."

Och detta vet du hur? Jobbar du som psykolog eller gissar du bara?
Jag vet inte säkert hur svårt det är har inte varit i situationen MEN har läst en hel del om ämnet och pratar en hel del om detta med min flickvän som jobbar som polis. Och hon är betydligt mer frustrerad än mig ang "straffsmitare".

obelix
Member
Medlem
1112584
January 22, 2007 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote:
@Obelix "JAg kan nästa till 100% lova dig att du får ut en människa som troligen är sjukare efter ha suttit i Fängelse, än vad denne var innan. "

Jag tror du blandar ihop Svenska och Thailänska fängelsen. Därimot kan det mycket väl vara så att brottslingarna lär sig nya saker när de sitter inne och at de blir lite förpassad till en brottslig karriär då chanserna att få jobb sjunker ganska mkt.

Våra Svenska fängelser är inte kapabla att ta hand som psykiskt sjuka brottslingar, varför tror du att rättspsyk finns?

Och det är värre för en person att vara på rättspsyk än att sitta i fängelse.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112605
January 22, 2007 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Danne980]

Våra Svenska fängelser är inte kapabla att ta hand som psykiskt sjuka brottslingar, varför tror du att rättspsyk finns?

Och det är värre för en person att vara på rättspsyk än att sitta i fängelse.

Att våra Svenska fängelser skulle ta imot psykiskt sjuka brotslingar har jag inte sagt något om förstår inte riktigt vad du försöker svara på där.
Att det är värre att sitta på rättspsyk låter som något du har lärt dig från "Gökboet", självklar beror vistelsen på rättspsyk på vad du har för störning. Hur som helst skulle jag föredra rättspsyk jämfört med Kumla i de flesta fallen. De som har en riktigt jobbig vistelse där är väl typ dem som är okontrollerbara.
Det man ser på filmer är inte alltid så representativt för nutiden, tex elchock terapi, låter inte så trevligt MEN används nu för tiden till största del för att bota depresioner, man blir INTE som de på film som verkar ha blivit lobotomerade efter elchocksterapi.
Har pratat med ganska grovt kriminella bekanta bland annat en som just avslutat sitt straff på 2.5år (fick alltså komma ut efter 2.5) så han klarade Kumla med ett halvår. Han var riktigt rädd att hamna där.
Tycker det är ganska klart att rättspsyk borde vara ett betydligt lindrigare "straff", då det inte är ett "straff" utan just vård (jag vet att fängelse också ska vara det) och att man där har målet ett kurera patienten på bästa sätt. I fängelse är det iaf "kurering genom att ta bort förmåner" typ straff.

"Och det finns ingen som har lurat/fuskat sig till rättspsykiatrisk vård." Detta tror jag du menar som ett skämt. Tro mig det finns. Testa och läs en tidning och använd ditt sunda förnuft när du läser vissa straffades beteende. Tycker att denna lag pekar ganska tydligt på att detta är ett problem. Man kan aldrig bevisa vad som sker i en människas huvud, säger människan att han sköt på en grön rymdvarelse och inte på grannen så har det varit svårt att straffa denne även om personen inte haft några tecken på sjukdom före. I Sverige får man inte dömma någon innan man utom rimliga tvivel vet att denna har gjort brottet och vet det. Denna nya lag gör att man kan dömma de mest uppenbara fuskarna.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
1112606
January 22, 2007 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Zeth]Bränne mig helt otroligt bra förslag! Har en känsla av att vissa brottslingar hellre vill få vård än fängelse.

Det är ingen dans på rosor att sitta på rättspsyk, tro mig.

Och det finns ingen som har lurat/fuskat sig till rättspsykiatrisk vård.

Kanske det inte är så lätt på rättspsyk, men visserligen är det slappare jämfört med fängelse?
Exempelvis man får veckovis eller var det varannan vecka (månadsvis), besöka familjen.
D.v.s man får gratisskjuts hem till familjen & den kostnaden betalar väl skattebetalarna för?
Har sett ovanstående med egna ögon ett antal gånger.

obelix
Member
Medlem
1112620
January 23, 2007 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote:
Kanske det inte är så lätt på rättspsyk, men visserligen är det slappare jämfört med fängelse?
Exempelvis man får veckovis eller var det varannan vecka (månadsvis), besöka familjen.
D.v.s man får gratisskjuts hem till familjen & den kostnaden betalar väl skattebetalarna för?
Har sett ovanstående med egna ögon ett antal gånger.

Jag antar att du jobbat eller jobbar på Rättspsyk eftersom du vet detta?

Man släpper inte ut patienterna på permis om dom inte är friska nog.

obelix
Member
Medlem
1112621
January 23, 2007 - 3:34 am
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote:
Att våra Svenska fängelser skulle ta imot psykiskt sjuka brotslingar har jag inte sagt något om förstår inte riktigt vad du försöker svara på där.
Att det är värre att sitta på rättspsyk låter som något du har lärt dig från "Gökboet",

Jag har jobbat på Rättspsyk.

självklar beror vistelsen på rättspsyk på vad du har för störning. Hur som helst skulle jag föredra rättspsyk jämfört med Kumla i de flesta fallen. De som har en riktigt jobbig vistelse där är väl typ dem som är okontrollerbara.
Det man ser på filmer är inte alltid så representativt för nutiden, tex elchock terapi, låter inte så trevligt MEN används nu för tiden till största del för att bota depresioner, man blir INTE som de på film som verkar ha blivit lobotomerade efter elchocksterapi.

Hur skulle du reagera om någon skulle tvinga dig att ta mediciner och genomgå behandling för att med tvång ändra din verklighetsuppfattning?

Att den verklighet du lever i ska raderas och ersättas med något du anser vara sjukt och fel.

"Och det finns ingen som har lurat/fuskat sig till rättspsykiatrisk vård." Detta tror jag du menar som ett skämt. Tro mig det finns. Testa och läs en tidning och använd ditt sunda förnuft när du läser vissa straffades beteende. Tycker att denna lag pekar ganska tydligt på att detta är ett problem. Man kan aldrig bevisa vad som sker i en människas huvud, säger människan att han sköt på en grön rymdvarelse och inte på grannen så har det varit svårt att straffa denne även om personen inte haft några tecken på sjukdom före. I Sverige får man inte dömma någon innan man utom rimliga tvivel vet att denna har gjort brottet och vet det. Denna nya lag gör att man kan dömma de mest uppenbara fuskarna.

Låt oss för enkelheten skull säga att någon gör det, lyckas lura läkaren/läkarna som gör utvärderingen (det har hänt en gång faktiskt).

Han klarade av det i en vecka, sedan avslöjade personalen på avdelningen honom.

Man klarar inte av att spela så länge, det är en omöjlghet att lura dessa som jobbar med det (personalen på avdelningarna).

Det som hände den personen var att hans framtida möjlighet at få rättspsykiatrik vård med allt vad det innebär försvann.

HAde han hamnat där för verkliga besvär så hade hans fängelsetid stannat av, för att sedan fortsätta när han blev frisk igen.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112685
January 23, 2007 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

Hur skulle du reagera om någon skulle tvinga dig att ta mediciner och genomgå behandling för att med tvång ändra din verklighetsuppfattning?

Att den verklighet du lever i ska raderas och ersättas med något du anser vara sjukt och fel.

Återigen beror nog ganska mycket på hur sjuk människan är, hur medveten om sin sjukdom han är, tror faktiskt att den största delen av de som sitter på psykvården är medveten om att de inte är friska. Därför tror nog ganska få att de ska ersätta sin verklighet med något sjukt och fel.

obelix wrote:
Låt oss för enkelheten skull säga att någon gör det, lyckas lura läkaren/läkarna som gör utvärderingen (det har hänt en gång faktiskt).

Han klarade av det i en vecka, sedan avslöjade personalen på avdelningen honom.

Man klarar inte av att spela så länge, det är en omöjlghet att lura dessa som jobbar med det (personalen på avdelningarna).

Det som hände den personen var att hans framtida möjlighet at få rättspsykiatrik vård med allt vad det innebär försvann.

HAde han hamnat där för verkliga besvär så hade hans fängelsetid stannat av, för att sedan fortsätta när han blev frisk igen.

Vet inte vart du jobbar men jag är säker på att det finns INGEN i Sverige som kan säga att det är en människa som lyckats lura läkarna, därimot finns det en möjlighet att det finns ETT dokumenterat fall där "patienten" blivit "avslöjad" och sedan fick flytta till ett fängelse. Att hans fängelsestraff stannat av och fortsätter när han blev frisk igen beror nog på att han troligen hade ett straff från tidigare som han inte suttit av. Man blir inte dömd till fängelse och psykvård.
Ställer mig också frågande till att hans rättigheter till psykvård dragits in, då det ju inte är bara hans problem utan allmänhetens. Så om han skulle bli väldigt instabil och verka vara en fara för allmänheten skulle man göra vad då med honom?

Hur kan man sedan säga att det är omöjligt att lura personalen? Klart det inte är omöjligt att lura någon, att det kan vara svårt det är mkt möjligt. Jag vet inte hur svårt det är, det vet nog du bättre som jobbat i branschen.

obelix
Member
Medlem
1112695
January 23, 2007 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote:
Vet inte vart du jobbar men jag är säker på att det finns INGEN i Sverige som kan säga att det är en människa som lyckats lura läkarna, därimot finns det en möjlighet att det finns ETT dokumenterat fall där "patienten" blivit "avslöjad" och sedan fick flytta till ett fängelse. Att hans fängelsestraff stannat av och fortsätter när han blev frisk igen beror nog på att han troligen hade ett straff från tidigare som han inte suttit av. Man blir inte dömd till fängelse och psykvård.
Ställer mig också frågande till att hans rättigheter till psykvård dragits in, då det ju inte är bara hans problem utan allmänhetens. Så om han skulle bli väldigt instabil och verka vara en fara för allmänheten skulle man göra vad då med honom?

Hans dom omvandlades till fängelse, så han fick inte både och från början.

Om han hade blivit sjuk, så hade hans fängelsestraff stannat av, för att börja igen när han blev frisk, så visst had han fått vård, jag var kanske otydlig på den punkten.

Hur kan man sedan säga att det är omöjligt att lura personalen? Klart det inte är omöjligt att lura någon, att det kan vara svårt det är mkt möjligt. Jag vet inte hur svårt det är, det vet nog du bättre som jobbat i branschen.

Det går inte att lura folk som har jobba 20-30 år med psykiskt sjuka en längre tid.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112744
January 23, 2007 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kommer det sig att en viss etnisk grupp nästan alltid klassas som psykiskt sjuka? Ingen som tänker på att det är bara sådana dessa personer är. Och att de har totalt annorlunda "tankesätt" än vanliga Svennar. Och varför får dem livstids sjukersättning, utan omprövning var 1-3 år? P.g.a någon slags påhittad psykisk sjukdom!

Mord scenario:
Ponera att Dimitri är skyldig till mord. Bevis finns i överflöd. För att slippa lindrigare undan försöker Dimitris:s advokat skylla på psykisk sjukdom.
Rättspsykiatrisk undersökning genomförs & av någon anledning kommer dem fram till att Dimitri behöver vård.
Lär finnas en hel del ovanstående scenarion där dessa personer klassas som psykiskt sjuka. Vilket är felaktigt!
Rättspsykiatrisk vård i all ära, men fängelse efter vård som straff!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1112746
January 23, 2007 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Hur kommer det sig att en viss etnisk grupp nästan alltid klassas som psykiskt sjuka? Ingen som tänker på att det är bara sådana dessa personer är. Och att de har totalt annorlunda "tankesätt" än vanliga Svennar. Och varför får dem livstids sjukersättning, utan omprövning var 1-3 år? P.g.a någon slags påhittad psykisk sjukdom!

Mord scenario:
Ponera att Dimitri är skyldig till mord. Bevis finns i överflöd. För att slippa lindrigare undan försöker Dimitris:s advokat skylla på psykisk sjukdom.
Rättspsykiatrisk undersökning genomförs & av någon anledning kommer dem fram till att Dimitri behöver vård.
Lär finnas en hel del ovanstående scenarion där dessa personer klassas som psykiskt sjuka. Vilket är felaktigt!

Du har verkligen ingen aning om hur en undersökning går till?

//Andreas

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112747
January 23, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

Kan du i så fall förklara för mig hur det går till?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1112751
January 23, 2007 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote:

//Andreas

Kan du i så fall förklara för mig hur det går till?

Beroende på vad de yrkar så kommer minst en expert att göra ett utlåtande. Alltså en person med mångårig erfarenhet med erkänd bakgrund kommer att göra ett flertal invecklade och långa tester. Det handlar inte om att man tar den åtalade och trycker ner han på en ottoman och sitter och leker Freud genom att ställa frågor om han är avundsjuk på sin pappa.

Summan av alla tester och han/hon/deras erfarenheter kring liknande fall blir sedan resultatet. Det handlar om invägning av många, många faktorer och utlåtanden från en eller ett flertal experter beroende på situation. Om det skulle råda osäkerhet så konsulterar man andra insatta i området. Chansen att man skulle kunna lossas vara sjuk är infinitesimalt liten.

Det är inte radioterapi alla Frasier som ni verkar tro.

Utöver detta kan man dra upp den rent medicinska aspekten. Många stabiliserande droger som ges ut har inte bara bieffekter som kan vara väldigt svåra, de är även i vissa fall gravt beroendeframkallande. Om man lyckas komma dit som frisk så kommer nog ångra det därför att medicinerna kan förstöra resten av livet för dig.

Man tror att man ska få en enkel resa, men istället tuggar man mediciner som gör att man tappar alla livsglädje och fantasi och det jäkligaste är att man vill bara ha mer och mer för spasmerna, febern och frossan som uppstår när man inte får medicinen är ännu värre.
Och eftersom en del mediciner har bieffekter får man mediciner mot dessa och då kan dessa i sin tur ha en psykologiskt beroendeframkallad effekt istället. Så även om den första drogen inte har en direkt beroendeframkallande effekt kan lösning ha det.

Vissa mediciner kan man inte sluta med, andra behöver avvänjningsperioder på många år. En del människor försöker helt enkelt ta livet av sig för att de inte kan hantera bieffekterna.

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1112760
January 23, 2007 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Hur kommer det sig att en viss etnisk grupp nästan alltid klassas som psykiskt sjuka? Ingen som tänker på att det är bara sådana dessa personer är. Och att de har totalt annorlunda "tankesätt" än vanliga Svennar. Och varför får dem livstids sjukersättning, utan omprövning var 1-3 år? P.g.a någon slags påhittad psykisk sjukdom!

Mord scenario:

Det är fortfarande så att man kan bli bedömd som psykiskt sjuk, men att man inte har en så pass allvarlig störning att det kräver vård på rättspsyk.

Men man kan vara så pass sjuk att man får sjukpension...

Det är två helt olika saker, sjukpension för psykisk sjukdom och att ha en allvarlig störning.

Och för femtioelfte gången, det är inte så lätt att spela psykiskt sjuk så man får vård istället för fängelse...

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112765
January 23, 2007 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, ni grabbar verkar veta vad ni talar om. Gillar dock inte att skattebetalarna skall stå för de "sjukas" hemresekostnader.
Invecklade & svåra tester, ja visst. Men även experter kan ha fel. Vissa "folk" ser på saker & ting på helt andra sätt än vad vi gör.
Där brister den rättspsykologiska undersökningen & en felaktig bedömning görs.

Over & out.

obelix
Member
Medlem
1112776
January 23, 2007 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Ok, ni grabbar verkar veta vad ni talar om. Gillar dock inte att skattebetalarna skall stå för de "sjukas" hemresekostnader.
Invecklade & svåra tester, ja visst. Men även experter kan ha fel. Vissa "folk" ser på saker & ting på helt andra sätt än vad vi gör.

Over & out.

som jag sagt innan så även om dom kan lura utredningen så kan dom inte lura personalen en längre tid.

obelix
Member
Medlem
1112777
January 23, 2007 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske ska skriva vad jag hellre skulle se att dom gjorde...

1. Ge psykvården möjlighet att göra oanmälda hembesök hos patienter som är utanför avdelningen (som antingen har permis, eller är försöksutskriven).

2. Ge personalen möjlighet att med tvång ta tillbaka en patient som rymmer på en bevakad permission (det är olagligt idag, det räknas som olaga frihetsberövande, orsaken är personalens säkerhet samt patienternas integritet).

3. Se till att patienter som blir utskrivna får bo i ett övergångsboende under en tid, för att se till att dom verkligen sköter sina mediciner m.m.

4. se till att läkarna kan tvinga de utskrivna att lämna blodprover så man kan se att dom tar sina mediciner som dom ska.

Jag kommer säkert på mer saker senare...

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1112808
January 23, 2007 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Kanske ska skriva vad jag hellre skulle se att dom gjorde...

1. Ge psykvården möjlighet att göra oanmälda hembesök hos patienter som är utanför avdelningen (som antingen har permis, eller är försöksutskriven).

2. Ge personalen möjlighet att med tvång ta tillbaka en patient som rymmer på en bevakad permission (det är olagligt idag, det räknas som olaga frihetsberövande, orsaken är personalens säkerhet samt patienternas integritet).

3. Se till att patienter som blir utskrivna får bo i ett övergångsboende under en tid, för att se till att dom verkligen sköter sina mediciner m.m.

4. se till att läkarna kan tvinga de utskrivna att lämna blodprover så man kan se att dom tar sina mediciner som dom ska.

Jag kommer säkert på mer saker senare...

Bra förslag annars men:
Angående förslag 1, så släpps inte patienter utan att 2 vårdare följer med.
(Kanske det gäller dem värsta patienterna).

Andreas Galistel
Member
Medlem
1112833
January 24, 2007 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Ok, ni grabbar verkar veta vad ni talar om. Gillar dock inte att skattebetalarna skall stå för de "sjukas" hemresekostnader.

Over & out.

Jag förstår helt att folk blir besvikna på rättssystemet ibland för att det kan se ut som att de kommer undan väldigt lindrigt. Advokaterna ska ju göra allt de kan för att hjälpa sina klienter, men rättspsyk är inte att välja den enkla vägen ut.

//Andreas

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1112880
January 24, 2007 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: 2. Ge personalen möjlighet att med tvång ta tillbaka en patient som rymmer på en bevakad permission (det är olagligt idag, det räknas som olaga frihetsberövande, orsaken är personalens säkerhet samt patienternas integritet).

😮 Är det sant!
det låter helt vansinnigt, är det inte just sådant som personalen bör vara tränad för.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL