August 27, 2003
nivaman wrote: [quote=HuGGe][quote=CoLiC]Ja, är de bra till något egentligen? Kan inte hitta en enda sak som de tillför mänskligheten som gör nytta.
Olja är inte nyttigt
Bomber/terror är inte nyttigt
Religion är inte nyttigtosv
Ger de världen något annat än skit?
Vad tillför vi Svenskar som är så himla bra då? förmodligen lika lite/mycket som araber gör.
Detta är ju en helt rubbad diskusssion ColiC!
Rubbad diskussion håller jag med om...
Ja, vi svenskar har ju polheimsknuten, skiftnyckeln och sürströmmingen på meritlistan...
Det matchar ju knappast kebab, falafel och min grymt duktiga husläkare
😉
May 17, 2004
HELIX wrote: Hur skulle världen se ut utan olja? Angående arabläkare så borde de faktiskt stanna hemma för de behövs mer där. Om vi nu måste ta in läkare kan vi göra det från öststaterna då de har väldigt välutbildade läkare och en kultur som är mycket mer lik vår egna.
finns det tendänser till rasism där 😉 (jag skämtar)
MEn vi kan väll säjja att vi trollade bort arabvärlden från jordens yta och poof vi leker i forntiden igen. slut på sagan.
August 27, 2003
Sen hur skulle världen se ut om vi inte hade ettor och nollor? en dator skulle ju inte vara som den dator du sitter vid idag är. Matematiken utavhuvudataget skulle inte se likadan ut. Det är med matematiken som man lyckats åka till månen, bygga datorer och förmodligen har matematiken ett finger med i spelet när du skapades . Lite extremt tänkade men ha det i bakhuvudet ColiC, fanns inte araber så skulle kanskte inte du heller finnas.
June 30, 2003
Vad tillför västvärlden förutom exploatering och terror?
Historiskt sett har arabländerna tillfört världen med gigantiska kunskaper inom matematik, biologi, kemi osv. Västvärlden ockrar sig på resterande världen och bokstavligen talat förpestar världen.
Så vad har Vi i väst tillfört något gott i världen?
Sen när är det enbart arabländer som förespråkar religion?
Fått i dig lite väl mycket propaganda.
Det hela handlar om en kvot, enstaka scenario eller enstaka fall gör inte kvoten till något positivt
Hmm..vilka har lett den teknologiska utvecklingen de senaste 500 åren? Jo västvärlden. Var har ideen om mänskliga rättigheter vuxit fram? Vilka har uppfunnit datorn, glödlampan och tusentals andra prylar?
Ja, om du så gärna inte vill leva i ett land som förpestar världen med sin demokrati och männskliga rättigheter, flytta!
Glöm inte att arabländerna har gett oss världen största och längsta slavhandel som höll på från ~1000-~1900 ungefär.. DÅ miljoner och åter miljone svarta människor tillfångatogs och blev slavar. Glöm då inte att männen ofta kastrerades. De behandlades minst lika dåligt som de slavar som fanns i "västvärlden".
January 17, 2002
Jag har inget att säga om vad de givit oss tidigare, de har varit en källa till stor kunskap, men nu kommer det inte annat än olja därifrån... + massa annat skit då, behöver inte lista igen.
Vi svenskar är värdsledande inom bla medicinsk teknologi, så vi tillför bra saker.
Sen vad individer tillför har inget med denna sak att göra, dock tillför säkert de flesta något bra, även jag. Det är vad en grupp av människor tillför, det spolar bort individen.
Jag vill ha lite saker som arabländerna tillför, nyttiga saker.
July 14, 2003
HuGGe wrote: Sen hur skulle världen se ut om vi inte hade ettor och nollor?
Jag hoppas du försöker vara rolig där? Att säga att vi har ettor och nollor i våra chip är som att säga att en pixel är fyrkantig.
Men iaf så ligger väl civilisationens vagga i arabländerna och människans ursprung i Afrika. Vi verkar ha jobbat oss genom de flesta kontinenter, undrar bara vart vi kommer att sluta?
June 28, 2001
zmutte wrote: Vad tillför västvärlden förutom exploatering och terror?
Historiskt sett har arabländerna tillfört världen med gigantiska kunskaper inom matematik, biologi, kemi osv. Västvärlden ockrar sig på resterande världen och bokstavligen talat förpestar världen.
Det hela handlar om en kvot, enstaka scenario eller enstaka fall gör inte kvoten till något positivt.
mm Precis, för ett tag sedan så var ju arabvärlden lååångt före oss i utveckligen, men nu verkar det som att deras religion sätter käppar i hjulen och vi går förbi dom.
July 27, 2002
Mind wrote: [quote=zmutte]Vad tillför västvärlden förutom exploatering och terror?
Det hela handlar om en kvot, enstaka scenario eller enstaka fall gör inte kvoten till något positivt.
mm Precis, för ett tag sedan så var ju arabvärlden lååångt före oss i utveckligen, men nu verkar det som att deras religion sätter käppar i hjulen och vi går förbi dom.
Jag skulle vilja påstå att vi åkte förbi dom, du sa väl något om hjul?
August 27, 2003
desdecado wrote: [quote=HuGGe]Sen hur skulle världen se ut om vi inte hade ettor och nollor?
Jag hoppas du försöker vara rolig där? Att säga att vi har ettor och nollor i våra chip är som att säga att en pixel är fyrkantig.
Men iaf så ligger väl civilisationens vagga i arabländerna och människans ursprung i Afrika. Vi verkar ha jobbat oss genom de flesta kontinenter, undrar bara vart vi kommer att sluta?
Jo det var lite roligheter i det hela, kanske inte framgick för de flesta. Jag vet mycket väl att chippen inte innehåller ettor och nollor. Men jag anser fortfarande att datorerna inte sett likadana ut utan det arabiska talsystemet
March 20, 2003
HuGGe wrote: [quote=desdecado][quote=HuGGe]Sen hur skulle världen se ut om vi inte hade ettor och nollor?
Jo det var lite roligheter i det hela, kanske inte framgick för de flesta. Jag vet mycket väl att chippen inte innehåller ettor och nollor. Men jag anser fortfarande att datorerna inte sett likadana ut utan det arabiska talsystemet
Var det araberna som började räkna binärt?
November 22, 2001
Pim_ wrote: Var det araberna som började räkna binärt?
Det var väl de som tog fram algebran iaf.
Visst, de tillför kanske inte så mycket idag, men det finns det väl många länder som inte gör?
Och om de nu lyckas med att sluta kriga (vilket man tycker att de borde ha lessnat på efter att ha krigat i all evighet) så kommer de nog ikapp ganska fort.
January 12, 2004
CoLiC wrote: [quote=obelix]En lång och rik kulturhistoria.
Åter igen: Det spelar ingen roll vad de gett oss för tusen år sedan, det handlar om vad de tillför världen nu. Kan ni inte fatta det?
Utan det som har hänt förr, hade vi inte haft det vi har idag...
vi hade stannat kvar på Hedenhös stadiet.
January 17, 2002
obelix wrote: [quote=CoLiC][quote=obelix]En lång och rik kulturhistoria.
Åter igen: Det spelar ingen roll vad de gett oss för tusen år sedan, det handlar om vad de tillför världen nu. Kan ni inte fatta det?
GAHHH! Fatta att jag inte är ute efter att diskutera vad de gjort för världen innan! Jag är ute efter att diskutera att de inte gör ett piss för oss idag.
March 10, 2002
CoLiC wrote: [quote=obelix][quote=CoLiC][quote=obelix]En lång och rik kulturhistoria.
GAHHH! Fatta att jag inte är ute efter att diskutera vad de gjort för världen innan! Jag är ute efter att diskutera att de inte gör ett piss för oss idag.
Vadå? Vad leder diskussionen till? Vad är det du vill få ut? Förstår inte riktigt. :-k
4 Guest(s)