January 12, 2004
CoLiC wrote:
Och ang din polare, det var ju genetiskt "bestämt" då hon föddes att hon skulle bli brunett. Iaf funkar det så såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget naturligt förutom sjukdommar som kan påverka vilken hårfärg du får tillslut?
Ålder?
March 11, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Japp, har ni tur så dröjer det inte länge förrns det blir produktionsstopp på allt livsmedel i hela EU... Och det låter inte som det skulle gå nån nöd på någon (utom smurfen) här utan mat... Tur att hyenakorv ifrån afrika är så j**la gott...
Ett oerhört sofistikerat inlägg, Sulan. Har du hört talas om överproduktion? Det är det vi har i Sverige. Vårt lantbruk producerar alltså så mycket livsmedel att vi inte kan sälja det. Våra energiverk bränner spannmål för att det inte lönar sig att exportera det. Köttberget bara växer och växer, och man får mer eller mindre hälla ut mjölken.
De bidrag som bönderna får, beror på att det inte går att driva ett litet eller medelstort lantbruk lönsamt idag. För att bevara den så kallade "mångfalden", och hålla "landsbygden levande" pumpar man alltså in pengar i något som om det hade varit ordentligt konkurrenssatt, hade ställt hälften eller mer av sveriges bönder på bar backe omgående. Och ingen här hade blivit svältande för det. Och landsbyggden dör i alla fall. Det tråkiga är att bönder är så besatta av sitt ärvda yrke, att de inte kan tänka sig att byta över till något som faktiskt hade tillfört något till samhället. De är så fixerade av att deras mark har varit deras egendom i generationer, att de oftast inte kan tänka sig att bli av med ens en kvadratmeter. Det är dock inget unikt för bönder. Även fiskeriindustrin borde bli av med sina bidrag. Likaså byggbranschen, skogsindustrin, och det värsta exemplet av alla, varvsindustrin, skulle aldrig ha försvarats.
April 18, 2003
Med tanke på att jordbruksbidragen i princip är det enda vi får tillbaks från s****s cirkusen nere i Bryssel så säger jag bara en sak... mer bidrag till bönderna!
Och sen en sak till denstore: "Och landsbyggden dör i alla fall."
Det var ju en väldigt munter inställning... du tycker inte det är värt att kämpa för "mångfalden" och att hålla "landsbygden levande"? Tur inte fler resonerar så isf. Eller du kanske har nån eminent lösning på det problemet med?
January 17, 2002
obelix wrote: [quote=CoLiC] Och ang din polare, det var ju genetiskt "bestämt" då hon föddes att hon skulle bli brunett. Iaf funkar det så såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget naturligt förutom sjukdommar som kan påverka vilken hårfärg du får tillslut?
Ålder?
Jo, men nu talar vi om allt annat än grått 🙂
January 12, 2004
CoLiC wrote: [quote=obelix][quote=CoLiC] Och ang din polare, det var ju genetiskt "bestämt" då hon föddes att hon skulle bli brunett. Iaf funkar det så såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget naturligt förutom sjukdommar som kan påverka vilken hårfärg du får tillslut?
Ålder?
Det är inget fel på grått... *muttrar*
Syrran föddes blond, men nu har hon mer åt det råttfärgade brunett hållet, hon har inte varit sjuk, men håret har bytt färg, och det kommer att byta färg minst en gång till. :bgrin:
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Med tanke på att jordbruksbidragen i princip är det enda vi får tillbaks från s****s cirkusen nere i Bryssel så säger jag bara en sak... mer bidrag till bönderna!
Och sen en sak till denstore: "Och landsbyggden dör i alla fall."
Det var ju en väldigt munter inställning... du tycker inte det är värt att kämpa för "mångfalden" och att hålla "landsbygden levande"? Tur inte fler resonerar så isf. Eller du kanske har nån eminent lösning på det problemet med?
Jag har inget emot att hålla landsorten levande. Jag är t.o.m. beredd att kämpa för den. Men jag tror inte man gör det genom att pumpa in pengar i lantbruket, och samtidigt stänga ner hela infrastrukturen. Man har gjort det under en lång, lång tid nu, och det har inte hjälpt ett skvatt. Avfolkningen pågår för fullt. Skall man ha en levande landsort idag, så gäller det att skapa arbetstillfällen som är självbärande. Att göra folk beroende av bidrag från dag 1 är bara fånigt.
EU-problematiken är enkel att lösa. Det är bara att gå ur skiten. Och att det skulle påverka Sveriges ekonomi negativt av att stå utanför är bara en gissning från marknadsliberala ekonomer. Vi är nettobetalare idag, så det hade gett pengar i plånkan från första dagen. Det finns lika många belägg för att Sverige hade klarat sig bättre utanför EU.
March 11, 2003
obelix wrote: [quote=CoLiC][quote=obelix][quote=CoLiC] Och ang din polare, det var ju genetiskt "bestämt" då hon föddes att hon skulle bli brunett. Iaf funkar det så såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget naturligt förutom sjukdommar som kan påverka vilken hårfärg du får tillslut?
Ålder?
Syrran föddes blond, men nu har hon mer åt det råttfärgade brunett hållet, hon har inte varit sjuk, men håret har bytt färg, och det kommer att byta färg minst en gång till. :bgrin:
Jag var själv vitblond som barn, och det höll i sig till 7-årsåldern.
Idag är håreländet mycket mörkt brunt, på gränsen till svart. Så visst kan man ändras ordentligt.
Det börjar dock bli viss varning för de där charmiga vita tinningarna...:)
July 19, 2001
keffing wrote: ja vi kan tacka dem för matematiken och medecin-blablabla-doktorer eller nåt...
när vi fortfarande jagade häxor och blev styrda av diktatoriska slottgubbar så hade läkare i mellanöstern redan utvecklat advancerade matematiska metoder och advancerade läkemedelsgrejjor... redan på 1400-talet lyckade arabiska läkare operera mot grön starr, utan att patienten dog, något som vi i europa inte kunde förän typ 400-500 år senare...
Tänka sig att de inte har utvecklats något sedan dess..
March 11, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]denstore: Bidragen gynnar inte bönderna ett smack, det är enbart för konsumenterna... Folk vill inte betala ett skäligt pris för vad de äter...
Pratar du om subventioner, eller vad menar du? Bidragen till jordbruket är för att gynna jordbruket och dess utövare, ingen annan. Att det sedan egentligen bara är av ondo, även för jordbruket självt, det är en annan sak. Men allvarligt talat så är det dax att skära bort dödköttet, och låta de som inte klarar konkurransen gå under. Det låter kanske grymt, men det svenska jordbruket har blivit en helig ko. Precis som den svenska industrin. Båda två är en glorifierad dröm, som oftast aldrig har upplevts av sina förespråkare. Bondeklassen precis som arbetarklassen har växt ifrån sig själva. De tror att de utför samma sak som sina förfäder, när det knappt finns en endaste likhet kvar. Det är dax för dessa mytologiska figurer att förpassas till historien. Både bönder och arbetare kan sluta gnälla nu, för det borde faktiskt vara färdiggnällt vid det här laget.
March 15, 2002
denstore wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]denstore: Bidragen gynnar inte bönderna ett smack, det är enbart för konsumenterna... Folk vill inte betala ett skäligt pris för vad de äter...
Pratar du om subventioner, eller vad menar du? Bidragen till jordbruket är för att gynna jordbruket och dess utövare, ingen annan. Att det sedan egentligen bara är av ondo, även för jordbruket självt, det är en annan sak. Men allvarligt talat så är det dax att skära bort dödköttet, och låta de som inte klarar konkurransen gå under. Det låter kanske grymt, men det svenska jordbruket har blivit en helig ko. Precis som den svenska industrin. Båda två är en glorifierad dröm, som oftast aldrig har upplevts av sina förespråkare. Bondeklassen precis som arbetarklassen har växt ifrån sig själva. De tror att de utför samma sak som sina förfäder, när det knappt finns en endaste likhet kvar. Det är dax för dessa mytologiska figurer att förpassas till historien. Både bönder och arbetare kan sluta gnälla nu, för det borde faktiskt vara färdiggnällt vid det här laget.
Kan inte annat än hålla med, det är dags att inse att vi lever på 2000-talet.
January 17, 2002
obelix wrote: [quote=CoLiC][quote=obelix][quote=CoLiC] Och ang din polare, det var ju genetiskt "bestämt" då hon föddes att hon skulle bli brunett. Iaf funkar det så såvitt jag vet, rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget naturligt förutom sjukdommar som kan påverka vilken hårfärg du får tillslut?
Ålder?
Det visste jag, jag var rödhårig å det grövsta då jag var liten, nu är jag brun.
March 15, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan]denstore: Beror på hur man ser det, EU ger ju bidrag för att kunna hålla nere priset till konsumenten i slutändan. Slopa bidrag och ta ordentligt betalt istället. Eller jag kanske är den ende här som gärna betalar mer för att få svensk mat?
Tror jag inte, finns nog många i Sverige som kan tänka sig att betala lite extra för att få svenskproducerade varor.
May 23, 2002
En ökning av mjölkpriset med 10 öre/kg ger tiotusentals kronor över till en bonde med en besättning på ca 100 djur...
Finns ju annat att göra för att öka lönsamheten, Sverige har Europas högsta skatt för diesel, miljöpartiet vill höja med 2 kr per liter till... Underbart när 65% av dieselkostnaden redan är skatt och moms, och man gör av med 15 kubik diesel om året...
4 Guest(s)