March 14, 2004
Jag tycker att man kanske ska utöka det så att det i alla fall kan försvara Sverige, det kan det inte nu. Men en 50% ökning vore kanske lämpligt? Eller kanske enu mer om man kan fixa pengar. Pengar kan man ta från alla dessa onödiga myndigheter som kostar 60miljarder kronor per år!
Jag ser öven försvaret som en stor arbetsgivare vilket är bra. Folk klagar på att industrierna flyttar, allt detta tjat om dom i Nynäshamn men efter Fb2004 så kommer över 5000personer sägas upp från försvaret men det värkar ingen bry sig om.
March 14, 2004
Spidey wrote: [quote=QzeR]Tycker det är en aningen klent nu.. men vet jah aldrig vad som kan hända i framtiden.. måste ju kunna försvara sej eller??
Tro mig Sverige kommer aldrig att hamna i krig :blink:
Litar mer på min polare på FOI och han menar något annat. Ryssland testar nya kärnvapen, Kina och Taiwan rustar. Kinas koltillgångar börjar sina. Naturresurserna håller på att ta slut mm.
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=Spidey][quote=QzeR]Tycker det är en aningen klent nu.. men vet jah aldrig vad som kan hända i framtiden.. måste ju kunna försvara sej eller??
Litar mer på min polare på FOI och han menar något annat. Ryssland testar nya kärnvapen, Kina och Taiwan rustar. Kinas koltillgångar börjar sina. Naturresurserna håller på att ta slut mm.
Även om Sverige mobiliserar hela befolkningen kommer vi vara x antal man kort när dom kommer.
Utbilda befolkningen i gerillakrigsföring istället, vi är för små helt enkelt.
//Andreas
March 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=Spidey][quote=QzeR]Tycker det är en aningen klent nu.. men vet jah aldrig vad som kan hända i framtiden.. måste ju kunna försvara sej eller??
Även om Sverige mobiliserar hela befolkningen kommer vi vara x antal man korta när dom kommer.
Utbilda befolkningen i gerillakrigsföring istället, vi är för små helt enkelt.
//Andreas
Visst men för att fixa vapen till alla samt fixa utbildning så duger det inte att 9% av alla i 19 års åldern (killar och tjejer) inte gör lumpen utan då bör kanske 40% eller något sådant bli värnpliktiga.
September 23, 2004
snyde wrote: [quote=Captain_Anarchy]Ta bort det helt, pengarna kan ju gå till en hel del vettigare saker istället.
Det enda jag skulle kunna gå med på att avveckla försvaret till förmån för är en skoningslös kommunistjakt i riktig McCarthy-anda. Money well spent.
Skulle det där va ett "skämt" eller?
March 14, 2004
Captain_Anarchy wrote: Ta bort det helt, pengarna kan ju gå till en hel del vettigare saker istället.
Jag föreslår att vi ska avveckla vänsterpartiet då deras korkade beslut har kostat oss en hel del pengar. 😛
T.ex. vad ska vi göra för pengarna i stället? Betala för allt klotter, skadegörelse mm som anarkister ställer till med? Och ja jag är seriös
September 23, 2004
skinner wrote: [quote=Captain_Anarchy]Ta bort det helt, pengarna kan ju gå till en hel del vettigare saker istället.
Jag föreslår att vi ska avveckla vänsterpartiet då deras korkade beslut har kostat oss en hel del pengar. 😛
yepp, om du tror jag skulle bry mig särskilt mycket har du fel..
March 14, 2004
Captain_Anarchy wrote: [quote=skinner][quote=Captain_Anarchy]Ta bort det helt, pengarna kan ju gå till en hel del vettigare saker istället.
yepp, om du tror jag skulle bry mig särskilt mycket har du fel..
Vilket parti sympatiserar du med då?
July 4, 2003
ta en titt över östersjön och titta på Finland, deras försvar är i samma storlek som vårat men kostar inte mer än 18 miljarder?, kommer inte ihåg exakt (men det är en kraftig skillnad i kostnad mot vad vårat försvar kostar då vi låter våra egna JAS-plan byggas a 20? miljarder styck för att sysselsätta folket. Det är enbart en onödig kostnad.
Det går att göra ett respektabelt försvar billigt och fortfarande sysselsätta många människor. Ja men det där med nynäshamn som skinner prata om. Du kanske har glömt/inte vet att Musköbasen ligger en mil utanför nynäshamn och där jobbar många också. En del av den läggs nu ner, så det är inte bara det där med Ericsson.
Ja, man kanske skulle kunna starta en yrkesarme likt USA? Samt se till att mer ungdomar gör lumpen. Vilket jag troligen tror att fler komma göra efter allt CS-spelande.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
March 14, 2004
Nord wrote: ta en titt över östersjön och titta på Finland, deras försvar är i samma storlek som vårat men kostar inte mer än 18 miljarder?, kommer inte ihåg exakt (men det är en kraftig skillnad i kostnad mot vad vårat försvar kostar då vi låter våra egna JAS-plan byggas a 20? miljarder styck för att sysselsätta folket. Det är enbart en onödig kostnad.
Det går att göra ett respektabelt försvar billigt och fortfarande sysselsätta många människor. Ja men det där med nynäshamn som skinner prata om. Du kanske har glömt/inte vet att Musköbasen ligger en mil utanför nynäshamn och där jobbar många också. En del av den läggs nu ner, så det är inte bara det där med Ericsson.
Ja, man kanske skulle kunna starta en yrkesarme likt USA? Samt se till att mer ungdomar gör lumpen. Vilket jag troligen tror att fler komma göra efter allt CS-spelande.
Vi får 204plan för 100miljarder ~ 0.5 miljader styck.
Nej jag har inte glömt Musköbasen men den hör som sagt till försvaret. Men det stör mig lite att V klagar på att 800 personer blir arbetslösa i något företag medans dom själv röstade igenom i riksdagen att 5000 personer blir av med jobben.
Men det är ju politiskt taktiskt då dom vet att få försvarsanstälda röstar på V medans många arbetare gör det.
3 Guest(s)