Vad tycker du att man ska göra med försvaret?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker du att man ska göra med försvaret?
Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
sp_UserOfflineSmall Offline
858995
March 14, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Nord]ta en titt över östersjön och titta på Finland, deras försvar är i samma storlek som vårat men kostar inte mer än 18 miljarder?, kommer inte ihåg exakt (men det är en kraftig skillnad i kostnad mot vad vårat försvar kostar då vi låter våra egna JAS-plan byggas a 20? miljarder styck för att sysselsätta folket. Det är enbart en onödig kostnad.

Det går att göra ett respektabelt försvar billigt och fortfarande sysselsätta många människor. Ja men det där med nynäshamn som skinner prata om. Du kanske har glömt/inte vet att Musköbasen ligger en mil utanför nynäshamn och där jobbar många också. En del av den läggs nu ner, så det är inte bara det där med Ericsson.

Ja, man kanske skulle kunna starta en yrkesarme likt USA? Samt se till att mer ungdomar gör lumpen. Vilket jag troligen tror att fler komma göra efter allt CS-spelande.

Vi får 204plan för 100miljarder ~ 0.5 miljader styck.

Nej jag har inte glömt Musköbasen men den hör som sagt till försvaret. Men det stör mig lite att V klagar på att 800 personer blir arbetslösa i något företag medans dom själv röstade igenom i riksdagen att 5000 personer blir av med jobben.

Men det är ju politiskt taktiskt då dom vet att få försvarsanstälda röstar på V medans många arbetare gör det.

Aha du tänker så 😉 okej. Jasså, får vi de så "billigt". Fel av mig. Jag håller med dig om V. och säger som Freddan i Time Out, "Vad är det som tappar förtroende och sjunker lågt?"
Fredrik -"Vänsterpartiet"

Iskallt o klockrent 😛

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
858998
March 14, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: ta en titt över östersjön och titta på Finland, deras försvar är i samma storlek som vårat men kostar inte mer än 18 miljarder?, kommer inte ihåg exakt (men det är en kraftig skillnad i kostnad mot vad vårat försvar kostar då vi låter våra egna JAS-plan byggas a 20? miljarder styck för att sysselsätta folket. Det är enbart en onödig kostnad.

Finland har inte utlandstrupper i samma utsträckning som vi.
Sen är deras försvar inte lika utvecklat som vårat.

JAS39 gripen är väldigt populär utomlands och det är många länder som vill köpa dom pågrund av man får ca 5 JAS på en F22.
JAS39 gripen kan spana, strida, landa på landsväg osv.
Världens bästa allaround plan.
Värför ta bort det när vi tjänar pengar på det?
Som sagt också det är inte 20miljarder. 🙂

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
858999
March 14, 2005 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=skinner][quote=Nord]ta en titt över östersjön och titta på Finland, deras försvar är i samma storlek som vårat men kostar inte mer än 18 miljarder?, kommer inte ihåg exakt (men det är en kraftig skillnad i kostnad mot vad vårat försvar kostar då vi låter våra egna JAS-plan byggas a 20? miljarder styck för att sysselsätta folket. Det är enbart en onödig kostnad.

Det går att göra ett respektabelt försvar billigt och fortfarande sysselsätta många människor. Ja men det där med nynäshamn som skinner prata om. Du kanske har glömt/inte vet att Musköbasen ligger en mil utanför nynäshamn och där jobbar många också. En del av den läggs nu ner, så det är inte bara det där med Ericsson.

Ja, man kanske skulle kunna starta en yrkesarme likt USA? Samt se till att mer ungdomar gör lumpen. Vilket jag troligen tror att fler komma göra efter allt CS-spelande.

Vi får 204plan för 100miljarder ~ 0.5 miljader styck.

Nej jag har inte glömt Musköbasen men den hör som sagt till försvaret. Men det stör mig lite att V klagar på att 800 personer blir arbetslösa i något företag medans dom själv röstade igenom i riksdagen att 5000 personer blir av med jobben.

Men det är ju politiskt taktiskt då dom vet att få försvarsanstälda röstar på V medans många arbetare gör det.

Aha du tänker så 😉 okej. Jasså, får vi de så "billigt". Fel av mig. Jag håller med dig om V. och säger som Freddan i Time Out, "Vad är det som tappar förtroende och sjunker lågt?"
Fredrik -"Vänsterpartiet"

Iskallt o klockrent 😛

Den var ju klockren ju! Jag är lite av en MIP men jag tror på att Sverige ska få mera försvarsanslag och sedan utveckla egna vapen då det ger en massa jobb + att det är bra vid händelse av krig.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
859015
March 14, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår mig inte på visa politiker, kan förstå ifall dem vill lägga ner ifall det bara tar massa pengar.
Men lägga ner en helikopterbas som faktiskt gör nytta är ju helt pukat, och istället då bygga en ny helikopterbas på ett nytt ställe, vilket tar ännu mer skattepengar!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=1

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
859022
March 14, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jas är bland det bästa som hänt svensk teknikindustri så att lägga kostnaden helt på försvaret blir lite fel. Det är ju inte så att kevlar enbart har använts i USA:s rymdprogram om ni fattar vad jag menar. Försvar förövrigt, Bygg några rejäla Nukes och be alla som anfaller att ringa hem och säga till nära och kära att ta på asbestdräkter. 👿

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
859031
March 14, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker la det kan läggas ner. Dels för att jag inte tror vi hamnar i krig och om vi gör det så lär det vara dessto större land än Sverige så vi har inte en chans hur som helst.

Tror som sagt det inte blir nåt krig så.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
859055
March 14, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

Finland har inte utlandstrupper i samma utsträckning som vi.
Sen är deras försvar inte lika utvecklat som vårat.

JAS39 gripen är väldigt populär utomlands och det är många länder som vill köpa dom pågrund av man får ca 5 JAS på en F22.

Ja jag menade inte att vi skulle ta bort tillverkningen av den 😉 Men, ja det var säkert ett dåligt exempel, men det går att effektivisera kostnaderna. Vad är priset på en JAS då?
Alltså, vad säljs de för. (jag har faktist för mig att de kostar 20 miljarder, men rätta mig gärna, för jag vill veta.)

EDIT: Det där med helikopterbasen, det var jävligt onödigt att ta bort den o placera för nya pengar! En sådan tillgång som en sådan helikopter som kan göra så mycket mer än o bara flyga omkring, om den någon gång kan rädda mitt liv så betalar jag gärna skatt för den.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
859060
March 14, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort med skiten som det är idag och gör en yrkesarme av det istället.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
859062
March 15, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Dörrvakter är vårt bästa försvar, jag vill se Fadde leda Sverige till en ny stormakt. Störta Tyskland för faan!

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
859069
March 15, 2005 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Bort med skiten som det är idag och gör en yrkesarme av det istället.

Hur menar du då?

Jag tycker att det skall vara värnPLIKT, det skall inte gå att slippa att göra lumpen om man är frisk. Sen när man gör det spelar inte så stor roll om det är mellan 18-23 eller något...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
859070
March 15, 2005 - 2:12 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=obelix]Bort med skiten som det är idag och gör en yrkesarme av det istället.

Hur menar du då?

Jag tycker att det skall vara värnPLIKT, det skall inte gå att slippa att göra lumpen om man är frisk. Sen när man gör det spelar inte så stor roll om det är mellan 18-23 eller något...

Värnplikten är överskattad och föråldrad.

Banta ner försvaret till en fungerande yrkesarme.

Hur mycket kostar inte värnplikten?
Man skulle nog spara en hel del på att göra sig av med den.

Majoriteten av värnpliktiga fyller ingen funktion idag.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
859071
March 15, 2005 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

Lägg ner allt utom marinbas syd wink

Nä, men det känns ganska meningslöst med ett försvar i Sverige. Vill någon ta vårt land så gör dem det ändå. Våra resurser är för små helt enkelt.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
859103
March 15, 2005 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: JAS39 gripen är väldigt populär utomlands och det är många länder som vill köpa dom pågrund av man får ca 5 JAS på en F22.

Vilka fem länder som har köpt Gripensystemet? Vad jag har förstått så har både Tjeckien samt Sydafrika leasat plan av oss men vilka fler har köpt?.

Sedan, världens bästa plan är allt en liten överdirft. Det finns många andra plan som är minst lika bra, som tex Eurofighter, Su-27 mfl. Det som Gripen är så bra på är att det gör vad alla andra plan kan göra men bara till halva motorstyrkan.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
859141
March 15, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=dree]JAS39 gripen är väldigt populär utomlands och det är många länder som vill köpa dom pågrund av man får ca 5 JAS på en F22.

Vilka fem länder som har köpt Gripensystemet? Vad jag har förstått så har både Tjeckien samt Sydafrika leasat plan av oss men vilka fler har köpt?.

Sedan, världens bästa plan är allt en liten överdirft. Det finns många andra plan som är minst lika bra, som tex Eurofighter, Su-27 mfl. Det som Gripen är så bra på är att det gör vad alla andra plan kan göra men bara till halva motorstyrkan.

Jag citerar mig själv: "Världens bästa allaround plan."
Sen skulle inte min plastfarsa ha jobb om vi inte skulle tjäna pengar på det.

Edit: Missuppfattade det du skrev embarassed
Jag kolla med min plastfarsa vilka länder som har köpt.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
859535
March 15, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
859570
March 15, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Lägg ner skiten. Låt alla idioter få stå med byxorna nere när någon kommer med pålen mellan skinkorna.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
859641
March 15, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: Ja jag menade inte att vi skulle ta bort tillverkningen av den 😉 Men, ja det var säkert ett dåligt exempel, men det går att effektivisera kostnaderna. Vad är priset på en JAS då?
Alltså, vad säljs de för. (jag har faktist för mig att de kostar 20 miljarder, men rätta mig gärna, för jag vill veta.)

Utvecklingen av stridsplan sker väldigt mycket pga av att Saab får pengar av millitären, varför göra folk arbetslösa genom att lägga ner flygvapnet
(försvinner flygvapnet försvinner saab, försvinner MÅNGA jobb)

Jag anser också att Lumpen är bra erfarenhet, och inte minst ett bra jobb tillfället för alla dem som inte vet vad dem ska göra efter skolan (istället för att sitta hemma och gå på bidrag, vilket jag känner många som gör för att det inte finns några jobb).

Så länge staten inte satsar lite pengar på millitären kommer den tillslut förvinna, då kommer det inte finnas tillräckligt med hjälp när det behövs.
Vilka rensade järnvägarna i skåne efter stormen? MILLITÄREN
Dem har ju redan utrustningen och är i bra fysisk form, en värnpliktig är betydligt mycket billigare (och snabbare pga av att dem är många) än att beställa in privata företag.

Det jag försöker säga är:
Satsa på millitären, men se till att det finns någon mer nytta än bara kriga!

Själv ska kommer jag förhoppningsvis få CE körkort i lumpen, ni kanske tycker att det är dåligt utnytjande av skattepengar men när jag har det kan jag mycket lättare skaffa ett jobb, vilket är BILLIGARE för staten då jag betalar skatt när jag jobbar, istället för att jag sitter hemma och får bidrag.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
859889
March 16, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med Obelix, kopiera USA.

Yrkesmilitär hade varit bra att ha, då hade det inte vart sånt jävla tjöt om mönstring eller inte. Då hade den som velat göra lumpen gjort den. och dom som inte velat låtit bli (det är mer eller mindre så idag också redan)
MEN obelix, du får inte glömma en viktig detalj, när du går igenom militärutbildning och tjänar ditt land så finns det nåt system som gör att efter typ 2 år så betalar dom din utbildning, eftersom vi inte betalar för våran utbildning i sverige, så tvekar jag på att det skulle funka :S

men men, Utveckla militären, eller utbilda varenda jävel i gerillakrigsföring, fifan, då skulle dom blitt fett aegda ifall dom ockuperade oss 😀

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
859921
March 16, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Bort med skiten som det är idag och gör en yrkesarme av det istället.

=DO :worship:

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
859925
March 16, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Sverige lär kunna stå emot ett antal sekunder innan andra länder kommer och hjälper till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 382
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL