March 14, 2004
azN- wrote: Men det ingen vet är att Sverige egentligen har massa kärnvapen som ligger i tunnelsystemen under Stockholm, det är därför det byggs nya tunnlar hela tiden 🙂
Hm ska vi skapa en konspirationsgrupp? Några mil utanför Umeå finns det ett bergrum som fortvarande är i drift. Det sitter bl.a. en anten på toppen samt en radarmast! Vi kan skapa en grupp som sysslar med konspirationsteorier. Vi kan nog få hela Sverige att tro att det finns kärnvapen lite över allt.
Nej men serriöst är det bara jag som är emot att Sverige ska skaffa en yrkesarme?
February 4, 2005
Vad ska vi ha en yrkes arme till när millitären ändå inte har befogenheter till att göra nått?
Se till att polisen kan kalla in millitären vid tex gisslan draman om det behövs! J*kla politiker, använd det som finns istället för att ha speciella enheter som ska klara 1 speciell situation som kostar 7 gånger mer (man måste ha så mycket mer folk, sen finns det ALLTID värnpliktiga)
March 11, 2003
Yrkesarméer brukar kosta förbaskat mycket mer än en värnpliktsarmé. Det hade inte blivit bättre av att vi hade försökt oss på det projektet.
Gerillaarméer är antagligen en av de sämsta lösningarna. Ingenting får civilbefolkningen att lida så mycket.
Vår värnpliktsarmé är egentligen den bästa lösningen. Problemet är bara att folk inte verkar vara beredda att betala för vad som kanske är det grundläggande kriteriet för att vara en suverän stat. Förmågan att försvara sig. Som det är nu tror alla att ingenting hemskt kan hända inom deras egen livstid, eller att någon annan skulle sticka ut hakan för att försvara oss.
Det måste vara skönt att leva i den sortens fantasivärld.
March 14, 2004
denstore wrote: Yrkesarméer brukar kosta förbaskat mycket mer än en värnpliktsarmé. Det hade inte blivit bättre av att vi hade försökt oss på det projektet.
Gerillaarméer är antagligen en av de sämsta lösningarna. Ingenting får civilbefolkningen att lida så mycket.
Vår värnpliktsarmé är egentligen den bästa lösningen. Problemet är bara att folk inte verkar vara beredda att betala för vad som kanske är det grundläggande kriteriet för att vara en suverän stat. Förmågan att försvara sig. Som det är nu tror alla att ingenting hemskt kan hända inom deras egen livstid, eller att någon annan skulle sticka ut hakan för att försvara oss.
Det måste vara skönt att leva i den sortens fantasivärld.
Det värsta är ju att majoriteten av Svenska folket tror att världen är som MP och SFOSF anser den vara. Den dag då dessa politiker kommer på att dom har gjort fel så är ändå försvaret nerlaggt. Det som skulle behövas är en folkuppinion men det verkar inte finnas någon sådan. Dom flästa som jag har snackat med är kritiska till att Sverige över huvudtaget ska ha något försvar. Att starta om med ett försvar från början kommer att kosta ofantliga summor pengar. Dessutom så kommer vi inte ha folk som kan utbilda soldater utan vi kommer att behöva hyra in folk från utlandet. Ett problem till är att om det blir krig så kan det bli svårt att få tag i saker som stridsvagnar, luftvärnssystem, atrilleri, ammunition mm.
May 17, 2002
Sions wrote: Det dåliga med politiker är att dem lägger sin röst efter hur partiet skulle rösta, oberoende på om folket får det bättre eller sämre av rösten.
Vi borde ha en partisk oberoende regering som gjorde allt för folket.
lycka till att få det, hela grejen med politik är ju att folk ska tycka och säga saker.
btw, Nu är det ju inte så att regeringen skall lyda folkopinionen. Vi väljer representanter till sveriges riksdag som i sin tur väljer regering. Personen som vi väljer skall inte göra som vi säger till punkt och pricka. Vi väljer dem som representanter som sedan skall göra det besta av vad det kan och trycker. Dock så ka inte regering och riksdag gå helt emot opinion hela tiden, det skulle inte funka.
November 26, 2002
fiktiv men intressant läsning http://forum.soldf.com/index.p.....opic=10924
med det sagt kan jag också säga att jag inte riktigt vet vad jag tycker om försvarets/värnpliktens vara eller inte vara.
men jag är glad att jag är en av de som fått göra lumpen, även om jag aldrig någonsin har varit så föraktad för någonting som jag är för min plutonstillhörighet.
November 26, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Öwall]men jag är glad att jag är en av de som fått göra lumpen, även om jag aldrig någonsin har varit så föraktad för någonting som jag är för min plutonstillhörighet.
Varför är du föraktad. Ligger inte du inne som pansaskytte eller nått i den stilen?
njae inte riktigt, det var bara under gsu.
nu har jag en befattning som inte är särskilt fysiskt krävande, och under min värnplikt har jag sammanlagt 14 fältnätter. såna saker. jag kan knappt föra en diskussion med en genomsnittlig pansarskyttesoldat utan att ordet lök kommer upp i någon av dess böjelseformer.
som kuriosa kan nmnas att en genomsnittlig pansarskyttesoldat inte kan räkna sina fältnätter. om det beror på att han har för många eller att han inte kan räkna låter jag vara osagt =P
August 7, 2001
Öwall wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Öwall]men jag är glad att jag är en av de som fått göra lumpen, även om jag aldrig någonsin har varit så föraktad för någonting som jag är för min plutonstillhörighet.
Varför är du föraktad. Ligger inte du inne som pansaskytte eller nått i den stilen?
njae inte riktigt, det var bara under gsu.
nu har jag en befattning som inte är särskilt fysiskt krävande, och under min värnplikt har jag sammanlagt 14 fältnätter. såna saker. jag kan knappt föra en diskussion med en genomsnittlig pansarskyttesoldat utan att ordet lök kommer upp i någon av dess böjelseformer.
som kuriosa kan nmnas att en genomsnittlig pansarskyttesoldat inte kan räkna sina fältnätter. om det beror på att han har för många eller att han inte kan räkna låter jag vara osagt =P
När jag låg i lumpen så behövde inte pansarskytte soldaterna ha camonät på tälten. Fusk jue... 🙁
August 7, 2001
Callister wrote: Enligt mig låter det ju vettigast att kunna försvara Sverige tills dess att hjälp anländer
Japp det tycker jag med.
Jag tycker det låter naivt att säga att vi ska lägga ner skiten men det låter lika naivt att säga att vi ska ha ett superförsvar.
Lagom är bäst.
Räven attackerar när haren sover.
4 Guest(s)