Vad tycker du om abort?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker du om abort?
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1139847
May 29, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som om många tror att jag är mot abort, vilket jag inte är. Dock tänkte jag aldrig på hur grymt det verkar vara som syns i filmen.

Å andra sidan tycker jag att om man har gjort en kvinna på smällen eller liknande, och råder henne att göra abort, men hon vill behålla det så ska man inte bli skyldig att betala underhåll, eftersom det är endast hon som vill behålla barnet. Bör kunna jämföras med spermadonation.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1139848
May 29, 2007 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag menar det på stort allvar, ja..
Du kan ju kika lite på siffrorna över din s.k bråkdel:
http://www.riksdagen.se/Webbna.....;bet=So296
http://stefanolsson.nu/2007/04.....a-aborter/
http://stefanolsson.nu/2007/05.....onaringar/
http://www.varldenidag.se/Arti.....23.dbp.asp
Faktum är att antalet aborter nästan fördubblats de senaste 10 åren.

"Aborter/1000 levande födda, kvinnor under 20 år, 2004:
Sverige - 4165,2
Danmark - 2785,2
Norge - 1704,1
Island - 1587,7
Slovenien - 1577,2"

:)R

En länk till en motion från KD, två från en aktivt konservativ, och en från svenska kyrkan. Gud vilka objektiva källor! Jag brukar säga att jag är konservativ, men jag är rena radikalen jämfört med dig!:D

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1139849
May 29, 2007 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Verkar som om många tror att jag är mot abort, vilket jag inte är. Dock tänkte jag aldrig på hur grymt det verkar vara som syns i filmen.

Å andra sidan tycker jag att om man har gjort en kvinna på smällen eller liknande, och råder henne att göra abort, men hon vill behålla det så ska man inte bli skyldig att betala underhåll, eftersom det är endast hon som vill behålla barnet. Bör kunna jämföras med spermadonation.

Hur lätt är det inte då för oss killar att alltid säga att det endast är tjejen som vill behålla barnet och själv vill man att en abort görs?
Nä gör man någon på smällen får man ta ansvaret helt enkelt.

Men däremot när tjejen inte alls vill ha något med killen/pappan att göra och inte vill att han har någon kontakt med barnet/delad vårdnad trots att pappan vill det, då ska inte pappan bli skyldig att betala underhåll om inte vettig anledning finns till att pappan ej bör träffa barnet.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1139852
May 29, 2007 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Å andra sidan tycker jag att om man har gjort en kvinna på smällen eller liknande, och råder henne att göra abort, men hon vill behålla det så ska man inte bli skyldig att betala underhåll, eftersom det är endast hon som vill behålla barnet. Bör kunna jämföras med spermadonation.

Finns kondomer...

Vill man inte ha en unge, så ska man inte doppa i grytan utan kådis.

Annars så får man, som kille, vackert stå där med mössan i hand och tacka och ta emot...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1139860
May 29, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Jag menar det på stort allvar, ja..
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=426&typ=mot&rm=2006/07&bet=So296
http://stefanolsson.nu/2007/04/21/sverige-samst-pa-aborter/
http://stefanolsson.nu/2007/05/13/sverige-i-topp-nar-det-galler-aborter-bland-tonaringar/
http://www.varldenidag.se/ArticlePages/200705/14/20070514095019_323/20070514095019_323.dbp.asp

Sverige - 4165,2
Danmark - 2785,2
Norge - 1704,1
Island - 1587,7
Slovenien - 1577,2"

:)R

En länk till en motion från KD, två från en aktivt konservativ, och en från svenska kyrkan. Gud vilka objektiva källor! Jag brukar säga att jag är konservativ, men jag är rena radikalen jämfört med dig!:D

Vill du påstå att siffrorna inte stämmer, eller är du bara i farten och provocerar i vanlig ordning? Du får gärna posta något som motsäger den stigande trenden.

Får väl ladda med lite fler länkar då, som även dessa pekar i samma rikting..
Bäst i Norden på abort.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/1C1BED12-2A43-498F-83C7-1CA00E910E30/2716/2004427AborteriSverige2004.pdf

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1139861
May 29, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Lodisen] Å andra sidan tycker jag att om man har gjort en kvinna på smällen eller liknande, och råder henne att göra abort, men hon vill behålla det så ska man inte bli skyldig att betala underhåll, eftersom det är endast hon som vill behålla barnet. Bör kunna jämföras med spermadonation.

Finns kondomer...

Vill man inte ha en unge, så ska man inte doppa i grytan utan kådis.

Annars så får man, som kille, vackert stå där med mössan i hand och tacka och ta emot...

Man gör så dumma saker på fyllan så. 🙄

denstore
Member
Medlem
1139862
May 29, 2007 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vill du påstå att siffrorna inte stämmer, eller är du bara i farten och provocerar i vanlig ordning? Du får gärna posta något som motsäger den stigande trenden.

Bäst i Norden på abort.
http://www.socialstyrelsen.se/.....ge2004.pdf

Vem fasen är det som provocerar? Du skriver att sterilisering ska utföras samtidigt med abort.
Du brukar gilla att citera forumsreglerna:
* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg.

Jag skulle gissa att drygt halva forumet ansåg ditt inlägg var stötande, och om det nu finns någon kvinna på forumet för tillfället, så lär hon inte bli kvar med såna byfånskommentarer.....

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1139863
May 29, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jag menar det på stort allvar, ja..
http://www.riksdagen.se/Webbna.....;bet=So296
http://stefanolsson.nu/2007/04.....a-aborter/
http://stefanolsson.nu/2007/05.....onaringar/
http://www.varldenidag.se/Arti.....23.dbp.asp

Sverige - 4165,2
Danmark - 2785,2
Norge - 1704,1
Island - 1587,7
Slovenien - 1577,2"

Jag erkänner att det inte är bra siffror. Folk behöver uppenbarligen ta mer ansvar, men det är en annan debatt. Det kanske behöver kosta mer / få andra konsekvenser (dock inte sterilisering 🙄 ) att göra abort.
Men rätten ska finnas där. Att få barn är alltför livsförändrande för att bli påtvingad. Och Delphi, det är klart som fan att man ska kunna ha sex utan att för den sakens skull potentiellt behöva bli farsa.

Ge mig en enda anledning att förbjuda abort, förutom en personlig uppfattning om att "det är fel".

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1139865
May 29, 2007 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Och Delphi, det är klart som fan att man ska kunna ha sex utan att för den sakens skull potentiellt behöva bli farsa.

Ge mig en enda anledning att förbjuda abort, förutom en personlig uppfattning om att "det är fel".

Givetvis, men att se abort som en livlina är att se alltför lätt på det i min mening. Abort är en hemsk upplevelse för alla parter inblandade.

Använd kondom, ha stake att stå för vad man gör och ta ansvar är det viktiga.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1139866
May 29, 2007 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Vill du påstå att siffrorna inte stämmer, eller är du bara i farten och provocerar i vanlig ordning? Du får gärna posta något som motsäger den stigande trenden.

Bäst i Norden på abort.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/1C1BED12-2A43-498F-83C7-1CA00E910E30/2716/2004427AborteriSverige2004.pdf

Vem fasen är det som provocerar? Du skriver att sterilisering ska utföras samtidigt med abort.
Du brukar gilla att citera forumsreglerna:
* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg.

Jag skulle gissa att drygt halva forumet ansåg ditt inlägg var stötande, och om det nu finns någon kvinna på forumet för tillfället, så lär hon inte bli kvar med såna byfånskommentarer.....

Du förnekar dej aldrig, uppe och hackar flitigt och vinglar på dåligt pumpade däck. Att du gillar att provocera fram debatt och hoppas på oigentänkta svar på dina spydigheter för att ev. kunna nyttja dina befogenheter som moderator känner väl de flesta redan till.
Anser du att jag presenterar felaktigheter i mina inlägg, så borde du rimligtvis presentera "sanningen" enligt dej, annars kan du helt enkelt låta bli "skicka"-knappen tycker jag.

Vem är det förresten som känner sej kränkt av: "Att själva bekosta aborten är i mina ögon en självklarhet, sen borde även attiraljerna för fortplantning avlägsnas i samma veva om inte väldigt speciella skäl föreligger (T.ex våldtäkt.)."?
Detta är ett uttalande av mej och min åsikt, ingen specifik person, religion eller ras är nämnd.

"byfånskommentarer" däremot kan ju diskuteras huruvida det är kränkande emot folk på glesbygd.
Seså, kryp nu ner i ditt hål nån vecka igen..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1139868
May 29, 2007 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags igen. :)R

Callister
Member
Medlem
1139869
May 29, 2007 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade hoppats på en snabbare comeback utav denstore ..

denstore
Member
Medlem
1139870
May 29, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag hade hoppats på en snabbare comeback utav denstore ..

Varför skall jag göra en comeback på en totalt oväsentlig kommentar av någon som klagar över svedan under fötterna när han trampar andra på tårna....

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1139871
May 29, 2007 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Spannen] Och Delphi, det är klart som fan att man ska kunna ha sex utan att för den sakens skull potentiellt behöva bli farsa.

Givetvis, men att se abort som en livlina är att se alltför lätt på det i min mening. Abort är en hemsk upplevelse för alla parter inblandade.

Använd kondom, ha stake att stå för vad man gör och ta ansvar är det viktiga.

//Andreas

Använd kondom/p-piller = en självklarhet! Men som sagt, dom är inte 100% säkra. Hur hemsk händelsen är beror nog på personens personlighet, samt hur långt framskriden graviditeten är. Kan hålla med om att vissa görs i senaste laget, borde kanske vara kortare period man får göra det.

Men om man inte ser det som en livlina, vad ska man se det som då?
Det är ju trots allt det är...

Callister
Member
Medlem
1139872
May 29, 2007 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Callister]Jag hade hoppats på en snabbare comeback utav denstore ..

Varför skall jag göra en comeback på en totalt oväsentlig kommentar av någon som klagar över svedan under fötterna när han trampar andra på tårna....

Nej svara inte mig, svara illgadd. Jag och Skiroy har ju roligt på msn. :)R

Andreas Galistel
Member
Medlem
1139873
May 29, 2007 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vem är det förresten som känner sej kränkt av: "Att själva bekosta aborten är i mina ögon en självklarhet, sen borde även attiraljerna för fortplantning avlägsnas i samma veva om inte väldigt speciella skäl föreligger (T.ex våldtäkt.)."?
Detta är ett uttalande av mej och min åsikt, ingen specifik person, religion eller ras är nämnd.

Det är rätt nedsättande mot kvinnor i min mening. Hon kan inte rå för att en kille slavar med skyddet, eller att skyddet inte fungerar. Även vid rent vårdslöshet ser jag inte heller vad en så extrem åtgärd ska leda till.

//Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
1139874
May 29, 2007 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Använd kondom/p-piller = en självklarhet! Men som sagt, dom är inte 100% säkra. Hur hemsk händelsen är beror nog på personens personlighet, samt hur långt framskriden graviditeten är. Kan hålla med om att vissa görs i senaste laget, borde kanske vara kortare period man får göra det.

Men om man inte ser det som en livlina, vad ska man se det som då?
Det är ju trots allt det är...

Det är en livlina, vi är inte så långt ifrån varandra 😉

Jag tänkte en sak, skrev en annan tror jag. Hur som helst, abort är ett sista halmstrå om ens liv är på väg att kastas omkull alternativt förstöras.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1139885
May 29, 2007 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Är för abort, men inte som preventivmedel som kontinuerligt missbrukas, utan som en sistavägs-lösning.

Angående såna filmer: Det ser hemskt ut, men tänker man efter så är det inte ett levande varelse de första veckorna, utan bara ett gäng celler i snabb delning. Den har inget skyddsvärde (mer än den modern vill förse den med) ur samhällets syn då cellsamlingen saknar allt som karaktäriserar liv.

Men i takt med att dagar/veckor/månader går så ökar ellernas skyddsvärde och efter en viss tidpunkt får det kallas foster och det är ungefär i samma tidpunkt som den övre gränse för tillåten abort är (undantagsfall kan beviljas några veckor till vid specialfall).

Hård sätt att se på det, men är ändå min personliga åsikt.

Ser inte vad de religösas problem är egentligen, vill de inte ha aborter behöver de inte göra aborter själva, men låt de som (av olika, rätta) anledningar, vill göra abort göra det (syftar inte på någon speciell här i diskussionen).

Varför tvinga en människa till ett liv när dess egen moder inte anser att den kan skapa bra förutsättningar för barnet?

ilgadd: det där med tvångssterilisering var bara bland det sjukaste jag hört.

EDIT:

Det har gjorts aborter i alla tider och i alla kulturer och det kommer även fortsätta, att legalisera abort är bara ett sätt att göra processen mycket mycket säkrare för kvinnan. Av ~50 mijoner aborter per år globalt så är ~20 miljoner illegala. Av de ~0,5 miljoner kvinnor som dör i samband med graviditet och förlossning och i vissa områden utgör den illegala aborten orsak till 30-50% av dödligheterna bland kvinnor i samband med abort och förlossning.

http://www.socialstyrelsen.se/.....B6/5496/Pu...

Så i mina ögon löser en hårdare abortlag ingenting, den förvärrar bara situationen för de kvinnor som vill utföra en abort.

Edit3: det sker färre aborter idag än början på 90-talret.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1139891
May 29, 2007 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tykcer jag gjorde min syn på ämnet tydlig i förra tråden, men men, nu handlar det mycket här om religon.

är folk inte kristen och vill de inte leva som kristna gör, jahapp, så länge ni vet altenativet (att vara kristen eller varför itne något annat om ni väljer det).
gör ni fel så gör ni det själva, jag kommer aldrig tycka om det och jag kommer aldrig stödja det, men förvänta er inte att jag kommer försöka stoppa er i all oändlighet.

DOCK så kan jag ha åsikter fastän jag nu är troende, och jag tycker att man inte ska få göra abort om man inte nu inte frivilligt ingåt i sammlaget.
och om nu det är fallet, ja, då ska aborten ske jävligt snabbt, inte efter tjugo veckor, då ska det ske efter kanske 4-5 veckor på sin höjd.

man lär nog veta när man har blivit våldtagen skulle jag tro, man kanske inte vet om man har blivit gravid, men det går att kolla ganska enkelt.

jag tycker helt enkelt att folk ska vara vuxna nog att stå för det dom gör i livet, och efter som att de preventiv medel vi har inte är 100% så får vi leva med den risken. jag tycker alla ska göra det.
det är inte en religös åsikt, det är en åsikt, coh den som bara så mycket vågar säga att jag tycker så endast för jag är kristen så är den en idiot som fan borde tänka i andra banor.

Men, det fins ju inget som säger att ni ska tycka som jag.

EDIT: det här inlägget ser konstigt ut :bgrin:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1139904
May 29, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Vem är det förresten som känner sej kränkt av: "Att själva bekosta aborten är i mina ögon en självklarhet, sen borde även attiraljerna för fortplantning avlägsnas i samma veva om inte väldigt speciella skäl föreligger (T.ex våldtäkt.)."?

Det är rätt nedsättande mot kvinnor i min mening. Hon kan inte rå för att en kille slavar med skyddet, eller att skyddet inte fungerar. Även vid rent vårdslöshet ser jag inte heller vad en så extrem åtgärd ska leda till.

//Andreas

Jag är nog av den sorten som anser att preventivmedlen ligger på bådas ansvar.
"Hon kan inte rå för att en kille slavar med skyddet," tycker jag låter ganska snett..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL