Vad tycker du om abort?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker du om abort?
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1140210
May 30, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Du kan registrera memorerande imulser i hjärnan innan den laglga gränsen för abort träder in i Sverige. Smärta är svårt att avgöra med tanke på att alla nervtrådar är inte ens klara när barnet föds, men att det rycks bort från ett medvetande ser jag som klart.
Abortgränsen är för hög i Sverige, men abort ska absolut finnas kvar.

//Andreas

13 veckor är gränsen, några ytterligare om det finns mycket goda skäl till det 8tex om moderns liv är vid fara).

Problemet är att en del kvinnor inte ens känner av att de är gravida förän det gått en två tre månader månader, och det ligger ju ungefär kring då det fortfarande är tillåtet med abort.

kan ju vara en sån aledning som också spelar in i varför gränsen ligger där den ligger.

De flesta aborter sker dock innan vecka 13, så det är ändå inte som att alla aborter görs så pass sent.

ilgadd: homosexuella är en folkgrupp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkgrupp

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1140211
May 30, 2007 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Delph1] Du kan registrera memorerande imulser i hjärnan innan den laglga gränsen för abort träder in i Sverige. Smärta är svårt att avgöra med tanke på att alla nervtrådar är inte ens klara när barnet föds, men att det rycks bort från ett medvetande ser jag som klart.

//Andreas

13 veckor är gränsen, några ytterligare om det finns mycket goda skäl till det 8tex om moderns liv är vid fara).

Problemet är att en del kvinnor inte ens känner av att de är gravida förän det gått en två tre månader månader, och det ligger ju ungefär kring då det fortfarande är tillåtet med abort.

kan ju vara en sån aledning som också spelar in i varför gränsen ligger där den ligger.

De flesta aborter sker dock innan vecka 13, så det är ändå inte som att alla aborter görs så pass sent.

ilgadd: homosexuella är en folkgrupp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkgrupp

Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1140214
May 30, 2007 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

:)R

sorry domarn, den lagen existerar inte i min värld... :bgrin: laugh

csm101
Member
Medlem
1140216
May 30, 2007 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

Alltså, vad mig beträffar kan du anse vad du vill angående vilka du vill. Anser du att homosexuella är en avart som inte borde finnas så är det en åsikt du får ha.

Det du däremot inte kan göra är att ändra definitioner efter ditt tycke.

Är ju som att jag ska börja hitta på egna trafikregler eftersom jag anser att vissa av dem är urbota korkade 😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1140221
May 30, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd] Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

:)R

sorry domarn, den lagen existerar inte i min värld... :bgrin: laugh

Nu är vi illa ute i forumet.
Gadden börjar snart stifta hans egna lagar och regler här! :)R

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1140224
May 30, 2007 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

🙂

Jag är rätt splittrad jag här.

Om bruden blir gravid så ser jag helst att hon gör abort men det är mitt sparvelsinne som pratar; jag vill inte ha barn.
Vill hon däremot behålla det av den anledningen att hon INTE klarar att göra abort rent psykiskt, så ställer jag självklart upp. Eller ja, om hon bara vill ha det för den delen.

Jag tycker kvinnan ska få bestämma eftersom jag vet vilka spår en abort kan få ..

Men vill hon (och mannen) göra abort så anser jag att det är helt okey.

Respekterar dock illgadds åsikter, även om han för det mesta ska tycka "mot strömmen".. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1140228
May 30, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Delph1] Du kan registrera memorerande imulser i hjärnan innan den laglga gränsen för abort träder in i Sverige. Smärta är svårt att avgöra med tanke på att alla nervtrådar är inte ens klara när barnet föds, men att det rycks bort från ett medvetande ser jag som klart.

//Andreas

Säger inte emot, medicinska skäl som moderns hälsa är viktigare än något annat, men 13V är en rätt generös aborttid. En kortare tid kanske skulle kunna få bukt med andra effekter som en ökad spridning av STDs 😉

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1140229
May 30, 2007 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=ilg@dd] Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

Alltså, vad mig beträffar kan du anse vad du vill angående vilka du vill. Anser du att homosexuella är en avart som inte borde finnas så är det en åsikt du får ha.

Är ju som att jag ska börja hitta på egna trafikregler eftersom jag anser att vissa av dem är urbota korkade 😛

Ursäkta, men var har jag uttryckt någon slags önskan om att homosexuella inte ska få finnas?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1140245
May 30, 2007 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker folk är lite snabba här, folk värkar veta vad folk kommer att säga innan det är sagt så de argumenterar emot det också.

jag är tyvär en sån där grabb som tror på en ganska så linjer tidsslinje så snälla grabbar, låt mig behålla den värd jag är bekant med 😀

csm101
Member
Medlem
1140327
May 31, 2007 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd] Inte i min värld.. Vilket borde framgått i mitt senaste inlägg.. Det är i mina ögon en avart i minoritet..

Ursäkta, men var har jag uttryckt någon slags önskan om att homosexuella inte ska få finnas?

Det var menat som ett exempel på att du får tycka precis vad du vill, men det är den uppfattningen jag fått av olika inlägg du skrivit i ämnet.

MEN du har aldrig skrivit så vad jag kan minnas, så det har du rätt i!

@Delph1: Menar du att kondomanvändningen skulle stiga om man sänkte abortgränsen och att man därmed skulle få bukt med vissa ökande STDs?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1140379
May 31, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: @Delph1: Menar du att kondomanvändningen skulle stiga om man sänkte abortgränsen och att man därmed skulle få bukt med vissa ökande STDs?

Jag säger att det är en möjlighet, inte att det kommer hända. Folk skulle kanske bli försiktigare om det blev svårare att göra abort. Medicinskt är jag delad till 13v.

//Andreas

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1140414
May 31, 2007 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser inte heller homosexuella som en folkgrupp, inte muslimer heller. Bort med folkgrupper!

Sverige är rätt mesigt. Vi får inte skriva ut "Svart, Vit, Asiat" osv i pass, är det på något sätt rasistiskt? Det är ju lika för alla raser isåfall. Dessutom har Sverige packat in dem i "folkgrupper", det om något, bör vara rasistiskt.

Anyhow, många kanske inte märker att de är med barn förrän någon vecka innan gränsen för abort. Om abort skulle bli olagligt, så skulle folk fortfarande göra abort, så det är bättre att ha en väldigt "sen" gräns för när man får göra abort. Hellre det än att föda barnet och låsa in det i en källare. Lägg märke till det. ><

Andreas Galistel
Member
Medlem
1140433
May 31, 2007 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Hellre det än att föda barnet och låsa in det i en källare. Lägg märke till det. ><

Är det här något du har erfarenhet av eller? Det känns som väldigt främmande för mig, men du drar upp det nu för andra, tredje gång?

//Andreas

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1140440
May 31, 2007 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Lodisen]Hellre det än att föda barnet och låsa in det i en källare. Lägg märke till det. ><

Är det här något du har erfarenhet av eller? Det känns som väldigt främmande för mig, men du drar upp det nu för andra, tredje gång?

//Andreas

Jo, det är så det går till här i krokarna när folk inte får göra abort.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1140448
May 31, 2007 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Delph1][quote=Lodisen]Hellre det än att föda barnet och låsa in det i en källare. Lägg märke till det. ><

//Andreas

Jo, det är så det går till här i krokarna när folk inte får göra abort.

Det sorgliga är att det låter troligt och varken chockerande eller förvånande.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1140458
May 31, 2007 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=csm101]@Delph1: Menar du att kondomanvändningen skulle stiga om man sänkte abortgränsen och att man därmed skulle få bukt med vissa ökande STDs?

Jag säger att det är en möjlighet, inte att det kommer hända. Folk skulle kanske bli försiktigare om det blev svårare att göra abort. Medicinskt är jag delad till 13v.

//Andreas

Självklart skulle en sådan sänkning kunna äga rum, men det är föga troligt dock.

Men vad vet jag, känns som att de som kör utan kondom även skulle fortsätta göra det oavsett vad...

Ps: finns inga "raser" bland människor då det skiljer för lite mellan de som populärt brukar beteckasn som olika raser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ras#Rasbegreppet_till.C3.A4mpat_p.C3.A5_m.C3.A4nniskor

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1140467
May 31, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Delph1][quote=csm101]@Delph1: Menar du att kondomanvändningen skulle stiga om man sänkte abortgränsen och att man därmed skulle få bukt med vissa ökande STDs?

//Andreas

Självklart skulle en sådan sänkning kunna äga rum, men det är föga troligt dock.

Men vad vet jag, känns som att de som kör utan kondom även skulle fortsätta göra det oavsett vad...

Ps: finns inga "raser" bland människor då det skiljer för lite mellan de som populärt brukar beteckasn som olika raser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ras#Rasbegreppet_till.C3.A4mpat_p.C3.A5_m.C3.A4nniskor

Nej, men "Hudfärg" inkluderat i pass då? Amerikanarna har vad jag vet "Race" i sina handlingar.

csm101
Member
Medlem
1140472
May 31, 2007 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Nej, men "Hudfärg" inkluderat i pass då? Amerikanarna har vad jag vet "Race" i sina handlingar.

Att amerikanerna har det gör det inte rätt.

Men förstår inte varför det skulle behövas sån information i pass.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1140482
May 31, 2007 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Lodisen]Nej, men "Hudfärg" inkluderat i pass då? Amerikanarna har vad jag vet "Race" i sina handlingar.

Precis! Det är därför man har passfoto!

Och ska man vara riktigt pedantiskt så är ju grupp bara en samling objekt som möter samma fördefinerade kriterium. Om kriteriet bestäms till "sexuellt attraherade till samma kön", så vipps, så har man alla homosexuella i en så kallad "folk-grupp".
Även folk registrerade på NH möter kriteriet för att vara en folkgrupp i så fall.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1140490
May 31, 2007 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Lodisen]Nej, men "Hudfärg" inkluderat i pass då? Amerikanarna har vad jag vet "Race" i sina handlingar.

Att amerikanerna har det gör det inte rätt.

Det är väl ganska nödvändigt? Jag tappade bort mitt pass i helgen, och tro på fan att det kommer en fifflande neger och försöker byta kort på det till sitt eget. DÄRFÖR behövs det Ras/Hudfärg i passet, enligt mig iaf. 🙂 Inte att det skulle stoppa fiffel, så att folk kan tömma ens konton och så, men det skulle definitivt göra saken svårare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 250
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL