Vad tycker du om abort?|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker du om abort?
Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
sp_UserOfflineSmall Offline
1141160
June 5, 2007 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni får ju tänka på hur många barn som födds och blir lämnade i närmsta skog/kontainer. Hade väl varait bättre med abort i det läget?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1141182
June 5, 2007 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Att förbjuda aiort löser inte några problem som många verkar tro.
Hälften av alla aborter globalt är illegala sådana, vilket rör sig om ungefär 30 miljoner sådana...

Att göra abort förbjudet kommer bara leda till störra kostnader för staten, då det är betydligt dyrare att behandla en kvinna som skadats under en illegal abort än att utföra aborten lagligt.

Jag tycker istället att man skja förbjuda alkohol då många knullar utan kondom när de är fulla och på så sätt är även alkoholen delaktig i *host* "mordet" *host* (som många envisas med att kalla det...)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1141193
June 5, 2007 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett foster är inte ett liv, det är ett potentiellt liv. Ett foster leder inte alltid till liv.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1141225
June 5, 2007 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ett foster är inte ett liv, det är ett potentiellt liv. Ett foster leder inte alltid till liv.

//Andreas

Vem är du att bestämma det? Själv anser jag det vara tvärtom..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1141253
June 5, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ett foster är inte ett liv, det är ett potentiellt liv. Ett foster leder inte alltid till liv.

//Andreas

Definitionen av ett foster är att en befruktning skett, alltså har det mirakel som kallas liv skapats och eftersom livet i det stadiet är mycket skört och ömtåligt så skall man värdesätta varje foster som något mycket unikt och viktigt och inte skrapa bort det för att man är rädd för hängpattar.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1141255
June 5, 2007 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Ang] Vem skulle bry sig om Anna gör abort förutom Anna själv?

Alla som tycker att ett männskoliv inte skall få avlutas helt godtyckligt.

Hmm hur mänsklig är en liten boll med massa slem?

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1141260
June 5, 2007 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill bara lägga till detta i eran lilla "abort, inte abort" debatt.

Vad tror ni det skulle innebära, dvs. om man helt förbjöd abort i Sverige (Inom era självt satta gränser), jag tror inte abort antalen skulle gå ner till 70/år ivf. Sen har vi ju hela aspektet med jag vet inte hur ni skulle definiera det men, illegala aborter som skulle utföras utanför sjukvården. Det är ganska vanligt att dessa är dåligt utförda och kan leda till stora komplikationer för kvinnorna i fråga, bl.a kan de leda till inkompletta abortioner, sepsis, inre blödningar och skador på inre organ, och nej inga av dessa är åkommor är lindriga och inträffar ganska frekvent under de givna omständigheterna.

Och jag kan bara helt hålla med om att abort bör absolut inte vara förbjuden. Ett foster kan tom jämföras med en tumör. Och det är ingen som grinar för deras rättigheter.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1141261
June 5, 2007 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Jo, men nu gjorde han ju en jämförelse. Att förbjuda abort helt är som att "föbjuda" att man får runka eller ha sex för skojs skull...

Rätta mig om jag har fel Ang.

Nja. det jag menar är att spermier är ju också en människoprodukt. Den bär mannens gener och den har ett liv. Ett 2 dagars foster är, ja det är inte lätt att se vad det kommer att bli iaf. Men den har lika mycket liv som spermien. Och om vi då ska vidareutveckla det att man måste ha kvinnans gener för att det ska bli rankat som liv vad anses då kloning som?

Josey Wales wrote:
Definitionen av ett foster är att en befruktning skett, alltså har det mirakel som kallas liv skapats och eftersom livet i det stadiet är mycket skört och ömtåligt så skall man värdesätta varje foster som något mycket unikt och viktigt och inte skrapa bort det för att man är rädd för hängpattar.

Att ett liv har skapats kan man se på många olika sätt. Men först måste vi ha en sak avklarad och det är vad gör i människor här?

Alla organismer är uppbyggda av celler. Cellerna har sedan de "kommit till" alltid strävat efter överlevnad och genom olika kombinationer kunnat skapa ett ganska stabilt kretslopp. Du har exakt samma celler som en katt, hund, elefant, räv osv. Din hjärna är inget annat än ett verktyg för din kropp så att cellerna, det som fins i t ex din hud kan överleva. D vs att även en spermier har isf ett liv. Även om dess liv är endast menat till att transportera gener ifrån en individ.

Att se det ifrån ett vetenskapligt perspektiv gör att vi anses vara djur, och har inget viktigare syfte här på jorden än bakterien.

Däremot, om vi ser det utifrån samhällets perspektiv så har "människan" en väldigt viktig betydelse, och då är vi tillbaka på vad jag skrev innan.

Ang wrote:
Så länge barnet inte är fött så betyder den endast något för föräldrarna. Sen när barnet föts så blir det utanför föräldrarnas makt för barnet kommer ifrån dag ett från födslen kosta samhälelt resurser samt att den kommer skapa band med andra människor och därmed har en betydelse för samhället.

Religiösa tankar, eller vad det är som anser att detta foster skulle kunna ha någon som helst betydelse för någon annan än modern och fadern strider alltid emot "fakta" eller vetenskap. Kallar det för vad du vill. Och det går inte att försvara med att det är ett liv för som ovan så är ett liv väldigt litet värt, om vi inte ser det ifrån samhällets perspektiv d vs.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1141277
June 6, 2007 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Ett foster är inte ett liv, det är ett potentiellt liv. Ett foster leder inte alltid till liv.

//Andreas

Nej, ett foster är det först efter ~3 månaden, inte direkt efter befruktningen. Det är först när organen har formats och det enda som egentligen återstår är tillväxt som man kallar det för foster.

Det jag menade var att upp och fram till att barnet fötts så är det fortfarande inte en funktionell människa, det är snudd på omöjligt för barnet att överleva utanför modern förrän efter 7 månaden (och då är det en generös gräns) och det är, tyvärr, fortfarande mycket som kan gå fel under fosterstadiet, så ett potentiellt liv är en betydligt bättre beskrivning av situationen, i min mening givetvis.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1141285
June 6, 2007 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

http://en.wikipedia.org/wiki/Fetus

Det många felaktigt kallar foster är embryo tom v.8.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1141297
June 6, 2007 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: http://en.wikipedia.org/wiki/Fetus

Människan har alltid varit duktig på att klura ut olika namn för att dölja den egentliga betydelsen på olika saker och syften..
Embryo, foster, barn.. Abort, mord, dråp, eliminering.. Same shit different names..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
1141307
June 6, 2007 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=csm101]http://en.wikipedia.org/wiki/Fetus

Människan har alltid varit duktig på att klura ut olika namn för att dölja den egentliga betydelsen på olika saker och syften..
Embryo, foster, barn.. Abort, mord, dråp, eliminering.. Same shit different names..

Kanske det, men en bil är ingen bil enbart för att du har chassit, du måste ha allt annat med för att den ska kallas bil

Same shit here.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1141310
June 6, 2007 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Abort, mord, dråp, eliminering.. Same shit different names..

laugh
Ibland undrar man ju var du får allt ifrån. 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1141311
June 6, 2007 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=csm101]http://en.wikipedia.org/wiki/Fetus

Kanske det, men en bil är ingen bil enbart för att du har chassit, du måste ha allt annat med för att den ska kallas bil

Same shit here.

För mej är steget liv-->döda ting allför långt för att jag skulle jämföra på det viset..

csm101
Member
Medlem
1141318
June 6, 2007 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
För mej är steget liv-->döda ting allför långt för att jag skulle jämföra på det viset..

Men det är fortfarande en perfekt jämförelse då ett embryo inte heller lever.
Visst, de individuella cellerna lever, men då borde man sluta ha sex också om man inte befruktar ett ägg då man i princip också begår "massmord" på levande celler...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1141320
June 6, 2007 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: För mej är steget liv-->döda ting allför långt för att jag skulle jämföra på det viset..

Men du är ju inte konsekvent för fem öre i vad gäller din "livsmoral" måste jag säga.
Varför är det helt ok i dina ögon att skjuta varg och björn utan att ta hänsyn till liv? Din "livsmoral" haltar en hel del.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1141322
June 6, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Men det är fortfarande en perfekt jämförelse då ett embryo inte heller lever.
Visst, de individuella cellerna lever, men då borde man sluta ha sex också om man inte befruktar ett ägg då man i princip också begår "massmord" på levande celler...

Jovisst, men utan ett befruktat ägg är det inte mycket till liv..
Ser inte ens relevansen i en sån jämförelse faktiskt.

skiroy wrote: [quote=ilg@dd]För mej är steget liv-->döda ting allför långt för att jag skulle jämföra på det viset..

Men du är ju inte konsekvent för fem öre i vad gäller din "livsmoral" måste jag säga.
Varför är det helt ok i dina ögon att skjuta varg och björn utan att ta hänsyn till liv? Din "livsmoral" haltar en hel del.

För mej har människolivet ett högre värde än t.ex en varg eller björn. Det är också en av anledningarna till varför jag äter kött bl.a.. Alltså inga större konstigheter där inte.

csm101
Member
Medlem
1141325
June 6, 2007 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jovisst, men utan ett befruktat ägg är det inte mycket till liv..

Vilket är min mening, det är inte ett embryo heller.

Läser du på om tex liv och död på wikipedia så ser du att ett embryo ligger någonstans i mitten efter först några veckor, innan dess är den stendöd, bara några individuella celler som lever.

Ser inte ens relevansen i en sån jämförelse faktiskt.

jag förstår det, men ska förklara en gång till på ett enklare sätt.

Det du skrev om att människan är duktig på benämna samma sak olika.

Vad jag ville påvisa var att ett embryo och ett foster är två vitt skilda saker, precis som ett chassi och en bil och att det därför inte är fel att ha olika namn för de olika sakerna.

Angående din livsmoral så menar du att du är värd lika lite som ett embryo (som i inte ens har nått stadiet där den kan tillskrivas egenskapen "liv")?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1141329
June 6, 2007 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Angående din livsmoral så menar du att du är värd lika lite som ett embryo (som i inte ens har nått stadiet där den kan tillskrivas egenskapen "liv")?

För att göra det enkelt.. Jag är värd lika mycket som ett ebryo eller ett foster.
Om ett embryo nu enligt din mening inte är att betrakta som liv, kan du då ge en bra förklaring till varför så många av dessa i senare skede t.ex kan sitta och debattera på NH?

csm101
Member
Medlem
1141331
June 6, 2007 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: För att göra det enkelt.. Jag är värd lika mycket som ett ebryo eller ett foster.

Ett embryo saknar skyddsvärde i början (just för att den inte klassas som en "individ"), du däremot har mycket hög skyddsvärde vilket med enkelt matte innebär att du har ett högre värde än ett embryo.

Om ett embryo nu enligt din mening inte är att betrakta som liv, kan du då ge en bra förklaring till varför så många av dessa i senare skede t.ex kan sitta och debattera på NH?

Sitter det embryo på NH och diskuterar abort?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 345
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL