csm101 wrote:
Ett embryo saknar skyddsvärde i början (just för att den inte klassas som en "individ"), du däremot har mycket hög skyddsvärde vilket med enkelt matte innebär att du har ett högre värde än ett embryo.
I dina ögon, ja.
Testa exempelvis att misshandla en havande kvinna i 8 veckan så hon får missfall, jag är iofs ganska osäker på rubricering av brottet. Dock kan du i vissa länder tas av daga för detta.
csm101 wrote:
Sitter det embryo på NH och diskuterar abort?
Läs om, läs rätt.. Speciellt delen där det står att läsa:
"i senare skede"
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote:
I dina ögon, ja.
Nej, i hela läkarkårens och de vetenskapligas ögon, inget jag hittar på.
Testa exempelvis att misshandla en havande kvinna i 8 veckan så hon får missfall, jag är iofs ganska osäker på rubricering av brottet. Dock kan du i vissa länder tas av daga för detta.
Jag gör inga sådana tester ^^
Men jag är rätt säker på att du varken kommer anklagas för mord eller dråp så länge kvinnan inte kolar.
Men jag saknar kunskap i juridik, så klistra in en källa som kan övertyga mig om att du har rätt istället.
Läs om, läs rätt.. Speciellt delen där det står att läsa:
"i senare skede"
tack. Då bekräftade du själv att det inte rör sig om embryos (eller foster) som sitter bakom datorerna och chattar med varandra.
May 17, 2004
jag tycker det är trevilgt att den här tråden har levt så länge och hållit sig förhållandevis sund 🙂
men, ni här måste serriöst förstå att vissa inte håller med något bara för att en forskare har kommit fram till det?
forskaren må ha haft år av forksning på sig att komma fram till något, men någon annan tycker ändå något helt annat.
jag säger, embryo och foster och allt är ett potensielt barn. varför potentielt? båda av dem kan dö.
jag skulle hälst se att det var olagligt att göra abort, det har jag troligtvis gjort ganska klart för er här, med vissa undantag. varför? för jag tycker att man ska respektera själva samlaget och allt vad det innebär, precis som en bil kan användas som ett mordvapen.
(i stort sätt) alla har en, och alla kan därför köra över någon. alla accepterar också att även om de är enormt försiktigta, så kommer de, troligtvis, för eller senare köra på något/någon.
när det väl har hänt, ja, då får man vara vuxen och stå för man har gjort. därför är smitning olagligt.
typ samma sak ska vara här tycker jag.
i värsta fall så kan jag såklart gå med på en kompromiss, om jag nu skulle vara en politiker som hade möjlighet till det, att sänka tiden man har på sig till abort jävligt mycket, innan embryot blivit ett foster (någon nämde vecka 8, jag har läst v 11 vid ett tidigare tillfälle), för när det är ett foster, då fan är det för sent enligt mig.
märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
och som alltid, vill man absolut inte ha barn, så ha inte sex med kvinnan. vill man absolut inte köra över någon, så kör fan inte bilen.
jag antar att antalet personer som dör i trafiken är långt fler än de som har råkat bli gravida på grund av preventivmedel som inte har fungerat som de förväntas göra.
dagens biljämförelse.
August 11, 2005
Vitamin-C wrote:
och som alltid, vill man absolut inte ha barn, så ha inte sex med kvinnan. vill man absolut inte köra över någon, så kör fan inte bilen.
Så man ska bara ha sex om man planerar skaffa barn?
liknelsen till bilköring var rätt dålig imo.
Att göra aborter olagligt tar inte bort orsaken till problemet (vilket i många fall är dålig användande av preventivmedel).
Aborter kommer ske oavsett de är lagliga eller ej.
csm101 wrote:
tack. Då bekräftade du själv att det inte rör sig om embryos (eller foster) som sitter bakom datorerna och chattar med varandra.
Vilket torde framgått med stor tydlighet redan i mitt första inlägg om detta.
[Image Can Not Be Found]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
Kvinnor kan ha blödningar och vara gravida.
Sedan har vi de som inte har mens, hur ska de få en misstanke om gravididet?
obelix wrote: [quote=Vitamin-C] märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
En del kvinnor kan vara rejält korkade också, t.ex hon som åkte in på sjukan för magsmärtor och födde en 4 kilos pojke.. Helt ovetande om att hon var gravid..
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C] märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
En del kvinnor kan vara rejält korkade också, t.ex hon som åkte in på sjukan för magsmärtor och födde en 4 kilos pojke.. Helt ovetande om att hon var gravid..
varför är det korkat?
De kan vara helt ovetande, medvetet eller omedvetet.
August 11, 2005
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=Vitamin-C] märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
varför är det korkat?
Lägg där till att vissa kvinnor har sådan kroppsuppbyggnad att de inte märker att de är gravida, tex att de är överviktiga och att barnet som växer inte syns, vare sig på modern ellerpå nåt annat sätt.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=Vitamin-C] märker man att mensen har uteblivit, så ska man då direkt kolla upp om man är gravid. skulle man vara det, så för man då ta sitt beslut. som ett exempel då.
varför är det korkat?
Den flicka jag åsyftar var före graviditeten smal, i princip alla som känner henne var övertygade om att hon var på smällen, dock inte hon själv.. Ja, då är man korkad i mina ögon..
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Den flicka jag åsyftar var före graviditeten smal, i princip alla som känner henne var övertygade om att hon var på smällen, dock inte hon själv.. Ja, då är man korkad i mina ögon..
Du är, hoppas jag, medveten om att man kan förtränga saker?
Det kan vara så att det var för stort för henne att hantera, så hon visste egentligen inte om det, för hjärnan sa så till henne, att det inte var så...
Är det lika korkat om en person har förträngt synen av att se sin far bli mördad?
May 17, 2004
csm101 wrote: [quote=Vitamin-C] och som alltid, vill man absolut inte ha barn, så ha inte sex med kvinnan. vill man absolut inte köra över någon, så kör fan inte bilen.
Så man ska bara ha sex om man planerar skaffa barn?
liknelsen till bilköring var rätt dålig imo.
Att göra aborter olagligt tar inte bort orsaken till problemet (vilket i många fall är dålig användande av preventivmedel).
Aborter kommer ske oavsett de är lagliga eller ej.
sa jag någonsin att man bara ska ha sex om man bara planerar att skaffa barn? jag valde just orden "vill man absolut inte ha barn". orden absolut och inte är nyckeln där.
jag tycker altså, om man absolut inte, absolut absolut absolut inte (alltid kul att upprepa sig) vill ha barn, stoppa inte in den.
jag tycker helt enkelt att man ska acceptera att man kan råka göra någon på smällen.
än har jag inte blivit far, men chansen/risken finns alltid där.
och jag accepterar det. gör jag någonting som påvärkar någon alvarligt så står jag för det. (altså om jag råkar släppa en fjärt i en kö så skriker jag inte ut det bland alla och säger 'det var jag!')
sen gillade jag min jämförelse 🙁
obelix wrote: Kvinnor kan ha blödningar och vara gravida.
hade jag ingen aning om. vet du om det är som de blödningar de i vanliga fall upplever, eller skiljer de sig på något sätt?
annars, så borde flickorna på något sätt känna att något står fel till, och det, i kombination med att man inte använde preventivmedel för ett tag sen, borde ju antyda att något händer där i ugnen.
om någon sen är korkad som ild@dd säger, så kan man inte göra något åt det. vissa är bara korkade och det får de leva med i livet.
EDIT: sen kan man alltid missa allt, eller som obelix nämde, ha vissa problem med att hantera olika saker.
har man sånna problem, så hoppas jag seriöst att det finns hjälp med sånt, men missar man något, ja, då får du fortfarande stå ditt kasst. man kan seriöst inte ha allt i livet.
skilnaden om vi skulle sänka aborten från 13 till 8 veckor skulle vara stor, men jag tror och antar att kvinnorna kan märka något tidigare än sista dagen i vecka 13.
skulle vara kul om någon skulle kunna komma med en källa om detta.
förresten, är det bara jag som får underliga google error medelanden för att något har gått dåligt? (google-analasys någon?)
obelix wrote: [quote=ilg@dd] Den flicka jag åsyftar var före graviditeten smal, i princip alla som känner henne var övertygade om att hon var på smällen, dock inte hon själv.. Ja, då är man korkad i mina ögon..
Det kan vara så att det var för stort för henne att hantera, så hon visste egentligen inte om det, för hjärnan sa så till henne, att det inte var så...
Är det lika korkat om en person har förträngt synen av att se sin far bli mördad?
Ovidkommande frågeställning, och föga intressant för mej att diskutera i en tråd om aborter.
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: hade jag ingen aning om. vet du om det är som de blödningar de i vanliga fall upplever, eller skiljer de sig på något sätt?
annars, så borde flickorna på något sätt känna att något står fel till, och det, i kombination med att man inte använde preventivmedel för ett tag sen, borde ju antyda att något händer där i ugnen.om någon sen är korkad som ild@dd säger, så kan man inte göra något åt det. vissa är bara korkade och det får de leva med i livet.
Mänskliga kroppen är en komplicerad maskin.
Det finns kvinnor som har ätit P-piiller och blivit gravida, det finns de som inte har upptäckt detta förrän efter bla 4 månader, då har de ätit piller och haft blödningar som vanligt.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd] Den flicka jag åsyftar var före graviditeten smal, i princip alla som känner henne var övertygade om att hon var på smällen, dock inte hon själv.. Ja, då är man korkad i mina ögon..
Ovidkommande frågeställning, och föga intressant för mej att diskutera i en tråd om aborter.
frågan är högst relevant, det var dessutom du som öppnade dörren genom att säga att de var korkade, som var gravida utan att veta om det.
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=obelix][quote=ilg@dd] Den flicka jag åsyftar var före graviditeten smal, i princip alla som känner henne var övertygade om att hon var på smällen, dock inte hon själv.. Ja, då är man korkad i mina ögon..
frågan är högst relevant, det var dessutom du som öppnade dörren genom att säga att de var korkade, som var gravida utan att veta om det.
Nej, för att jag vet att "förträngningen" berodde på rädsla att berätta för föräldrarna och den blivande fadern hur det egentligen låg till.
Psykoser och annat psykologiskt BS får du harva med någon annan..
January 12, 2004
ilg@dd wrote:
Nej, för att jag vet att "förträngningen" berodde på rädsla att berätta för föräldrarna och den blivande fadern hur det egentligen låg till.
Så vi är tillbaka till "Sorry domarn, det existerar inte i min värld igen"?
Det behövber inte handla om rädsla, och dessutom vid rädsla så ljuger man för det mesta, man förtränger inte, det är två helt skilda saker.
May 17, 2004
obelix wrote: Mänskliga kroppen är en komplicerad maskin.
Det finns kvinnor som har ätit P-piiller och blivit gravida, det finns de som inte har upptäckt detta förrän efter bla 4 månader, då har de ätit piller och haft blödningar som vanligt.
sant, jag får någ kolla med några bekanta som har till skilnad från mig, blivit på smällen förut 😉
kan vara kul att se hur lång tid det tog innan de förstod att de var gravida, eller snarare, hur länge det tog innan de kände av det.
men det med p-piller så är det ett preventiv medel jag inte tycker om, käns säkrare med kondom, men alla föredrar vi olika saker. saken är fortfarande den att jag ändå tyckre att det inte är säkert, och alla borde acceptera att blir någon gravid så blir de gravid.
jag kommer nog inte ändra mig där.
lite drygt att först få veta det först efter 4 månader om man känner att man inte kan ha ett barn vid det tillfället i livet, eller över huvud taget för den delen, men det är inte så mycket man kan göra åt det äns idag.
du får inte göra abort då (bortsätt från i speciella fall om jag förstått det rätt, typ att modern kommer att dö vid en förlossning av någon anledning) med dagens lagar.
om så är fallet, är man ganska så "körd" enligt mig.
obelix wrote: [quote=ilg@dd]
Det behövber inte handla om rädsla, och dessutom vid rädsla så ljuger man för det mesta, man förtränger inte, det är två helt skilda saker.
Det är lite beklämmande att du är så inne på detta med psykologi och mentala störningar att du till och med inbillar dej känna mina bekanta sedan många år bättre än jag själv gör.. Jag antar att det finns någon psykologisk beteckning för det tillståndet också.
Sorry Freud, men du är ute och cyklar.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd]
Det är lite beklämmande att du är så inne på detta med psykologi och mentala störningar att du till och med inbillar dej känna mina bekanta sedan många år bättre än jag själv gör.. Jag antar att det finns någon psykologisk beteckning för det tillståndet också.
Sorry Freud, men du är ute och cyklar.
jag har inte förnekat att det finns de som ljuger, det jag säger är att det finns de som inte vet om det för att de helt enkelt inte vet om det, och de som förtränger det hela så pass att det inte är sant i deras ögon.
3 Guest(s)