Vad tycker du om straffsatserna i Sverige?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycker du om straffsatserna i Sverige?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
889309
May 13, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Tycker att dödsstraff borde vara et krav. Men bara om det verkligen var ett mord eller liknande (om det alltså finns vattentäta bevis på det). Ta tillexempel de där j**la feministsvinen (tycker inte illa om feminismen, bara om dessa personer) som slog ner tre män för att de var på väg in/ut ur en porrklubb. Då kan ju dödsstraff också vara bra att har, för de tre männen blev ju nedslagna av en liten skitanledning, så de som gjorde det borde också skjutas, jag betalar till och med ammunitionen om det behövs. Och så borde det bli längre fängelsestraff om man skadar någon svårt eller liknande. Sverige är helt klart skitmesiga när det kommer till att straffa folk! Och det där med EU gör ju inte saken bättre, de förbjuder väl dödsstraff (rätta mig om det var fel) eller? Och just tack vare att dödsstraff inte finns så blir det överfullt i fängelsena, så att fångarna får dela rum, vilket int eär speciellt bra om man nu vill att fångarna ska leva under färngelsevistelsen. Och detta med "vård" som det så vackert heter, vad FAN I h*****e är det för skitsnack?"!??!?!?!?!? Jag blir så j**la trött på dessa kärringar (män också) som sitter och säger med en snäll röst till nyheterna att "vi kan ju inte vara så hårda att vi sätter dem i fängelse. Dessa personer behöver ju vård, för de är ju sjuka." Sånt är irriterande som fan, för fångarna lurar bara de sackars läkarna och psykologerna som undersöker dem.

Nåja, skriv gärna om ni hålelr med eller inte, men citera mig först.

Henke

Dags att lägga ner CS och börja umgås med folk IRL så att säga. Att hålla på att döda folk fram och tillbaka leder inte långt.

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
889313
May 13, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Black_light]Tycker att dödsstraff borde vara et krav. Men bara om det verkligen var ett mord eller liknande (om det alltså finns vattentäta bevis på det). Ta tillexempel de där j**la feministsvinen (tycker inte illa om feminismen, bara om dessa personer) som slog ner tre män för att de var på väg in/ut ur en porrklubb. Då kan ju dödsstraff också vara bra att har, för de tre männen blev ju nedslagna av en liten skitanledning, så de som gjorde det borde också skjutas, jag betalar till och med ammunitionen om det behövs. Och så borde det bli längre fängelsestraff om man skadar någon svårt eller liknande. Sverige är helt klart skitmesiga när det kommer till att straffa folk! Och det där med EU gör ju inte saken bättre, de förbjuder väl dödsstraff (rätta mig om det var fel) eller? Och just tack vare att dödsstraff inte finns så blir det överfullt i fängelsena, så att fångarna får dela rum, vilket int eär speciellt bra om man nu vill att fångarna ska leva under färngelsevistelsen. Och detta med "vård" som det så vackert heter, vad FAN I h*****e är det för skitsnack?"!??!?!?!?!? Jag blir så j**la trött på dessa kärringar (män också) som sitter och säger med en snäll röst till nyheterna att "vi kan ju inte vara så hårda att vi sätter dem i fängelse. Dessa personer behöver ju vård, för de är ju sjuka." Sånt är irriterande som fan, för fångarna lurar bara de sackars läkarna och psykologerna som undersöker dem.

Nåja, skriv gärna om ni hålelr med eller inte, men citera mig först.

Henke

Dags att lägga ner CS och börja umgås med folk IRL så att säga. Att hålla på att döda folk fram och tillbaka leder inte långt.

//Andreas

Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

Andreas Galistel
Member
Medlem
889318
May 13, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

Full förståelse för det. Problemet med dödsstraff är ju att någon annan människa måste i slutändan utföra avrättningen och då har han/hon i sin tur ett liv på sitt samvete.

//Andreas

pepsiXX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
889326
May 13, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Black_light]Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

Full förståelse för det. Problemet med dödsstraff är ju att någon annan människa måste i slutändan utföra avrättningen och då har han/hon i sin tur ett liv på sitt samvete.

//Andreas

Kom på en idé nyss. 🙂

Man sätter fången framför en pistol kopplat till internet där anonyma personer kan trycka på en knapp där det stårt t ex "skjut den", och efter kanske 100 tryck så avfyras pistolen automatiskt!
Hur bra är inte det? 🙂

Men jag fattar inte varför man vill slösa pengar på en fånge hela hans liv. Skjut honom eller låt han arbeta för sitt liv!

Edit: Bara för att jag skriver "han" nu så menar jag inte bara män, kvinnor också. Jämställdhet!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
889335
May 13, 2005 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Black_light]Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

//Andreas

MEn jag menar int ebara dödsstraff. De är ju så klena i andra frågor också ju. Som t.ex. När det gäller att skicka folk i fängleserna, istället så slängs gärningspersonen in på en vårdanstalt och springer ut helt "rehabiliterad" efter tre månader, när fängelsestraffet kunde blitt längre.
Förresten, det lönar sig dessutom att vara kriminell i Sverige i dagsläget. Om man blir tagen så kommer man ju i fängelset. Där får man mat som kostar mer än i de svenska skolorna och de får dessutom se på kabelTV och porr:D om nätterna och dagarna.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
889347
May 13, 2005 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

Tror inte problemt skulle liga i att hittan nån som utför bestraffingen.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
889349
May 13, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: [quote=Delph1][quote=Black_light]Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

//Andreas

Tror inte problemt skulle liga i att hittan nån som utför bestraffingen.

Men den som skulle utfört detta hade väl också blivit en mördare? Allt hade startat en ond cirkel där tillslut bara en människa återstod, för alla andra hade blivit dödade för att de mördat.

asnan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
889355
May 13, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

EU klarar vi oss utan, då blir vi varje år ca 27 miljader rikare... Dödsstraff är för våldtäkter och pedofilism, samt mord. Tar man sig friheten att döda en annan människa, att beröva den sin egna frihet att existera förtjänar man själv inte att få leva. Våldtäkter är ett annat sätt att beröva någon annan människa en frihet, likaså pedofili, fast på barn. Ännu värre... Kvinno våld borde det vara nått sorts straff på, och tvärsom.
Övergriparen på en spräck 14 åring ( som förmodligen fått hela sitt liv, och sin frammtida ungdom förstörd ) borde avlivas som ett djur.

Dehman: Det finns alternativ nuförtiden just att en människa ska avliva
Kan lika gärna vara en maskin, om man är långsökt är det människan som har byggt maskinen som är mördaren
Är man ännu mera långsökt är det han som tillverkat delarna till mördar maskinen
Ännu mera långsökt är han som ens kommit på dom komponenterna
Och så vidare? Långsökheter kan raddas upp en bra bit tillbaka i tiden
Så det är överhuvudtaget onödigt att hålla på att släpa upp att det är
någon speciell "skyldig"...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
889361
May 13, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

Det egentliga problemet med dödsstraff är att straffet i sig inte är tillräckligt avskräckande.
Dödsstraff innebär i många fall att samhället ger upp och att våldet lär accelera. Det är INTE en optimal lösning hur gärna ni än vill tro på det.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
889363
May 13, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Delph1][quote=Black_light]Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

//Andreas

Det egentliga problemet med dödsstraff är att straffet i sig inte är tillräckligt avskräckande.
Dödsstraff innebär i många fall att samhället ger upp och att våldet lär accelera. Det är INTE en optimal lösning hur gärna ni än vill tro på det.

Det är sant, 24 timmar i en tortyrkammare. :blink:

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
889382
May 13, 2005 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Delph1][quote=Black_light]Kanske de. Men jag är fortfarande arg på mesiga politiker...

//Andreas

Mer avskräckande än fängelse. Men det finns ändå faktorer som gör att våldet kan eskalera.

Jag är strängt resultatbetonad (dvs. jag vill se färre antal brott och mindre allvarliga sådana) och anser att straff som vedergällning är ytterst en slags kristendomsliknande tro på synd. Då kan man lika gärna straffa allt man personligen ogillar.

Med andra ord, om fängelsestraff är som mest effektivt för prevention mot ekobrott är jag öppen för att de straffen är längre än straffen för våldsbrott. Om.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
889453
May 13, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Så då är det ok att avrätta barn med enligt dig.

Ja!

nilsrock wrote:
Då är 10 år väldigt lång tid. Jag tycker att det är ohållbar att människor ska stå utanför samhället på så sätt under så lång tid. Det bidrar inte direkt till någon smidig integration.

Nu kommer det bli påhopp här men det skiter jag i.
Man ska inte ta in någon gullegris här.
Semester ja - annars kan man ju aldrig åka nånstans. 🙄
Gifta in sig ja.
Exakt så här är det i Australien.
Man får inte bosätta sig där bara för att.
Man måste gifta in sig eller så kan man skaffa nått intyg(?) att man får vara där 3 månader t.ex.

Andreas Galistel
Member
Medlem
889460
May 13, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

pepsiXX wrote: Kom på en idé nyss. 🙂

Man sätter fången framför en pistol kopplat till internet där anonyma personer kan trycka på en knapp där det stårt t ex "skjut den", och efter kanske 100 tryck så avfyras pistolen automatiskt!
Hur bra är inte det? 🙂

Men jag fattar inte varför man vill slösa pengar på en fånge hela hans liv. Skjut honom eller låt han arbeta för sitt liv!

Edit: Bara för att jag skriver "han" nu så menar jag inte bara män, kvinnor också. Jämställdhet!

Hur korkat är det inte att låta folk leka med någon annans liv?

Tyrfing wrote: Tror inte problemt skulle liga i att hittan nån som utför bestraffingen.

Så vi ska låta vem som helst sköta detta nu? Annars svarade Dehman enligt de tankegångar jag hade.

skiroy wrote: Det egentliga problemet med dödsstraff är att straffet i sig inte är tillräckligt avskräckande.

Inget att tillägga direkt, Jag är emot straffet också främst pga av den humanitära faktorn.

//Andreas

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
889486
May 13, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker alla som är för dödsstraff ska dödas.

Alla som stjäl något ska få händerna avhuggna.

Om man ligger med någons fru ska dennes man få ta en i baken.

Men det är bara vad jag tycker.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
889492
May 13, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så är jag emot dödsstraff.

Dock så ska livstid vara tills man dör och inte 12 år eller vad det är nu och döms man till livstid så kan man skippa vården av fångarna då det är onödiga kostnader då dom ändå ska sitta inne hela livet.

Sedan borde man kunne fixa ett system så att fångarna får göra rätt för sig också. Kanske sammhällstjänst eller något arbete som gör så att folket får tillbaka lite av kostnaden som vi måste betala för att ha folk inlåsta. Kanske lite parkarbete eller så, bara så att folket får tillbaka lite av det dom får betala. Dock så ska det knappast vara något gulag där folk får slava ihjäl sig.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
889509
May 13, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är emot dödsstraff för att det inte hjälper, ett mord utförs väldigt ofta av minst en sinnessjukdom(jag vet att det inte får heta så men det är det och jag skiter i PK). Det lär alltså inte avskräcka. Den humanitära aspekten skiter jag som vanligt i.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 260
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL