March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=skinner][quote=Tobi-Wan kenobi]Som kanotist så får man se en hel del idioter som kör båt så jag skulle rösta för förslaget även om det könns lite väl hårt med körkort. Vet man inte hut ska man inte ut!
Tänk på att det gäller inte bara motorbåtar :bgrin:
Seglare behöver lika mycket utbildning som motorbåtsförare, bara för att de har seglena upp så betyder inte det att de har alla rättigheter i världen, som nu iof många tror ;).
Nej segla är svårare än att framföra en motorbåt. Men som jag har fattat detta så gäller förslaget även större roddbåtar mm.
May 17, 2002
skinner wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=skinner][quote=Tobi-Wan kenobi]Som kanotist så får man se en hel del idioter som kör båt så jag skulle rösta för förslaget även om det könns lite väl hårt med körkort. Vet man inte hut ska man inte ut!
Tänk på att det gäller inte bara motorbåtar :bgrin:
Seglare behöver lika mycket utbildning som motorbåtsförare, bara för att de har seglena upp så betyder inte det att de har alla rättigheter i världen, som nu iof många tror ;).
Nej segla är svårare än att framföra en motorbåt. Men som jag har fattat detta så gäller förslaget även större roddbåtar mm.
körkortsutbildningen för båtar ska inte vara någon "så här styr du din båt" utan mer en utbildning i regler och lagar. Därav är det ingen skillnad på motor- och segelbåtar i detta fallet.
July 4, 2003
Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Men det finns allt för många som har snabba(och söliga) båtar som inte vet vilken sida om prickarna man ska köra. Så en lag på utbildning även till sjöss ser jag inte som något hinder för någon så länge det inte sätts till en viss ålder.
Däremot så tror jag inte att kontrollen skulle vara sådär jättebra.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
December 5, 2002
Borde vara obligatoriskt med en utbildning på motorbåtar och segelbåtar för det kan ju hända rätt mycket med en sån.
Alla lär ju inte sig köra båt som unga heller, och många kör ju på som dom själva tycker.
Det behöver ju inte vara så avancerad utbildning, ett test på regler hade nog räckt.
January 5, 2002
Så fan heller att det ska vara några inskränkningar! Nöjet av 250hk/600kg smidig vattenjet ute i solskenet i Stockholms underbara skärgård ska de fan inte få ta ifrån mig och mina ungar, när jag får sådana.
Finns dessutom inget som får brudar att tjuta så mycket av glädje som en trimplansgir à la Strb90 😉
May 17, 2002
snyde wrote: Så fan heller att det ska vara några inskränkningar! Nöjet av 250hk/600kg smidig vattenjet ute i solskenet i Stockholms underbara skärgård ska de fan inte få ta ifrån mig och mina ungar, när jag får sådana.
Finns dessutom inget som får brudar att tjuta så mycket av glädje som en trimplansgir à la Strb90 😉
det är värre än jag trodde. :cy: 🙄
February 16, 2004
Nord wrote: Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Men det finns allt för många som har snabba(och söliga) båtar som inte vet vilken sida om prickarna man ska köra. Så en lag på utbildning även till sjöss ser jag inte som något hinder för någon så länge det inte sätts till en viss ålder.
Allmänt sjövett är nog bättre. Om man kör i den utmärkta farleden eller i den som inte är utmärkt är nog mindre viktig.
De är ju bara utmärkta för att man lättare ska se var man ska köra finns inget som säger att man måste köra där det är utmärkt heller.
July 4, 2003
Pojo wrote: [quote=Nord]Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Allmänt sjövett är nog bättre. Om man kör i den utmärkta farleden eller i den som inte är utmärkt är nog mindre viktig.
De är ju bara utmärkta för att man lättare ska se var man ska köra finns inget som säger att man måste köra där det är utmärkt heller.
Nej precis, men prickar finns ju där just för att visa vart man ska köra för att grynnor/grund oftast ligger på andra sidan. 😉
February 16, 2004
Nord wrote: [quote=Pojo][quote=Nord]Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Nej precis, men prickar finns ju där just för att visa vart man ska köra för att grynnor/grund oftast ligger på andra sidan. 😉
Du kanske inte vet hur mycket vatten som finns på andra sidan. Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje eller liknande då du lika bra kan köra rakt dit du vill utan att behöva följa den utmärkta. Ibland har de märkt ut en liten sten men är man nån meter längre in på andra sidan kan det vara mera vatten än i den utmärkta osv. Kommer nån och skulle säga att jag måste köra där det är utmärkt skulle jag kasta honom i sjön och se om man är simkunnig.
July 4, 2003
Pojo wrote: [quote=Nord][quote=Pojo][quote=Nord]Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Du kanske inte vet hur mycket vatten som finns på andra sidan. Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje eller liknande då du lika bra kan köra rakt dit du vill utan att behöva följa den utmärkta. Ibland har de märkt ut en liten sten men är man nån meter längre in på andra sidan kan det vara mera vatten än i den utmärkta osv. Kommer nån och skulle säga att jag måste köra där det är utmärkt skulle jag kasta honom i sjön och se om man är simkunnig.
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag ville få fram 😉 Nej självklart ska det inte vara LAG på att man MÅSTE köra på en sida om pricken men vad jag menade var att MÅNGA vet inte ens vad en prick är för något. Självklart om man vet precis vart grynnorna ligger så kan man ju köra vart man vill men nu handlade inte detta om dig eller mig:)
"Du kanske inte vet hur mycket vatten som finns på andra sidan. Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje" det här fattade jag dock noll av vad du menar.
February 16, 2004
Nord wrote:
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag ville få fram 😉 Nej självklart ska det inte vara LAG på att man MÅSTE köra på en sida om pricken men vad jag menade var att MÅNGA vet inte ens vad en prick är för något. Självklart om man vet precis vart grynnorna ligger så kan man ju köra vart man vill men nu handlade inte detta om dig eller mig:)"Du kanske inte vet hur mycket vatten som finns på andra sidan. Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje" det här fattade jag dock noll av vad du menar.
Jo lite åt det hållet förstod jag.
Det sista där så menade jag att utmärkta rutter kan ta rejäla omvägar som vi lata människor inte orkar ta utan kör ditt inte många andra inte vågar sig fram.
Sen stör jag mig mycket på de ungdomar som kommer på sjön med pappas båt eller liknande fast de aldrig varit utanför centrum tidigare. Är så störande när såna är på sjön.
July 4, 2003
Pojo wrote: [quote=Nord] Jag tror inte du förstod riktigt vad jag ville få fram 😉 Nej självklart ska det inte vara LAG på att man MÅSTE köra på en sida om pricken men vad jag menade var att MÅNGA vet inte ens vad en prick är för något. Självklart om man vet precis vart grynnorna ligger så kan man ju köra vart man vill men nu handlade inte detta om dig eller mig:)
"Du kanske inte vet hur mycket vatten som finns på andra sidan. Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje" det här fattade jag dock noll av vad du menar.
Jo lite åt det hållet förstod jag.
Det sista där så menade jag att utmärkta rutter kan ta rejäla omvägar som vi lata människor inte orkar ta utan kör ditt inte många andra inte vågar sig fram.
Sen stör jag mig mycket på de ungdomar som kommer på sjön med pappas båt eller liknande fast de aldrig varit utanför centrum tidigare. Är så störande när såna är på sjön.
Det var precis dessa jag menade genom att skriva som jag skrev 😉 Ja håller helt klart med att om man vet hur sjön ser ut omkring sig eller kan läsa sjökort så behöver man självklart inte följa någon farled. 🙂
May 17, 2002
Nord wrote: [quote=Pojo][quote=Nord][quote=Pojo][quote=Nord]Tycker förslaget låter hyffsat så länge det inte sätts en gräns på åldern. Båt lär man sig köra som liten och utvecklas då i sitt sjövett.
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag ville få fram 😉 Nej självklart ska det inte vara LAG på att man MÅSTE köra på en sida om pricken men vad jag menade var att MÅNGA vet inte ens vad en prick är för något. Självklart om man vet precis vart grynnorna ligger så kan man ju köra vart man vill men nu handlade inte detta om dig eller mig:)
1. Man kan aldrig navigera efter prickar som inte är fast monterade bottnen, dvs. en flytprick som enbart är förankrad kan man inte ha någon vidare hjälp av då man söker sin kurs etc. Det enda de kan hjälpa dig med i din framfart på sjön är att visa att du iaf är där du tror att du borde vara... eller inte.
2. Det han syftar på i
"Men de är beroende på ställe utmärkte i någon konstig rak linje"
är nog en enslinje.
March 9, 2004
men shit vad är näst... körkort på kanot????
jag personligen har kört båt hela mitt liv och jag har ALDRIG hör talas om någon olycka med yngre personer.. så där kan vi utesluta åldersgränsen redan. Sen tycker jag att alla måste ta typ en grund utbildning som går på några gånger. Den sak inte häller vara fördyr utan mest vad märkerna betyder och hur väjningsreglerna lyder
Det är i alla fall vad jag tycker
2 Guest(s)