April 10, 2001
hade en liknande denna som första, hittar inte den exakta modellen på nätet. Körde dos 3.0 och Borlands frameworks i den, hade även Golfspel som fungerade. såg dock ganska sjukt ut på min då Hercules monochrom skärm som var svart/röd. Denna byttes efter några år mot en IBM 386:a och 14" färgskärm.
[Image Can Not Be Found]
March 1, 2001
Familjen hade en skaffade en pentium 90 en gång. polarna skröt om att duke nukem och doom II flöt grymt på sina 133 mhz maskiner.
min första egna var en pentium 200 mmx, 32 ram, 4 mb ati rage, 3.2 gb hd och en finfin 15" skärm. köptes hösten 97 på datagiganten i gbg
uppgraderade fort till 128 mb ram, och 10 gb hd till.
man kunde nästan köra moto racer utan lagg...wiee
självklart packades burken överfull av demo versioner av paint shop pro och aqua mp3or.
att kopiera över moddar från gamla tekno-skivor och spela upp dom i winamp var mkt tufft då man diggat midi via en soundblaster kopia i några veckor. hahah
ett annat fint minne är från de första dagarna efter vi skaffat internet hemma: söker runt lite på altavista och hamnar på aktuell rapports hemsida efter mkt om och men och irriterade popups som fuckar datan.
sen att hängivet _spara_ ner varenda bild man såg på hårddisken var ju tidskrävande arbete. hade man tur hittade man små mpeg snuttar på 300 k oxå..:) sen var det ju det här med att tömma historyn i IE 3..:)
November 29, 2003
En polare sitter med en sådan där än idag. 🙂
Farsan hade en oldschoolburk när jag var liten, fan disketterna var stora som hus. 😀
Min första egna burk var en 200MHZ 😛
Den lever fortfarande, om jag skulle sakna den för mycket så är det bara att starta den och kika NH på den. 🙂
Coore wrote: Första egna datorn var en Gateway 486:a, 66Mhz och hör och häpna, 16mb i ram! Snacka om att det var ett monster på sin tid. Var till och med fulltower chassi. 😀 Till denna följde oxå en härlig 14" skärm 🙂
Edit: Hittade en bild på paketet. 😀
[Image Can Not Be Found]Respekt! :hb:
December 5, 2001
Vajsman wrote: Familjen hade en skaffade en pentium 90 en gång. polarna skröt om att duke nukem och doom II flöt grymt på sina 133 mhz maskiner.
Det borde det göra även på P90 eftersom Doom II kom 1992 eller nåt och de första pentium-maskinerna kom väl 1994. Rätta mig om jag har fel. Det flöt perfekt även på 486.
Death On Wings wrote: Om man ska The_Mayhem räkna även amiga som en pc så hadde jag även en amiga 500 en bra bit innan jag fick min första "ordentliga" PC
Ja många verkar glömt bort att det är PC tråden handlar om. Finns ju redan en annan tråd som handlar om gamla datorer generellt.
March 14, 2004
Tindy wrote: [quote=ocz]486 DX2.. 16MB ram, 4mb grafik och 800MB hdd... Körde Windows 95 som mest på den 😀 KOm ihåg att jag försökte köra in Need for speed 3 på den, kan inte ha varit gammal då 😀
Jag fick den inte ny, sååklaart..
Hur gammal var du då?
3??
Svårt att läsa? Gör en bold så kanske du fattar...
April 17, 2004
Death On Wings wrote: Om man ska The_Mayhem räkna även amiga som en pc så hadde jag även en amiga 500 en bra bit innan jag fick min första "ordentliga" PC
Amiga 500 räknas inte som "Vad var er första "riktiga" PC"? som tråden döptes till..
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 20, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Om man ska The_Mayhem räkna även amiga som en pc så hadde jag även en amiga 500 en bra bit innan jag fick min första "ordentliga" PC
Amiga 500 räknas inte som "Vad var er första "riktiga" PC"? som tråden döptes till..
😉
Nej för Amiga och Commodore ingår i CBM-gruppen.
December 5, 2002
En Pentium 166 MMX med 16 meg ram och nåt S3-grafikkort. 1.7GB hårddisk, 14" skärm, 24x CD. Ljudkortet var nån kass Soundblaster-kopia.
Köptes från nån datoraffär i Sölvesborg, kostade 10 000:-
Uppgradera den sen med 16 meg minne till, Voodoo2 och en 200MHz processor, för att sen sälja processorn och köra 166:an i 210 MHz isället 8)
Första egna var en Duron 750 med 64meg ram och TNT2 M64.
Använde hårddisk och så från den första, och ett gäng till diskar mellan 1.5 och 2 gig som jag hade fått gratis.
2 Guest(s)