March 3, 2004
Jo, jag har lött en laddare till min iPod genom att helt enkelt fästa en USB-kontakt till en transformator (5V, 800mA).
Det jag sedan blev lite fundersam över är att detta är 250mA starkare än en vanlig USB-kontakten (5V, 450mA).
Kommer jag bränna min iPod om jag kopplar in den utan att montera ett motstånd?
Hur starkt ska motståndet i så fall vara?
June 19, 2002
Det är lugnt, så länge du har kopplat rätt. Om inte ipod:en är väldigt dumt konstruerad (om det ens går att bygga något så dåligt?) så är det inga problem, en pryl drar en viss ström vid en viss spänning. Det går inte att tvinga en produkt att dra mer ström utan att höja spänningen, det som står på transformatorn är en max-rating och inte en kontinuerlig ström.
Arny - det du har räknat ut är hur stort ett motstånd måste vara för att det ska ha 5v över sig vid en ström på 250mA.
Någon annan får gärna verifiera detta innan du testar, men jag är 99% säker på vad jag säger.
February 16, 2004
NH|Noddan wrote: Det är lugnt, så länge du har kopplat rätt. Om inte ipod:en är väldigt dumt konstruerad (om det ens går att bygga något så dåligt?) så är det inga problem, en pryl drar en viss ström vid en viss spänning. Det går inte att tvinga en produkt att dra mer ström utan att höja spänningen, det som står på transformatorn är en max-rating och inte en kontinuerlig ström.
Arny - det du har räknat ut är hur stort ett motstånd måste vara för att det ska ha 5v över sig vid en ström på 250mA.
Någon annan får gärna verifiera detta innan du testar, men jag är 99% säker på vad jag säger.
Rätt. Sätter du ett motsånd så kommer ju spänningen att minska över Ipoden och då kanske också ta skada.
2 Guest(s)