February 19, 2003
"Medan Erik ligger i sin grav på Saltsjöbadens kyrkogård utanför Stockholm har det 23-åriga rattfyllot som dödade honom ännu, efter två år, inte börjat tjäna av sitt straff. Han är känd sedan många år av polisen - och kan redan om ett år vara ute igen."
Sveriges lagar är verkligen skitbra! eller hur! Vem fan e det som bestämmer sånthär?
August 8, 2001
Svensk lag är tyvärr ganska dålig.
Brottsligheten ökar ju i Sverige just nu.
Men ändå införs bara små ändingar i de lagar som styr samhället.
Om jag fick bestämma skulle straff till grova brott skärpas ordentligt.
Maxstraff ska inte vara endast 12år, med gått uppförande utsläpp efter 7år.
Även de svenska fängellserna är en skam.
Hur kan en talrik mat få kosta mer i ett fängelse än i en skola t.ex.
Ur min synvinkel kan man utan tvekan dra ner ordentligt på kvaliteten i fängelarna för att lösgöra pengar till annat i stadsbudjeten.
Dags att skärpa lagen och göra straffen svidande så de får iallafall någon avskräckande effekt.
April 10, 2001
Vad gäller att fördela pengarna så anser jag nog att vi skall ta problemen redan när dom är små och lätthanterliga, dvs i förebyggande syfte. Som att lägga mer pengar på skolor,lärare osv. Information på vettig nivå ang. brott, brottsoffer, handlig och konsekvens.
Helt enkelt försöka lägga krutet på att stoppa problemen redan innan dom är problem.
February 5, 2002
November 26, 2002
Det är ju inte så att lagen säger att han inte ska straffas, det är ju ett misstag som har begåtts.
Tycker knappast att det är regeringens fel.
Sen blir jag trött på alla jävla hycklare i forumet. I ena tråden skryter man om sin moped som gör 100 km/h, i andra tråden tycker man att Sveriges lagar inte är tillräckligt hårda.
(Naturligtvis menar jag inte att alla gör såhär, men ni som gör det, skärp er!)
Sen det där med att fängelsemat skulle kosta mer än skolmat är ju en sanning med modifikation. Ju fler man lagar mat till, desto mindre kostar råvarorna.
Med undantag för de större fängelserna så tror jag inte att det finns hälften så många interner på ett fängelse än det finns på en skola.
I Borås som exempel har vi 7 gymnasieskolor med tillsammans 5000 elever eller nåt kan jag tänka mig, samtidigt som kriminalvårdsanstalten rymmer ett par hundra interner.
Det är inte konstigt att deras mat är dyrare, men den håller ju knappast bättre kvalitet.
May 23, 2001
Sveriges straff är i många fall pinsamma. Jag skrev ju en tråd här förrut om folk som dömts för 1.5 års fängelse för GROV barnmisshandel. I ett av fallen dog även ett barn, tror han som gjorde det fick 1.6 eller om det va 1.8 års fängelse. Det va tom en här på forumet som inte trodde att straffen var så låga.....
February 5, 2002
September 1, 2002
Öwall wrote: Det är ju inte så att lagen säger att han inte ska straffas, det är ju ett misstag som har begåtts.
Tycker knappast att det är regeringens fel.Sen blir jag trött på alla j**la hycklare i forumet. I ena tråden skryter man om sin moped som gör 100 km/h, i andra tråden tycker man att Sveriges lagar inte är tillräckligt hårda.
(Naturligtvis menar jag inte att alla gör såhär, men ni som gör det, skärp er!)Sen det där med att fängelsemat skulle kosta mer än skolmat är ju en sanning med modifikation. Ju fler man lagar mat till, desto mindre kostar råvarorna.
Med undantag för de större fängelserna så tror jag inte att det finns hälften så många interner på ett fängelse än det finns på en skola.I Borås som exempel har vi 7 gymnasieskolor med tillsammans 5000 elever eller nåt kan jag tänka mig, samtidigt som kriminalvårdsanstalten rymmer ett par hundra interner.
Det är inte konstigt att deras mat är dyrare, men den håller ju knappast bättre kvalitet.
Du tog verkligen orden ur min mun, håller med fullständigt. Saker är inte så svart eller vitt som man oftast kan tro.
Sen håller jag även med andra inlägg i detta ämne, man måste försöka göra något åt orsaken till problemet, och inte lägga allt krut på att förhindra symptomen.
Att ha höga straff i avskräckningsyfte, kan fungera i vissa fall (t.ex. svensson som tror att han kan köra formel1 med sin V70), men det stoppar inte en knarkpåverkad människa, vid tillfället då han/hon skall begå ett lite mer allvarligt brott, att stanna upp och tänka efter: "Näe, såhär kan jag ju inte göra, för då väntar det 100 år i finkan för mig".
Då är det bättre att samhället försöker stoppa/minimera antalet människor som hamnar "snett" (fyfasiken vad klyschigt jag skriver), innan de begår sina grova brott.. Jag har ju såklart insett att det är en otroligt svår uppgift att lösa för myndigheterna, men jag anser att det är det enda som förmodligen kan lösa problemet effektivt.
October 28, 2002
PaiN skrev:
..hans poäng är kanske att sossarna har styrt landet och överskattar allt och alla men endå inte får ordning på de områden som finansieras av skatterna. De kan helt enkelt inte handskas med pengar.
T A C K ! !! så sant!!
Först fängelse, kosta pengar, sen ut och göra mer brott, kosta pengar, samtidigt som man får socialbidrag.
Sen tror jag att jämföra trimmad moped med brott som man kan hamna i fängelse för är lite fel...har inte du gått mot rött ngn gång öwhall??
April 10, 2001
Hauk wrote:
PaiN skrev:
..hans poäng är kanske att sossarna har styrt landet och överskattar allt och alla men endå inte får ordning på de områden som finansieras av skatterna. De kan helt enkelt inte handskas med pengar.T A C K ! !! så sant!!
Först fängelse, kosta pengar, sen ut och göra mer brott, kosta pengar, samtidigt som man får socialbidrag.
Sen tror jag att jämföra trimmad moped med brott som man kan hamna i fängelse för är lite fel...har inte du gått mot rött ngn gång öwhall??
Man kan inte jämföra brotten precis som du säger.
Men Öwhall skrev om folk som skryter med sina vråltrimmade mopeder.
Well, jag ser alltför ofta notiser i tidningar om snorungar som knappt är torra bakom öronen, som är ute och kör trimmade mopeder i alltför höga hastigheter på gångstigar osv.
Förra året hände som jag minns i minnet 2 dödsolyckor, pga detta. Även blev en barnvagn påkörd så pass illa att barnet nästan dog.
Sätt detta i relation till en alkoholpåverkad förare som visar lika dåligt omdömme och skadar/dödar en mäniska. Vad är egentligen skillnaden då?
Båda är totalt korkade brott, båda med lika olyckliga konsekvenser, den ena med en drogad förare(jävligt dåligt omdömme) det andra med oförståndiga snorungar. Skillnaden här är att om barnet i vagnen hade dött, så hade det blivit ett slag på fingrarna för mopedisten och efteräkningar för dennes föräldrar och sen är det bra med det.
I det andra slutar det med ett inte allt för högt fängelsestraff och troligen avänjningsklinik på programmet.
Så på det sättet tycker jag man mycket väl kan sätta brotten i relatation.
Som jag skrev tidigare, det gäller att nå ut med information om konsekvensen av ens handlande.
Men den biten verkar tydligen vara den svåraste nöten att knäcka.
November 27, 2002
gamblor wrote: Att ha höga straff i avskräckningsyfte, kan fungera i vissa fall (t.ex. svensson som tror att han kan köra formel1 med sin V70), men det stoppar inte en knarkpåverkad människa, vid tillfället då han/hon skall begå ett lite mer allvarligt brott, att stanna upp och tänka efter: "Näe, såhär kan jag ju inte göra, för då väntar det 100 år i finkan för mig".
Det är ju klart, men man måste ändån visa den korkade människan som har utfört borttet att det är fel att ha utfört brottet. Därför bör man ha höga straff. Inte bara i avskräckningssyfte.
Öwall wrote:
Sen det där med att fängelsemat skulle kosta mer än skolmat är ju en sanning med modifikation. Ju fler man lagar mat till, desto mindre kostar råvarorna.
Med undantag för de större fängelserna så tror jag inte att det finns hälften så många interner på ett fängelse än det finns på en skola.
Det är inte bara så enkelt. I min skola går det 500 personer, och vår skolmat kostar från 5 - 13 kr per person beroende på vad det är.
På fängelsena kostar maten ibland 10 ggr så mycket. Det är rätt stor skillnad.
Så finns det många andra saker att dra ner på i fängelsena. Bibliotek, tv, radio och andra fritidsförströelser. Man är där för att man har begått ett brott, och inte för att slappa och glo på tv.
November 26, 2002
affe wrote: Det är inte bara så enkelt. I min skola går det 500 personer, och vår skolmat kostar från 5 - 13 kr per person beroende på vad det är.
På fängelsena kostar maten ibland 10 ggr så mycket. Det är rätt stor skillnad.Så finns det många andra saker att dra ner på i fängelsena. Bibliotek, tv, radio och andra fritidsförströelser. Man är där för att man har begått ett brott, och inte för att slappa och glo på tv.
Jag tror du överskattar hur det är att sitta på ett fängelse.
Jag var på studiebesök på ett fängelse en gång, vi var 20 pers som hade samma uppfattning som du har nu. Ingen av oss tyckte att det var orättvist efter det.
Sen kan man inte heller bara räkna med råvaror när man beräknar kostnaden för mat.
Man måste ha specialutbildad personal, speciella bestick, speciella lokaler. Allt detta kostar mycket mer än grejerna i skolan, inte för att maten ska hålla bättre kvalitet, utan för att det är nödvändigt.
Nu ska du inte tro attt jag tycker att skolorna ska ha mindre pengar utan tvärt om. Jag anser att alla kommunala instanser ska ha mycket mera pengar till sitt förfogande.
Jag förstår inte hur moderaterna kan få ihop att de ska kunna halvera skatterna utan att sänka skolans inkomster...
November 26, 2002
Hauk wrote:
PaiN skrev:
..hans poäng är kanske att sossarna har styrt landet och överskattar allt och alla men endå inte får ordning på de områden som finansieras av skatterna. De kan helt enkelt inte handskas med pengar.T A C K ! !! så sant!!
Du kan inte påstå att alla som sitter i fängelse begår nya brott när de kommer ut, för så är det inte.
Jag har väl kanske gått mot rött nån gång, men aldrig när det har kunnat utgöra en fara för någons hälsa. (Läs: När där inte var några bilar)
Jag är inte en person som begår brott helt enkelt.
Jag menar inte att brotten är likvärdiga, jag menar att det är hyckleri att i ena stunden säga att straffen är för låga, och sen ändå begå brott som ändå är relativt allvarligt (böter, prick i registret, lämplighetsintyg åt helvete är ju inte att leka med.) Tänk då hur det hade varit om straffen hade varit högre, så som ni vill att det ska vara.
1 Guest(s)