October 27, 2001
Öwall, att du inte förstår moderaternas politik är ditt problem. Det vilken tänkande männsika kan förstå är att det inte kommer ske över en dag. Jag har skrivit hur det ska gå till minst 5 ggr här på forumet och du har läst det. Du bara vägrar inse fakta. Jag skrivet det inte igen. En ignorant hittepåare blir nog inte en bra statsminister 😛
June 20, 2002
PaiN wrote: Öwall, att du inte förstår moderaternas politik är ditt problem. Det vilken tänkande männsika kan förstå är att det inte kommer ske över en dag. Jag har skrivit hur det ska gå till minst 5 ggr här på forumet och du har läst det. Du bara vägrar inse fakta. Jag skrivet det inte igen. En ignorant hittepåare blir nog inte en bra statsminister 😛
vad varje tänkande människa kan förstå är att det inte kommer att gå...
som tur är så konverterade en del av moderaternas väljare till tänkande människor vid senaste valet... 😛
för att återgå til topic så finns det en del straff som borde höjas... främst de för brott där många återfaller som t.ex. pedofili och liknande brott där det handlar om avvikande människor som ändå inte klassas som sinnessjuka...
att höja maxsstraffen för våldsbrott och liknande ser jag dock inte vad det skulle vara för mening med...
och i fallet med rattfyllot är det ju helt klart något som har gått snett, och har ju inte direkt att göra med att "vi har för låga straff"...
November 4, 2001
Öwall wrote:
Jag tror du överskattar hur det är att sitta på ett fängelse.
Jag var på studiebesök på ett fängelse en gång, vi var 20 pers som hade samma uppfattning som du har nu. Ingen av oss tyckte att det var orättvist efter det.Sen kan man inte heller bara räkna med råvaror när man beräknar kostnaden för mat.
Man måste ha specialutbildad personal, speciella bestick, speciella lokaler. Allt detta kostar mycket mer än grejerna i skolan, inte för att maten ska hålla bättre kvalitet, utan för att det är nödvändigt.Nu ska du inte tro attt jag tycker att skolorna ska ha mindre pengar utan tvärt om. Jag anser att alla kommunala instanser ska ha mycket mera pengar till sitt förfogande.
Jag förstår inte hur moderaterna kan få ihop att de ska kunna halvera skatterna utan att sänka skolans inkomster...
Lättpåverkad av skitsnack?
Öwall wrote:
Jag har väl kanske gått mot rött nån gång, men aldrig när det har kunnat utgöra en fara för någons hälsa. (Läs: När där inte var några bilar)
Det är ju fortf. olagligt att gå mot rött! Tänk om det skulle komma en bil som du inte såg, barnet satt i en barnstol i framsätet och barnets pappa körde. Pappan blev rädd, han vill ju inte ha en överkörd Öwall på sitt samvete, han väjar och kör in i en mur/lyktstolpe babyn tar största smällen bland passagerarna och dör!
Hyckleri som Hyckleri
October 27, 2001
boogey, visst finns det trångsynta som påstår sig vara tänkande männskor som har bestämt sig för att [M]:s planer inte går att genomföra. Men om man vill att Sverige inte ska gå i konkurs eller bli ett u-land kanske man ska börja tänka om?
...Jag tycker också att det är för låga straff i Sverige.
November 26, 2002
chrippaz wrote: [quote=Öwall] Jag tror du överskattar hur det är att sitta på ett fängelse.
Jag var på studiebesök på ett fängelse en gång, vi var 20 pers som hade samma uppfattning som du har nu. Ingen av oss tyckte att det var orättvist efter det.Sen kan man inte heller bara räkna med råvaror när man beräknar kostnaden för mat.
Man måste ha specialutbildad personal, speciella bestick, speciella lokaler. Allt detta kostar mycket mer än grejerna i skolan, inte för att maten ska hålla bättre kvalitet, utan för att det är nödvändigt.Nu ska du inte tro attt jag tycker att skolorna ska ha mindre pengar utan tvärt om. Jag anser att alla kommunala instanser ska ha mycket mera pengar till sitt förfogande.
Jag förstår inte hur moderaterna kan få ihop att de ska kunna halvera skatterna utan att sänka skolans inkomster...
Vadå lättpåverkad av skitsnack?? Det är inte jag som tycker att USA's rättssystem är bättre än Sveriges.
chrippaz wrote:
[quote=Öwall] Jag har väl kanske gått mot rött nån gång, men aldrig när det har kunnat utgöra en fara för någons hälsa. (Läs: När där inte var några bilar)
Det är ju fortf. olagligt att gå mot rött! Tänk om det skulle komma en bil som du inte såg, barnet satt i en barnstol i framsätet och barnets pappa körde. Pappan blev rädd, han vill ju inte ha en överkörd Öwall på sitt samvete, han väjar och kör in i en mur/lyktstolpe babyn tar största smällen bland passagerarna och dör!
Hyckleri som Hyckleri
Om den situationen skulle uppstå så skulle det snarare bero på att han körde alldeles för fort, inte på att jag är ouppmärksam.
Hyckleri? Har jag någonsin sagt att jag tycker att lagarna är för snälla?
Har jag någonsin sagt att jag är en ängel som aldrig någonsin gjort något ont?
November 26, 2002
PaiN wrote: boogey, visst finns det trångsynta som påstår sig vara tänkande männskor som har bestämt sig för att [M]:s planer inte går att genomföra. Men om man vill att Sverige inte ska gå i konkurs eller bli ett u-land kanske man ska börja tänka om?
Det är inte så att jag tror att moderaternas planer inte kommer att fungera, men jag tror att det kommer medföra för många negativa konsekvenser för att vara värt det.
Segregation är ett exempel.
November 4, 2001
Öwall wrote: [quote=chrippaz][quote=Öwall] Jag tror du överskattar hur det är att sitta på ett fängelse.
Vadå lättpåverkad av skitsnack?? Det är inte jag som tycker att USA's rättssystem är bättre än Sveriges.
chrippaz wrote:
[quote=Öwall] Jag har väl kanske gått mot rött nån gång, men aldrig när det har kunnat utgöra en fara för någons hälsa. (Läs: När där inte var några bilar)
Hyckleri som Hyckleri
Om den situationen skulle uppstå så skulle det snarare bero på att han körde alldeles för fort, inte på att jag är ouppmärksam.
Hyckleri? Har jag någonsin sagt att jag tycker att lagarna är för snälla?
Har jag någonsin sagt att jag är en ängel som aldrig någonsin gjort något ont?
Nej men du är snabb att kalla andra för hycklare!
Dessutom kan det bero på andra omständigheter än att föraren körde för fort, kanske en missbedömning av DIG t.ex.!
Du påstår att fängelserna är hårda, och att brottslingar inte har det bra?
Det enda du förlorar i fängelse är friheten, men jag har sett många brottslingar som säger att det är som en fristad. De har gjort många brott, ev. knarkat, åker dit och får ta det lugnt ett tag tills de kan köra igång igen och upprepa samma procedur... Vad är skönast sitta i fängelse ett tag eller varje natt försöka hitta något ställe att sova på, under vintersäsongen?
October 27, 2001
Öwall wrote: [quote=PaiN]boogey, visst finns det trångsynta som påstår sig vara tänkande männskor som har bestämt sig för att [M]:s planer inte går att genomföra. Men om man vill att Sverige inte ska gå i konkurs eller bli ett u-land kanske man ska börja tänka om?
Det är inte så att jag tror att moderaternas planer inte kommer att fungera, men jag tror att det kommer medföra för många negativa konsekvenser för att vara värt det.
Segregation är ett exempel.
Så du tycker att det är bättre att sträva efter att alla ska vara lika fattiga istället för att försöka ge de fattiga ett jobb så de kan få en mening i sitt liv och lite pengar på fickan. Om man då slutar ge bidrag till de som kan arbeta kan ju de som har någon skada eller på något sätt inte kan arbeta få högre bidrag. Allt detta skulle resultera i fler arbetare, mer skatteintäkter som kan fördelas.
Nuvarande regeringen sitter med sina små slantar och försöker fördela dem så gått de kan istället för att aktivt försöka att få dessa slantar att bli fler. Men som sagt, de kan inte handskas med pengar.
July 13, 2002
Peter@20ghz wrote: Vad gäller att fördela pengarna så anser jag nog att vi skall ta problemen redan när dom är små och lätthanterliga, dvs i förebyggande syfte. Som att lägga mer pengar på skolor,lärare osv. Information på vettig nivå ang. brott, brottsoffer, handlig och konsekvens.
Helt enkelt försöka lägga krutet på att stoppa problemen redan innan dom är problem.
då uppmuntrar du dem ju bara. Med massa fina saker i skolan så är det ju klart att de blir suktade att stjäla
April 10, 2001
Elias667 wrote: [quote=Peter@20ghz]Vad gäller att fördela pengarna så anser jag nog att vi skall ta problemen redan när dom är små och lätthanterliga, dvs i förebyggande syfte. Som att lägga mer pengar på skolor,lärare osv. Information på vettig nivå ang. brott, brottsoffer, handlig och konsekvens.
Helt enkelt försöka lägga krutet på att stoppa problemen redan innan dom är problem.
då uppmuntrar du dem ju bara. Med massa fina saker i skolan så är det ju klart att de blir suktade att stjäla
det var ett skämt va? om en dåligt så måste det väl ändå ha varit ett skämt?
June 20, 2002
PaiN wrote: boogey, visst finns det trångsynta som påstår sig vara tänkande männskor som har bestämt sig för att [M]:s planer inte går att genomföra. Men om man vill att Sverige inte ska gå i konkurs eller bli ett u-land kanske man ska börja tänka om?
för att förklara mig lite närmare så sitter jag inte och försvarar den socialdemokratiska politiken... den är inte jag heller speciellt förtjust i...
och det med de tänkande människorna var menat halvt som ett skämt...
tycker vi lämnar den partipolitiska biten eftersom vi alla har våra idéer och inte kommer att ändra oss...
vad gäller jag straffen håller jag i stort med gamblor och tror att det enda som hjälper är att jobba förebyggande och fånga upp människor tidigt...
sen finns det ju en del straff som är värda att ses över, och som också ses över för tillfället, som många av de fall vi har sett i nyheterna på sista tiden, men generellt höjda straff i avskräckningssyfte tror jag inte har någon som helst mening...
angående det röda ljuset är det ett brott utan straffpåföljder, mest till för att få människor att använda sitt sunda förnuft och tänka till precis på det sätt som Öwall uttrycker...
May 23, 2001
Maxstraffen behövs inte höjas. Dock så behövs nog den strafftiden som man döms till när man gjort ett våldsbrott höjas, rent genrellt. Dock så ska man förstås titta på varje enskilt fall. Jaja, ni förstår vad jag menar, rent allmänt är det väldigt låga straff i Sverige. Självklart bör även vården och den förebyggande verksamheten också förbättras.
2 Guest(s)