March 11, 2003
I våras gick jag en kurs i IT-rätt, och med tanke på att man köper hyffsat mycket hårdvara, så var jag då tvungen att fråga föreläsaren ganska ingående vad som egentligen gäller för köp av hårdvara. Ett års garanti, och tre års reklamationsrätt verkar betyda ganska olika saker beroende på vem man frågar. I vilket fall som helst, så anser föreläsaren att det inte är någon tvekan om att reklamationsrätten innefattar komponenter som ger upp även efter garantitiden. Korten ska vara konstruerade för att hålla de tre åren som reklamationsrätten innefattar, och bör alltså ses som ett ursprungligt fel. Jag påpekade i våras att de är få firmor som ser det på det sättet.
Nu är man dock på första parkett igen, och den här gången tänkte jag driva ärendet så långt som möjligt, mest för att få klarhet i vad som gäller. Inte för att summan spelar någon större roll, utan för att jag kan se en trend i att datorbutiker ofta bryter mot konsumentköplagen i sitt beteende. Hur många har inte varit med om att de inte fått godkänt sin reklamation, eller hur ofta är det inte så att man själv har fått stå för den totala portoavgiften? Det som för mig är den intressanta saken i detta fall är att datorbutiken faktiskt har godkänt mitt ärende (vilket de hävdar är garantiärende), men att de har räknat av ungefär 30 % av ursprungspriset för mitt nyttjande av varan. Inte heller är de intresserade av att ge mig ersättning för mina utgifter som porto.
Nu ska det i alla fall upp till ARN, och vi får se hur stark konsumenträtten egentligen är. För det är ju det som det handlar om. Sexhundringen som datorbutiken snuvar mig på är för mig totalt irrelevant. För mig handlar det om att man på TV och en massa andra ställen säger att vi har ett starkt konsumentskydd, i och med bland annat reklamationsrätten. Det man kan fråga sig är ju ifall det är något som helst skydd ifall det är upp till företagen att göra som de vill.
Oavsett hur det slutar, så vill jag poängtera det bästa skyddet vi har mot självgoda datorbutiker och pösiga kundservicetyper. Tala om för alla ni kan hur förbannat värdelöst ni känner att bolaget har hanterat er. Rekommendera aldrig samma firma, och framförallt, handla aldrig av dem igen. Jag har säkert handlat grejer från datorbutiken för många tusen kronor själv, och har när jag byggt datorer åt andra, garanterat fixat order åt dem för fem, kanske mer troligt sexsiffriga belopp. Är det vettigt att blåsa en kund på en femhundring, för att sen aldrig få affärer med honom igen? Är det konstigt att det går rykten om datorbutikens kommande konkurs? Jag bara väntar och hoppas!
March 11, 2003
Egentligen tyckte jag att den nästan var bättre här, då det berör så många olika saker. Hur funkar vår konsumenträtt, och utnyttjar vi den? Kommer datorbutiken att kajka omkull, och är det då p.g.a. att de är idioter, eller finns det andra förklaringar?;)
Men visst, jag kan flytta den om du vill...:)
September 12, 2001
Mean Machine wrote: Företag som missköter sig ska bort, så enkelt är det.
Vill du förresten flytta tråden till Köpguiden själv, eller ska jag göra det åt dig? 😉
Fast jag tycker att denna tråd är av en mer allmän intresse än ett specifikt ärende.
Angående Datorbutiken så vet jag att många på sistone som har beställt varor fått vänta så länge att avbeställning inte är ovanligt.
Finns ett annat rykte om DB.com också som florerar runt just nu men rykten är rykten som vanligt.
Fast det ryktet är rätt trovärdigt med tanke på hur förtvivlat svårt DB.com har haft att skicka iväg beställda varor.
March 10, 2003
En polare på jobbet beställde precis sin nya dator ifrån dem (i fredags). Han inte hindra han att beställa där ifrån. Han sade: Men jag tänkte vara smart och spara 400kr.
Meddelande han att de där 400kr han sparar är liten tröst för en dator som dyker upp efter 4v. Problemet han gjorde var att köra kortbetalning. Så
även om han häver köpet, så tar det långt tid innan han skulle få tebax sin cash. Jag har inte haft speciallt stort förtroende för DB ända sedan de gick ihop med Skit JME.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 12, 2001
Ctrl wrote: En polare på jobbet beställde precis sin nya dator ifrån dem (i fredags). Han inte hindra han att beställa där ifrån. Han sade: Men jag tänkte vara smart och spara 400kr.
Meddelande han att de där 400kr han sparar är liten tröst för en dator som dyker upp efter 4v.
Jag har inte haft speciallt stort förtroende för DB ända sedan de gick ihop med Skit JME.
Där har du pudelns kärna.
Iofs gick de inte ihop utan köpte upp JME men efter det så har DB närapå klappat ihop.
September 12, 2001
wiero wrote: Ja Norrmännen har skött detta bra, konkurerat ut det mesta i Sverige när det gäller databutiker. De enda som kan hota dem är väl Dustin skulle jag tro.
Du. Komplett ligger inte så bra till heller efter deras köp av Inwarehouse.
Aktien har brakat ner till exempel...
July 18, 2003
Jag håller inte med ang att reklamationsrätten bör gälla alla varor i 3år, jag menar, om det är ett ursprungligt fel, på låt oss t.ex. säga ett moderkort, så borde felet vara på alla moderkort från samma batch då de är identiska? och om det är ett ursprungligt fel så har borde inte en grejj fungera felfritt i 2år, snarare har det nog kommit någon strömspik eller så har nånting säckat ihop pga damm/värme..
ska då en butik stå för den kostnaden, att byta en grejj för 500kr kasnke verkar osm ingenting för en som inte är i datorbutiksbranschen, men om man tjänar 50kr per moderkort, så förlorar man alltså vad man tjänar p å10 moderkort, bara för att man vill vara snäll med kunden..
om om det är någon serie moderkort som har problem från fabrik så vet man ju oftast det.. t.ex. asus m2n-vm dvi, och alla scaleo 600 har typ trasgia moderkort, blöder kondisar vid prollen på 95% av alla jag sett o repat iaf.. , då vet man ju att felet är ursprunligt.. har varit emd om några mindre rättsfall av just detta.. och kan säga dig, det är inte det enklaste för dig som kund att bevisa att felet är ursprunligt.. jag önskar dig lycka till men tror itne du kommer vinna denna fajt..
däremot gör man ju alltid, iaf jag, vad man kan för kunden, även om nånting gått över garantin med 1-2mån man man ju som återförsäljare ringa till distrutbutören/tillverkaren och wájjna lite tills man får det repat på garanti..,
man kan även tipsa kunden om att om man misstänker att felet beror på strömspik kan man ta ut det på hemförsäkringen pga åska om man har drulle osv..
m
an gör ju alltid vad man kan för kunden, iaf på vissa firmor, vissa är ju bättre än andra..
men ha i åtanke att datorbranschen är den med minst marginaler.. man måste ju hålla samma priser som alla stora på nätet också för att få sälja, så om man säljer en processor för 1300kr så köper man aldrig in den för under 1200kr.. och då tillkommer frakt och tiden man lägger ner på att skylta butiken med den, sälja den osv osv osv..
det är världens sämsta branch att vara i.., även om det går bra för ett företag ett tag behövs det bara ett snesteg (datorbutiken t.ex.) för att allt ska gå åt helv... sjukt svår branch..
numera har ju dock det mesta 3års garanti, de flesta moderkort osv, t.ex. asus osv.
ha även i åttange att som återförsäljare är man bara en mellanhand, det är inte återförsäljaren som avgör om sakerna ska gå på garanti eller ej, man skickar det till distrubutören eller tillverkaren som repar/krediterar/nekar och sen återkommer till kund, så om man ska påstå att nånting varit trasigt från fabrik så har inte åf så mycket med det att göra, det är tillverkaren som ska kreditera åf som ska kreditera kund då, återförsäljaren har ingenting att säga till om..
fick in ett moderkort förra veckan av en jag kände, han var bombsäker på att ljudkortet var pajj men jag hitta inget fel när jag felsökte, jag skickade det på garanti ändå eftersom jag litade på den personens omdöme, tillverkaren kom fram till samma sak jag om jag, inget fel.. så kunde inte ge han ett nytt moderkort, plus att jag fick böta 600kr i felsöknignsavgift och frakt till tillverkaren.. :S vilket är mer än vad man tjänar på 5-6 moderkort, så fick skit av chefen för det hela..
March 11, 2003
Nja, ursprungligt fel kan även innefatta svagheter i kortet. Det behöver inte uppkomma på samtliga i batchen.
Jag begär inte att att kortet ska ersättas med pengar. Jag ville först och främst ha ett nytt likadant kort. Dock så kunde visst inte datorbutiken skaka fram ett sånt, vilket i min mening talar mer om dem än om mig. Till på köpet har Abit accepterat att kreditera datorbutiken för kortet. Kortet skickades alltså in till Abit, och datorbutiken har fått pröjs för det. Enligt mig känns det inte direkt som att kortet var helt kosher...
Vi får väl se huruvida det blir klassat som ursprungligt fel eller inte. Dock så misstänker jag att oavsett vad som beslutas, så kommer datorbutiken i alla fall förlora mångfalt på att inte ersätta kortet direkt. Ibland kanske det känns surt att ersätta något som man har haft dålig avance på, men det är inte mitt problem. Lagen säger tre år, då är det så. Tar man som komponentnasare ut för låga marginaler, och sedan försöker trixa sig ur problemen med tveksam lagtolkning, så är det deras problem. Jag hoppas att verkligen att folk undviker datorbutiken efter att ha läst den här tråden. Just på grund av den snäva marginalen på vissa komponenter, så kommer de att förlora förbannat mycket mer p.g.a. sin snålhet i detta fallet, än om de hade betalt ut med minimalt gnäll. Jämför med t.ex. Dustin. Jag har aldrig haft något som helst problem med Dustin när det kommer till kundservice. Inte heller komplett, egentligen. När ett 6800GT som jag köpt genom gick till de sälla jaktmarkerna för ett antal år sedan, så hävde de hela köpet av mitt sli-paket utan att lyfta ett ögonbryn. 5000kr raskt tillbaka i plånboken. Vad gjorde jag med dem? Investerade dem direkt i nya grejer från komplett. Vad gör jag med de pengarna som datorbutiken tyckte jag kunde få? Använder dem så långt ifrån datorbutiken som möjligt, och skriker varg så fort den skräpbutiken kommer på tal. Jag menar, bara jag själv handlar ju för kanske femsiffrigt i komponenter varje år. Fem sex gånger om året bygger jag, eller uppgraderar familjs och vänners maskiner, vilket troligtvis betyder sexsiffriga belopp. Inkomstbortfallet för datorbutiken för en sån förlorad kund är alltså kanske tiofalt av vad de sparar in för att räkna av några hundralappar för nyttjande och det direkt lagvidriga vägrandet av att betala mina portokostnader. Idiotiskt, och bad business.
1 Guest(s)