June 23, 2006

Hej, brukar vara extremt trött på morgonen och sover ofta inte mer än 6 timmar, somnade runt 12 igår kväll, och nu vaknade jag av högtalarna tror jag kl 06:30, har ett Logitech Z-5500 system, och det hade stått på inatt då jag glömt stänga av det, iaf, det kom ett ljud som jag hört förut när jag glömt stänga av dom (ljudet kommer efter några timmar när det stått på länge), det är ungefär som ett hjärtslag med ett mellanrum på 1-2 sekunder, alltså pulserande, nu när jag vaknade så kände jag mig inte trött alls, utan det tog 15 sekunder så flög jag upp ur sängen.
Det finns ju olika teorier om saker som gör att man vaknar piggare tex konstiga lampor som sakta men säkert höjer ljusstyrkan mm.
Tror ni att det kan ha nått att göra med ljudet eller är jag bara dum i huvudet? :bgrin:
October 22, 2003

Haha, jag kan hålla med dig lite där. vaknar jag tex av "msn nytt meddelande ljudet" så är dagen förstörd. Men vakna till lite tyst musik i bakgrunden är aldrig fel!
Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB
September 27, 2005

Grunden för sådana tankar är väll att kroppen är gjord för att gradvis vakna i takt med att ljuset ökar. Det är alltså inte meningen att du skall väckas snabbt och effektivt med en alarmsignal. Allt som gör att du vaknar gradvis upplever jag som att du vaknar mer utvilad.
May 6, 2002

Jag tror inte det där ljudet har något med saken att göra, testa i natt får du se. Är också stendöd på morgonen så jag har testat lite olika grejer, utan framgång.
Har en lampa som tänds av en timer 06:30, en väckarklocka för 1500kr (aXbo) som väcker mig med fågelkvitter när jag rör mig (armband med sensor) och utöver det 2 andra alarm som nödväcker mig.
Brukar jag komma i tid till jobbet? Sällan.
Det fungerar ganska bra på sommaren och om jag fått sova 9 timmar. Normalt sett lägger jag mig vid ca 23 och bör gå upp kl 07.
December 24, 2002

padda wrote: Jag tror inte det där ljudet har något med saken att göra, testa i natt får du se. Är också stendöd på morgonen så jag har testat lite olika grejer, utan framgång.
Har en lampa som tänds av en timer 06:30, en väckarklocka för 1500kr (aXbo) som väcker mig med fågelkvitter när jag rör mig (armband med sensor) och utöver det 2 andra alarm som nödväcker mig.
Brukar jag komma i tid till jobbet? Sällan.
Det fungerar ganska bra på sommaren och om jag fått sova 9 timmar. Normalt sett lägger jag mig vid ca 23 och bör gå upp kl 07.
Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack
May 6, 2002

jonte_power wrote:
Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack
Jag tyckte mitt inlägg beskrev hur bra den fungerar?
Men vissa tycker ju att den är helt fantastisk, http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?o=205327
December 24, 2002

padda wrote: [quote=jonte_power] Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack
Jag tyckte mitt inlägg beskrev hur bra den fungerar?
Men vissa tycker ju att den är helt fantastisk, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=205327
Ja men du är ju ett extremfall. Jag går alltid upp i tid med känner mig alltid trött när jag går upp. Undrar mest om den skulle funka på mig..
September 22, 2005

Tror det är tvärtom där nvidiaamd. DVS om man vaknar när man är i ett lättare/grundare sovstadium, så känner man sig piggare eftersom man inte blir uppryckt från djupsömn. vid REM-sömn är hjärnan mera aktiv (man drömmer ju bl.a då).
Rent logiskt borde det vara så iaf, sedan om jag har fattat helt fel så får något korrigera mig.
April 24, 2007

CyberDyne wrote: Tror det är tvärtom där nvidiaamd. DVS om man vaknar när man är i ett lättare/grundare sovstadium, så känner man sig piggare eftersom man inte blir uppryckt från djupsömn. vid REM-sömn är hjärnan mera aktiv (man drömmer ju bl.a då).
Rent logiskt borde det vara så iaf, sedan om jag har fattat helt fel så får något korrigera mig.
jag vet om hur sömnen är o så men jag är osäker på när det är som man ska vakna,:P
1 Guest(s)