Vaknade ovanligt pigg pga ljud?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vaknade ovanligt pigg pga ljud?
Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2007 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, brukar vara extremt trött på morgonen och sover ofta inte mer än 6 timmar, somnade runt 12 igår kväll, och nu vaknade jag av högtalarna tror jag kl 06:30, har ett Logitech Z-5500 system, och det hade stått på inatt då jag glömt stänga av det, iaf, det kom ett ljud som jag hört förut när jag glömt stänga av dom (ljudet kommer efter några timmar när det stått på länge), det är ungefär som ett hjärtslag med ett mellanrum på 1-2 sekunder, alltså pulserande, nu när jag vaknade så kände jag mig inte trött alls, utan det tog 15 sekunder så flög jag upp ur sängen.

Det finns ju olika teorier om saker som gör att man vaknar piggare tex konstiga lampor som sakta men säkert höjer ljusstyrkan mm.

Tror ni att det kan ha nått att göra med ljudet eller är jag bara dum i huvudet? :bgrin:

DunderklumpN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1163315
November 6, 2007 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, jag kan hålla med dig lite där. vaknar jag tex av "msn nytt meddelande ljudet" så är dagen förstörd. Men vakna till lite tyst musik i bakgrunden är aldrig fel! 🙂

Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1163320
November 6, 2007 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Grunden för sådana tankar är väll att kroppen är gjord för att gradvis vakna i takt med att ljuset ökar. Det är alltså inte meningen att du skall väckas snabbt och effektivt med en alarmsignal. Allt som gör att du vaknar gradvis upplever jag som att du vaknar mer utvilad. 🙂

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1163326
November 6, 2007 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det där ljudet har något med saken att göra, testa i natt får du se. Är också stendöd på morgonen så jag har testat lite olika grejer, utan framgång.

Har en lampa som tänds av en timer 06:30, en väckarklocka för 1500kr (aXbo) som väcker mig med fågelkvitter när jag rör mig (armband med sensor) och utöver det 2 andra alarm som nödväcker mig.

Brukar jag komma i tid till jobbet? Sällan.
Det fungerar ganska bra på sommaren och om jag fått sova 9 timmar. Normalt sett lägger jag mig vid ca 23 och bör gå upp kl 07.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1163328
November 6, 2007 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Var ju skönt att höra att andra också har sådant ljud från sitt Logitech-system...

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1163333
November 6, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Jag tror inte det där ljudet har något med saken att göra, testa i natt får du se. Är också stendöd på morgonen så jag har testat lite olika grejer, utan framgång.

Har en lampa som tänds av en timer 06:30, en väckarklocka för 1500kr (aXbo) som väcker mig med fågelkvitter när jag rör mig (armband med sensor) och utöver det 2 andra alarm som nödväcker mig.

Brukar jag komma i tid till jobbet? Sällan.
Det fungerar ganska bra på sommaren och om jag fått sova 9 timmar. Normalt sett lägger jag mig vid ca 23 och bör gå upp kl 07.

Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack 😀

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1163338
November 6, 2007 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote:
Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack 😀

Jag tyckte mitt inlägg beskrev hur bra den fungerar?
Men vissa tycker ju att den är helt fantastisk, http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?o=205327

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1163341
November 6, 2007 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hade en gammal nokia 3210 under ett par månader, sålänge den har väckt upp mig har jag vaknat pigg då har den en stegrande alarmsignal..
Har en Nokia n73 nu med liknande alarmsignal och funkar rätt hyfsat men inte lika bra så för mig fungerar stegrande alarmljud.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1163356
November 6, 2007 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

under sommartider brukar jag sova med fönstret öppet, och ibland när jag vaknar till ljudet av regn brukar jag känna mig väldigt utvilad

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1163409
November 6, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=jonte_power] Grodan, ge mig ett ärligt svar.. hur bra är din aXbo? Är grymt sugen på att köpen sån sån, hur snygg som helst och förhoppningsvis fungerar den som lovat. En recension tack 😀

Jag tyckte mitt inlägg beskrev hur bra den fungerar?
Men vissa tycker ju att den är helt fantastisk, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=205327

Ja men du är ju ett extremfall. Jag går alltid upp i tid med känner mig alltid trött när jag går upp. Undrar mest om den skulle funka på mig..

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1163437
November 6, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

det kanske var så att du vaknade i en viss tid av din sömn. uder REM sömnen är man väldigt aktiv o bör ej väckas men om man vaknar i "en dal" (sömn går upp o ner) så kommer man var relativt pigg.

min teori!

(alltså en slump)

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1163606
November 8, 2007 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det är tvärtom där nvidiaamd. DVS om man vaknar när man är i ett lättare/grundare sovstadium, så känner man sig piggare eftersom man inte blir uppryckt från djupsömn. vid REM-sömn är hjärnan mera aktiv (man drömmer ju bl.a då).

Rent logiskt borde det vara så iaf, sedan om jag har fattat helt fel så får något korrigera mig. 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1163607
November 8, 2007 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: Tror det är tvärtom där nvidiaamd. DVS om man vaknar när man är i ett lättare/grundare sovstadium, så känner man sig piggare eftersom man inte blir uppryckt från djupsömn. vid REM-sömn är hjärnan mera aktiv (man drömmer ju bl.a då).

Rent logiskt borde det vara så iaf, sedan om jag har fattat helt fel så får något korrigera mig. 🙂

jag vet om hur sömnen är o så men jag är osäker på när det är som man ska vakna,:P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL