February 27, 2003
Hallo!
Det är så att jag var nere med min familj och tittade på Chile - Brasilien i lördags. I slutet utav matchen så var det några från Brasilien klacken som hoppade över stängslet, och tog sig in på fotbollsplanen. Ordningsvakterna tog dem, rätt åt dem tycker jag.
Men min lillebror stod vid stängslet och ville ha autograf utav spelarna (obs! han stod i läktaren, och var aldrig på fel sida) Lillebrorsan är 15år och stod och höll i sin flagga, som han hade jobbat med hela förra veckan för att få klar till matchen. Som sagt han stod vid stängslet och ville ha autograf. Så var det hade folk tagit sig in på planen (inte sektionen vi var på) Då var det någon bakom min lillebror som hade sagt något till ett par ordningsvakter, vakterna drar fram sina fjäderbatonger och hoppar över stängslet, och börja vevva med sina batonger. Det var 5 "ordningsvakter" som hoppade över, vägde inte under 90kg och var runt 190cm långa. Det var en vakt som slog till min lillebror på magen och armen. Sedan resulterade det att ordningsvakterna misshandlade min pappa och min storebror. Jag stod och fotade händelsen, men uppfattade aldrig att min pappa och bröder hade blivit slagna. Sen när jag uppfattade det, så hoppade jag ner och ställde mig framför vakten, vakten knuffade bort mig så jag ramlade men jag kom upp på benen fort. Jag ställde mig framför vakten och sa "snälla snälla slå inte" medans jag skyddar mitt huvud med ena handen och hade kameran i andra. Då lyckades jag trycka på kameraknappen och ta en bild, perfekt på vakten som hade misshandlat min pappa och bröder.
Så det jag undrar är. Vad har vakterna för befogenheter? Får dem misshandla en person som försöker ta bort sin bror som ligger och gråter? Har aldrig varit med om något sådant tidigare, att se sin familj bli misshandlade utav en vakt som var helt iskall och inte sa något! Han bara matade slag. Jag har lidit utav det här sen det hände, är grymt ledsen, kan inte sova om nätterna och idag gick jag hem från jobbet det känndes som att någon gick bakom mig men tittade bak och ingen var där. Känns grymt jobbigt
Jag vet inte riktigt hur lätt det är att få rätt mot ordningsvakter. Men jag har väldigt många videos som jag har fått utav personen som har filmat misshandeln. Har egna bilder också, så bevis har vi. Alla bilder har vi lämnat över till polisen.
Min lillebror har fått en fraktur och blåmärken på armen, har blå märken på magen. Pappa har också en fraktur på armen.
(Kan tyvär inte beskriva allting i minsta detalj pga det kan bli rättegång och jag vill hellre ta upp det där!)
February 27, 2003
Bjornstrom wrote: Det där ska du polisanmäla bara för att det ska komma med i statestiken.. Men en sak är säker vakten/vakterna kommer inte åka dit.. Det låter som en olaglig handling.. Om ni inte gjort något har vakten/vakterna absolut ingen rätt att stå och slå med batongen..
När man har läst tidningar osv tidigare, så såg man jämt en artikel om att en vakt hade misshandlat en person. Så trodde man inte på det. Nu när man har varit med om det så, ser man hur mycket våld vakter använder! Min familj hade inte gjort något mot vakterna eller något olagligt! Vi satt i familjeläktaren och tittade på fotboll.
Det blir ju jämt att vakter skyddar varandra, ska verkligen göra allt för att få ditt den här vakten. För en sån jävel borde inte vara vakt!
December 17, 2005
xobos wrote: [quote=Bjornstrom]Det där ska du polisanmäla bara för att det ska komma med i statestiken.. Men en sak är säker vakten/vakterna kommer inte åka dit.. Det låter som en olaglig handling.. Om ni inte gjort något har vakten/vakterna absolut ingen rätt att stå och slå med batongen..
När man har läst tidningar osv tidigare, så såg man jämt en artikel om att en vakt hade misshandlat en person. Så trodde man inte på det. Nu när man har varit med om det så, ser man hur mycket våld vakter använder! Min familj hade inte gjort något mot vakterna eller något olagligt! Vi satt i familjeläktaren och tittade på fotboll.
Det blir ju jämt att vakter skyddar varandra, ska verkligen göra allt för att få ditt den här vakten. För en sån j**el borde inte vara vakt!
Mjo så är det väl.. Förjävligt :S tala om hur det går 😀
June 17, 2005
mkt jobbigt att sådant händer.
men å andra sidan så blir nog många vakter idioter då man i deras yrke nog lär sig att det är bäst att slå och fråga sen då dom nog ofta möter många huliganer och andra galningar som inte har några problem med att golva minst en vakt. men att dom började slå folk på familjedelen verkar underligt samt slå en grabb och dennes far verkar sinnessjukt.
bara annmälaskiten ur dom!
känner en som är en säkerhetsvakt(dock inte inom sporten) och ibland kan dom bli väldigt nojjiga när jobbiga händelser uppstår då dom MÅSTE ta tag i det på något sätt...
skulle jag vara vakt kan jag tänka mig att jag skulle kunna veva ned några oskyldiga av misstag i stridens hetta så att säga.
February 3, 2003
Ursäkta uttrycket, men vilka fega jävla kräk. Hoppas de åker på ett riktigt stort skadestånd, även om det förmodligen inte skulle kunna reparera alla sår. Anmäl dem, och se vart det tar vägen. Det är väl allt som går att göra just nu.
Finns ett par bra sidor med Arne Anka om just vakter, där han förklarar sin teori om hur dörrvakter är den felande länken 🙂
December 1, 2006
Är det inte ofta så att ordningsvakter är såna som vill bli poliser men inte får/klarar det av ett eller annat skäl. Då blir dom missnöjda vakter istället som måste visa att dom minnsan bestämmer...?
Xobos: Hoppas verkligen ni lyckas få dit den j-eln... Och att det inte skrämmer bort er från att gå på match fler gånger!!
February 27, 2003
Tack för alla svar!
Vi gjorde anmälan när vi var på sjukhuset, polisen rubricerade händelsen som misshandel och grovmisshandel. Jag vill verkligen sätta ditt den här vakten, för han har förstört grymt mycket för mig. Min flickvän kan inte sova om nätterna, i måndags fick hon gå hem från jobbet. För att hon tänkte på händelsen och tårarna bara rann. För mig te.x så är jag grymt ledsen, har aldrig varit med om en något sådant. Har fått gå hem tidigare från jobbet. Idag tex så gick jag ut och promenerade, har aldrig gjort det (ensam) och tårarna bara rann. Har inte gråtit sen man var runt 15. Så den här jävla vakten (ursäkta uttrycket) har förstört grymt mycket för mig och min familj.
Har fått bilder utav chilenska pressfotografer som fotade händelsen, har fått flera filmer som visar hur vakten börjar veva med sin batong. Han misshandlade inte bara min familj. Det var en 13åring som fick ett slag på ryggen och hans pappa fick ett slag på armen. Pojkens pappa blev gripen utav vakterna också!
Skulle absolut inte förvåna mig om vakten gömde sig bakom brickan, och säger att han agerade i självförsvar. Men mina klipp kommer vissa motsattsen.
Tack för alla svar igen! Hur lång tid brukar en sån här process ta?
July 27, 2002
Det går att vinna mot vakterna.
Som alla vet så lägger en vakt en polisanmälan direkt efter en händelse då de har bättre förutsättningar när "offret" anmäler.
Hur som haver, en kompis råkade illa ut med ett par vakter men hans advokat var riktigt bra och han förvirrade vakterna och de sa helt olika uppgifter, inte på småsaker utan helt enkelt avgörande saker. Dessutom hade de slagit ut en tand på honom och får man det dokumenterat hos tandläkaren så är det bra.
En annan gång, en annan vän. Så lyckades vi faktiskt gå ned till krogen i fråga och helt sonika betala vakterna 4000 kr så att de skulle dra tillbaka sin anmälan. Men de gjorde de inte, men då finns det den enkla juridiska mojängen att åtalet helt enkelt ogillas om en anmälande parter tagit emot mutor, och då får man tillbaka mutan på skadestånd. Det läggs i princip aldrig tyngd på offret om det är denne som gett en muta till en anmälande person.
November 7, 2005
Mitt stora tips är att ringa aftonbladet/expressen och Metro/City
Det är för att informera flera om det stora problem vi har och ni kommer få ett stort gehör ifrån svenska folket . Och det kan ni bara vinna på. Plus jag tror aftonbladet kommer kunna betala en bra slant för denna story som du kommer kunna ge ut. Tror själv att det kommer bli en intressant läsning för alla.
Det jag ville mena med detta är att flera människor kanske kliver fram och vågar vittna om den terrorn vakterna faktiskt för med sig.
Jag tror att flera behöver kliva fram . Plus att jag bara hoppas att du gör detta så vaktbolaget / vakterna får så mycket skit över sig som möjligt.
August 9, 2005
Bra att du anmälde!
Hoppas nu det går bra, såna här rötägg ska inte gå runt med bricka och tro att de kan slå folk ostraffat.
Jag håller tummarna!
Det är klart att det tar hårt, och att man blir chockad efter en sån här händelse, men det kanske ändå kan kännas bra på något sätt att du nu vet hur du reagerar i en nödsituation. Du tappade inte huvudet, utan agrade kallt och tog kort för att kunna bevisa saker senare, det var riktigt starkt gjort!
1 Guest(s)