Val 06|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val 06
abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
sp_UserOfflineSmall Offline
1030730
April 7, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote:
Antar att du går en utbildning nu.. du tycker inte det vore en bra ide att rösta på ett parti som ökar din chans att få jobb när du är färdigutbildad, istället för att kanske få några 100 mer i bidrag de närmaste åren?

nä jag ska vara rockstjärna när jag blir stor.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1030735
April 7, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Den störta anledningen till att jag kommer rösta på M:

Vår nuvarande regering gör att för att suga ut företagare (stora som små) vilket leder till att alla fabriker flyttar till östeuropa eller Kina.
Alla jobb försvinner, både "kvalificerade" (missförstå mig rätt) och rena industrijobb.

En broglig regering hoppas jag ska göra det lättare för företagaren (dvs din framtida löneutbetalare).

EDIT: Vi kan inte leva på tron om att "vi är mycket bättre utbildade än Rumäner så dom jobben kommer aldrig flytta utomlands". Skitsnack, jag tror att dom både vill och kan mer än många svenska.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1030736
April 7, 2006 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Spannen] Antar att du går en utbildning nu.. du tycker inte det vore en bra ide att rösta på ett parti som ökar din chans att få jobb när du är färdigutbildad, istället för att kanske få några 100 mer i bidrag de närmaste åren?

nä jag ska vara rockstjärna när jag blir stor.

Bästa kontringen den här veckan 😀

Jag lutar lite åt moderaterna. Sosialdemokraterna har många bra saker men mycket de gör börjar vara fel. Det är i och för sig oftast små fel men många små blir tillslut en ganska skaplig hög.
Därför tycker jag moderaterna ser ganska okey ut. Jag gillar inte idéer om att saker ska privatiseras. Vi har tex bland den bästa sjukvården i världen, något måste vi väll gjort rätt?

Det jag tycker är ett problem är antalet anställda i den offentliga sektorn.
Om jag fick bestämma hur vi skulle förbättra sverige så skulle jag kunna stava och skriva som en normal tolv åring ska kunna, och så skulle den offentliga sektorn vara mindre i förhållande till den privata (altså mindre än vad den är nu). Det tror jag att höger kan göra.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1030756
April 7, 2006 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: jag ska rösta på vänstern

Samma här.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1030757
April 7, 2006 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

MP... orkar inte motivera mitt val igen.

Skulle behövas en ordentligt storstädning och omruskning av regeringen, men jag vet inte om jag vill dra det till att jag hoppas på en borgerlig seger.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1030786
April 7, 2006 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

sossarna förmodligen.

jag tror på en stark offentlig sektor, det är främsta skälet.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1030789
April 7, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kommer rösta på moderaterna
det skall löna sig att arbeta inte att gå hemma

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1030790
April 7, 2006 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom och tänka på att farfar berättat att "momsen var en temporär skatt som aldrig skulle överstiga 8%*" när den infördes för x år sedan. Behöver jag säga att det var sossarna som införde momsen?

*) Tror det var 8%, siffran spelar mindre roll

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1030791
April 7, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Moderaterna.
Även om jag starkt hoppas att de inte genomför vissa reformer som de sagt att de ska göra.

Tror och hoppas att de förstår att detta inte är något folk vill. Om dessa reformer inte förändras innan valet så kommer jag förmodligen inte rösta alls.

Tycker det behövs ett maktskifte. Det är alldeles för vänster präglat just nu. Alla toppar i svenskt näringsliv, politik, generaldirektörer, tjänstemän och s.k. oberoende personer för ex. Systembolaget är ju mer eller mindre Sossar allihiop.

De skyddar varandra till ett grymt pris för Sverige. Srider mot deras egen ideologi. Det är långt från ett arbetarparti längre, utan det hela gäller att få så bra status som möjligt själv.

Det värsta är att Sossarna inte vågar medge detta ens....

Tycker borgarna ska få styra 8-12 år nu. 4 år är för kort tid för att få igenom långsiktiga förändringar, vilket ofta behövs för att ändra ett land positivt. Dock ska de inte få styra allt för länge, det behövs maktskiften.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1030801
April 7, 2006 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vänstern eller SAP..
Jag är arbetare, och vill naturligtvis gynna arbetare..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1030806
April 7, 2006 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, enligt vägvisaren på ungt val, så är jag 91% kristdemokrat och 89% moderat, go figure... 🙂

Och ilg@dd: Arbetare, känns inte det som en floskel nuförtiden? Arbetarklass i mina ögon är där två föräldrar sliter röven av sig 12h i en fabrik varje dag, och trots det har de inte råd med mat till sina fyra ungar. Mig veterligen var det ett tag sedan det fanns någon sådan klass i det svenska samhället, och därmed känns det som att vissa försöker hävda att de är något de aldrig varit.

Jag vet en del om iaf hur din situation har varit, men har du fått svälta, eller har du stått utan ström när du slår om väggkontakten, eller rent av saknat tak över huvudet?

(Och se inte detta som ett påhopp, jag bara undrar och ställer mig frågande)

Att höra hur Göran Persson pratar om hur han vill värna om sitt arbetarklassursprung känns rent löjeväckande. Han har köpt en jävla herrgård för nästintill tvåsiffrigt miljonbelopp, och plöjer ner pengar de luxe för att renovera det, och så värnar han sitt arbetarklassursprung?

"Jag blir tandlös", som Dan Bäckman skulle sagt.

Edit: Skall antagligen tillägga att jag inte på något sätt är för ett avskaffande av den offentliga sjukvården, eller ett avskaffande av "välfärdssystemen" aka bidragsfällan. Jag tycker dock att privata alternativ till sjukvård inte skall förkastas som något av ondo heller. Vad gäller bidragsfällan, ser jag hellre att man aktivt jobbar för att skapa jobb. Ett Sunt Förnuft-parti ser jag som en mycket bättre kandidat till min röst än både KD, M eller S.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1030808
April 7, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ska testa piratpartiet tror jag ;]

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1030822
April 7, 2006 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Skyll inte på att det är sossarnas fel att fabriker flyttar utomlands, det är snarare sagt globaliseringens fel.

Iom Sovjet försvann, så öppnades gränserna, och ännu bättre blev det När vi gick me i EU (Not).

Arbetskraften skulle marginellt vara 15% billigare om vi fick en M styre, men fortfarande är det 3-4 ggr billigare än att producera i KINA eller Baltikum.

Men skit samman, sverige borde utveckla sig mot en service sektor, låta u länderna göra det monotona arbtetet.

Jag röstar M.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1030833
April 8, 2006 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: När jag får ett jobb kan jag rösta åt höger, känns som det är bra först när man har ett jobb.

Där har du svaret på varför du ska rösta höger, om alla tänker sådär så blir det aldrig höger eftersom det alltid fyller på med nya bidragstagare. :bok:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1030842
April 8, 2006 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote:

Och ilg@dd: Arbetare, känns inte det som en floskel nuförtiden? Arbetarklass i mina ögon är där två föräldrar sliter röven av sig 12h i en fabrik varje dag, och trots det har de inte råd med mat till sina fyra ungar. Mig veterligen var det ett tag sedan det fanns någon sådan klass i det svenska samhället, och därmed känns det som att vissa försöker hävda att de är något de aldrig varit.

Jag vet en del om iaf hur din situation har varit, men har du fått svälta, eller har du stått utan ström när du slår om väggkontakten, eller rent av saknat tak över huvudet?
.

Av vad jag kan se i ditt inlägg så blandar du tydligen ihop arbetare och fattiglappar.
Att vara arbetare innebär inte fattigdom, iaf inte de senaste 100 åren, och det kan vi tacka arbetarrörelsen för.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1030845
April 8, 2006 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Av vad jag kan se i ditt inlägg så blandar du tydligen ihop arbetare och fattiglappar.
Att vara arbetare innebär inte fattigdom, iaf inte de senaste 100 åren, och det kan vi tacka arbetarrörelsen för.

Okej, jag tänkte mig faktiskt mer arbetarklass som ett statiskt begrepp, så som det var när arbetarrörelsen uppstod. Men om premisserna ändras i grunden, till exempel arbetarklassens ekonomi, är det fortfarande rätt att stolt deklarera att man tillhör arbetarklassen då? Om inte annat så blir det i alla fall fan så mycket enklare att stå ut med att tillhöra arbetarklassen.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1030849
April 8, 2006 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=abishai]När jag får ett jobb kan jag rösta åt höger, känns som det är bra först när man har ett jobb.

Där har du svaret på varför du ska rösta höger, om alla tänker sådär så blir det aldrig höger eftersom det alltid fyller på med nya bidragstagare. :bok:

Word! För övrigt är ovan ett jävligt själviskt tankesätt! Men visst, gör du så abishai, så ska jag piratkopiera all din musik och ruinera dig sen när du blir rockstjärna! :bgrin:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1030851
April 8, 2006 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ja hej ja, det var ironi japp.

Jag tänker rösta på Moderaterna, Folkpartiet eller kanske något annat.. har ju inte direkt koll på hur det står still atm. 🙂

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1030852
April 8, 2006 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Kom och tänka på att farfar berättat att "momsen var en temporär skatt som aldrig skulle överstiga 8%*" när den infördes för x år sedan. Behöver jag säga att det var sossarna som införde momsen?

*) Tror det var 8%, siffran spelar mindre roll

Om man ska dra upp historiska händelser kanske det är värt att nämna att moderaterna, eller högerpartiet som de hette tidigare, kämpade emot allmän och lika rösträtt, kvinnors rösträtt (Citat: "Det är skam när Sverige ska styras av de som är minst lämpade för det" - högerns partiledare), 8 timmars arbetsdag, lagstagad semester, allmän sjukvårdsförsäkring osv. osv.

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1030858
April 8, 2006 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Blir Moderaterna för mig. Gillar inte den regering vi har nu med GP i spetsen. Känns inte riktigt som de bryr sig om människor överhuvudtaget istället gör de allt för att gynna dem själva med skyhöga skatter som de sedan lyfter höga löner och bonusar. Låt istället Fredrik Reinfeldt få chansen, han verkar vara en klok människa. Han skiljer sig ur min synpunkt från de gamla moderaterna "extremhögern", istället känns han mer neutral men ändå lite höger. Förhoppningsvis om det M nu säger så kommer det bli det nya arbetarpartiet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 275
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL