November 22, 2001
nXsty wrote: [quote=Adam]Kom och tänka på att farfar berättat att "momsen var en temporär skatt som aldrig skulle överstiga 8%*" när den infördes för x år sedan. Behöver jag säga att det var sossarna som införde momsen?
*) Tror det var 8%, siffran spelar mindre roll
Om man ska dra upp historiska händelser kanske det är värt att nämna att moderaterna, eller högerpartiet som de hette tidigare, kämpade emot allmän och lika rösträtt, kvinnors rösträtt (Citat: "Det är skam när Sverige ska styras av de som är minst lämpade för det" - högerns partiledare), 8 timmars arbetsdag, lagstagad semester, allmän sjukvårdsförsäkring osv. osv.
Vi kanske ska strunta i hur partierna såg ut för 50 år sedan och koncentrera oss på dagsläget? Sossarna vinner alldeles för många röster pga att folk lever kvar i det förflutna.
Såg en liten debatt på tv idag, det är skrämmande att se sossarna och deras ideer. De som var med i debatten verkar leva i någon fantasivärld där sverige är världens bästa land och det inte finns några problem. Företagandet blomstrade i sverige och det verkade inte alls vara någon brist på jobb enligt dem.
MrWeizel wrote: [quote=ilg@dd]Av vad jag kan se i ditt inlägg så blandar du tydligen ihop arbetare och fattiglappar.
Att vara arbetare innebär inte fattigdom, iaf inte de senaste 100 åren, och det kan vi tacka arbetarrörelsen för.
Okej, jag tänkte mig faktiskt mer arbetarklass som ett statiskt begrepp, så som det var när arbetarrörelsen uppstod. Men om premisserna ändras i grunden, till exempel arbetarklassens ekonomi, är det fortfarande rätt att stolt deklarera att man tillhör arbetarklassen då? Om inte annat så blir det i alla fall fan så mycket enklare att stå ut med att tillhöra arbetarklassen.
Antar att det är det forna begreppet "Statare" du egentligen tänker på.
I kategorin "arbetare" i dagsläget samlas väl "arbetare" som utför kroppsligt arbete om jag inte är helt fel ute.
*Edit*
F.ö anser jag nog att studenter inte bör ha rösträtt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 28, 2003
ilg@dd wrote: Antar att det är det forna begreppet "Statare" du egentligen tänker på.
I kategorin "arbetare" i dagsläget samlas väl "arbetare" som utför kroppsligt arbete om jag inte är helt fel ute.*Edit*
Okej, så rörmockaren som tjänar 30k i månaden + svartjobb är arbetare? Tror inte han röstar på något arbetarparti i alla fall, men han är säkerligen med i facket 😛
Det sista får du nog utveckla?
MrWeizel wrote: [quote=ilg@dd]Antar att det är det forna begreppet "Statare" du egentligen tänker på.
I kategorin "arbetare" i dagsläget samlas väl "arbetare" som utför kroppsligt arbete om jag inte är helt fel ute.*Edit*
Okej, så rörmockaren som tjänar 30k i månaden + svartjobb är arbetare? Tror inte han röstar på något arbetarparti i alla fall, men han är säkerligen med i facket 😛
Det sista får du nog utveckla?
Ja, rörmokaren är en arbetare i mina ögon ioma han utför kroppsligt arbete ..Rören "mokas" ju inte precis på skrivbordet med kostym och slips som arbetsklädsel.
Att han svartar är väl helt i sin ordning, dom pengarna går med största säkerhet till konsumtion som han annars inte skulle ägnat sej åt, och således gynnas Sverige och statskassan.
Det är ju så, att ju snabbare omsättning det är på slantarna i plånboken, dessto bättre är det för landets ekonomi i stort.. Spelar ingen roll om slantarna är svarta eller vita.
Angående studenternas rösträtt.
Får väl tillägga att det med det menas unga studenter som fortfarande går i skola och ej har förvärvsarbetat i någon större utsträckning.
Jag menar, varför skall personer med föga kontakter med det verkliga arbetslivet (livet i stora drag) och ej betalar skatt vara med och bestämma hur bl.a skatteslantarna skall fördelas?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Angående studenternas rösträtt.
Får väl tillägga att det med det menas unga studenter som fortfarande går i skola och ej har förvärvsarbetat i någon större utsträckning.
Jag menar, varför skall personer med föga kontakter med det verkliga arbetslivet (livet i stora drag) och ej betalar skatt vara med och bestämma hur bl.a skatteslantarna skall fördelas?
Det ligger något i de du säger.
Kanske bara de som betalar en viss summa i skatt får vara med att rösta?
Det är ju egentligen inte mer än rätt.
January 28, 2003
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Angående studenternas rösträtt.
Trodde inte att en arbetarkille som ilg@dd tyckte att bidragstagare skulle stå utan rösträtt, faktiskt. Och fastän bidragstagare "betalar" skatt, så är det ju ett skämt att kalla dem skattebetalare när de får 100% i bidrag, och sedan ger tillbaka 30% i skatt.
MrWeizel wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd] Angående studenternas rösträtt.
Trodde inte att en arbetarkille som ilg@dd tyckte att bidragstagare skulle stå utan rösträtt, faktiskt. Och fastän bidragstagare "betalar" skatt, så är det ju ett skämt att kalla dem skattebetalare när de får 100% i bidrag, och sedan ger tillbaka 30% i skatt.
Nu har du läst fel, jag skrev studenter, inte bidragstagare.
Bidragstagare kan vara nästan vem som helst, det är ett för brett spektra att kategorisera hela den gruppen.
July 27, 2002
Jerry wrote: Egentligen borde bara Wallenbergare och Stenbeckare få rösta.
Haha.
Underskatta inte simpla arbetare, min pappa är mekaniker och kvitterar ut 50.000-70.000 i månaden. Han är 47 år (sen några dagar) och har haft denna lön på samma arbetsplats sen han var ny på arbetsmarknaden.
Jag tycker inte man ska dra paralleller till yrke. Min kusin är läkare (distrikt) och får ut 26.000, alltså en tredjedel av min pappa.
July 14, 2003
Satt och tänkte lite och kom på det bästa skälet till att inte rösta på S... Dom "nya sossarna" har regarat i år efter år nu och det går ju bara utför, arbetslösheten ökar, skatterna ökar, sjukvård, skola, omsorg, polisväsendet osv. blir sämre, företag flyttar härifrån... Jag menar, borde man inte vilja testa några andra vid makten då? Nej, vi röstar på samma gamla skit som alltid fast det bara blir sämre, dom blir nog bättre snart 🙄
May 10, 2003
Eftersom det inte finns någon höger kvar i riksdagen att rösta på finns det bara ett val för mig. Klassiskt Liberala Partiet.
Jag vägrar stödja vänstermänniskor oavsett om de kallar sig moderater eller vänsterpartister.
xerxes wrote: Eftersom det inte finns någon höger kvar i riksdagen att rösta på finns det bara ett val för mig. Klassiskt Liberala Partiet.
Jag vägrar stödja vänstermänniskor oavsett om de kallar sig moderater eller vänsterpartister.
En röst där är en röst på ingenting av vad jag kan se..
May 10, 2003
ilg@dd wrote: [quote=xerxes]Eftersom det inte finns någon höger kvar i riksdagen att rösta på finns det bara ett val för mig. Klassiskt Liberala Partiet.
En röst där är en röst på ingenting av vad jag kan se..
Det är en röst på ett liberalt alternativ. En röst på något av riksdagspartierna är en röst för förtryck. Jag röstar hellre inte alls än på dem men nu finns det ett alternativ så jag kommer rösta.
1 Guest(s)