October 27, 2001
Jerry wrote: Då planterar jag blommor utanför MP:s lokaler, blir vald till språkrör, och köper röster från uteliggarna högern har travat upp runt Sergels torg.
Finemang. 😉
Synd bara att Sossarna har trademark på den grejjen, fast de "använder" iofs sina egna uteliggarna (som de placerat på gatan med hjälp av politiska beslut).
Bättre lycka nästa gång 🙂
February 12, 2003
Sluta bry er om valresultatet, fattar ni inte vad utgången kommer att bli?
Dom kommer ha omröstning så att det blir NEJ igen och sen så kommer dom att ha en till omröstning å då kommer det bli NEJ sen så kommer det en omröstning till å då kommer det bli antingen JA eller NEJ...blir det JA så kommer dom införa euron direkt utan någon omröstning....blir det NEJ igen så kommer fet-person att strunta i det å inför euron ändå.....ni kommer väll ihåg vad som hände 7-8 år efter att vi hade röstat NEJ till högertrafik...dom införde det ändå! (kommer inte ihåg det (är en 86:a) men ändå)
January 28, 2003
x-per wrote: Sluta bry er om valresultatet, fattar ni inte vad utgången kommer att bli?
Dom kommer ha omröstning så att det blir NEJ igen och sen så kommer dom att ha en till omröstning å då kommer det bli NEJ sen så kommer det en omröstning till å då kommer det bli antingen JA eller NEJ...blir det JA så kommer dom införa euron direkt utan någon omröstning....blir det NEJ igen så kommer fet-person att strunta i det å inför euron ändå.....ni kommer väll ihåg vad som hände 7-8 år efter att vi hade röstat NEJ till högertrafik...dom införde det ändå! (kommer inte ihåg det (är en 86:a) men ändå)
bytade till högertrafik 2 år efter nejet i folkomröstningen
September 15, 2003
Tjena grabbar, tänkte förklara varför ni inte ska lipa över ett NEJ till EMU. Om ni undrar hur jag vet, så är det för att jag är civilekonom med inriktning mot internationell finansiering (nationalekonom - vi studerar sån här trist skit). Lite långt inlägg, men det är allmänbildande (som all tråkig skit ju är 😉 ):
Låt mig måla upp ett scenario för er:
-Sveriges ek. utveckling går något sämre än ex. den Tyska. Detta är något helt naturligt även inom mycket sammanlänkad ekonomisk union som EU (och EMU) pga. att olika länders industriella sammansättning inte är identisk.
--EGEN KRONA--
-> Har vi egen krona så sjunker vår valuta i jämförelse med den tyska (här EURON).
-> Vår export ökar då den lägre kronan ger billigare priser för utlandet för våra produkter.
-> Investeringsklimatet för utlänska investerare förbättras pga. internationellt sett billigare arbetskraft i Sverige (valutarisken minimeras med hjälp av valuta"hedging").
-> Utländsk import blir dyrare - alltså importerar vi mindre produkter från utlandet. Vi söker substituerande inhemska produkter, vilket ökar vår inhemska konsumtion.
-> Genuint inhemska produkter ökar inte i pris, vilket innebär att vi konsumerar minst lika mycket inhemska produkter som innan (nästan hela servicesektorn är inhemsk, stor del av våra matprodukter, viss elektronik och andra industriprodukter etc.).
=> Allt detta fungerar som en vitamininjektion i den svenska ekonomin: ökningen i vår inhemska konsumtion tillsammans med den ökande exporten och ökade utländska investeringarna verkar till att höja den svenska produktionen, vilket på sikt ökar värdet på vår svenska krona igen.
MÄRK VÄL ATT DETTA SKER UTAN ATT VI MÅSTE GÖRA MASSIVA NEDSKÄRNINGAR I BÅDE PRIVAT OCH OFFENTLIG SEKTOR, VILKET I SLUTÄNDAN VERKAR NEGATIVT FÖR DEN EKONOMISKA ÅTERHÄMTNINGEN.
--MED EURON--
-> Om vi däremot har Euron, så får vi då Tysklands ekonomi jämförelsevis har en bättre utveckling (eller mindre dålig) än Sverige, ett pris på Euron som speglar den Tyska ekonomin bättre än vår egen. Detta beror förstås på att Tysklands ekonomi är MYCKET större än vår, och påverkar värdet på Euron mycket mer än vi.
-> Med en för oss för hög valuta (Euron) så ökar priset på våra exportprodukter internationellt sett, vilket får den att minska.
-> Då vi ser att vår valuta är stark (trots att vi svenskar eg. är på väg in i en lågkonjunktur, men hålls uppe av Tysklands utveckling) blir priserna på utländska produkter lägre, och vi börjar föredra import framför inhemsk konsumtion. Detta verkar negativt mot den inhemska industrin.
-> Den starka Euron innebär också att både den offentliga sektorn och den privata börjar låna pengar från utlandet (då den positiva valutautvecklingen gör lånen billiga för oss) för att stödja den stagnerande ekonomin. Dessa lån innebär en konstgjord andning i den svenska ekonomin, vilket gör att krisen kan fortsätta fördjupas utan att vi egentligen märker en lågkonjunkturs verkliga konsekvenser.
-> När dessa konsekvenser slutligen uppenbarar sig för gemene man har vi ofta redan gått förbi lågkonjunktursstadiet och grävt ner oss i en onödigt djup recession (en djupare version av lågkonjunktur) med en kraftig skuldbörda på våra axlar som kommer att motverka våra krafttag att ta oss ur krisen.
-> Vad som följer är alltså en åtstramningspolitik utan like (för att tillfredsställa våra utländska långivare). Vi måste stå för konstnaden av att ett flertal privata företag går i konkurs, eller helt enkelt använda offentliga medel för att rädda livhanken på dem (vilket skedde ex. med ett flertal banker för inte så länge sedan).
-> Det enda medel vi har för att öka vår export (eftersom vår valuta fortsätter att stiga pga. Tysklands jämförelsevisa goda ekonomi) är att sänka priserna på våra egna produkter, vilket främst sker genom sänkta löner. Då vi redan är i kris får detta liten effekt på den inhemska konsumtionen (då alla är fattiga), vilket annars skulle kunna hjälpa till att dra igång den egna produktionen.
-> Oavsett om krisen blir lika djup som i ovanstående beskrivning eller inte, så SKER EVENTUELL (!) EKONOMISK ÅTERHÄMTNING TILL PRISET AV INTE BARA EN KRAFTIGT NEDRUSTAD OFFENTLIG SEKTOR, UTAN OCKSÅ TILL PRISET AV ATT ETT ÖVERDRIVET ANTAL ANNARS KONKURRENSKRAFTIGA OCH HÄLSOSAMMA FÖRETAG (I EN EKONOMI MED FLYTANDE VALUTA) KURSAR.
Jag säger EVENTUELL återhämtning, för i ett fall som ovan beskrivet så är krisen ofta så djup att vi utan att IMF eller en sammanslutning av våra internationella långivare skulle avskriva vår utlandsskuld, så skulle vi knappast klara oss ur den.
Detta är ex. resultatet av att en av latinamerikas mest lovande ekonomier, Argentina, band sin valuta till den amerikanska dollarn. Pga. skillnad i industriell utveckling blev den goda amerikanska utvecklingen den direkta orsaken till den argentinska ekonomins kollaps.
Detta är anti-tesen för vad EU är ment att göra - nämligen att en fri handel över gränserna gör att den ekonomiska utvecklingen i ett land drar med sig andra länder uppåt.
På en kontinent som härjats av mer krig än någon annan, och som har en mer stridslysten och heterogen befolkning än någon annan (där små länder som England och Spanien härjas av självständighetsorganisationers terrordåd), vad tror ni händer då den goda ekonomiska utvecklingen i ett grannland blir den direkta orsaken till att ens egen ekonomi kollapsar?
Detta är självklara saker för varje nationalekonom som studerat till en viss nivå, trots att orsaken till att vi inte längre har fasta växelkurser snarare är pga. empiriska missöden (får man ont varje gång man stoppar fingret i kontakten, så slutar man tillslut att göra det). Det är också orsaken till att de flesta nationalekonomer utan politiska band fördömmer EMU-projektets framtid.
September 15, 2003
Lessen om jag uttryckt mig otydligt eller jobbigt. Resonemanget är inte svårt ens för icke-ekonomer - det är bara väldigt djuplodat, vilket gör det jobbigt för folk som inte får ståfräs av ekonomi att träggla igenom resonemanget.
Jag resonerar mig fram till att Euron är ödesdigern för vår ekonomi. Det gäller för alla valutaunioner som är för stora - inget personligt agg mot just Euron. Men ta inte mitt ord (eller någon annans) för det utan att känna till resonemangen bakom påståendet.
July 26, 2003
_Danneman_, det verkar som "ekonomi nördar" inte sällan ogillar EMU, dom vill kunna sätta styrräntan och ha en flytande valuta, och det är möjligt att EMU inte är den perfekta ekonomiska modellen. Men det är fler saker som spelar in makt, inflytande, underlättad handel, säkerheten för investerare etc.
I ditt exempel ser du det givet att det går at h-vete. Men du nämner ett medel vi har, att sänka lönerna, det gynnar kanske inte den inhemska konsumtionen men det torde inte vara ett problem då den svenska marknaden är så liten och större delen av vår produktion går till export.
Ett problem som jag tycker verkar vara större för välfärden är svensk skattepolitik som skrämmer bort företagen. Färre företag i sverige plus trenden att outsourca all produktion till shotaheiti innebär färre jobb.
Något som alla är överens om är att det är en enorm fördel för företag som handlar med euro länderna att ha gemensam valuta. Visst kan dom tjäna pengar på att inte ha det ibland, men jag har inte hört talas om några företag eller investerare som gillar att gambla med valutan. (utom just de som vars affärsidé är att handla med valutor 🙂 En mer osäker valuta gör sverige till ett mindre attraktivt land att placera sin produktion i för ett företag som handlar med europa.
Om din teori skulle stämma så undrar jag varför en majoritet av företagare och toppolitiker är så positiva till valutaunionen. Att alla dessa inflytelserika personer skulle ha helt fel förefaller mig mycket osannolikt.
2 Guest(s)