Våld på arbetsplatsen.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Våld på arbetsplatsen.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2006 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är er syn på detta?

Jag anser att inom vissa yrken så får man acceptera det, eller helt enkelt byta jobb.

Ta Poliser tex, kommer ihåg en polis som i mitten av 80-talet ville ha skadestånd från just polisen pga buset hade varit elak mot denne polis #-o

Har själv jobbat som mentalskötare på rättspsyk och väktare, så jag har själv blivit utsatt för våld/hot om våld.

Och inte fan sprang jag hem till mamma och grät för det.

jag visste att det ingick i arbetet att råka ut för detta, och den dagen jag inte klarade av det, då var det bara att byta jobb.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1049996
June 11, 2006 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Acceptera och acceptera, man kan ju försöka att hålla nere det även på dessa arbetsplatser. Annars på vilket ställe som helst så tycker jag självklart att det inte ska förekomma något våld.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1049997
June 11, 2006 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja klarar man inte av att få verbalt eller fysiskt våld så ska man inte jobba som Polis, vakt eller vårdare.

Man ska även kunna motverka verbalt eller fysiskt våld enligt våldstrappan.
Där sviktar det lite i dagens poliskår.
Men oftast så är det dom som har råkat illa ut efter gett sig på poliser som springen hem till mamma och sedan överdriver till max sedan i tidningarna.

En polis kan inte ens göra ett gripande utan att bli anklagande för övervåld så många poliser börjar tveka att ta konflikter och vad ger det för signaler?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1050016
June 12, 2006 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

I överlag så ska man räkna med våld och verbala påhopp när man har yrken som innebär att man har hand om människor.

Till och med sjuksköterskor utsätts ju får våld och verbala påhopp.

Vill man slippa sånt får man helt enkelt sätta sig bakom en dator eller styra en robot, för finns det människor så kommer våldet och det verbala att också finnas.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1050023
June 12, 2006 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Visst man ska ju "tåla" det. Men till en viss gräns.
Tål man det inte så bör man byta jobb, men samtidigt tycker jag att man kan se över om man kan göra något för att MINSKA våldet mot tex poliser/securitas.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1050036
June 12, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Inom vissa yrken är det svårt att komma ifrån våldet, ta tex väktare av alla dess slag, polis etc. Där kommer det alltid att finnas våld, och det är svårt att ta itu med problemen. Men om vi säger att våld förekommer inom andra yrken som tex ingenjörer, lärare etc, då är det ett problem man måste ta tag i. Det får man ta med sin chef eller facket om det nu uppstår.
Jag har aldrig varit med om våld el trakasseri på jobbet, är ingenjör.

/Dani

Caesar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
1050078
June 12, 2006 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Våld mot tjänsteman är ju ett brott, så då ska man väl anmäla det, inte klaga hos expressen...
Däremot våld/hot mot vanliga serviceyrken t.ex. buss- och taxiförare eller personal på bensinmackar, 7/11 etc. tycker jag man borde kunna jobbar mer mot.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1050082
June 12, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte mig först när jag såg topicen att det vart bråk på kontor eller liknande men i polisyrket är det ju självklart att man får "stå ut med det".
Blir en tjänsteman attackerad har han självklart rätt till att anmäla det också...

Det hoppas jag man är medveten om när man ger sig in i branschen.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1050122
June 12, 2006 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger såhär, det ska inte förekomma nån form av våld inom nån form av arbete, förutom när det absolut verkligen krävs. Vilket inte är så ofta, men polis/väktare osv. Och då ska det inte användas överdrivet heller, utan så lite som situationen kräver, inte mer.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1050148
June 12, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns riskmomentet där som en del av jobbet får man nog svälja en hel del, men givetvis inte allt.

//Andreas

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1050246
June 12, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för att man är en av dom som jobbar med att bli utsatt för våld på sin arbetsplats så är det inte acceptabelt att bli våldslagen varje dag på något sätt.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1050274
June 12, 2006 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Bara för att man är en av dom som jobbar med att bli utsatt för våld på sin arbetsplats så är det inte acceptabelt att bli våldslagen varje dag på något sätt.

Det har du rätt i men dom får ju räkna med att det att det kan hända.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1050391
June 13, 2006 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Säger såhär, det ska inte förekomma nån form av våld inom nån form av arbete, förutom när det absolut verkligen krävs. Vilket inte är så ofta, men polis/väktare osv. Och då ska det inte användas överdrivet heller, utan så lite som situationen kräver, inte mer.

Såklart det inte ska men är man polis så bör man vara medveten om vad som kan hända.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 336
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL