October 9, 2001
Läste en liten artikel häromdagen som gjorde mig ganska förbannad. Det var en proffesor som skrev om ungdommar och det våldet som råder bland dem. Han skrev om testesteron fyllda ungdomar som kom i bråk pågrund av att imponera på damerna.
För någon månad sen så var jag och en fyra polare ut och firade en väns student. Nu bor jag i malmö som är en stad som är känd för sina våldsbrott.
Vi beslöt oss att fira han på Prive vilket vi inte kom in på pågrund av att hälften av oss inte hade slips. Inga problem tänkte vi så fortsätter ner mot Hipp. Ingen tur där heller, kanske inte så konstigt eftersom de stängde om tjugo minuter. Inga problem där heller. Men precis när vi ska gå så stöter min kompis in i en annan kille och tjafset är där direkt. Min kompis full trillar framlänges och den kille han bråkar med ser sin chans och sparkar han i huvudet. Detta är inget jag tolerar och går emot honom för att svinga. Det tråkiga där är att han har femton av sina vänner bakom sig som alla möter upp mig med slag och sparkar. Det hela slutar med att jag blir insparkad genom Hipps ruta. Så mycket blod har jag aldrig sett i hela mitt liv. Det rinner ner i skorna från magen och hela min vita skjorta blir röd. Som tur är ser de femton stycken att jag har skadats alvarligt och beger sig där ifrån och akuten nästa. Två ärr blev det men kunde dött om jag hade landat fel för att glaset stod som spjut.
Det jag vill säga är att jag tycker proffesorn har fel i sitt utalande. Våldet har inte sitt ursprung i att slåss om en ung mö idagens läge. Nej, idag kan du inte se på någon i ögonen utan att möta om man vill något`och där pratar jag inte om någon trevlig betoning. Idag går ungdommar ut enbart för att hitta bråk. Du kan sitta och skriva och analysera om dagens upptrappade våld hur mcyket som heslt. Men det är först när du kommer ut och möter det som du verkligen vet vad det är. Till mig är det rent hat. Fyra fem personer kan sparka ner någon stackare där helt utan andledning som de sedan går och skryter om. Vi kan inte dölja det bakom någon dålig ursäkt som antagligen hade funkat för många år sen utan se det som det är. Att dessa människorna saknar någon social kompetens som vi andra har utvecklat. Vad beror det på då? Dåliga föräldrar? Taskiga vänner? Dåligt område? Jag säger ursäkter, dåliga ursäkter.
October 9, 2001
Absolut men när man är full så tänker man inte så långt. Klart man inte skulle ha svingat men i det läget tror jag inte det hade gjort mycket skillnad. Men du har rätt alla gånger om. Jag har inte sagt att jag inte tar del ev de extremt onödiga våldet, jag tycker bara att man inte ska gömma sig bakom löjliga ursäkter.
March 10, 2002
John_lz wrote: På vilket sätt tänkte du att det skulle hjälpa din kompis genom att börja svinga själv?? Istället för att sänka dig till hans nivå hade du vunnit mest på att försöka stoppa misshandeln på ett lugnt sätt och hjälpa upp din kompis.
Det är inte alltid så lätt. I helgen flög 5 personer på min polare när vi skulle gå hem. Jag känner en del av de som flög på honom. Gick emellan x antal gånger och fick mig själv ett par smällar. Men det fick inte dem att sluta. När jag fått tag på hans mobil som de sparkat ur handen på honom lyckades jag få honom därifrån.
November 26, 2002
Dehman wrote: [quote=John_lz]På vilket sätt tänkte du att det skulle hjälpa din kompis genom att börja svinga själv?? Istället för att sänka dig till hans nivå hade du vunnit mest på att försöka stoppa misshandeln på ett lugnt sätt och hjälpa upp din kompis.
Det är inte alltid så lätt. I helgen flög 5 personer på min polare när vi skulle gå hem. Jag känner en del av de som flög på honom. Gick emellan x antal gånger och fick mig själv ett par smällar. Men det fick inte dem att sluta. När jag fått tag på hans mobil som de sparkat ur handen på honom lyckades jag få honom därifrån.
Helt riktigt. Vad jag menade är att det inte behöver vara tjejer närvarande för att stoltheten och testosteronet ska ta över när det är sprit med i bilden. Det finns oftast en lugnare väg att stoppa oprovocerat våld än att ge tillbaka med våld, men att den vägen inte alltid känns som ett alternativ när man druckit.
May 29, 2001
Problemet är väl att dagens "kids" inte får dom värderingar som dom behöver av föräldrar och till viss del samhället (dagis, skola mm).
Det gör ju att dom skaffar sig sina egna värderingar från andra polare och media, som är helt snedvridna.
När jag gick i grundskolan och klappade till en kille som gick en årskurs över mig (för han provocerade mig konstant) så blev det ett jävla liv och mina föräldrar blev informerade direkt, det i sin tur resulterade i jag blev uppläxad av min mor och far.
Idag så har alla så jävla bråttom och skola/föräldrar orkar inte byr sig eller har inte tid att bry sig på samma sätt.
Kontentan av det hela är att jag har fått det inprogrammerat sen jag var liten att det är totalt fel att slå folk om det inte skulle vara en nödsituation, det saknas nog helt hos många unga idag.
May 19, 2003
Uffa ja, dagens våld är hemskt.
Vågar knappt gå ut och ha skoj i rädslan att man antingen blir nedslagen av en majoritet eller knivhotad. Vad är det för fel på ungdomarna idag?
Tycker det är så jävla tråkigt att många bara går ut och dricker och sedan gör dom inget annat än att dom letar efter bråk och oftast behövs det inte mycket för att det ska starta.
En liknande sak hände min kompis för ett tag sedan, då mitt på ljusa dan på ett tivoli. Vi var några stycken som var där och hade skoj, så råkade min kompis stöta i en litegrann, och ha bad om ursäkt och vi gick vidare. Sen i en kö nån minut senare blir han påhoppade av 7 andra pers som börjar bråka för att "han hade muckat med deras polare".
Nä, om man bara kunde skicka iväg dessa personen i en låda till nån ö när sånt här händer så skulle det nog bli mycket bättre. Eller att det typ finns kameror överallt, och ser dom något sådant så får de skyldiga ingen lön på 1-2 månader. Fan, nånting måste göras innan det slutar som i frankrike...
May 11, 2005
tror inte att dom gör det för att få tjejer direkt, dom vill helt enkelt bara bråka...
men ett tips jag och polarna har kommit på är att när det blir bråk så spring och ställ dig bredvid en grupp tjejer 😎
för dom vill minsann inte bråka direkt framför dom!
det blev ett antal sådana i somras när vi var på skara sommar land och ahmed , mohammed och hans 25 kusiner kände för lite bråk... 🙄
visst visst det är lika fegt som att springa till läraren i lågstadiet, men det funkar
June 23, 2002
Mjo, det är ofta man träffar på bråkstakar när man är ute.
Drar nån till en polare framför ögon på mig är svinga tillbaka dags, om inte annat gå imellan och fråga vad i helvete idioten håller på med om det är oprovocerat. Sen märker man vissa på krogen eller gatan hur dom verkerligen går in i en för att provisera och försöka få till bråk.
June 23, 2002
HELIX wrote: Det verkar som om Malmö är värsta skitstaden, Här i fina Stockholm brukar vi gå ut varje helg, en hel del av polarna blir rätt skojjiga och lite bråkiga men det har aldrig hänt någonting. Jag har faktiskt ingen aning om hur man kommer reagera ifall det blir bråk..
Har inte varit med om krogbråk direkt. Bara tjaffs och sånt, men ingen som börjat veva mot mig eller polare. Dock har jag en polare som nitade annan snubbe som knuffade(?) honom på dansgolvet, blev utslängd direkt av vakten, polaren alltså.
Själv träffar jag bara på stöddiga snubbar ibland som man vill dra till kanske, men man gör det ara inte. Inte en chans att jag slår första slaget. Stöddiga idioter är jobbiga, aldrig varit med om att nån börjat veva. Dom vill väl bara hävda sig inför sina polare.
Däremot bråk på hemmafest har man ju upplevt, och det var inte den snälla varianten det var verkerligen "gäng"bråk. Ett helt kök blev röjt, mycket pajades saker. Dom nöjde sig inte med det heller utan kastade stora stenar på fönsterrutorna så 2-3fönsterrutor gick sönder, ush å fy för sånt.
January 17, 2002
HELIX wrote: Det verkar som om Malmö är värsta skitstaden, Här i fina Stockholm brukar vi gå ut varje helg, en hel del av polarna blir rätt skojjiga och lite bråkiga men det har aldrig hänt någonting. Jag har faktiskt ingen aning om hur man kommer reagera ifall det blir bråk..
För mycket invandrare i Malmö, det är därför det är så många personrån/överfall/bråk etc där. Känner flera som tänker flytta därifrån pga det. Dom känner sig inte trygga då de går ut alls.
f.ö, ut med dem som frankrike gör just nu, 1a som 2a generation.
September 5, 2001
CoLiC wrote: [quote=HELIX]Det verkar som om Malmö är värsta skitstaden, Här i fina Stockholm brukar vi gå ut varje helg, en hel del av polarna blir rätt skojjiga och lite bråkiga men det har aldrig hänt någonting. Jag har faktiskt ingen aning om hur man kommer reagera ifall det blir bråk..
För mycket invandrare i Malmö, det är därför det är så många personrån/överfall/bråk etc där. Känner flera som tänker flytta därifrån pga det. Dom känner sig inte trygga då de går ut alls.
f.ö, ut med dem som frankrike gör just nu, 1a som 2a generation.
Ja förfan! Det finns inga invandrare i Stockholm, det är därför alla kan vara ute och festa och vara glada, ingen brottslighet alls där. Känner fler som sagt det, att dom vill flytta till stockholm för att det bor så få invandrare där.
Ja, se hur bra det går för Frankrike. Europas största fackla, Paris.
2 Guest(s)