August 16, 2002
okej innan jag går o lägger mig så skriver jag ett inlägg till i den här tråden... vad spelar du för spel på din fritid?
edit: vi lägger av med personangreppen så blir inte tråden låst också...
edit2: okej vet inte om du har missat nåt, men dina teorier är inte så värst jättevettiga heller...
November 14, 2003
MULLVADEN wrote: Kan du då förklara varför det alrig förekommer mord o köttning på t ex Dreamhack?
Förklara varför folk inte tar efter en CS turnering o köttar varenda en på lanet... snälla... gör det o du får en puss...
Asså det går inte och jämnföra Svenskar och Amerikaner. Jag tycker inte att vi ens bör ha denna debatt, eftersom det krävs lite mer i Sverige än att en snorvalp lackar och går och hämtar pappas lilla hobby Ak47.
Det är den Amerikanska kulturen som alla vi börjar ta till oss som är den verkliga "boven". Det har inte hänt ett enda Multiplayer/våldsspel relaterat mord i Sverige och jag tror inte att det kommer o hända förrns man börjar legalisera handvapen. Svenska barn har inte den dåliga uppfostran som de flesta amerikanska har.
Jag tycker att tex: CS,BF o liknande från 15år eftersom det är bättra att ungarna sitter hemma på helgerna o spelar spel än o springer ute och gör brott.
August 13, 2002
Dusan wrote: [quote=MULLVADEN]Kan du då förklara varför det alrig förekommer mord o köttning på t ex Dreamhack?
Förklara varför folk inte tar efter en CS turnering o köttar varenda en på lanet... snälla... gör det o du får en puss...
Asså det går inte och jämnföra Svenskar och Amerikaner. Jag tycker inte att vi ens bör ha denna debatt, eftersom det krävs lite mer i Sverige än att en snorvalp lackar och går och hämtar pappas lilla hobby Ak47.
Det är den Amerikanska kulturen som alla vi börjar ta till oss som är den verkliga "boven". Det har inte hänt ett enda Multiplayer/våldsspel relaterat mord i Sverige och jag tror inte att det kommer o hända förrns man börjar legalisera handvapen. Svenska barn har inte den dåliga uppfostran som de flesta amerikanska har.
Jag tycker att tex: CS,BF o liknande från 15år eftersom det är bättra att ungarna sitter hemma på helgerna o spelar spel än o springer ute och gör brott.
Mycket bra sagt! Kunde inte ha gjort det bättre själv! :bok:
December 5, 2002
Jag tycker det är bra att någon för en gångs skull protesterar.
Nu såg jag visserligen inte den där dokumentären, men jag har sett liknande innan.
Det är ju ren och skär propaganda!
De flesta kan ju skilja på spel och verklighet, kan man inte det så ska man vara inspärrad eller inte spela såna spel.
Det där med att små barn inte ska spela våldsamma spel tycker jag är mer upp till föräldrarna.
EDIT:
Läs bara om killen som försökte döda sin morsa efter att ha sett "Så ska det låta".
Det är ungefär samma sak tycker jag, det är vlä såna människor som får för sig att döda folk efter att ha spelat datorspel.
Han är ju knappast normal, jag förstår inte att han får få lös.
November 22, 2001
Men han har en riktigt bra poäng i att det borde vara åldersgränser på spelen och att de verkligen följs.
Jag vet inte hur det var/är för er, men när jag var ung (dvs under 15) så fick inte jag titta på våldsfilmer med 15 års åldersgräns (detta var på tiden före de realistiska våldsamma spelen kom. Om jag blivit påverkad av de spel jag hade skulle jag springa runt o skalla tegelstenar och hoppa på svampar).
Så dagens föräldrar är egentligen det enda man kan skylla på om man nu ska skylla på något. Hade de haft lite koll på vad deras barn egentligen håller på med hade det garanterat varit mindre problem i samhället.
November 15, 2002
Måst få säga att programmet inte var så illa som jag väntat mig!
Visst var det kraftigt vinklat, men samtidigt så är det ett ämne som är vetigt att diskutera och forska inom. Tycker personligen att det inte är en helt främmande tanke att ha åldersgräns eller våldsmärkning på vissa typer av spel, dvs precis som vissa typer av filmer. Även om det sunda förnuftet säger att det är upp till föräldrarna att inte låta sina barn lira Postal2 (som för övrigt är ett värdelöst spel), så kan åldersgränser och märkning få dem att tänka till en gång extra.
Håller dock inte med de som försöker få det till att det är spelens som får folk döda. Tycker samtidigt inte att man ska förkasta argumenten kring att spelen kan fungera som motivatorer för sjuka människor. Tror dock personligen att dessa människor skulle ha funnit andra vägar att få utlopp för sina sjuka idéer. Det räcker ju med att vi går till fallet Anna Lind och EMU-valkampanjen.
June 17, 2002
Dusan wrote: [quote=MULLVADEN]Kan du då förklara varför det alrig förekommer mord o köttning på t ex Dreamhack?
Men trådskaparen snackade inte om Amreikaner eller Svenskar.. han drog alla över en kant... O brydde sig inte om att det kunde vara grova psykfall som härmade spel...
Hur många normala personer e det som gör det???
Inte ens i USA skulle en normal person plocka farsans bössa o skjuta ner halva skolan.. Killen måste ju vara grovt mobbad eller liknanade för att göra det.. eller hur??
Men som sagt.. Trådskaparen drog alla spelare över en kant så jag vill ha förklrarat för mig varför det e inte förekommer bråk o mord på t ex Dreamhack...
O om vi nu ska blanda in USA... Förklara då samma sak för CPL...
November 29, 2001
Cezar wrote: https://www.nordichardware.se/skrivpa/
Tycker TV och media har helt rätt. Så himla patetiskt av NH att skriva ett sådant här brev! Det är ju på tok för mycket våld och till mesta dels av folket som spelar spelen kan inte hantera det. Folk som inte har någe liv sitter hemma och spelar datorspel och blir sedan helt knäppa..... Varför inte insê, vad tjänar ni på att protestera och varför så nödvändigt att spela ? Rädda era "liv" ?...
Jag har inget emot att folk har åsikter som går stick i stäv med mina men innan du uttalar dig så kanske du borde ta och läsa brevet en gång till?
Av dina inlägg att döma har du inte ens läst brevet alls.
September 17, 2003
Om våldsspel/våldsfilmer gör folk till mördare så skulle jag varit efterlyst jorden om vid detta tillfälle.
Jag tror att åldersgränser på spel kan vara bra, men tycker även att man som förälder har ett visst anvsar över att se till vad ens barn gör. Man kan ju inte hålla koll på ALLT de gör, men man får ju försöka.
Men att vålddspelen skulle vara största boven har jag svårt att tro, hur många kan flyga på riktigt efter att ha spelat flight stimulator? Inte så många skulle jag tro.
Jag tycker brevet är bra, vi som känner oss berörda ska ju inte bara sitta och titta på, vi vill säga vad vi tycker. Precis som du vill.
July 19, 2001
Dusan wrote:
Varför går inte det? De flesta amerikaner som jag har träffat är precis som vi. Den stora skillnaden är att de är 290 miljoner och vi är 8,8 eller nåt. De flesta som har vapen hemma i USA har de i mycket säkert förvar men det är ju alltid någon som inte har det.
June 17, 2002
HELIX wrote: [quote=Dusan]
Varför går inte det? De flesta amerikaner som jag har träffat är precis som vi. Den stora skillnaden är att de är 290 miljoner och vi är 8,8 eller nåt. De flesta som har vapen hemma i USA har de i mycket säkert förvar men det är ju alltid någon som inte har det.
Precis.. o det e dom som blir utpekade i media o då drar vi alla över en kant o säger att alla har sin M16 i bakluckan på bilen när han drar till jobbet...
July 26, 2003
Man får inte för sig att springa runt och skjuta människor för att man nyligen gjort det i spel!
Ponera att jag spelat Counter-Strike tidigare under dagen. Varför skulle jag då få för mig att leta upp närmsta M16 och gå lös på mina medmänniskor?
Det har alltid varit såhär och kommer alltid vara så, samhället måste ha något att generalisera med.
För det kan ju omöjligen vara så att orsakerna till att dessa oftast psykiskt sjuka människor gör som de gör faktiskt varierar från fall till fall?
Dessa så kallade "experter" anser att spelen har en avtrubbande och "lärorik" effekt. Detta anser jag inte riktigt.
Till viss del kanske det är sant, men kan det inte också vara precis tvärtom - att det avskräcker?
Jag personligen tycker att jag får en stor avskräckelse av att se blodet spruta ur diverse artärer på spel, snarare än tvärtom.
Och varför skulle man lära sig skjuta av att spela en First Person Shooter? Det är lika absurt som att söka till ett pilotjobb för att "Man spelat MS Flight Simulator" så himla länge.
Nej, en stor generalisering är vad det är. Mobbning, en svår barndom, eller andra hemskheter är det troligtvis som ligger bakom att människor tar åt sig så mycket. Det enda man inte nämner är att dessa personer oftast skulle ta åt sig av närmast vad som helst. Musik, film, spel, etcetera.
Nu är jag trött på samhällets försök att hitta ursäkter för att deras system fungerar så uselt.
Over and out!
March 13, 2003
HELIX wrote: [quote=Dusan]
Eller så har det med att göra att du inte kan dra till banken och få ett hagelgevär o sen dra till ICA o köpa ammo till den. Visst finns det svenska som har vapen liggandes hemma och kan när som helst gå ut o skjuta folk, men som nån sa förut, vi svenskar har ju lite bättre uppfostran osv än vad amrikaner värkar ha..
July 4, 2003
vi är 8,8 eller nåt. quote]
Faktist är vi extremt nära 9 mille nu, var 20 000 pers kvar i januari eller nått..
Detta med det öppna brevet tycker jag var en väldigt bra idé.
Alla borde se dokumentärfilmen som han amerikan gjorde om usas våld. Den handlar till stor del om Columbine Highschool och allt runtomkring.
Hette han David Burn? eller nått som gjorde filmen
EDIT: Tycker inte man ska dra alla amerikaner över en kam, det är väl knappt 1/3 Amerikaner som har vapen. De flesta är helt normala som vi, de kan spela spel utan att gå ut och mörda.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
1 Guest(s)