February 12, 2002
Till att börja med, ja har INTE tänkt våldta någon.
Så,, nu när det var överstökat kan vi gå direkt över till de ja undrade över. 😀
Säkert många fler som på ett mer eller mindre moget sätt undrat å diskuterat över de här ämnet, men nu är de jag som undrar/filosoferar.
"Femenister"/en del kvinnor säger att de bor en liten våldtäcksman i varenda man, att varenda man om omständigheterna är de rätta skulle kunna utföra det här dådet. Men gräver de som säger så inte sin egen grav? Menar om alla män kan våldta om situationen är den rätta är det ju inte vårat fel att vi gör det, det är ett handikap som naturen givit oss.. Visst man har ju en egen villja, men som sagt, vi har naturen emot oss.. (som "de" säger)
Shyman snackar om subvensionerade bindor osv för att kvinnor måste ha dessa, det är naturen som givit dem det problemet alltså ska de vägas upp så det blir mer rättvist och med andra ord kvinnorna kompenseras för denna medfödda orättvisa. Hennes argument är att hela samhället ska vara gjämställt å man ska (de här låter väldigt fel, låter lite som motsattsen men fatta det rätt) dömmas och behandlas efter de förutsättningar som vi givits bara genom att födas. De är ju så hon säger egentligen, alltså. Man ska inte bara för att man är kvinna å svagare behöva avstå från ett jobb där man lyfter tungt. Man ska inte bara för att man är kvinna ha lägre lön. Osv osv...
Men om det är som de säger, att varje man har driften att våldta inbyggt, borde inte vi ha subventionerade straff på det då? Borde inte kvinnorna som utsätter oss män för den rätta situationen med att ha för utmanande kläder osv också dömmas? Om inte för det löjligt uppenbara "brottsprovokation" så i alla fall för att det ska vara ett gjämställt samhälle...
March 5, 2002
Det här är ju bara löjligt. Den man som inte kan hålla sig ifrån en kvinna är inte frisk. Om det leder till våldtäkt alltså, som diskussionen handlar om. En kvinna skall kunna vara naken och kunna sätta sig i ditt knä, utan att du gör något, om du förstår vad jag menar.
January 12, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men om det är som de säger, att varje man har driften att våldta inbyggt, borde inte vi ha subventionerade straff på det då? Borde inte kvinnorna som utsätter oss män för den rätta situationen med att ha för utmanande kläder osv också dömmas? Om inte för det löjligt uppenbara "brottsprovokation" så i alla fall för att det ska vara ett gjämställt samhälle...
Tyvärr är det nästan så redan.
om en kvinna blir våldtagen, så kan svinet som gjorde det bli frikänd pga hur kvinnan var klädd, om hon var berusad eller om hon har haft "många" olika partners.
Det finns ingen ursäkt, ett nej är alltid ett nej, fattar man inte det, då ska man fan kastreras med en slö, rostig kniv utan bedövning.
Sedan att det finns en potentiel våldtäcktsman i alla , är väl lika sant att alla kan döda om omständigheterna är dom riktiga.
June 18, 2001
Om du drar det till sin extrempunkt, ja visst. Men jag tror hon ser en viss distinktion mellan att kompensera för vissa medfödda benägenheter, och att låta andra ursäkta ens beteende.
Låt oss anta att vi föds med vissa egenskaper, och andra kommer till oss genom vår sociala situation. Detta är väl den uppfattning de flesta delar, också jag. Vårt beteende blir då determinerat, dvs. vi har ingen frikopplad vilja som kan ändra dessa givna egenskaper. Resultatet är att vi aldrig kan göra oss moraliskt skyldiga till våra gärningar, eller anses vara "förtjänade" av ett straff. Denna slutsats delar många färre. Men poängen är denna: om man har denna åsikt, inser man också att straff och andra åtgärder ska verka endast som motvikt till dessa medfödda och inlärda egenskaper. Dvs. vi straffar för att lära in ett beteende som bättre hjälper samhället än det medfödda beteendet. Detta är inte moraliskt försvarbart, men vi gör det för att vi känner att vi gynnas av det.
Genom denna slutledning kan man till viss del försvara Schymans agerande. Visst kanske det bor en våldtäktsman i oss alla, men vi måste ha ett straff som verkar i förebyggande syfte för att hindra denna egenskap att tränga fram. Men rent teoretiskt tjänar vi ingenting på att straffa en enskild individ när han väl har gjort någonting. Det viktiga är att resten av samhället fortfarande är rädda för att bli straffade och undviker att göra likadant.
Att Schyman är ologisk och inkonsekvent är en annan femma. Jag gillar henne inte alls. Vi kan ta mansskatten som ett exempel. Ett argument är att män tjänar mer än kvinnor. Varför låta en fattig man betala mer skatt än en rik kvinna för att kvinnor som grupp är fattigare? Bör man inte angripa detta problem mer direkt? Jag tror inkomst- och förmögenhetsskatten är mer anpassade för problemet.
Hon har säkert personliga skäl för att inte gilla män, men jag föredrar att inte veta vad det är.
Däremot tycker jag inte det är något fel med feniminism. Det finns extremfall och det finns de som har helt rätt i mina ögon, både på det politiska och det filosofiska planet.
February 12, 2002
obelix wrote:
om en kvinna blir våldtagen, så kan svinet som gjorde det bli frikänd pga hur kvinnan var klädd, om hon var berusad eller om hon har haft "många" olika partners.
Det finns ingen ursäkt, ett nej är alltid ett nej, fattar man inte det, då ska man fan kastreras med en slö, rostig kniv utan bedövning.
Sedan att det finns en potentiel våldtäcktsman i alla , är väl lika sant att alla kan döda om omständigheterna är dom riktiga.
Nä det finns ingen ursäkt, de du sa hör hit men endå inte egentligen.
Visst våldtäcksmän står inte högt på min lista (nån stans där mellan de vita grejjsen i munngipan när man är törstig å spyflugor ;)) heller, men som sagt inte de jag ville ha fram, ville vända på en av de "myter" jag blir mest irriterad av..
Ja, men att alla kan döda om förutsättningarna är de rätta används inte i "smutkastningskampanjer" på samma sätt som att män är galna väldtäcktsmän hela bunten å borde behandlas därefter.
Men de är som sagt en bra liknelse å jag hade gjärna velat höra den varje gång ja hör att alla män innerst inne är väldtäcksmän.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....03,00.html
Hoppas ni förstod lite av ironin i det ja skrev å att ni klarar av att dra lite egna slutsatser. 😉
February 12, 2002
Jerry, imponernde! =DO Du verkar ha fattat de jag menade utan att ta det för bokstavligt och dessutom lagt till en massa fler viktiga diskutionspunkter och perspektiv som tål att betänka/"inse".
Tycker alla bör läsa det du skrivit..
Ja står "som sagt" inte bakom "förslaget" till subventionerat straff för våldtäckt, ville bara leda en diskution åt de här hållet, och kanske väcka lite frustration.
January 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=obelix]Sedan att det finns en potentiel våldtäcktsman i alla , är väl lika sant att alla kan döda om omständigheterna är dom riktiga.
Rätt bra liknelse som jag saknat, den tackar vi för 🙂
//Andreas
Jag måste nog säga tvärtom, jag tycker det var en dålig liknelse. Att bli driven till att våldta någon skulle dom flesta nog inte kunna bli men att bli driven till att döda någon är det nog bra många mer som kan bli.
Även om du har varit i celibat de senaste åren så får du ju inte sådant sug att du "måste" våldta någon.
Men säg att någon bryter sig in hos en och är på väg att döda ens familj, då tvekar man ju inte en sekund på att ha ihjäl denne ifall man kan.
Jag tror alltså att alla kan döda i "rätt" situation.
November 27, 2003
Coore wrote: [quote=Delph1][quote=obelix]Sedan att det finns en potentiel våldtäcktsman i alla , är väl lika sant att alla kan döda om omständigheterna är dom riktiga.
Rätt bra liknelse som jag saknat, den tackar vi för 🙂
//Andreas
Jag måste nog säga tvärtom, jag tycker det var en dålig liknelse. Att bli driven till att våldta någon skulle dom flesta nog inte kunna bli men att bli driven till att döda någon är det nog bra många mer som kan bli.
Även om du har varit i celibat de senaste åren så får du ju inte sådant sug att du "måste" våldta någon.
Men säg att någon bryter sig in hos en och är på väg att döda ens familj, då tvekar man ju inte en sekund på att ha ihjäl denne ifall man kan.
Nja, men hela diskussionen tycker jag är rätt idiotisk eftersom jag inte tror på något vis att alla män är kapabla våldtäktsmän så på så vis gillar jag jämförelsen 😉
//Andreas
March 11, 2003
Coore wrote: Jag måste nog säga tvärtom, jag tycker det var en dålig liknelse. Att bli driven till att våldta någon skulle dom flesta nog inte kunna bli men att bli driven till att döda någon är det nog bra många mer som kan bli.
Saken är kanske att våldtäkt inte har med sexuella lustar att göra, utan är ett sätt att förnedra och visa makt. Våldtäkter är ett sätt att förtrycka kvinnor, och i t.ex krig skapa panik och kaos.
Även de gruppvåldtäkter vi ser i samhället idag handlar inte om att människor inte kan kontrollera sina lustar. Det handlar om att förövarna anser att offret inte har något egentligt värde, och därför kan behandla henne bäst de vill.
Obelix har både rätt och fel i sitt uttalande om att ett nej alltid är ett nej.
Självklart är det så, men samtidigt är inte avsaknaden av ett nej ett accepterande. De senaste åren har vi sett flera exempel på att kvinnor har blivit våldtagna, och domstolar har friat förövarna för att kvinnan inte har visat tillräckligt mycket att hon inte var intresserad. Det är detta som skrämmer mig. Att man överhuvudtaget ser mellan fingrarna på den här sortens kriminalitet är för mig det yttersta beviset på hur långt förfallet i rättsväsendet har gått. Man offrar helt enkelt de här kvinnorna för att kunna försvara den syn på kriminella som råder idag.
April 10, 2003
denstore wrote: [quote=Coore]Jag måste nog säga tvärtom, jag tycker det var en dålig liknelse. Att bli driven till att våldta någon skulle dom flesta nog inte kunna bli men att bli driven till att döda någon är det nog bra många mer som kan bli.
Saken är kanske att våldtäkt inte har med sexuella lustar att göra, utan är ett sätt att förnedra och visa makt. Våldtäkter är ett sätt att förtrycka kvinnor, och i t.ex krig skapa panik och kaos.
Även de gruppvåldtäkter vi ser i samhället idag handlar inte om att människor inte kan kontrollera sina lustar. Det handlar om att förövarna anser att offret inte har något egentligt värde, och därför kan behandla henne bäst de vill.
Obelix har både rätt och fel i sitt uttalande om att ett nej alltid är ett nej.
Självklart är det så, men samtidigt är inte avsaknaden av ett nej ett accepterande. De senaste åren har vi sett flera exempel på att kvinnor har blivit våldtagna, och domstolar har friat förövarna för att kvinnan inte har visat tillräckligt mycket att hon inte var intresserad. Det är detta som skrämmer mig. Att man överhuvudtaget ser mellan fingrarna på den här sortens kriminalitet är för mig det yttersta beviset på hur långt förfallet i rättsväsendet har gått. Man offrar helt enkelt de här kvinnorna för att kunna försvara den syn på kriminella som råder idag.
I krig är det inte ovanligit att även män våldtas då hela handlingen går ut på förnedring och maktutövande.
November 29, 2004
1 Guest(s)