January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix] Det gäller att kunna se längre än vad näsan räcker, och i vissa fall är för kort.
Fast du gör ju just nu precis likadant. Du skyller allt på miljö och samhällsmässiga omständigheter. Tyvärr är det inte så enkelt heller. Det finns gott om belägg för våldtäktsmän och pedofiler som aldrig har utsatts för de minsta övergrepp. Likaväl finns det massvis med exempel på folk som har haft ett h*****e på jorden, och aldrig har rört en fluga. Det är varken det ena eller det andra som är katalysatorn till sånt här.
Troligtvis är det båda.
Jag citerar mig själv från ett inlägg lite högre upp i denna tråden.
obelix wrote: Läs om läs rätt vad han skrev.
Det handlar inte bara om gener, det kan däremot handla mer om uppväxt.
Arv och miljö kan vara en farlig kombination.
March 11, 2003
obelix wrote:
Jag citerar mig själv från ett inlägg lite högre upp i denna tråden.
[quote=obelix] Läs om läs rätt vad han skrev.Det handlar inte bara om gener, det kan däremot handla mer om uppväxt.
Jag menar bara att du just nu är lika tjurskallig som Sulan. Du kan inte påstå att alla kan bli våldtäktsmän. Ingen vet riktigt hur det här ligger till. Det finns lika många undantag som bekräftelser.
May 23, 2002
obelix wrote:
Inse att alla kan, om förutsättningarna är dom "rätta".
Förutsättningarna är aldrig de "rätta" för alla. Man präglas mest under de tidiga åren, de som har normal uppväxt och psyke kan inte våldta även om förhållanden ändras senare i livet... Alltså helt idiotiskt med den där skatten...
March 20, 2003
skinner wrote: Som det är nu så skulle jag alldrig kunna våldta någon. Men om jag t.ex. skulle vara ute i krig eller liknande så har jag faktiskt ingen aning.
Så du menar att om du ändå är o skjuter ner soldater i ngt land skulle du kunna tänka dig att förnedra kvinnorna lite oxå för att visa att du bryr dig om jämställdhet?
January 12, 2004
denstore wrote: [quote=obelix] Jag citerar mig själv från ett inlägg lite högre upp i denna tråden.
[quote=obelix] Läs om läs rätt vad han skrev.Det handlar inte bara om gener, det kan däremot handla mer om uppväxt.
Jag menar bara att du just nu är lika tjurskallig som Sulan. Du kan inte påstå att alla kan bli våldtäktsmän. Ingen vet riktigt hur det här ligger till. Det finns lika många undantag som bekräftelser.
iom at tman inte vet, så blir alla potentiella missdådare.
January 12, 2004
Pim_ wrote: [quote=skinner]Som det är nu så skulle jag alldrig kunna våldta någon. Men om jag t.ex. skulle vara ute i krig eller liknande så har jag faktiskt ingen aning.
Så du menar att om du ändå är o skjuter ner soldater i ngt land skulle du kunna tänka dig att förnedra kvinnorna lite oxå för att visa att du bryr dig om jämställdhet?
Krig kan göra en hel del med det mänskliga psyket.
Att ligga i skyttegravarna på fronten utsätter en för en oerhörd stress.
March 20, 2003
obelix wrote: [quote=Pim_][quote=skinner]Som det är nu så skulle jag alldrig kunna våldta någon. Men om jag t.ex. skulle vara ute i krig eller liknande så har jag faktiskt ingen aning.
Så det är ok att våldta om man är stressad? Förklarar ju endel av dagens problem.
January 12, 2004
Pim_ wrote: [quote=obelix][quote=Pim_][quote=skinner]Som det är nu så skulle jag alldrig kunna våldta någon. Men om jag t.ex. skulle vara ute i krig eller liknande så har jag faktiskt ingen aning.
Så det är ok att våldta om man är stressad? Förklarar ju endel av dagens problem.
Eh, vem har sagt att det är ok?
April 10, 2003
Om jag skulle haft en annan bakgrund eller uppväxt skulle jag inte varit mig. Det är min bakgrund som till stor del defenierar vem jag är och kommer bli.
Så att säga att jag kunde varit en våldtäktsman om jag hadde en annan uppväxt är bara idiotiskt anser jag för om jag hadde haft en annan uppväxt hadde jag aldrigt varit den jag är.
March 11, 2003
obelix wrote:
iom at tman inte vet, så blir alla potentiella missdådare.
Det där är väl ett rätt trångsynt sätt att se på problemet? Bara för att man inte vet säkert, då kan man lika gärna dömma alla.
För den delen tror jag inte att alla är potentiella våldtäktsmän. Det finns säkert mängder med människor som hellre skulle dö än att våldta någon.
January 17, 2002
denstore wrote: [quote=obelix] iom at tman inte vet, så blir alla potentiella missdådare.
Det finns säkert mängder med människor som hellre skulle dö än att våldta någon.
Här är en av dem...
Obelix, säker på att Gudrun schyman och du inte är besläktade? Det är bara att inse att om alla män skulle gå igenom samma sak och sedan bli ställd inför ett val där man antingen kan våldta en kvinna eller skippa det om och om igen så skulle det alltid finnas de som valde att skippa det om och om igen.
Alla män ÄR inte potentiella våldtäktsmän, isf är jag inte man, men jag har svårt att tro något annat då jag tittar innanför byxorna.
July 27, 2002
Jag tror både våldtäkt och mord är en grov företeelse som INTE alla är benägna till. Det handlar ju självklart om gener, eftersom ens karaktär, personlighet m.m. avgör vad för typ man blir, eller rättare sagt vart ens gränser går. Den avgörande faktorn tror jag dock är helheten i sig; uppväxt m.m.
Är mer villig att tro att alla kan mörda, istället för våldta... iaf.
January 12, 2004
CoLiC wrote: [quote=denstore][quote=obelix] iom at tman inte vet, så blir alla potentiella missdådare.
Det finns säkert mängder med människor som hellre skulle dö än att våldta någon.
Här är en av dem...
Obelix, säker på att Gudrun schyman och du inte är besläktade? Det är bara att inse att om alla män skulle gå igenom samma sak och sedan bli ställd inför ett val där man antingen kan våldta en kvinna eller skippa det om och om igen så skulle det alltid finnas de som valde att skippa det om och om igen.
Alla män ÄR inte potentiella våldtäktsmän, isf är jag inte man, men jag har svårt att tro något annat då jag tittar innanför byxorna.
Jag säger inte att alla är det.
Man kan inte heller jämföra saker på det sättet du gör.
Tex, om vi skulle byta livserfarnheter och uppväxt, så är det inte säkert att vi skulle klara av det.
Jag skulle kanske ha blivit knäckt av din sjukdomshistoria, och du kanske skulle ha blivit knäck av min barndom.
Men det är nåt vi tack och lov inte får veta.
det jag menar är beroende på våran uppväxt, barndom och livserfarenheter så skaffar vi oss olika värderingar och förutsättningar som formar oss till dom individer vi blir.
March 11, 2003
obelix wrote:
Jag säger inte att alla är det.
Det har du ju faktiskt visst det gjort. Ett par gånger hitintills.
obelix wrote:
Man kan inte heller jämföra saker på det sättet du gör.Tex, om vi skulle byta livserfarnheter och uppväxt, så är det inte säkert att vi skulle klara av det.
Jag skulle kanske ha blivit knäckt av din sjukdomshistoria, och du kanske skulle ha blivit knäck av min barndom.
Men det är nåt vi tack och lov inte får veta.det jag menar är beroende på våran uppväxt, barndom och livserfarenheter så skaffar vi oss olika värderingar och förutsättningar som formar oss till dom individer vi blir.
Även om ni skulle byta uppväxt och livsöden med varandra, så finns det inget som säger att ni skulle blivit annorlunda eller likadana. Men det behöver inte betyda att era värderingar skulle förändras heller. Det är inte så enkelt att beteende baseras helt på miljö och omständigheter. Hur gärna du än vill påstå att det finns en potentiell våldtäktsman i alla, så hävdar jag att du generaliserar när du gör det. Alla män är inte likadana, och alla har inte samma fallenhet för våld. Det är bara så. Vissa saker föds man med, andra saker styrs av yttre påverkan. Men att säga som du säger på ett par ställen i den här tråden, att alla är potentiella våldtäktsmän, är lika trångsynt som att säga att kvinnor skulle få skulla sig själva för att de blir våldtagna.
January 28, 2003
obelix wrote:
Man kan inte heller jämföra saker på det sättet du gör.Tex, om vi skulle byta livserfarnheter och uppväxt, så är det inte säkert att vi skulle klara av det.
Men det är nåt vi tack och lov inte får veta.det jag menar är beroende på våran uppväxt, barndom och livserfarenheter så skaffar vi oss olika värderingar och förutsättningar som formar oss till dom individer vi blir.
Och man kan verkligen inte jämföra som du gör, heller. Om en person som absolut inte kan våldta byter barndom och hela köret med en som kan våldta, då är det ju inte längre samma personer. Och skall man följa ditt psykodynamiska/socialpsykologiska perspektiv, så kommer alltså inte den våldtäktsbenägna personen kunna våldta, om han fått samma uppväxt osv som den personen som INTE kan våldta.
Det är ju bara att inse att alla inte är lika.
June 18, 2001
Jag menar att ni fäster mycket vikt på de sociala influenserna under barndomen, men inte mycket på vad som händer i vuxen ålder.
Ett argument som har framförts är att om man hade haft en annan uppväxt, hade man inte varit samma person. Detta skulle medföra att inte alla kan våldta. Visst, men idén att barndomen skulle determinera allt framtida beteende är utdöd sedan länge. Moderna socialpsykologer utgår från att man påverkas av sociala krafter också som vuxen och som gammal.
Det innebär att vi ständigt formas av vår omgivning. Om jag tar hjälp av argumentet jag nämnde ovan betyder det att vi inte är samma person nu som vi är om tio minuter. Istället är vi ständigt i "tillblivelse" - vi blir skapade under hela vår livstid.
Under sådana omständigheter kan man givetvis säga att inte alla kan våldta, för visst är inte alla benägna att göra det i denna sekund. Men det är nog inte det som menas. Jag tror att poängen är att vem som helst i framtiden kan hamna i en sådan situation eller bli utsatt för sådana saker som gör att man påverkas till att utföra allt möjligt. Självklart, rent tekniskt är man någon annan då.
3 Guest(s)