January 5, 2002
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....108857.asp
Ja, vad ska man säga? Jag har totalt tappat tron till det svenska rättsväsendet. När ska Bodström och hans kumpaner ställas till svars för att situationen ser ut som den gör?
July 3, 2003
I våran dagstidning (Corren - Motala delen) skrev dom inget om en ny lag vad jag kunde se. Det är hemskt hur dom kan komma undan med det här... 🙁
Får väll se om det kan hända något när annhöriga får reda på personuppgifterna av dom som gjordet det som ligger ute på nätet 😛
March 3, 2004
snyde wrote: http://www.svd.se/dynamiskt/in.....108857.asp
Ja, vad ska man säga? Jag har totalt tappat tron till det svenska rättsväsendet. När ska Bodström och hans kumpaner ställas till svars för att situationen ser ut som den gör?
HD har inte gjort något fel.
Hovrätten har dömt efter lagboken och detta har upprört många. Därför har man nu ändrat lagen och den träder i kraft 1:a april i år. Högsta domstolens uppgift är att klubba prejudicerande domar, alltså sätta ribban för andra mål. Det finns ingen anledning att ta upp detta fall då lagen redan har ändrats.
March 7, 2004
Aelrik wrote: [quote=snyde]http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9108857.asp
HD har inte gjort något fel.
Hovrätten har dömt efter lagboken och detta har upprört många. Därför har man nu ändrat lagen och den träder i kraft 1:a april i år. Högsta domstolens uppgift är att klubba prejudicerande domar, alltså sätta ribban för andra mål. Det finns ingen anledning att ta upp detta fall då lagen redan har ändrats.
Precis.
January 28, 2004
December 20, 2001
liknelser är ibland intressanta .. ..
om jag, helt frivilligt, ger mig ut och promenerar, kanske till och med korsar en gata, och blir påkörd av en bilist .. .. så har har jag ju själv försatt mig i den situationen genom att gå ut.. och det är alltså mitt fel - eller vilar något ansvar på bilisten ?
March 11, 2003
Akatosh wrote: Det blir ju ändring på lagen, 1:e april. Därför tar inte HD upp det. (Och MULLVADEN, du behöver då alltså inte antasta Bodströms eventuella dotter. *tsk*)
Enligt de flesta jag har pratat med som har lite insikt i det här, så är lagförändringen totalt meningslös. De här våldtäktsmännen hade inte fällts i alla fall. Det handlar inte om hur man rubriserar brottet. Det handlar om att man måste fälla förövarna. Och det kommer knappast bli fler fällande dommar nu efter lagändringen. Det Bodström och hans anhang gör här är helt meningslöst. Istället för att skärpa straff och dommar försöker man bara kalla det hela för något annat.
April 29, 2004
tom491, en bilförare ska ha tillräckligt låg fart för att kunna stanna om någon korsar vägen. Men om man slänger sig framför en bil så blir det svårt att klandra bilisten.
Jag anser att man inte ska skärpa straff. Man ska istället försöka klarlägga exakt vad som är brottsligt och vad som inte är det. Vi kan ha dödsstraff på allt och ändå släppa loss alla om brottsreglerna är luddigt skrivna och brott därför inte kan styrkas.
Tänk på att man egentligen begår en våldtäkt om man har sex med en full tjej. För om hon är full så kan hon antagligen inte tänka klart. Och då utnyttjar man hennes tillstånd. Men folk har sex på fyllan hela tiden och det verkar gå bra ändå. Så var går gränsen för att det just är våldtäkt?
Edit: Personligen så anser jag att lite bättre uppostran och lite mindre sprit skulle göra att massa lagar skulle spela ut sin roll. Men det skulle kräva att föräldrar tog ansvar för sina barn och i dagens samhälle är detta knappast något man vinner val med.
December 20, 2001
joo, Ooklamook, om det är ett övergångställe så skall man som förare anpassa farten ..
tänkte bara ha likna det med resonemanget, att om man dricker sig redlös och då inte kan utrycka sig klart, alltså inte säga nej.. så kan man inte bli våldtagen (vare sig som barn, kvinna eller man) och antagligen inte heller rånad, bestulen eller kanske inte heller misshandlad -- om man nu inte kunde säga nej, eller på annat sätt protestera ?
och jag håller även med i att det ligger mycket ansvar på föräldrar för barns uppträdande och beteende ..
January 28, 2003
tom491 wrote: tänkte bara ha likna det med resonemanget, att om man dricker sig redlös och då inte kan utrycka sig klart, alltså inte säga nej.. så kan man inte bli våldtagen (vare sig som barn, kvinna eller man) och antagligen inte heller rånad, bestulen eller kanske inte heller misshandlad -- om man nu inte kunde säga nej, eller på annat sätt protestera ?
Och var i helvete får en 13-åring sprit ifrån?
Men det är ju trevligt att man kan tvinga i någon sprit, och sedan våldta dem, utan att bli dömd. Helt jävla underbart!
March 11, 2003
Det ligger inte alls i föräldrarnas ansvar att deras döttrar blir våldtagna. Den som påstår det är bara genomblåst.
Inte heller är det spritens fel att tre vuxna män och en pojke våldtar en 13-årig flicka.
När skall folk förstå att det inte finns någon ursäkt eller några förmildrande omständigheter för den här sortens beteende? På fullt allvar skall tjejen kunna ligga spritt språngande naken, skrikandes att hon vill ha gruppsex, och folk skall ändå förstå att det är fel att begå brottet. De här killarna visste precis vad de höll på med, de t.o.m. duschade av henne. Snacka om att man är medveten om vad man gör.
Idag har det begåtts en ny gruppvåldtäkt i Stockholm. Hur många tror att de kanske hade tänkt en extra gång om de hade riskerat 10 års fängelse? Som läget är i Sverige idag, så är gruppvåldtäkt nästan riskfritt. Det är ju ingen som får sona brotten.
April 29, 2004
Tycker ni att det är bra uppfostran som leder till att snubbarna våldtog tjejen?
Tycker ni att det är normalt att uppfostra en 13-åring så att hon dricker sprit?
Tyvärr är det så att dessa barns föräldrar (och vi andra vuxna för den delen) inte gör ett skit förrän det händer nåt istället för att få ungar att fatta att man inte gör så.
April 1, 2001
MrWeizel wrote: Men det är ju trevligt att man kan tvinga i någon sprit, och sedan våldta dem, utan att bli dömd. Helt j**la underbart!
Riktigt så är det inte. Om man tvingar i någon sprit, så har man försatt personen i fråga i vanmakt, vilket jämställs med att använda våld för att tvinga någon till samlag.
March 11, 2003
Ooklamook wrote: Tycker ni att det är bra uppfostran som leder till att snubbarna våldtog tjejen?
Tycker ni att det är normalt att uppfostra en 13-åring så att hon dricker sprit?
Tyvärr är det så att dessa barns föräldrar (och vi andra vuxna för den delen) inte gör ett skit förrän det händer nåt istället för att få ungar att fatta att man inte gör så.
Jag har inte sagt att det är varken bra att dricka sprit eller uppfostra sina barn till våldtäktsmän, men det är för att ingetdera av sakerna är särskilt relevant i detta fallet.
Flickan hade knappast blivit fostrad till att dricka sprit. Hon blev bjuden på grogg av de här trevliga killarna, klart i syfte att fylla henne. Att skylla henne eller hennes föräldrar för detta är bara fånigt. Och även om hon vore tredje gradens alkoholist, så ger det ingen rätt att våldta henne.
Att männens uppfostran skulle gjort dem till våldtäktsmän ser jag väldigt tveksamt på. De här killarna var från Irak, och hade de gjort något liknande hemma i Irak, så hade de antagligen stenats eller på annat vis straffats för det beteendet. En trogen muslim skulle inte frivilligt begått det här brottet.
Jag börjar bli rätt trött på att folk skyller ifrån sig sin brottslighet på föräldrar, samhället, religion, grupptryck eller medias påverkan. Allt sånt är inget annat än just att frånsäga sig det personliga ansvaret.
Nu har de begått brottet, alltså är det dax att ta straffet.
1 Guest(s)