Välja utbildning?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Välja utbildning?
Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2009 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare NH,
Jag studerar just nu naturvetenskap och läser andra året. Jag är inte säker på vad jag ska läsa till senare och undrar om ni kan hjälpa till och "guida".

Mina krav på utbildningar är ca 4 år max utbildning och helst ingen/lite matematik (hatar matte :bgrin:)
Utbildningen måste finnas i sverige och helst i GBG.
Jag har kollat lite kort på olika utbildningar och dessa verkade intressanta.

-Dietist (ca 3 år lång) hittar mycket lite fakta om just detta yrke.
-Naprapat (ca 4 år + 1 år praktik för legitimering som naprapat), kanske någon som är naprapat här/utbildar sig till detta.

Kanske kan ni utifrån dessa "intressepunkter" ge förslag på andra yrken jag kan kolla på?

Jag gillar det mesta i skolan (förutom matte då) och är väldigt bra på det mesta, väldigt "mångsidig" så att säga.

Tack på förhand!
Over and out,
Shikar

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1219091
February 27, 2009 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ja du.. vad vill du bli när du blir stor?

Shikar
Member
Medlem
1219096
February 27, 2009 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: ja du.. vad vill du bli när du blir stor?

Ja du, det är frågan 😕

Kanske denna säger något (ett invecklat test som gav detta svar)?

Din personlighetstyp:
Praktiskt lagda, traditionella och välorganiserade. Fysiskt aktiva. Ointresserade av teoretiska frågor om de inte ser en praktisk tillämpning. Besitter en klar bild av hur saker och ting ska vara. Lojala. Arbetar hårt. Ofta ledare, med mycket god organisationsförmåga. “Goda medborgare” som värdesätter trygghet och lugn.

Karriärer som skulle kunna passa dig:
Militärer, affärsföreståndare, chefer, poliser, domare, ekonomichefer, lärare, säljare, regeringstjänstemän, försäkringsagenter, vårdchefer, handels- och tekniklärare.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1219106
February 28, 2009 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

kolla upp om det finns någon KY-utbildning som du tycker verkar intressant, dom brukar vara korta och inte så teoretiska..

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1219118
February 28, 2009 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Dietest är inget yrke, det är att parasitera på samhället. Läs livsmedelsvetenskap eller liknande om du vill lära dig något vettigt istället.

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
1219120
February 28, 2009 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: kolla upp om det finns någon KY-utbildning som du tycker verkar intressant, dom brukar vara korta och inte så teoretiska..

Nja, KY är väl inte min grej egentligen, utbildningen får vara 3-4 år eller så men jag är osäker på vilken bara 😕

Delph1 wrote: Dietest är inget yrke, det är att parasitera på samhället. Läs livsmedelsvetenskap eller liknande om du vill lära dig något vettigt istället.

//Andreas

Ser inte varför du skulle kalla det för ett "falskt" yrke, är ju trots allt en riktig utbildning som ger jobb inom sjukvården eller privatvården.
Man befriar/lindrar patientens problem genom att välja rätt kost bl.a.

Du kanske tänkte på alla kändis-dietister som tjänar storkovan men kan inget vettigt ändå?

"Beteckningen dietist är en yrkesskyddad titel som erhålls efter genomgången dietistutbildning. I Sverige finns idag tre olika godkända dietistutbildningar. Dietistutbildningen leder fram till en dietistexamen efter 120p (fil kand) eller 160p (fil mag) i dietetik. Några av de ämnen som studeras är:
∙ Näringslära
∙ Livsmedelskunskap
∙ Kostsociologi och kostundersökningsmetodik
∙ Fysiologi
∙ Dietetik med hälso- och sjukdomslära
∙ Psykologi och pedagogik" saxat från dietist.se
180p varianten verkar mest lockande. Men jag har ingen aning om det ens är ett yrke som passar mig...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1219133
February 28, 2009 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Du säger väl emot dig själv där. Dietist är en yrkesskyddad titel, alltså är även så kallade kändisdietister utbildade.

Det är inget yrke jag ser upp till i alla fall i och med att det egentligen är helt onödigt. Vilken normalt funtad människa som helst borde ju inse att det enda som gäller är att göra av med mer energi än man stoppar i sig för att gå ner i vikt, och vice versa. GI och alla andra är helt värdelöst i något form av längre lopp.

Dieter överlag har blivit så populistiskt att du kommer säkert se att människor kommer att bli stämplad som en person som bara ska hjälpa folk att gå ner i vikt, när det egentligen handlar om så mycket mer.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot de som jobbar seriöst som dietister för att hjälpa människor, men yrket som sådant har blivit så äckligt befläckat av alla modeflugor med snabbdieter för viktnedgång att det håller väldigt låg status hos någon med någorlunda utbildning inom något liknande.

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
1219141
February 28, 2009 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår hur du menar där, hur ser livsmedelsvetenskap ut, själva den utbildningen? Står bara jättekort om det på Chalmers sida, verkar ju ändå vara en hel del kemi.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1219143
February 28, 2009 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbet jag satsat på om jag inte tyckte företagande varit så kul:

Flygledare! Bra lön, häftigt, tidig pensionsålder, jobba varannan timma, ett jobb som slutar när du går hem. Finns bara fördelar enligt mig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1219151
February 28, 2009 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Förstår hur du menar där, hur ser livsmedelsvetenskap ut, själva den utbildningen? Står bara jättekort om det på Chalmers sida, verkar ju ändå vara en hel del kemi.

Det var bara ett förslag som kanske liknar dietist lite grann, men det är mycket kemi i det.

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
1219167
February 28, 2009 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Jobbet jag satsat på om jag inte tyckte företagande varit så kul:

Flygledare! Bra lön, häftigt, tidig pensionsålder, jobba varannan timma, ett jobb som slutar när du går hem. Finns bara fördelar enligt mig.

Verkar faktiskt vara ett kul jobb, undrar om min syn duger, ska ju ändå göra ett syntest snart, kan ju ha detta som mål då 🙂 ( Har ej glasögon o ser vad jag vet helt ok, har inte heller glasögon som krav på körkortet 😕 )

Tack för tipset!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1219227
March 1, 2009 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Då är det säkert ingen fara med synen. Det vill ju till att du är rätt personlighet också. Lugn, fokuserad och med bra simultanförmåga. Men har man detta är det verkligen ett superjobb!

I princip garanterat jobb, HÖG ingångslön. HÖG slutlön, Tidiga pension. Bara 2,5 års utbildning (till viss del betald!) mm. mm. Har nämligen än vän som jobbar som det och han tycker det är super.

EDIT: Tänk på hörseln också, hoppas du inte varit på för många konserter utan skydd 😉

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1219229
March 1, 2009 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Sjökapten/Sjöingenjör?

Utbildning förlagt i GBG. Det är brist på sjöbefäl så jobb finns det. Utöver det kan jag säga att sjöbefäl har 6 månader betald semester per år.

Sjökapten:
http://www.chalmers.se/section....._120_poang

Sjöingenjör:
http://www.chalmers.se/section.....r_120_poan

Shikar
Member
Medlem
1219231
March 1, 2009 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz: Sjökapten verkade ju intressant faktiskt. Ska kolla lite mera på den.

Sjöingenjör innehåller mycket matte som jag helst undviker.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1219240
March 1, 2009 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på att du inte vet va du vill göra skulle jag rekommendera dig att jobba ett eller ett par år innan du pluggar vidare. Du får chansen att se vad livet utanför skolan är och förhoppningsvis kommer fram till vad du vill göra.

Shikar
Member
Medlem
1219241
March 1, 2009 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Med tanke på att du inte vet va du vill göra skulle jag rekommendera dig att jobba ett eller ett par år innan du pluggar vidare. Du får chansen att se vad livet utanför skolan är och förhoppningsvis kommer fram till vad du vill göra.

Nja, risken finns att man blir seg i huvudet och inte orkar plugga vidare alls, jag vill helst hoppa på en utbildning direkt efter studenten :bgrin:

Men visst, du kan ha rätt 😕

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1219252
March 1, 2009 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Nja, risken finns att man blir seg i huvudet och inte orkar plugga vidare alls, jag vill helst hoppa på en utbildning direkt efter studenten :bgrin:

Men visst, du kan ha rätt 😕

Vissa brukar se de som tvärtom.. ut i det verkliga livet och arbeta i ett år eller två sedan gå tillbaka till skolan, om man verkligen känner att man behöver det.

Får du ett bra jobb direkt med bra arbetskamrater och bra arbetstider inser du att du kanske inte behöver plugga vidare överhuvudtaget.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1219255
March 1, 2009 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Vissa brukar se de som tvärtom.. ut i det verkliga livet och arbeta i ett år eller två sedan gå tillbaka till skolan, om man verkligen känner att man behöver det.

Får du ett bra jobb direkt med bra arbetskamrater och bra arbetstider inser du att du kanske inte behöver plugga vidare överhuvudtaget.

Är ju olika från person till person. Själv hade jag helg och ferierjobbat 3 år när jag slutade gymnasiet så jag var riktigt trött på att jobba.

Sen är det ju lite kärvt på arbetsmarknaden nu. Så den gamla klassikern att jobb ett tag, bo hemma och tjäna storkovan, något många av mina kompisar trodde att de skulle kunna göra, har blivit allt svårare att lyckas med. De tänkte väll jobba ett halvt till ett år och sen resa till något cool ställe och finna sig själva. Många av dem har nu fått gå och ska börja läsa till hösten.

Finns helt klart för och nackdelar med allt. Finns i princip oändligt med roliga saker att göra med sitt liv. Så det är bara att välja en grej och köra på det.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1219256
March 1, 2009 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Sen är det ju lite kärvt på arbetsmarknaden nu.

Skitsnack..

Det finns jobb, det gäller bara att ta dom jobben som finns och inte inrikta sig på att man MÅSTE ha det jobbet man alltid velat ha.

Jag har lyckats att flytta hemifrån, få egen lägenhet och samtidigt ha tre jobb i dessa s.k "kärva" tider.. nu kanske jag haft tur som fått dom jobben jag faktiskt velat att ha.. men allt beror på hur man är som person då är arbetsintervjuerna aldrig några problem och jobben / et är kirrat 🙂

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1219259
March 1, 2009 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte enligt vad jag upplever. Då pratar jag om jobb som du kan få några speciella krav på erfarenhet/utbildning. Kan utan problem räkna upp 5 kompisar som fick enklare jobb efter gymnasiet men som nu fått gå eftersom företagen skär ner.

Så om du efter sommaren kommer börja leta efter ett sådan jobb i Göteborg och har gått naturvetenskapliga programmet (jättebra studieförberedande program, med betoningen på studieförberedande) tror jag du kommer få det tufft. Säger inte att det är omöjligt, men det blir hår konkurrens om de jobb som finns.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 411
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL