February 17, 2004
opA87 wrote: Skitsnack..
Det finns jobb, det gäller bara att ta dom jobben som finns och inte inrikta sig på att man MÅSTE ha det jobbet man alltid velat ha.
Jag har lyckats att flytta hemifrån, få egen lägenhet och samtidigt ha tre jobb i dessa s.k "kärva" tider.. nu kanske jag haft tur som fått dom jobben jag faktiskt velat att ha.. men allt beror på hur man är som person då är arbetsintervjuerna aldrig några problem och jobben / et är kirrat 🙂
Håller med, skitsnack att det är lågkonjunktur. Bara Medias definition på det för att kunna sälja mer. Finns jobb bara det att alla vill ha jobb som ger bra betalt, jobba lite och inte behöva tänka på jobbet. Då är det ju konstant lågkonjunktur i världen.
Om ni inte tror mig, kolla in bostadsmarknaden i dagsläget. Aldrig så stark som den är nu!
April 24, 2007
ojdå wrote: Inte enligt vad jag upplever. Då pratar jag om jobb som du kan få några speciella krav på erfarenhet/utbildning. Kan utan problem räkna upp 5 kompisar som fick enklare jobb efter gymnasiet men som nu fått gå eftersom företagen skär ner.
Så om du efter sommaren kommer börja leta efter ett sådan jobb i Göteborg och har gått naturvetenskapliga programmet (jättebra studieförberedande program, med betoningen på studieförberedande) tror jag du kommer få det tufft. Säger inte att det är omöjligt, men det blir hår konkurrens om de jobb som finns.
Japp så ser de nog ut, men jag letar ju inte efter något jobb just nu, utan en utbildning :bgrin:
September 27, 2005
Ja nu har du fått lite tips i alla fall. Sjökapten är riktigt bra utbildning. Alla de fördelar Krqagyzzz nämnder är riktigt bra. Jag har en kompis som gick där till för någon vecka sedan. Hon tyckte allt var super, jätteroligt och intressant men om jag fattade det rätt så tyckte hon de långa vistelserna hemifrån skulle bli för jobbigt. Något att som är värt att tänka på bara. Funkar det för en är det ju ett kanonyrke 🙂
May 17, 2002
Shikar wrote: Krqagyzzz: Sjökapten verkade ju intressant faktiskt. Ska kolla lite mera på den.
Sjöingenjör innehåller mycket matte som jag helst undviker.
Ja, sjöingenjörernas matte är lite knivigare än den vi har på sjökapten.. Matten vi tillämpar är inte direkt knivig, det enda man bör kunna är lite sfärisk trig för navigationen samt lite enkel ekvationslösning för last&stabilitetsberäkningar...
April 24, 2007
Krqagyzzz wrote: Ja, sjöingenjörernas matte är lite knivigare än den vi har på sjökapten.. Matten vi tillämpar är inte direkt knivig, det enda man bör kunna är lite sfärisk trig för navigationen samt lite enkel ekvationslösning för last&stabilitetsberäkningar...
Hur är utbildningen då? stressigt? lugnt?
Hur knivig är matten egentligen, klarar man sig om man läst till matte D? (verkar ju gå bra)
Något att tänka på innan man väljer den utbildningen?
May 17, 2002
Shikar wrote: Hur är utbildningen då? stressigt? lugnt?
Hur knivig är matten egentligen, klarar man sig om man läst till matte D? (verkar ju gå bra)
Något att tänka på innan man väljer den utbildningen?
Matten på ingenjör är nog lite knivigare än matte D, själv hade jag bara läst till matte C innnan jag började på ingenjör och med det i botten klarade jag två av fyra kurser utan några större problem, sen blev det värre.
På sjökapten är dock matten rätt simpel, har du läst till matte D så har du nog inga direkta problem.
Studietempot på sjöutbildningarna är ganska lugnt, det enda som är lite knivigt är att vi ofta läser flera kurser på en gång, eller att en kurs innefattar 2 eller tre tentor vilket kan resultera i att vi har 4-6 tentor på tentaperiod (till skillnad från många andra chalmersutbildningar som bara kansek har 2 tentor per period)
Svårighetsgraden och så varierar ganska mycket, vissa kurser är rena "sitta av tiden"-kurser, speciellt de som är IMO- (FN) kravskurser, medan andra kan vara riktigt intressanta och avancerade.
Det som är värt att anmärka på med sjöutbildningarna är att de verkligen genererar till ett visst yrke. När du är färdig med skolan så har du en lunta med internationella certifikat som ger dig rätt att segla styrman/maskinist på i princip vilket fartyg som helst, var som helst i hela världen under vilken flagg som helst...
Mer frågor?
May 17, 2002
bha* wrote: Vilka certifikat krävs för att pirata i vattnen utanför Somalien?
jadu, rent juridiskt så tror jag det räcker med en klass VIII för att köra en sådan liten gummibåt med några passagerare... Fast är man pundarpirat i Adenviken så tror jag man ger blanka *** i allt vad cert heter...
May 17, 2002
Shikar wrote: Utbildningen verkar ju vara helt ok, men en lite pinsam fråga är om jag kanske är en landkrabba :bgrin:
Har aldrig varit speciellt intresserad av det yrket även om det verkar väldigt bra 🙂
klart, har man inte intresset blir utbildningen såklart svårare i och med att det kanske inte känns lika skoj. Landkrabbor har vi annars gott om här på skolan...
April 24, 2007
Krqagyzzz wrote: klart, har man inte intresset blir utbildningen såklart svårare i och med att det kanske inte känns lika skoj. Landkrabbor har vi annars gott om här på skolan...
Fast för att inte missuppfattas så tycker jag att det verkar väldigt skoj att vara kapten på en stor båt, men bara att jag inte funderat på det yrket tidigare...
May 17, 2002
Shikar wrote: Fast för att inte missuppfattas så tycker jag att det verkar väldigt skoj att vara kapten på en stor båt, men bara att jag inte funderat på det yrket tidigare...
som så många andra här på skolan..
poängteras är dock att när du är klar med utbildningen så blir du inte kapten på ett stort fartyg utan du blir styrman.
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: Vi är större än H 😉
Men är ni bättre? Njae skulle jag svara på det. Snor ju inte andra sektioners sektionsfärg iaf. :p
OT: Om det bara är för matten som du drar dig för att läsa sjöingenjör så tycker jag du ska tänka om. Sånt löser sig. Kan ju alltid läsa tekniskt basår och känna lite på det innan du bestämmer dig. Vet inte hur det ligger till med antagningsgarantier längre men du är iaf mer än väl förberedd inför utbildningen om du har läst ett år på TB.
Om du tycker att tre års studier räcker, läs högskoleingenjör.
April 24, 2007
Arny wrote: Men är ni bättre? Njae skulle jag svara på det. Snor ju inte andra sektioners sektionsfärg iaf. :p
OT: Om det bara är för matten som du drar dig för att läsa sjöingenjör så tycker jag du ska tänka om. Sånt löser sig. Kan ju alltid läsa tekniskt basår och känna lite på det innan du bestämmer dig. Vet inte hur det ligger till med antagningsgarantier längre men du är iaf mer än väl förberedd inför utbildningen om du har läst ett år på TB.
Om du tycker att tre års studier räcker, läs högskoleingenjör.
Jag skulle verkligen uppskatta att läsa till högskoleingenjör men matten nästan rentav skrämmer, speciellt med tanke på att jag inte alls gör bra ifrån mig på maten idag ( ma C ). Det finns inte heller någon specifik sak som skrämmer i matten utan det är det som är problemet, kan inte sätta fingret på det.
Men just nu väger jag för o nackdelar mellan främst dietist och sjökapten. Flygledare är väl ok men inget vettigt framtidsyrke imo.
September 27, 2005
Shikar wrote: Men just nu väger jag för o nackdelar mellan främst dietist och sjökapten. Flygledare är väl ok men inget vettigt framtidsyrke imo.
Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉
Allvarligt så är det bra att du redan börjat titta på olika utbildningar. Mitt tips är att försöka vara öppen för förslag så länge det går och inte låsa fast sig vid något. Gå på många utbildningsmässor och leta information aktivt, så skall du se att du hittar något.
April 24, 2007
ojdå wrote: Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉
Allvarligt så är det bra att du redan börjat titta på olika utbildningar. Mitt tips är att försöka vara öppen för förslag så länge det går och inte låsa fast sig vid något. Gå på många utbildningsmässor och leta information aktivt, så skall du se att du hittar något.
Japp, ska verkligen kolla runt mycket och fråga studievägledaren om info. med, även om hans kompetens kan ifrågasättas emellanåt
2 Guest(s)