Välja utbildning?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Välja utbildning?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1219260
March 1, 2009 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Skitsnack..

Det finns jobb, det gäller bara att ta dom jobben som finns och inte inrikta sig på att man MÅSTE ha det jobbet man alltid velat ha.

Jag har lyckats att flytta hemifrån, få egen lägenhet och samtidigt ha tre jobb i dessa s.k "kärva" tider.. nu kanske jag haft tur som fått dom jobben jag faktiskt velat att ha.. men allt beror på hur man är som person då är arbetsintervjuerna aldrig några problem och jobben / et är kirrat 🙂

Håller med, skitsnack att det är lågkonjunktur. Bara Medias definition på det för att kunna sälja mer. Finns jobb bara det att alla vill ha jobb som ger bra betalt, jobba lite och inte behöva tänka på jobbet. Då är det ju konstant lågkonjunktur i världen.

Om ni inte tror mig, kolla in bostadsmarknaden i dagsläget. Aldrig så stark som den är nu!

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1219261
March 1, 2009 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Inte enligt vad jag upplever. Då pratar jag om jobb som du kan få några speciella krav på erfarenhet/utbildning. Kan utan problem räkna upp 5 kompisar som fick enklare jobb efter gymnasiet men som nu fått gå eftersom företagen skär ner.

Så om du efter sommaren kommer börja leta efter ett sådan jobb i Göteborg och har gått naturvetenskapliga programmet (jättebra studieförberedande program, med betoningen på studieförberedande) tror jag du kommer få det tufft. Säger inte att det är omöjligt, men det blir hår konkurrens om de jobb som finns.

Japp så ser de nog ut, men jag letar ju inte efter något jobb just nu, utan en utbildning :bgrin:

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1219284
March 1, 2009 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nu har du fått lite tips i alla fall. Sjökapten är riktigt bra utbildning. Alla de fördelar Krqagyzzz nämnder är riktigt bra. Jag har en kompis som gick där till för någon vecka sedan. Hon tyckte allt var super, jätteroligt och intressant men om jag fattade det rätt så tyckte hon de långa vistelserna hemifrån skulle bli för jobbigt. Något att som är värt att tänka på bara. Funkar det för en är det ju ett kanonyrke 🙂

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1219298
March 1, 2009 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Krqagyzzz: Sjökapten verkade ju intressant faktiskt. Ska kolla lite mera på den.

Sjöingenjör innehåller mycket matte som jag helst undviker.

Ja, sjöingenjörernas matte är lite knivigare än den vi har på sjökapten.. Matten vi tillämpar är inte direkt knivig, det enda man bör kunna är lite sfärisk trig för navigationen samt lite enkel ekvationslösning för last&stabilitetsberäkningar...

Shikar
Member
Medlem
1219355
March 2, 2009 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Ja, sjöingenjörernas matte är lite knivigare än den vi har på sjökapten.. Matten vi tillämpar är inte direkt knivig, det enda man bör kunna är lite sfärisk trig för navigationen samt lite enkel ekvationslösning för last&stabilitetsberäkningar...

Hur är utbildningen då? stressigt? lugnt?

Hur knivig är matten egentligen, klarar man sig om man läst till matte D? (verkar ju gå bra)

Något att tänka på innan man väljer den utbildningen?

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219479
March 3, 2009 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Hur är utbildningen då? stressigt? lugnt?

Hur knivig är matten egentligen, klarar man sig om man läst till matte D? (verkar ju gå bra)

Något att tänka på innan man väljer den utbildningen?

Matten på ingenjör är nog lite knivigare än matte D, själv hade jag bara läst till matte C innnan jag började på ingenjör och med det i botten klarade jag två av fyra kurser utan några större problem, sen blev det värre.

På sjökapten är dock matten rätt simpel, har du läst till matte D så har du nog inga direkta problem.

Studietempot på sjöutbildningarna är ganska lugnt, det enda som är lite knivigt är att vi ofta läser flera kurser på en gång, eller att en kurs innefattar 2 eller tre tentor vilket kan resultera i att vi har 4-6 tentor på tentaperiod (till skillnad från många andra chalmersutbildningar som bara kansek har 2 tentor per period)

Svårighetsgraden och så varierar ganska mycket, vissa kurser är rena "sitta av tiden"-kurser, speciellt de som är IMO- (FN) kravskurser, medan andra kan vara riktigt intressanta och avancerade.

Det som är värt att anmärka på med sjöutbildningarna är att de verkligen genererar till ett visst yrke. När du är färdig med skolan så har du en lunta med internationella certifikat som ger dig rätt att segla styrman/maskinist på i princip vilket fartyg som helst, var som helst i hela världen under vilken flagg som helst...

Mer frågor?

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1219489
March 3, 2009 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Mer frågor?

Vilka certifikat krävs för att pirata i vattnen utanför Somalien?

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219492
March 3, 2009 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Vilka certifikat krävs för att pirata i vattnen utanför Somalien?

jadu, rent juridiskt så tror jag det räcker med en klass VIII för att köra en sådan liten gummibåt med några passagerare... Fast är man pundarpirat i Adenviken så tror jag man ger blanka *** i allt vad cert heter...

Shikar
Member
Medlem
1219497
March 3, 2009 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Utbildningen verkar ju vara helt ok, men en lite pinsam fråga är om jag kanske är en landkrabba :bgrin:
Har aldrig varit speciellt intresserad av det yrket även om det verkar väldigt bra 🙂

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219511
March 3, 2009 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Utbildningen verkar ju vara helt ok, men en lite pinsam fråga är om jag kanske är en landkrabba :bgrin:
Har aldrig varit speciellt intresserad av det yrket även om det verkar väldigt bra 🙂

klart, har man inte intresset blir utbildningen såklart svårare i och med att det kanske inte känns lika skoj. Landkrabbor har vi annars gott om här på skolan...

Shikar
Member
Medlem
1219513
March 3, 2009 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: klart, har man inte intresset blir utbildningen såklart svårare i och med att det kanske inte känns lika skoj. Landkrabbor har vi annars gott om här på skolan...

Fast för att inte missuppfattas så tycker jag att det verkar väldigt skoj att vara kapten på en stor båt, men bara att jag inte funderat på det yrket tidigare... wink

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219518
March 3, 2009 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Fast för att inte missuppfattas så tycker jag att det verkar väldigt skoj att vara kapten på en stor båt, men bara att jag inte funderat på det yrket tidigare... wink

som så många andra här på skolan..

poängteras är dock att när du är klar med utbildningen så blir du inte kapten på ett stort fartyg utan du blir styrman.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1219519
March 3, 2009 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: klart, har man inte intresset blir utbildningen såklart svårare i och med att det kanske inte känns lika skoj. Landkrabbor har vi annars gott om här på skolan...

Oväntat när sjö bara är en liten del av chalmers :bgrin:

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219521
March 3, 2009 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Oväntat när sjö bara är en liten del av chalmers :bgrin:

Vi är större än H 😉

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1219531
March 3, 2009 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Vi är större än H 😉

Men är ni bättre? Njae skulle jag svara på det. Snor ju inte andra sektioners sektionsfärg iaf. :p

OT: Om det bara är för matten som du drar dig för att läsa sjöingenjör så tycker jag du ska tänka om. Sånt löser sig. Kan ju alltid läsa tekniskt basår och känna lite på det innan du bestämmer dig. Vet inte hur det ligger till med antagningsgarantier längre men du är iaf mer än väl förberedd inför utbildningen om du har läst ett år på TB.

Om du tycker att tre års studier räcker, läs högskoleingenjör.

Shikar
Member
Medlem
1219539
March 3, 2009 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Men är ni bättre? Njae skulle jag svara på det. Snor ju inte andra sektioners sektionsfärg iaf. :p

OT: Om det bara är för matten som du drar dig för att läsa sjöingenjör så tycker jag du ska tänka om. Sånt löser sig. Kan ju alltid läsa tekniskt basår och känna lite på det innan du bestämmer dig. Vet inte hur det ligger till med antagningsgarantier längre men du är iaf mer än väl förberedd inför utbildningen om du har läst ett år på TB.

Om du tycker att tre års studier räcker, läs högskoleingenjör.

Jag skulle verkligen uppskatta att läsa till högskoleingenjör men matten nästan rentav skrämmer, speciellt med tanke på att jag inte alls gör bra ifrån mig på maten idag ( ma C ). Det finns inte heller någon specifik sak som skrämmer i matten utan det är det som är problemet, kan inte sätta fingret på det.

Men just nu väger jag för o nackdelar mellan främst dietist och sjökapten. Flygledare är väl ok men inget vettigt framtidsyrke imo.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1219562
March 3, 2009 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här många inlägg har inte kragen skrivit på bra länge 😀

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
1219564
March 3, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Så här många inlägg har inte kragen skrivit på bra länge 😀

//Andreas

Stämmer nog laugh

Värst vad du är offtopic 😎

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1219566
March 3, 2009 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Men just nu väger jag för o nackdelar mellan främst dietist och sjökapten. Flygledare är väl ok men inget vettigt framtidsyrke imo.

Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉

Allvarligt så är det bra att du redan börjat titta på olika utbildningar. Mitt tips är att försöka vara öppen för förslag så länge det går och inte låsa fast sig vid något. Gå på många utbildningsmässor och leta information aktivt, så skall du se att du hittar något.

Shikar
Member
Medlem
1219572
March 3, 2009 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉

Allvarligt så är det bra att du redan börjat titta på olika utbildningar. Mitt tips är att försöka vara öppen för förslag så länge det går och inte låsa fast sig vid något. Gå på många utbildningsmässor och leta information aktivt, så skall du se att du hittar något.

Japp, ska verkligen kolla runt mycket och fråga studievägledaren om info. med, även om hans kompetens kan ifrågasättas emellanåt laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 413
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL