bha* wrote: Vilka certifikat krävs för att pirata i vattnen utanför Somalien?
Somalien?
Något utfärdat i Gambien kanske?
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2002
skiroy wrote: Instämmer!
Undrar bara ur vilket sjöbusefängelse kragen har blivit utsläppt ur med tanke på antalet inlägg han har presterat på sistone. 😀
... jo om ni läste tidningen för några veckor sedan stod det att danskarna hade släppt några av de piraterna de tog på bar gärning utanför Somalia....
Nä, helt ärligt så är det bara så att mina sista stapplande föreläsningar på utbildnigen är så fruktansvärt tråkiga, vilket i sin tur resulterar i en ovanligt hög besöksfrekvens på de ställen där man enkelt kan fördriva tiden...
ojdå wrote: Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉
Sjötransporter blir aldrig omoderna... Flyget däremot borde nog moderniseras, det är ju så ruggigt ineffektivt som det är idag 😉 😛
May 17, 2002
ojdå wrote: 640kb kommer räcka till alla och internet är bara en fluga, häst och vagn är det bästa sättet att färdas, elektricitet kommer aldrig få någon större betydelse... osv osv...
hemskt men sant, 😉
det värsta med allt sådant här är när SVT lade ner Klurifaxen (sidan 510 på TextTV för alla er som inte mins)
November 5, 2001
Delph1 wrote: Så här många inlägg har inte kragen skrivit på bra länge 😀
//Andreas
När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig.
Gällande matten är det inga problem. Fick inte mer än godkänt i C och D. Har exjobb och en mattekurs kvar till examen... 😉
April 24, 2007
Arny wrote: När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig.
Gällande matten är det inga problem. Fick inte mer än godkänt i C och D. Har exjobb och en mattekurs kvar till examen... 😉
Visst är det lite intressant med motvikter, olika typer av skrov och varför man säger styrbord istället för höger? :bgrin:
May 17, 2002
Arny wrote: När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig
Nu tycker jag du är lite vrång.....
April 24, 2007
Hur kommer det sig att Sjöingenjör har klart lägre krav än Sjökapten när det kommer till matematik. Enda som krävs på sjöingenjör är upp till MaB till skillnad från Sjökapten som kräver MaC. Hur skiljer sig matten man läser på de olika inriktningarna? mera inbakad i sjöingenjör? ( Jag har verkligen inte lust att räkna mycket matte, varken på utbildningen eller på jobbet senare)
Krqagyzzz: Det var inte du som stod i montern för sjökpatensutbildningen sist Chalmers hade öppet hus? (Jjag gick fram och frågade han lite saker, tillsammans med Mattias, som frågade om OB-tillägg vid pirat-attacker...)
April 24, 2007
4fun wrote: Enligt Arbetsförmedlningen så är det yrke som har störst brist på en femårs period är sjökapten.
Gillar man sjön så är det ett kanon jobb enligt mig
Om man kollar lite längre fram i tiden då? Hur är det med generationbyten osv? Länka gärna 🙂
Så Sjökapten är bättre inför framtiden mao?
September 12, 2001
Shikar wrote: Hur kommer det sig att Sjöingenjör har klart lägre krav än Sjökapten när det kommer till matematik. Enda som krävs på sjöingenjör är upp till MaB till skillnad från Sjökapten som kräver MaC. Hur skiljer sig matten man läser på de olika inriktningarna? mera inbakad i sjöingenjör? ( Jag har verkligen inte lust att räkna mycket matte, varken på utbildningen eller på jobbet senare)
Krqagyzzz: Det var inte du som stod i montern för sjökpatensutbildningen sist Chalmers hade öppet hus? (Jjag gick fram och frågade han lite saker, tillsammans med Mattias, som frågade om OB-tillägg vid pirat-attacker...)
Sugen på att bli en sjöbuse?
Läs igenom denna tråd...mycket trevlig att läsa när han berättar om hans jobb och en del bilder är minst sagt frestande. Alla har ju dock inte samma jobb ute på sjön men detta kanske kan vara något att sträva efter? 🙂
April 24, 2007
skiroy wrote: Sugen på att bli en sjöbuse?
Läs igenom denna tråd...mycket trevlig att läsa när han berättar om hans jobb och en del bilder är minst sagt frestande. Alla har ju dock inte samma jobb ute på sjön men detta kanske kan vara något att sträva efter? 🙂
En del faktiskt, men jag vet inte riktigt om det är något för mig det där, roligt jobb den snubben hade! 🙂
1 Guest(s)