Välja utbildning?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Välja utbildning?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1219577
March 3, 2009 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Vilka certifikat krävs för att pirata i vattnen utanför Somalien?

Somalien?
Något utfärdat i Gambien kanske?
:cy:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1219583
March 3, 2009 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Så här många inlägg har inte kragen skrivit på bra länge 😀

//Andreas

Instämmer!
Undrar bara ur vilket sjöbusefängelse kragen har blivit utsläppt ur med tanke på antalet inlägg han har presterat på sistone. 😀

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1219612
March 4, 2009 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Instämmer!
Undrar bara ur vilket sjöbusefängelse kragen har blivit utsläppt ur med tanke på antalet inlägg han har presterat på sistone. 😀

... jo om ni läste tidningen för några veckor sedan stod det att danskarna hade släppt några av de piraterna de tog på bar gärning utanför Somalia....

Nä, helt ärligt så är det bara så att mina sista stapplande föreläsningar på utbildnigen är så fruktansvärt tråkiga, vilket i sin tur resulterar i en ovanligt hög besöksfrekvens på de ställen där man enkelt kan fördriva tiden...

ojdå wrote: Jag skulle ju säga att båten kommer bli föråldrad innan flyget, men det är jag det 😉

Sjötransporter blir aldrig omoderna... Flyget däremot borde nog moderniseras, det är ju så ruggigt ineffektivt som det är idag 😉 😛

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1219614
March 4, 2009 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Sjötransporter blir aldrig omoderna...

640kb kommer räcka till alla och internet är bara en fluga, häst och vagn är det bästa sättet att färdas, elektricitet kommer aldrig få någon större betydelse... osv osv...

Krqagyzzz
Member
Medlem
1219644
March 4, 2009 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: 640kb kommer räcka till alla och internet är bara en fluga, häst och vagn är det bästa sättet att färdas, elektricitet kommer aldrig få någon större betydelse... osv osv...

hemskt men sant, 😉

det värsta med allt sådant här är när SVT lade ner Klurifaxen (sidan 510 på TextTV för alla er som inte mins)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1219658
March 4, 2009 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: hemskt men sant, 😉

det värsta med allt sådant här är när SVT lade ner Klurifaxen (sidan 510 på TextTV för alla er som inte mins)

Ja fy fan, det minns jag, vilket sätt alltså...

//Andreas

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1219660
March 4, 2009 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Så här många inlägg har inte kragen skrivit på bra länge 😀

//Andreas

När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig.

Gällande matten är det inga problem. Fick inte mer än godkänt i C och D. Har exjobb och en mattekurs kvar till examen... 😉

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1219666
March 4, 2009 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig.

Gällande matten är det inga problem. Fick inte mer än godkänt i C och D. Har exjobb och en mattekurs kvar till examen... 😉

Visst är det lite intressant med motvikter, olika typer av skrov och varför man säger styrbord istället för höger? :bgrin:

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1219667
March 4, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: varför man säger styrbord istället för höger? :bgrin:

För att på de gamla vikingaskeppen satt styråran på högersidan. Det är iaf vad jag hört.

Krqagyzzz
Member
Medlem
1220459
March 10, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: När det kommer till båtar kan han (och alla andra som läser till något sjöyrke) prata hur länge som helst. Typ vilken båt som ligger i dockan, hur stor dödvikt en viss båt har osv. Om det inte intresserar dig, Shikar, så är ett sjöyrke inget för dig

Nu tycker jag du är lite vrång.....

Shikar
Member
Medlem
1224054
April 17, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kommer det sig att Sjöingenjör har klart lägre krav än Sjökapten när det kommer till matematik. Enda som krävs på sjöingenjör är upp till MaB till skillnad från Sjökapten som kräver MaC. Hur skiljer sig matten man läser på de olika inriktningarna? mera inbakad i sjöingenjör? ( Jag har verkligen inte lust att räkna mycket matte, varken på utbildningen eller på jobbet senare)

Krqagyzzz: Det var inte du som stod i montern för sjökpatensutbildningen sist Chalmers hade öppet hus? (Jjag gick fram och frågade han lite saker, tillsammans med Mattias, som frågade om OB-tillägg vid pirat-attacker...)

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1224071
April 17, 2009 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt Arbetsförmedlningen så är det yrke som har störst brist på en femårs period är sjökapten.
Gillar man sjön så är det ett kanon jobb enligt mig

Shikar
Member
Medlem
1224073
April 17, 2009 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: Enligt Arbetsförmedlningen så är det yrke som har störst brist på en femårs period är sjökapten.
Gillar man sjön så är det ett kanon jobb enligt mig

Om man kollar lite längre fram i tiden då? Hur är det med generationbyten osv? Länka gärna 🙂

Så Sjökapten är bättre inför framtiden mao?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1224074
April 17, 2009 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Hur kommer det sig att Sjöingenjör har klart lägre krav än Sjökapten när det kommer till matematik. Enda som krävs på sjöingenjör är upp till MaB till skillnad från Sjökapten som kräver MaC. Hur skiljer sig matten man läser på de olika inriktningarna? mera inbakad i sjöingenjör? ( Jag har verkligen inte lust att räkna mycket matte, varken på utbildningen eller på jobbet senare)

Krqagyzzz: Det var inte du som stod i montern för sjökpatensutbildningen sist Chalmers hade öppet hus? (Jjag gick fram och frågade han lite saker, tillsammans med Mattias, som frågade om OB-tillägg vid pirat-attacker...)

Sugen på att bli en sjöbuse?
Läs igenom denna tråd...mycket trevlig att läsa när han berättar om hans jobb och en del bilder är minst sagt frestande. Alla har ju dock inte samma jobb ute på sjön men detta kanske kan vara något att sträva efter? 🙂

http://www.sporthoj.com/forum/.....hp?t=91793

Shikar
Member
Medlem
1224079
April 17, 2009 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Sugen på att bli en sjöbuse?
Läs igenom denna tråd...mycket trevlig att läsa när han berättar om hans jobb och en del bilder är minst sagt frestande. Alla har ju dock inte samma jobb ute på sjön men detta kanske kan vara något att sträva efter? 🙂

http://www.sporthoj.com/forum/.....hp?t=91793

En del faktiskt, men jag vet inte riktigt om det är något för mig det där, roligt jobb den snubben hade! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL