January 4, 2004
Hej!
Jag har precis flyttat och vill fort se till så att jag kan bo utan att känna att jag saknar något. Bredband är viktigt, men då måste jag först ha vanligt telefonabbonemang. Hur gör man då?
Ringer man valfri leverantör bara, eller måste man ringa Telia först(för att de äger kablarna och måste "aktivera mig", eller nåt) eller hur funkar det?
När det sen löst sig, har då någon koll på fördelaktiga leverantörer så att man kommer undan billigt å bra?
June 20, 2002
Så här funkar det.
Telefon: Du måste börja med att skaffa ett abbonemang hos Telia. Kostar 250:- i startavgift om du är under 25, och sedan 125:-/månaden.
Därefter kontaktar du valfri operatör och tecknar förval.
ADSL: Du måste för tillfället ha abbonemang hos telia för att kunna skaffa.
Ligger uppe som förslag att det ska avskaffas, och kommer som det ser ut nu att göra det tidigast vid årskiftet.
WiCHeR: Finns inga egentliga tekniska problem med att ha ADSL utan teleabbonemang, men var beredd på ett brev där de hotar att koppla ur ditt ADSL om du inte skaffar nytt teleabbonemang inom någon vecka.
January 12, 2004
Callister wrote: Om du kan få BBB så kan du köra telefon via dem också, bra mycket bättre än Telia!
Verifieras å det bestämda.
Har tack vare BBB sänkt min teleräkning grymt mycket.
På 11 månader så har jag ringt för lika mycket som jag brukade få per kvartal av Felia. :D/
June 20, 2002
Sen kan man ju numera också skaffa IP-telefoni med valfritt bredband, genom t.ex. Tele2 och Rix.
Helt utan månadsavgift, så bara på det sparar man ju 125x12 = 1500:-/år.
Sen har de ju även billigare samtalstaxor.
Med ADSL går det som sagt var inte att avskaffa abbonemanget hos Telia än, men med alla andra former av bredband så går det fint.
Blir ju billigare än BBB´s telefoni också, då de har månadsavgift.
July 1, 2002
boogey wrote: Så här funkar det.
WiCHeR: Finns inga egentliga tekniska problem med att ha ADSL utan teleabbonemang, men var beredd på ett brev där de hotar att koppla ur ditt ADSL om du inte skaffar nytt teleabbonemang inom någon vecka.
Nja har varit utan abbonemang i typ 6 månader nu utan klagomål
May 22, 2001
WiCHeR wrote: [quote=boogey]Så här funkar det.
Nja har varit utan abbonemang i typ 6 månader nu utan klagomål
Så länge den "lic" som du var ansluten via för din telefoni, på din telestation/kc inte behöver användas så kommer inget hända... så uppkopplingen kan förmodligen ryka en vacker dag...........
January 4, 2004
Tyvärr finns inte möjlighet till BBB, så jag antar att jag måste vända mig till Telia.
Men måste man ha sitt _abbonemang_ hos Telia. Kan man inte ge de en, förhoppningsvis liten, slant för att man använder deras kablar och får ett nummer och sen använda en annan, förhoppningsvis billigare, operatör som man betalar räkningen till?
Fast Telia kanske har bra priser på fast telefoni? kan man kolla nånstans? vad finns det för andra?(om det ens finns)
January 4, 2004
boogey wrote: Så här funkar det.
Telefon: Du måste börja med att skaffa ett abbonemang hos Telia. Kostar 250:- i startavgift om du är under 25, och sedan 125:-/månaden.
Titta, där stod det ju, hur tydligt som helst... *vims* Hur fan kan de ta 125 spänn i månaden?!? jaja... sura äpplen har man ätit förr.
Finns det något bra ställe med listade operatörer?
June 20, 2002
daboo wrote: [quote=boogey]Så här funkar det.
Titta, där stod det ju, hur tydligt som helst... *vims* Hur fan kan de ta 125 spänn i månaden?!? jaja... sura äpplen har man ätit förr.
Finns det något bra ställe med listade operatörer?
Självaste Post & Telestyrelsen har i princip alla operatörer på sin hemsida, så att man kan jämföra priser.
http://hosting.ibitec.se/pts/Default.aspx
rätt rörigt är det dock på sidan.
1 Guest(s)