Vänsterpartiets förslag om grundskolan|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vänsterpartiets förslag om grundskolan
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2006 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

Lyssnade på radion imorse och fick höra att vänsterpartiet kommit med ett förslag om att ta bort läxor från grundskolan.
Detta pga barnen har olika förutsättningar att få hjälp av sina föräldrar.

Vad blir nästa steg? Lobotomera de som skriver för bra på proven?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1046147
May 31, 2006 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Lyssnade på radion imorse och fick höra att vänsterpartiet kommit med ett förslag om att ta bort läxor från grundskolan.

Med olika förutsättningar menar dom då att deras föräldrar inte vill eller inte kan ? Vem har en mamma eller pappa som inte klarar av barnens uppgifter när dom går i grundskolan ? Har sådana personers ens ett jobb så de kan försörja ungen ?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1046150
May 31, 2006 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vad blir nästa steg? Lobotomera de som skriver för bra på proven?

Prov?

Vänsterpartiet vill ju ta bort betygen i skolan, då behövs väl knappast några prov...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1046155
May 31, 2006 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Lyssnade på radion imorse och fick höra att vänsterpartiet kommit med ett förslag om att ta bort läxor från grundskolan.

Men vilket utomordentligt förslag! Inga läxor, inga betyg! Ska man behöva anstränga sig i skolan? nääää 🙄
Det är ju synd om de stackars barnen!
:banghead:

Vad de inte tänker på är att Indien, Kina mfl är påväg med stormsteg. Fortsätter Sveriges utbildningsnivå att falla (ja de gör den), kommer vi inom kort bli överkörda av myyycket välutbildat folk från utlandet och inget företag kommer vilja anställa Svenskar... då menar jag på högre nivå. Vänstern är fan inte kloka någonstans 👿

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1046156
May 31, 2006 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Json_81]Vad blir nästa steg? Lobotomera de som skriver för bra på proven?

Prov?

Vänsterpartiet vill ju ta bort betygen i skolan, då behövs väl knappast några prov...

Betygen skulle ersättas med ett intyg om att du klarat av den så prov kommer väl behövas fortfarande. Men istället kommer vi ju bara få en miniminivå som alla måste över. Känns inte helt glasklart hur dom tänkt det ska fungera i praktiken när man ska gå vidare efteråt.

//Andreas

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1046158
May 31, 2006 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Betygen skulle ersättas med ett intyg om att du klarat av den så prov kommer väl behövas fortfarande. Men istället kommer vi ju bara få en miniminivå som alla måste över. Känns inte helt glasklart hur dom tänkt det ska fungera i praktiken när man ska gå vidare efteråt.

//Andreas

Just den biten känns lite som en röd tråd genom Vänstern... 🙂

Jag tror inte på modellen att inte ha betyg, utan bara ett intyg att man klarat det, skulle fungera. Bara att titta hur det ser ut i skolan, hur många skulle bemöda sig med att lägga sig mer än PRECIS över godkänt-nivå?

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1046161
May 31, 2006 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är bränt, visst skall eleven kunna få hjälp men om föräldrarna är de enda som kan hjälpa dem är det skolans fel, inte föräldrarnas...
Tycker det är en idiotiskt ide... förstår inte hur Sossarna kan sammarbeta med varken mp elr V... båda är skogstokiga partier.
Mp: Vi måste ha speciella "telefonrum" där folk kan ringa i mobilen då det kan skada ordinärt folk att de ringar i allmänheten.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1046184
May 31, 2006 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Betygen skulle ersättas med ett intyg om att du klarat av den så prov kommer väl behövas fortfarande. Men istället kommer vi ju bara få en miniminivå som alla måste över. Känns inte helt glasklart hur dom tänkt det ska fungera i praktiken när man ska gå vidare efteråt.

//Andreas

Det är ju rätt synd om eleverna som vill få högre betyg än minimi. Vilket de flesta som kommer nånvart i livet får. Det är också synd om människorna som vill vara individer i skolan, vilket nästan exakt alla vill.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1046196
May 31, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Någon måtta får det vara, varför inte ge extra stöd till dom barn som inte får den hjälpen hemifrån?
Det ska vara så jävla rättvist och lika att det får kosta i princip vad som helst, hellre att alla är obildade än att en liten grupp är det och känner sig utanför.
Sunt resonemang som bådar gott för framtiden.....
Men men, så går det om man är kommunist och klasskampen går före allt annat.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1046198
May 31, 2006 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Så dumt är det väll inte.
Tycker det låter mer dumt att barn i grundskolan går 8 timmar i skolan och sedan har en bunt läxor när de kommer hem.

Inte undra på att de inte orkar med skolan.

Json_81
Member
Medlem
1046200
May 31, 2006 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Json_81]Lyssnade på radion imorse och fick höra att vänsterpartiet kommit med ett förslag om att ta bort läxor från grundskolan.

Med olika förutsättningar menar dom då att deras föräldrar inte vill eller inte kan ? Vem har en mamma eller pappa som inte klarar av barnens uppgifter när dom går i grundskolan ? Har sådana personers ens ett jobb så de kan försörja ungen ?

Tja, mina föräldrar hängde då inte med på vare sig matte eller språk de sista åren i grundskolan. Inte Fysik/kemi heller. De har då aldrig haft problem att försörja både sig själva, mig eller min syster.
Jämför man då med folk som har högutbildade föräldrar kan de naturligtvis få mer hjälp.
Men jag klarade mig bra ändå och det borde dagens ungar oxå kunna göra om de vill.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046203
May 31, 2006 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Så dumt är det väll inte.
Tycker det låter mer dumt att barn i grundskolan går 8 timmar i skolan och sedan har en bunt läxor när de kommer hem.

Inte undra på att de inte orkar med skolan.

Lugn nu... det är inte ofta man går 8 timmar på låg/mellanstadiet. Om inget ändrats radikalt sen jag gick där. Man går som mest till 15, har rast ofta då man kan lira fotboll, träffa kompisar o.s.v.

Läxorna vi hade i grundskolan var ett skämt. Ett mattepapper i veckan som man kunde räkna ut på en halvtimme. Läsa nån skönlitterär bok då och då, lite engelska glosor och sånt. Ingen kan säga att det är för mycke begärt att göra det.

Livet är hårt och man måste jobba för att komma någon vart. Om barn hela sin uppväxt bara får leka och ha kul (i.e inte ha några läxor, gå kort tid i skolan, inte behöva städa eller jobba), så kommer de att få helt fel bild av samhället. Man måste ju växa in i att plugga. Annars skulle man få en chock på gymnasiet och för att inte tala om högskolan.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
1046207
May 31, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

spela roll, sverige kommer ändå vara ett U-land inom en viss framtid eftersom utbildningsnivån sjunket och de flesta som är utbildade kommer söka sig utomland där de riktiga pengarna finns att tjäna...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1046209
May 31, 2006 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: spela roll, sverige kommer ändå vara ett U-land inom en viss framtid eftersom utbildningsnivån sjunket och de flesta som är utbildade kommer söka sig utomland där de riktiga pengarna finns att tjäna...

delvis pågrund av människor med din inställning.
Passar bra att växa upp här och få "gratis" utbildning. Men sen tackar man för sig och pyser. Skandal.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1046218
May 31, 2006 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Helt sjukt!
Betyg behövs, annars kommer man lätt in där man vill komma in(i gymnasiet), hur ska man då bli motiverad att lära sig i skolan?

Jag tycker att åttan är på tok för sent för betyg, sexan är klart bättre! För mig var det en chock att helt plötsligt veta att jag var långt ifrån skolan som jag ville in på, och det är inte helt lätt att förändra sin livsstil/syn på skolan på två år så mycket att man höjer sig från 190 till 310...

Json_81
Member
Medlem
1046219
May 31, 2006 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=chippen]spela roll, sverige kommer ändå vara ett U-land inom en viss framtid eftersom utbildningsnivån sjunket och de flesta som är utbildade kommer söka sig utomland där de riktiga pengarna finns att tjäna...

delvis pågrund av människor med din inställning.
Passar bra att växa upp här och få "gratis" utbildning. Men sen tackar man för sig och pyser. Skandal.

Som om inte man själv och ens föräldrar betalat för den utbildningen många gånger om genom alla skatter.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1046222
May 31, 2006 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar bara hur folk ska kunna gå på gymnasiet efter 9 år av läxfri grundskola.. Har man ingensomhelst rutin på att läsa läxor kan det bli lite väl tufft.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1046256
May 31, 2006 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

jag är lite delad på den här.

Å ena sidan håller jag med om att det är tokigt. Eftersom det ä bra att hålla sig i trim och att man måste vänja sig med att arbeta hårt osv. Läxor har i princip bara bra konsekvenser senare.

Men rent principiellt så tycker jag att det är fel att skolan räknar med ens fritid (om det inte gäller att plugga inför prov). Läxor och hem-arbete borde vara frivilligt i så fall. Gymnasiet är ju en annan historia, där går man frivilligt och gillar man det inte kan man sluta.
Grundskola tvingas man till utan att man har något att säga till om. Ne ja tycker på något sätt att skolan ska ge faen i ens fritid. Läxor = frivillig extramerit, inte något som kan sänka betyget om det uteblir.

För övrigt tycker jag betyg borde räknas i procent 😛 Så man kan kämpa extra för ett par poäng. Man får ju mer kämparglöd om man tydligt ser resultatet av ens ansträngning.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1046265
May 31, 2006 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Läxor är ju (oftast) en del av kursen. Jag undrar hur man tänkt sig att man skulle hinna med allt i kursen om man tar bort läxorna?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1046277
May 31, 2006 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: Jag undrar bara hur folk ska kunna gå på gymnasiet efter 9 år av läxfri grundskola.. Har man ingensomhelst rutin på att läsa läxor kan det bli lite väl tufft.

Gymnasiet är ett skämt. Ineffektiva lektioner och man får med sig massor med läxor hem...
Där passar mitt påstående bättre in än vad jag skrev om grundskolan.

På min IT linje lovade dem att man skulle få allt gjort i skolan men det var precis tvärt om. Ganska segt då man hade 1½ timmes lektioner och slutade 16.30 varje dag.

DiDi wrote: Läxor är ju (oftast) en del av kursen. Jag undrar hur man tänkt sig att man skulle hinna med allt i kursen om man tar bort läxorna?

Göra allt på lektionerna.
Göra det man verkligen behöver i skolan istället för att gå på halvfart.
Någonting som höjer motivationen hos eleverna.

Bättre planering av skolan.
Finns ju självklart alltid folk som har lätt för att lära sig som knappt behöver ta hem och plugga och sen finns det folk som endå tycker det är roligt med läxor...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL