Vänsterpartiets förslag om grundskolan|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vänsterpartiets förslag om grundskolan
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1046283
May 31, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=chippen]spela roll, sverige kommer ändå vara ett U-land inom en viss framtid eftersom utbildningsnivån sjunket och de flesta som är utbildade kommer söka sig utomland där de riktiga pengarna finns att tjäna...

delvis pågrund av människor med din inställning.
Passar bra att växa upp här och få "gratis" utbildning. Men sen tackar man för sig och pyser. Skandal.

anser nog att mina föräldrar betalar en hel del för utbildningen... men jag kommer inte banga på att flytta till typ japan om möjligheten finns...

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1046290
May 31, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Så dumt är det väll inte.
Tycker det låter mer dumt att barn i grundskolan går 8 timmar i skolan och sedan har en bunt läxor när de kommer hem.

Inte undra på att de inte orkar med skolan.

Håller med.. Förstår inte varför det skulle vara så svårt att inkludera "läxorna" i de vanliga lektionerna.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1046303
May 31, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ändrat mig, kom på att det skulle varit en jättebra idé med bara minimibetyg när jag gick i grundskolan. Då hade man ju knappt behövt gå i skolan. Man kunde kanske istället gå och snatta som verkar vara så populärt hos vänstern.

"Vänsterpartister är mer snatteribenägna än andra. Hela 62 procent av v-sympatisörerna svarar ja på frågan om de någon gång snattat ? den i särklass högsta siffran bland riksdagspartiernas anhängare."
http://www.icakuriren.se/Artic.....?iPageId=8

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1046312
May 31, 2006 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud.
Jag har också snattat, jag är inte vänsterpartist.

Tror att det blir hög press om man i tidig ålder nöter på med läxor och med denna press och stress så underprestrerar många på prov och förhör.

Prov och läxförhör = vad man kan vid ett tillfälle.

Finns säkert bättre lösningar att lära sig än prov och läxförhör...

De som är läslusar har säkert inga problem med detta, men resten då?

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
1046345
May 31, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Jag har ändrat mig, kom på att det skulle varit en jättebra idé med bara minimibetyg när jag gick i grundskolan. Då hade man ju knappt behövt gå i skolan. Man kunde kanske istället gå och snatta som verkar vara så populärt hos vänstern.

"Vänsterpartister är mer snatteribenägna än andra. Hela 62 procent av v-sympatisörerna svarar ja på frågan om de någon gång snattat ? den i särklass högsta siffran bland riksdagspartiernas anhängare."
http://www.icakuriren.se/Artic.....?iPageId=8

Det hade ju varit lämpligare att ställa frågan om de brukar snatta... det hade varit intressantare att veta, vilken unge har inte snattat, geez... Okej de små snobb barnen som i vilket fall kan köpa vad dem vill behöver ju inte snatta, men jag ger mig fan på att de flesta av dem har gjort det i vilket fall...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1046418
May 31, 2006 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Har i Kina studerar studenterna dag och natt.

Jag bor intill ett av Shanghais storsta och absolut basta universitet.

Kineserna krokar inte, aldrig nagra kines fester. Campuset ar som en spokstad. Kineserna gor ingenting annat an att studera hela dagarna. Aven helger. Du hor fan inte ett knyst pa hela dorm-omradet!

I Sverige ar studentliv synonymt med att supa... Alla Svenskar har ar sa sjukt mycket slackers i jamforelse med folk fran andra lander. Vi ar ta mig fan det lataste folket i varlden och det kommer fan inte halla.

I grundskolan har dom fan betyg och prov direkt, systemet som finns har ar att man sparkar ut 10% av eleverna varje termin, sa det pressas och tavlas hela tiden, annars aker man.

Lagg ihop det med ett ultra kapitalistiskt styre och en kontrollerad marknadsekonomi sa har ni Sverige och flum vansterns framtid framfor Er. Hoppa skeppet medans ni kan ;).

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1046429
May 31, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, visst, sverige har problem med alkohol. Men var det nåt nytt?

Sen med det medfödda "vi är störst, vackrast, bäst och har flest älgar" gör inte saken bättre. Sverige blir ett U-land förr eller senare. 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1046430
May 31, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote:
Det hade ju varit lämpligare att ställa frågan om de brukar snatta... det hade varit intressantare att veta, vilken unge har inte snattat, geez... Okej de små snobb barnen som i vilket fall kan köpa vad dem vill behöver ju inte snatta, men jag ger mig fan på att de flesta av dem har gjort det i vilket fall...

Jag har då aldrig gjort det..

Hauk: Jo, vi är relativt rökta här i Sverige när Kina kommer i kapp oss i utvecklingen.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1046431
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Delph1]Betygen skulle ersättas med ett intyg om att du klarat av den så prov kommer väl behövas fortfarande. Men istället kommer vi ju bara få en miniminivå som alla måste över. Känns inte helt glasklart hur dom tänkt det ska fungera i praktiken när man ska gå vidare efteråt.

//Andreas

Det är ju rätt synd om eleverna som vill få högre betyg än minimi. Vilket de flesta som kommer nånvart i livet får. Det är också synd om människorna som vill vara individer i skolan, vilket nästan exakt alla vill.

Men det är ju så typiskt vänstern. Alla som har minsta lilla begåvning/intresse/drivkraft/initiativförmåga ska snabbt plockas ner till en sämsta nivå.... Alla ska vi vara lika... :arg:

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1046432
sp_Permalink sp_Print

De vill ha antagningsprov istället för betygsantagning, åtminstone till högskolan, så man får nog plugga ändå. Skillnaden blir att man måste plugga för djupinlärning, inte för att klara närmasta tenta.

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1046492
May 31, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte att alla ska missa chansen att få hjälp hemma för att inte alla kan få det. Är det inte lättare att hjälpa de som inte kan få det i skolan istället. Jag är helt på betyg redan från ettan men det kan till en början vara endast 2steg IG och G. Och sedan växa ut i ett med 6 steg på mellandstadiet.

Helt klart måste vi se till att komma ifatt den pluggstandarden som finns i asiatiska länder men man kasnke inte ska plugga varge sekund. Man måste ju ha lite socialkompetens med.

Viktigast tycker jag är att man borde sattsa mer på de som är duktiga och har motivation. Bättre att få fram 5riktigt bra ur en grupp än att få fram 10 som är "ok". Ialf om sverige ska förbli ett ekonomiskt starkt land

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1046510
May 31, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag gick på högstadiet så på "elevens val" så kunde man välja "läxläsning" eller vad ämnet nu hette. Där kunde man göra läxorna samt få hjälp med läxorna. Varför inte bara hjälpa kidsen istället?
Man kan tex ha sådant på elevens val samt ha öppet i skolan 2 timmar efter skolans slut där elever som vill kan få hjälp med läxorna.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1046523
May 31, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: När jag gick på högstadiet så på "elevens val" så kunde man välja "läxläsning" eller vad ämnet nu hette. Där kunde man göra läxorna samt få hjälp med läxorna. Varför inte bara hjälpa kidsen istället?
Man kan tex ha sådant på elevens val samt ha öppet i skolan 2 timmar efter skolans slut där elever som vill kan få hjälp med läxorna.

För då får inte lärarna gå hem. O det kostar.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1046525
May 31, 2006 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
För då får inte lärarna gå hem. O det kostar.

Men om man har det som elevens val då?
För så förbannat många kids kan det väl inte vara som har föräldrar som ej klarar av att hjälpa med med läxorna?

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1046564
May 31, 2006 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=chippen]spela roll, sverige kommer ändå vara ett U-land inom en viss framtid eftersom utbildningsnivån sjunket och de flesta som är utbildade kommer söka sig utomland där de riktiga pengarna finns att tjäna...

delvis pågrund av människor med din inställning.
Passar bra att växa upp här och få "gratis" utbildning. Men sen tackar man för sig och pyser. Skandal.

bara för att 4 miljoner sossar säger att det är smart är det inte det: Jag menar att det är pragmatiskt, inte skandaliskt... Varför skall jag behöva försörja var femte svensk? För enligt statestik lever var femte svensk HELT på bidrag, var tredje får någon form av detta etc.
det är hemska siffror och jag kan ta fram dem om ni vill...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1046578
June 1, 2006 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.shanghaidaily.com/a.....__ayis.htm

Det dar galler visserligen aven det uni, men det ger val en nagorlunda bild av studieklimatet i Kina ;).

Cezar
Member
Medlem
1046585
June 1, 2006 - 6:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Har i Kina studerar studenterna dag och natt.

Jag bor intill ett av Shanghais storsta och absolut basta universitet.

Kineserna krokar inte, aldrig nagra kines fester. Campuset ar som en spokstad. Kineserna gor ingenting annat an att studera hela dagarna. Aven helger. Du hor fan inte ett knyst pa hela dorm-omradet!

I Sverige ar studentliv synonymt med att supa... Alla Svenskar har ar sa sjukt mycket slackers i jamforelse med folk fran andra lander. Vi ar ta mig fan det lataste folket i varlden och det kommer fan inte halla.

I grundskolan har dom fan betyg och prov direkt, systemet som finns har ar att man sparkar ut 10% av eleverna varje termin, sa det pressas och tavlas hela tiden, annars aker man.

Lagg ihop det med ett ultra kapitalistiskt styre och en kontrollerad marknadsekonomi sa har ni Sverige och flum vansterns framtid framfor Er. Hoppa skeppet medans ni kan ;).

Det säger ju sig självt att det inte är bra att studera dag och natt.
Man blir för insnöad och stänger av sig från det sociala....

Chineser har alltid varit så brutala på det dem gör. :trans:

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1046599
June 1, 2006 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote:
bara för att 4 miljoner sossar säger att det är smart är det inte det: Jag menar att det är pragmatiskt, inte skandaliskt... Varför skall jag behöva försörja var femte svensk? För enligt statestik lever var femte svensk HELT på bidrag, var tredje får någon form av detta etc.

Jag läste i metro, tror det var gårdagens (31/5) att var 10:e svensk lever helt på bidrag och så var det något med var 5:e oxå, jag tror de var att de behövde bidrag för att klara sig.
Var fick du dina ifrån?

whak wrote: [quote=Json_81] För då får inte lärarna gå hem. O det kostar.

Men om man har det som elevens val då?
För så förbannat många kids kan det väl inte vara som har föräldrar som ej klarar av att hjälpa med med läxorna?

Vad är elevens val? Typ frivilligt ämne?
Det fanns inte på min tid.
Låter som en bra ide om det är som jag gissade.

Cezar
Member
Medlem
1046629
June 1, 2006 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Bidragen kommer vi inte ifrån om vi inte röstar på Moderaterna men samtidigt så har Moderaterna en vrickad syn på sjukvård m.m.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1046647
June 1, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Krehlmar] bara för att 4 miljoner sossar säger att det är smart är det inte det: Jag menar att det är pragmatiskt, inte skandaliskt... Varför skall jag behöva försörja var femte svensk? För enligt statestik lever var femte svensk HELT på bidrag, var tredje får någon form av detta etc.

Jag läste i metro, tror det var gårdagens (31/5) att var 10:e svensk lever helt på bidrag och så var det något med var 5:e oxå, jag tror de var att de behövde bidrag för att klara sig.
Var fick du dina ifrån?

Framför allt, vilka är det som räknas? studenter, pensionärer, handikappade?
eller bara socialbidragstagare?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 287
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL