January 11, 2003
Av vad jag vet så är vänteläge inte vidare bra, just pga det är "halvt igång", speciellt INTE på bärbara för längre avbrott, eftersom den fortfarnade drar battrikraft!
I vänteläge är ramminnet och CPUn igång, men stänger av mycket av dess hast / arbetslast, ibland kan de tom klocka ner CPU osv. Nackdelen är att "tiden tickar" och programmen halvstannar och riskerar o krasha/bugga ur pga de inte får jobba rätt.
Viloläge är det jag själv använder, speciellt till min bärbara. I detta läge så stannas alla program helt, ramminnet, cache osv sparas på hårddisken och därefter strängs strömen av. Datorn är nu helt avslagen, men programmen e fortfarande "laddade" och bara pausade, men datorn drar ingen ström alls. När du sedan startar datorn igen så laddar den in alla info från hddn till minnet igen och sedan startas programmen igång igen.
Jag har haft viloläge på en dator i ca 1 månad, den starta upp som den skulle och allt funkade direkt. Skillanden mot att stänga av datorn som normalt ligger i uppstarts tiden, den består egentligen bara av POST, hdd läser in minnet, programm cyklerna startas, så det går mycket snabbare.
Kan tyvärr säga att både vänteläge och viloläge är döden mot alla internet relarerade realtids program, tex DC, online spel mm.
Om du bara ska lämna datorn i 5-10 min typ så stäng skärmen, resten kan vara på. Ska du lämna den i 20+ min så kan du nog stänga hddar och även grafikkort bilden (inkl skärm naturligtvis) om du inte behöver dem. Fläktar e farligt o stänga för stannar flödet helt så stiger värmen fort, det får du endast göra om du VET att du inte använder CPU kraft, typ hela datorn e stängd osv... men då kan man lika gärna ta till med viloläge eller stänga av dem.
1 Guest(s)