December 29, 2004
http://www.aftonbladet.se/vss/.....20,00.html
Ja vad tycker ni är detta ett bra förslag som vi vill ha?
November 27, 2003
Vitamin-C wrote: [quote=Delph1]Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.
//Andreas
Men genomförbart?
Troligen inte, men jag har inget emot att man tvingar lite vett in i skallen på folk 😉
//Andreas
May 17, 2004
Delph1 wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Delph1]Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.
//Andreas
Men genomförbart?
Troligen inte, men jag har inget emot att man tvingar lite vett in i skallen på folk 😉
//Andreas
:bash: 😉
January 12, 2004
NES_Boy wrote: Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?
Vad är skillnaden mot värnplikt?
Generellt så är det en bra idé, men dessvärre så är det nog praktiskt ogenomförbart.
Det finns många som sagt som skulle må bra av detta.
January 22, 2003
obelix wrote: [quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?
Vad är skillnaden mot värnplikt?
Generellt så är det en bra idé, men dessvärre så är det nog praktiskt ogenomförbart.
Det finns många som sagt som skulle må bra av detta.
Alla tvingas väll ändå inte göra värnplikten? Sen är ju värnplikten en annan sak då vi troligen skulle stå helt utan försvar om vi inte hade den, som det är nu klarar sig den offentliga sektorn bra som det är.
En annan sak oxo, hur skulle det gå för dom som är utbildade och har det som jobb när alla tvingas tjänstgöra en viss tid? Dom som jobbar där på full tid kommer ju troligen få både lägre lön och svårare att få jobb.
January 12, 2004
NES_Boy wrote:
Alla tvingas väll ändå inte göra värnplikten? Sen är ju värnplikten en annan sak då vi troligen skulle stå helt utan försvar om vi inte hade den, som det är nu klarar sig den offentliga sektorn bra som det är.En annan sak oxo, hur skulle det gå för dom som är utbildade och har det som jobb när alla tvingas tjänstgöra en viss tid? Dom som jobbar där på full tid kommer ju troligen få både lägre lön och svårare att få jobb.
Det är ett tvång för många att göra värnplikten.
Och detta med försvaret, som jag ser det är förvaret ett stort svart hål som slukar pengar till ingen nytta idag.
Dom som jobbar med detta och är utbildade skulle nog få mer tid att göra sina jobb på ett bättre sätt än mot vad dom kan och gör idag.
March 14, 2004
Dom har ett liknande system i Österrike. Det fungerar inte så bra. Dom Österrikare jag har snackat med tycker inte om det då man tvingas att t.ex. vara på ett fängelse, psyke, äldreboende i ett år. Ni kan ju tänka er vad moralen ligger på dom då hälften inte ens vill vara där.
Gillar inte förslaget låter mest som ett sätt för FI att fiska röster. Det hela skulle bli så förbannat dyrt så jag vet inte vad. Vi betalar idag 37 miljarder för att utbilda 10.000 man om året för att kunna både kriga utomlands och i Sverige. Om detta går igen så ska det gälla alla både män och kvinnor, som det är idag så gör bara 1/5 lumpen, men med detta förslag så skulle 100.000 göra antingen värnplikt eller civilplikt. Det skulle kosta en jävla massa pengar. Till detta kan man sedan lägga kostnaden för utbildningen. och kostnaden för samhället att ha 100 000 som inte jobbar/pluggar.
March 11, 2003
Idiotiskt förslag. I så fall kan vi lika gärna tvinga de som går på A-kassa att jobba inom vård och kommun. Men icke. Så fort det kommer på tals, då slår man bakut och börjar prata om att det konkurrerar om riktiga arbeten. Fastän det är samma sak. Detta är ju bara ytterligare ett sätt att dölja den ofantliga arbetslösheten.
June 18, 2001
denstore wrote: Idiotiskt förslag. I så fall kan vi lika gärna tvinga de som går på A-kassa att jobba inom vård och kommun. Men icke. Så fort det kommer på tals, då slår man bakut och börjar prata om att det konkurrerar om riktiga arbeten. Fastän det är samma sak. Detta är ju bara ytterligare ett sätt att dölja den ofantliga arbetslösheten.
Jag slår inte bakut. Jag tycker det är en utomordentligt bra idé. Man får placera in dem där det fattas arbetskraft.
Hur garderar man sig mot att kommun och län helt enkelt fyller flertalet platser med "värnpliktiga" och arbetslösa för att slippa anställa människor med full lön? Förslag?
March 11, 2003
Jerry wrote:
Jag slår inte bakut. Jag tycker det är en utomordentligt bra idé. Man får placera in dem där det fattas arbetskraft.
Hur garderar man sig mot att kommun och län helt enkelt fyller flertalet platser med "värnpliktiga" och arbetslösa för att slippa anställa människor med full lön? Förslag?
Det kan man inte, och just därför är sådana här förslag bara spel för gallerierna.
May 1, 2005
Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.
Lumpen har ett fostrande syfte och man lär känna sig själv på en helt annan nivå än vad man gör när man skulle jobba ställen som de föreslår. Dessutom så tjänar det ju ett grundläggande syfte att kunna försvara sig mot inkräktare. Inte för att det hotet är överhängande, men nog så viktigt.
1 Guest(s)