Vapentjänst blir hemtjänst|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vapentjänst blir hemtjänst
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 7, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....20,00.html

Ja vad tycker ni är detta ett bra förslag som vi vill ha?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
932715
August 7, 2005 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

vad vill FI egentligen? är de bara där för att ta platts i media?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
932716
August 7, 2005 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
932718
August 7, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Helt fel är det ju inte.
Men det känns lite tveksamt att tvinga folk att hjälpa till inom vård/skola.
Kvaliten på hjälpen lär ju bli måttlig.

Vitamin-C
Member
Medlem
932719
August 7, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.

//Andreas

Men genomförbart?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
932720
August 7, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Delph1]Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.

//Andreas

Men genomförbart?

Troligen inte, men jag har inget emot att man tvingar lite vett in i skallen på folk 😉

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
932721
August 7, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Vitamin-C
Member
Medlem
932723
August 7, 2005 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Delph1]Finns en satans massa ungdomar som skulle behöva komma ut och få lite perspektiv så det låter väl vettigt rent ytligt iaf.

//Andreas

Men genomförbart?

Troligen inte, men jag har inget emot att man tvingar lite vett in i skallen på folk 😉

//Andreas

:bash: 😉

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
932730
August 7, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Vad är skillnaden mot värnplikt?

Generellt så är det en bra idé, men dessvärre så är det nog praktiskt ogenomförbart.

Det finns många som sagt som skulle må bra av detta.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
932740
August 7, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Vad är skillnaden mot värnplikt?

Generellt så är det en bra idé, men dessvärre så är det nog praktiskt ogenomförbart.

Det finns många som sagt som skulle må bra av detta.

Alla tvingas väll ändå inte göra värnplikten? Sen är ju värnplikten en annan sak då vi troligen skulle stå helt utan försvar om vi inte hade den, som det är nu klarar sig den offentliga sektorn bra som det är.

En annan sak oxo, hur skulle det gå för dom som är utbildade och har det som jobb när alla tvingas tjänstgöra en viss tid? Dom som jobbar där på full tid kommer ju troligen få både lägre lön och svårare att få jobb.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
932743
August 7, 2005 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ett bra förslag.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
932746
August 7, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote:
Alla tvingas väll ändå inte göra värnplikten? Sen är ju värnplikten en annan sak då vi troligen skulle stå helt utan försvar om vi inte hade den, som det är nu klarar sig den offentliga sektorn bra som det är.

En annan sak oxo, hur skulle det gå för dom som är utbildade och har det som jobb när alla tvingas tjänstgöra en viss tid? Dom som jobbar där på full tid kommer ju troligen få både lägre lön och svårare att få jobb.

Det är ett tvång för många att göra värnplikten.

Och detta med försvaret, som jag ser det är förvaret ett stort svart hål som slukar pengar till ingen nytta idag.

Dom som jobbar med detta och är utbildade skulle nog få mer tid att göra sina jobb på ett bättre sätt än mot vad dom kan och gör idag.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
932747
August 7, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Dom har ett liknande system i Österrike. Det fungerar inte så bra. Dom Österrikare jag har snackat med tycker inte om det då man tvingas att t.ex. vara på ett fängelse, psyke, äldreboende i ett år. Ni kan ju tänka er vad moralen ligger på dom då hälften inte ens vill vara där.

Gillar inte förslaget låter mest som ett sätt för FI att fiska röster. Det hela skulle bli så förbannat dyrt så jag vet inte vad. Vi betalar idag 37 miljarder för att utbilda 10.000 man om året för att kunna både kriga utomlands och i Sverige. Om detta går igen så ska det gälla alla både män och kvinnor, som det är idag så gör bara 1/5 lumpen, men med detta förslag så skulle 100.000 göra antingen värnplikt eller civilplikt. Det skulle kosta en jävla massa pengar. Till detta kan man sedan lägga kostnaden för utbildningen. och kostnaden för samhället att ha 100 000 som inte jobbar/pluggar.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
932752
August 7, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

men, jag säger som innan, FINNS DET VILJA FINNS DET PENGAR!

Det handlar bara om fucking vilja.

edit; om det inte framgick tycker jag det var ett någorlunda bra förslag, fast vapenlös tjänst? njaa 😕

kanske då om vi har en deltasquad också man kan delta i dårå 😎

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
932757
August 7, 2005 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Idiotiskt förslag. I så fall kan vi lika gärna tvinga de som går på A-kassa att jobba inom vård och kommun. Men icke. Så fort det kommer på tals, då slår man bakut och börjar prata om att det konkurrerar om riktiga arbeten. Fastän det är samma sak. Detta är ju bara ytterligare ett sätt att dölja den ofantliga arbetslösheten.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
932771
August 7, 2005 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Idiotiskt förslag. I så fall kan vi lika gärna tvinga de som går på A-kassa att jobba inom vård och kommun. Men icke. Så fort det kommer på tals, då slår man bakut och börjar prata om att det konkurrerar om riktiga arbeten. Fastän det är samma sak. Detta är ju bara ytterligare ett sätt att dölja den ofantliga arbetslösheten.

Jag slår inte bakut. Jag tycker det är en utomordentligt bra idé. Man får placera in dem där det fattas arbetskraft.

Hur garderar man sig mot att kommun och län helt enkelt fyller flertalet platser med "värnpliktiga" och arbetslösa för att slippa anställa människor med full lön? Förslag?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
932773
August 7, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:

Jag slår inte bakut. Jag tycker det är en utomordentligt bra idé. Man får placera in dem där det fattas arbetskraft.

Hur garderar man sig mot att kommun och län helt enkelt fyller flertalet platser med "värnpliktiga" och arbetslösa för att slippa anställa människor med full lön? Förslag?

Det kan man inte, och just därför är sådana här förslag bara spel för gallerierna.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
932778
August 7, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hon borde få en carl gustav uppkörd, och förstå vad egentligen försvaret är...

Att tvinga jobba folk, är en annan sak än att lära sig försvara samtidigt som man får vett i pannan...

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
932781
August 7, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

FI gillar inte värnplikten då alla kvinnor inte platsar där så så kommer dom på detta i stället.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
932782
August 7, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Lumpen har ett fostrande syfte och man lär känna sig själv på en helt annan nivå än vad man gör när man skulle jobba ställen som de föreslår. Dessutom så tjänar det ju ett grundläggande syfte att kunna försvara sig mot inkräktare. Inte för att det hotet är överhängande, men nog så viktigt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 140
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL