Vapentjänst blir hemtjänst|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vapentjänst blir hemtjänst
Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
932786
August 7, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

I Finland funkar det ju så att de som inte gör militärtjänst kan göra civiltjänst istället. Civiltjänsten görs på nästan vilket ställe som helst, tror jag. Men det är ju bara männen som är tvingande till militärtjänst.
Det är nu detta som svenskarna försöker kopiera. SÅ varför det inte skulle vara genomförbart förstår jag inte.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
932787
August 7, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Lumpen har ett fostrande syfte och man lär känna sig själv på en helt annan nivå än vad man gör när man skulle jobba ställen som de föreslår.

Att tjänstgöra inom omsorgen kan ha samma effekt.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
932788
August 7, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dreamweaver]Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Lumpen har ett fostrande syfte och man lär känna sig själv på en helt annan nivå än vad man gör när man skulle jobba ställen som de föreslår.

Hm.... Ne
Hade 6 veckors praktik på något psyke i Ö-vik. Lärde mig absolut inget om mig själv förutom att jag aldrig i mitt liv ska hamna där. Däremot så har mina 2 år i FBU lärt mig förbannat mycket om mig själv, och gissar att även 15 månader i Kungens tjänst kommer att lära mig lika mycket till.

obelix
Member
Medlem
932792
August 7, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=obelix][quote=dreamweaver]Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Hm.... Ne
Hade 6 veckors praktik på något psyke i Ö-vik. Lärde mig absolut inget om mig själv förutom att jag aldrig i mitt liv ska hamna där. Däremot så har mina 2 år i FBU lärt mig förbannat mycket om mig själv, och gissar att även 15 månader i Kungens tjänst kommer att lära mig lika mycket till.

Och för mig är det tvärt om.

Min värnplikt var det mest värdelösa jag jag har gjort, medans min tid inom omsorgen (bla på rättspsyk) gav mig en enormt massa.

Skillnaden mella dessa två sakerna är att omsorgen kommer du garanterat ha användning av förr eller senare i ditt liv.
Medans värnplikten är i stort sett raka motsatsen.
Det enda alla har nytta av, är att det funkar som en bra isbrytare när man ska lära känna okända.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
932794
August 7, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Håller med NES_boy i den här diskussionen.

obelix
Member
Medlem
932795
August 7, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
932804
August 7, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.

Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.

obelix
Member
Medlem
932806
August 7, 2005 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.

Är det därför det finns dom som gör lumpen mot sin vilja idag? :-k

skinner
Member
Medlem
932812
August 7, 2005 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner][quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Är det därför det finns dom som gör lumpen mot sin vilja idag? :-k

Inte längre, bara jag som har läst på om FB04?

obelix
Member
Medlem
932816
August 7, 2005 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Inte längre, bara jag som har läst på om FB04?

Med andra ord så är det klantarslen som först vill göra eländet, men som senare kommer på bättre tankar?

FB04?

skinner
Member
Medlem
932821
August 7, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner] Inte längre, bara jag som har läst på om FB04?

Med andra ord så är det klantarslen som först vill göra eländet, men som senare kommer på bättre tankar?

FB04?

Försvarsbeslut 2004. Där står det att nu ska reglerna ändras så att bara dom som vill göra värnplikten får det. Men om du far på mönstringen och säger att du vill göra lumpen, och sedan får en tjänst så kan du inte ändra dig och det fårstår jag gott och väl.

Edit: FB2004 tas i bruk 1 September.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
932831
August 7, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

*suck* FI....

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
932942
August 7, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Gudrun Schyman... SUCK

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
932948
August 7, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dreamweaver]Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Långt ifrån. Den omfattningen som lumpen fostrar inom kan inte jämföras med omsorgen. Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet. I lumpen lärde jag mig så mycket mer kan jag säga. Det är förvisso som att jämföra äpplen och päron, men i det här fallet är äpplet så mycket större.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
932956
August 7, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: Gudrun Schyman... SUCK

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
932962
August 7, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=obelix][quote=dreamweaver]Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Långt ifrån. Den omfattningen som lumpen fostrar inom kan inte jämföras med omsorgen. Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet. I lumpen lärde jag mig så mycket mer kan jag säga. Det är förvisso som att jämföra äpplen och päron, men i det här fallet är äpplet så mycket större.

Vad lärde du dig om dig själv i lumpen?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
933014
August 7, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=obelix][quote=dreamweaver]Aldrig i h-vete att jag skulle byta blöjor på äldre om jag inte valt det själv.

Det är exakt det jag anser många saknar 😛

//Andreas

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
933029
August 7, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vad lärde du dig om dig själv i lumpen?

Den frågan är väldigt liten jämfört med all den kunskap och erfarenhet man tar med sig därifrån.
Men några svar på just den frågan är iaf:
- Hur min kropp reagerar på extrema påfrestningar.
- Hur jag fungerar under stress.
- Hur jag fungerar med andra.
- Hur andra reagerar på mina olika beteenden.
- Hur tävlingsmedveten jag är.
- Vilken roll jag fungerar bäst som i sociala grupper.

En nyckelfaktor till lumpen är att man utsätts för så många olika situationer som exponerar nästan hela ditt spektrum av personlighet.

Den frågan du ställde rör ju bara det man upptäcker om sig själv som redan fanns där latent när man ryckte in. Det är ju utvecklingen som sker som är det viktigaste, inte de existerande egenskaper man blir varse, även om de är viktiga också naturligtvis.

Delph1 wrote: [quote=dreamweaver]Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet.

Det är exakt det jag anser många saknar 😛

//Andreas

Då får de väl bli sjukvårdare i lumpen då. wink

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
933044
August 7, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska vi ha nån militär kvar alls eller? De låter ju inte så, eller så kan det vara jag som missförstått ...

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
933045
August 7, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

E de sant!? är lumpen verkligen frivillig? De hade jag ingen aning om, tjoohooo, nu kan jag lata mig ännu mer :p

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL