March 14, 2004
Black_light wrote: [quote=skinner][quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?
Håller med NES_boy i den här diskussionen.
Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.
Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.
E de sant!? är lumpen verkligen frivillig? De hade jag ingen aning om, tjoohooo, nu kan jag lata mig ännu mer :p
Vad lär ni er på samhällskunskapen i skolan? Bara en femtedel av alla 18 åringar gör lumpen.
May 1, 2005
skinner wrote: [quote=Black_light][quote=skinner][quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?
Håller med NES_boy i den här diskussionen.
Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.
Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.
E de sant!? är lumpen verkligen frivillig? De hade jag ingen aning om, tjoohooo, nu kan jag lata mig ännu mer :p
Vad lär ni er på samhällskunskapen i skolan? Bara en femtedel av alla 18 åringar gör lumpen.
hahahaah, de va helt ny information för mig:D . Men jag är tysk medborgare förresten, kan tyskland komma o knacka på min dörr då eller, o säga att de e dags för tyska lumpen, för om det är så blir jag svensk illa kvickt.
January 12, 2004
dreamweaver wrote: [quote=Jerry]Vad lärde du dig om dig själv i lumpen?
Den frågan är väldigt liten jämfört med all den kunskap och erfarenhet man tar med sig därifrån.
Men några svar på just den frågan är iaf:
- Hur min kropp reagerar på extrema påfrestningar.
- Hur jag fungerar under stress.
- Hur jag fungerar med andra.
- Hur andra reagerar på mina olika beteenden.
- Hur tävlingsmedveten jag är.
- Vilken roll jag fungerar bäst som i sociala grupper.
En nyckelfaktor till lumpen är att man utsätts för så många olika situationer som exponerar nästan hela ditt spektrum av personlighet.
Den frågan du ställde rör ju bara det man upptäcker om sig själv som redan fanns där latent när man ryckte in. Det är ju utvecklingen som sker som är det viktigaste, inte de existerande egenskaper man blir varse, även om de är viktiga också naturligtvis.
Delph1 wrote: [quote=dreamweaver]Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet.
Det är exakt det jag anser många saknar 😛
//Andreas
Då får de väl bli sjukvårdare i lumpen då.
Det hänger på vilken befattning man får.
De flesta befattningarna är, så vitt jag har förstått, bara skit.
March 11, 2003
obelix wrote:
Det hänger på vilken befattning man får.De flesta befattningarna är, så vitt jag har förstått, bara skit.
Jag skulle snarare säga att det handlar om vad man gör sin befattning till. De enda jag har hört klaga om sina befattningar är samma personer som också vitt och brett brukar berätta om hur mycket tid de lade på att försöka mygla undan. Av någon anledning känns det som att det hör ihop....;)
December 29, 2004
obelix wrote:
Det hänger på vilken befattning man får.De flesta befattningarna är, så vitt jag har förstått, bara skit.
Ja. Du verkar då inte tycka om FM och då förstår jag att du inte gillade lumpen. Men dom som jag tjänner som gick in för att göra sitt bästa (t.ex. min far, han blev tvingad) är jättenöjda med sin värnplikt.
May 1, 2005
dåren wrote: [quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.
Jag skulle snarare säga att det handlar om vad man gör sin befattning till. De enda jag har hört klaga om sina befattningar är samma personer som också vitt och brett brukar berätta om hur mycket tid de lade på att försöka mygla undan. Av någon anledning känns det som att det hör ihop....;)
Ja. Du verkar då inte tycka om FM och då förstår jag att du inte gillade lumpen. Men dom som jag tjänner som gick in för att göra sitt bästa (t.ex. min far, han blev tvingad) är jättenöjda med sin värnplikt.
De tror jag nog. De är ju lätt och vara nöjd såhär efteråt. Men under värnplikten så tyckte de nog annorlunda. Precis som jag känner, skolan suger skithårt nu, men jag ska ha bra betyg så ja kan gå nån übernördlinje i gymnasiet. Och sedan då jag klarat av universitetet också, så kan jag titta tillbaka på skoltiden och säga, fyfan vad skoj jag hade då :p
March 14, 2004
Black_light wrote: [quote=dåren][quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.
De tror jag nog. De är ju lätt och vara nöjd såhär efteråt. Men under värnplikten så tyckte de nog annorlunda. Precis som jag känner, skolan suger skithårt nu, men jag ska ha bra betyg så ja kan gå nån übernördlinje i gymnasiet. Och sedan då jag klarat av universitetet också, så kan jag titta tillbaka på skoltiden och säga, fyfan vad skoj jag hade då :p
Nja första veckorna uppskattas nog inte så mycket kanske till man har vant sig. Men efter ungefär 2 månader får man börja med det man ligger inne för. T.ex. får stridsvagnspersonalen börja köra vagnen mm. Det brukar alltid vara roligt. Det är faktiskt få som ångrar sig när det väl har gott någon månad av lumpen.
Jag har själv inte gjort lumpen än men du kan ju snacka med någon av dom som har gjort den nu på senare dar (efter 1998) och alla här på forumet är i alla fall nöjda.
March 11, 2003
dåren wrote: [quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.
Hur fasen kom du fram till det? Läser du inläggen innan du svarar egentligen? :arg:
November 27, 2003
dreamweaver wrote: [quote=Delph1][quote=dreamweaver]Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet.
Det är exakt det jag anser många saknar 😛
//Andreas
Då får de väl bli sjukvårdare i lumpen då.
Nja, tror det är bättre man tvingar dom till lite samhällstjänst bara så får dom se hur jävla bra dom har det egentligen 😉
//Andreas
2 Guest(s)