Vapentjänst blir hemtjänst|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vapentjänst blir hemtjänst
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
933048
August 7, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=skinner][quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Håller med NES_boy i den här diskussionen.

Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.

Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.

E de sant!? är lumpen verkligen frivillig? De hade jag ingen aning om, tjoohooo, nu kan jag lata mig ännu mer :p

Vad lär ni er på samhällskunskapen i skolan? Bara en femtedel av alla 18 åringar gör lumpen.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
933049
August 7, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Black_light][quote=skinner][quote=obelix][quote=whak][quote=NES_Boy]Säger som en insändare i DN, Är det inte slaveri att tvinga någon till arbete? Och vad jag ver är slaveri förbjudet även i sverige?

Håller med NES_boy i den här diskussionen.

Då bör man avskaffa värnplikten helt, och göra om det till en yrkesarmé istället.

Lumepn är helt frivilligt idag, trodde att du visste det. Värnplikt är det bara om det blir krig.

E de sant!? är lumpen verkligen frivillig? De hade jag ingen aning om, tjoohooo, nu kan jag lata mig ännu mer :p

Vad lär ni er på samhällskunskapen i skolan? Bara en femtedel av alla 18 åringar gör lumpen.

hahahaah, de va helt ny information för mig:D . Men jag är tysk medborgare förresten, kan tyskland komma o knacka på min dörr då eller, o säga att de e dags för tyska lumpen, för om det är så blir jag svensk illa kvickt.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
933050
August 7, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Jerry]Vad lärde du dig om dig själv i lumpen?

Den frågan är väldigt liten jämfört med all den kunskap och erfarenhet man tar med sig därifrån.
Men några svar på just den frågan är iaf:
- Hur min kropp reagerar på extrema påfrestningar.
- Hur jag fungerar under stress.
- Hur jag fungerar med andra.
- Hur andra reagerar på mina olika beteenden.
- Hur tävlingsmedveten jag är.
- Vilken roll jag fungerar bäst som i sociala grupper.

En nyckelfaktor till lumpen är att man utsätts för så många olika situationer som exponerar nästan hela ditt spektrum av personlighet.

Den frågan du ställde rör ju bara det man upptäcker om sig själv som redan fanns där latent när man ryckte in. Det är ju utvecklingen som sker som är det viktigaste, inte de existerande egenskaper man blir varse, även om de är viktiga också naturligtvis.

Delph1 wrote: [quote=dreamweaver]Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet.

Det är exakt det jag anser många saknar 😛

//Andreas

Då får de väl bli sjukvårdare i lumpen då. wink

Det hänger på vilken befattning man får.

De flesta befattningarna är, så vitt jag har förstått, bara skit.

skinner
Member
Medlem
933057
August 7, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det hänger på vilken befattning man får.

Tvärt om det är bara några få befattningar som är skit. Lumpen har ändrats en hel del sen du gjorde den.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
933060
August 7, 2005 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

Jag skulle snarare säga att det handlar om vad man gör sin befattning till. De enda jag har hört klaga om sina befattningar är samma personer som också vitt och brett brukar berätta om hur mycket tid de lade på att försöka mygla undan. Av någon anledning känns det som att det hör ihop....;)

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
933069
August 7, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

Ja. Du verkar då inte tycka om FM och då förstår jag att du inte gillade lumpen. Men dom som jag tjänner som gick in för att göra sitt bästa (t.ex. min far, han blev tvingad) är jättenöjda med sin värnplikt.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
933071
August 7, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.

Jag skulle snarare säga att det handlar om vad man gör sin befattning till. De enda jag har hört klaga om sina befattningar är samma personer som också vitt och brett brukar berätta om hur mycket tid de lade på att försöka mygla undan. Av någon anledning känns det som att det hör ihop....;)

Ja. Du verkar då inte tycka om FM och då förstår jag att du inte gillade lumpen. Men dom som jag tjänner som gick in för att göra sitt bästa (t.ex. min far, han blev tvingad) är jättenöjda med sin värnplikt.

De tror jag nog. De är ju lätt och vara nöjd såhär efteråt. Men under värnplikten så tyckte de nog annorlunda. Precis som jag känner, skolan suger skithårt nu, men jag ska ha bra betyg så ja kan gå nån übernördlinje i gymnasiet. Och sedan då jag klarat av universitetet också, så kan jag titta tillbaka på skoltiden och säga, fyfan vad skoj jag hade då :p

skinner
Member
Medlem
933072
August 7, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=dåren][quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.

De tror jag nog. De är ju lätt och vara nöjd såhär efteråt. Men under värnplikten så tyckte de nog annorlunda. Precis som jag känner, skolan suger skithårt nu, men jag ska ha bra betyg så ja kan gå nån übernördlinje i gymnasiet. Och sedan då jag klarat av universitetet också, så kan jag titta tillbaka på skoltiden och säga, fyfan vad skoj jag hade då :p

Nja första veckorna uppskattas nog inte så mycket kanske till man har vant sig. Men efter ungefär 2 månader får man börja med det man ligger inne för. T.ex. får stridsvagnspersonalen börja köra vagnen mm. Det brukar alltid vara roligt. Det är faktiskt få som ångrar sig när det väl har gott någon månad av lumpen.

Jag har själv inte gjort lumpen än men du kan ju snacka med någon av dom som har gjort den nu på senare dar (efter 1998) och alla här på forumet är i alla fall nöjda.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
933079
August 7, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=denstore][quote=obelix] Det hänger på vilken befattning man får.

Hur fasen kom du fram till det? Läser du inläggen innan du svarar egentligen? :arg:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
933081
August 7, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Delph1][quote=dreamweaver]Inom omsorgen lärde jag mig mest att bli en god människokännare, relationsskapare och få perspektiv på livet.

Det är exakt det jag anser många saknar 😛

//Andreas

Då får de väl bli sjukvårdare i lumpen då. wink

Nja, tror det är bättre man tvingar dom till lite samhällstjänst bara så får dom se hur jävla bra dom har det egentligen 😉

//Andreas

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
933089
August 7, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Hur fasen kom du fram till det? Läser du inläggen innan du svarar egentligen? :arg:

Citerade fel. Får be så mycket om ursäckt. Skulle citera obelix. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL