January 17, 2002
Som topic, rösta dock inte om du inte har fått dem ännu.
Sitter och gruvar mig för att mina växer fel, börjar bita mig i kinden längst bak vid undre höger visdomstand, som om det putar ut mer än vanligt..
Jag kommer aldrig mer att låta en tandläkare eller doktor att pilla med intrument i min mun, än mindre slita loss en tand.
En gång lossnade borrhuvudet i munnen då de borrade och skar upp min kind så jag inte kunde äta eller tala ordentligt på 2-3 dagar. Andra gången skulle dom skära bort mitt tungband, och stack mig 5 gånger med bedövningssprutan under tungan eftersom det inte gav effekt, vilket resulterade i att tungan svall upp som en ballong och dömde mig till näringsdropp i 1 vecka och teckenspråk i 3 innan jag kunde äta och forma ord igen.
Lugna ner mig nu är ni snälla :cy: Vill iaf ha oddsen på min sida.
June 17, 2005
jobbigt, jag går hos tandläkaren regelbundet, gick senast i augusti, hade inga fel eller hål eller något och mina visdoms tänder var långt ned så jag har nog ett tag kvar, tiden efter man varit där lär nog vara värst då man inte har deras goa bedövning till hands.
du vet att du kan få sova under operationen om det skulle kännas bättre?
min lillebror kommer nog få dra sina tänder såsmåningom då hans växer horisontelt och kommer så småningom putta ut alla hans nuvarande tänder ur käften, fast tandläkaren ville inte göra något åt det förens det är absoulut nödvändigt då dom vill att tänderna ska vara uppe såmkt som möjligt då det antagligen är lättare att ta bort dom.
tråkigt att höra att du haft dåliga upplevelser av tandläkaren, bäst att gå endå även om det är jobbigt lider själv av lite t. skräck.
min polare har endo gjort det värsta nästan. när han va liten blev han fäld och slog upp sina tänder(inte av) så delar av hans övre käkben dog så nu har han fått transplantera ben från kinden till där tänderna skall vara och sätta in stift, men han tyckte inte det var så jobbigt eftersom han hade bedövning men när bedövningen försvann så mer eller mindre kolappsade han och sov i ca 2 dygn... han har gjort andra jobbiga grejer oxå, läkarna fick inte ut en tand på han så dom var tvugna att spräcka den i 4 delar och slita ut alla delar för sig DET däremot skulle inte varit så skönt.
dock bättre att gå till tandläkaren annars kan det hända som hände wicher. infektionen sprider sig och tex sätter sig på hjärtat.
kanske skall du pröva att byta tandläkare då du inte tycks gilla din nuvarande!?
June 17, 2005
bättre att fixa den...jag vet hur det känns, jag hade inte ont eller något men ringde endå och beställde tid och gick dit...hårt men ibland måste man vara en man! för 4år sen när jag inte varit hos tandläkaren på en LÅNG tid tog jag med min tjej, kändes bättre då, så ta med någon om ni är rädda...kanske känns lite sådär med det känns bättre när man har någon med sig som lixom ser att det hela går rätt till!
June 17, 2002
Delph1 wrote: Har kvar alla 4 än så länge. De klagar lite över en, men den är inte farlig. Det är bara dom som ser och känner den dock, för mig känns inget konstigt.
Dra till Estland annars, har aldrig hört någon som åkt dit och fixat tänderna och blivit besviken.
//Andreas
Blir väl samma pris med biljetten dit?
October 18, 2004
Dragit ut 2 st, 2 har inte kommit fram än suck.
En av dessa som inte kommit fram strulade förra året och fick en infektion i sig, halva käften svullna upp och jag kunde inte stänga käften.
Dom fick sticka in en nål direkt i infektionen en 4 ggr och spruta in bakteriedödande och sen fick jag penicilin, det va nog det värsta jag vart med om.
Dra ut dom gör inte så ont faktiskt knakar lite bara. Sista dom drog ut va dom 3 st tandläkare som slet i eftersom dom missa en liten kant som satt fast suck.
Men som sagt dra hellre ut dom är få infektion eller någe skit runt om för det gör 50 ggr ondare.
May 15, 2005
MULLVADEN wrote: [quote=Delph1]Har kvar alla 4 än så länge. De klagar lite över en, men den är inte farlig. Det är bara dom som ser och känner den dock, för mig känns inget konstigt.
Dra till Estland annars, har aldrig hört någon som åkt dit och fixat tänderna och blivit besviken.
//Andreas
Nope, för du kompenserar med att fylla bilen med sprit, öl och cigg 😉
December 11, 2002
Fick min första visdomstand när jag var 16, så det började ganska tidigt för mig. Har fått alla 4 nu och har fått dra ut 2 av dom.
För alla er som tycker det är jobbigt med tandläkarn eller som läst massa skräck historier om visdomständer osv så kan jag lugnt säga till er.. DET ÄR SANT!!!
nej men allvarligt, det är ingen fara.
Jag var själv inte direkt överförtjust i att jag skulle dra ut en visdomstand första gången dom sa det, även om jag inte har något problem med att gå till tandläkarn.
Själv utdragningen av tanden kan variera mycket, i mitt fall har det gått bra och utan några större problem båda gångerna.
Det känns inget när tanden dras ut för er som är rädda för att det ska göra ont. Det värsta är att du hör när dom lirkar och knäcker loss tanden, men själv utdragningen gör som sagt inte ont.
Det som kan göra ont däremot är när bedövningen släpper, då kan det göra rätt så ont ett tag.
Tips till er som är oroliga för er som anar att era tänder ska dras ut är att inte tänka på det. Det kan se jäkligt konstigt ut men ändå inte behövas dras ut för det.
Skulle ni komma till det att ni behöver dra ut en tand kan man alltid be sin tandläkare förklara vad dom gör. Ta det lite lugnt så dom förstår att man kanske inte tycker detta är världens roligaste.
Det är bra/viktigt att man slappnar av, annars kan det blir obehagligt!!
Hoppas nu det går bra för er pojkar och flickor som ska dra ut tänder. Det kommer bli kalas när det är färdigt!!
/joni, den visdomserfarne 😛
November 27, 2003
MULLVADEN wrote: [quote=Delph1]Har kvar alla 4 än så länge. De klagar lite över en, men den är inte farlig. Det är bara dom som ser och känner den dock, för mig känns inget konstigt.
//Andreas
Biljetterna är snuskigt billiga och behandlingen avsevärt mycket billigare än i Sverige.
//Andreas
2 Guest(s)