Var fan är världen på väg egentligen?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Var fan är världen på väg egentligen?
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
592489
April 8, 2004 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Teorier:

*Kanske hon var en absurd kommunist som hatade kapitalism och allt vad det innebär.

*Det kanske stog något viktigt, typ en affisch på en grupp eller liknande som hon behövde.

Something more?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
592491
April 8, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är typ dagens I-land problem

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
592515
April 8, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Something more?

Hon hade slut på toapapper

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
592689
April 8, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Skärp er.

För tusan, vad barnsliga ni är!

Att ni ens orkar lägga ner tid och möda på afficsher?
Tror för övrigt inte ett dyft på historian att du gick fram, inte en skvätt på den historian. Vem fan är så patetisk? Då har man sjunkit rätt lågt.

Vaddå brott som brott? Vet ni hur många brott ni gör då? Alla gör brott då och då, utan att ens veta om det. Till och med domare för högsta domstolen gör brott.

Och inte fan leder små "affisch" stölder till bankrån och bilrån. De som påstår att det är så, är de personer, som inte fått en verklighetstrogen uppfostran.

Folk kommer, och kommer alltid att snappa åt sig saker. Och det kommer alltid vara "okej". Har ingen av er någonsin tagit en flagga, penna, sudd eller kanske ringt till sin mobil för att tjäna 25 öre i bonus per minut?

Om inte. Så säger jag, VÄX UP. Lev inte det tråkiga trista liv där du sitter bakom en skärm och ruttnar bort. Lev efter alla lagar om du vill, försök rätta dig efter alla.

Men afficsh stöld, herregud. Ingen människa gör det förnär. Att ni ens vågar fantisera om att det leder till grövre brottslighet. HERREGUD!

Själv har jag tagit flaggor, slits affischer, pennor, bio-affischer och inte fan är jag bankrånare.

Tycker det är så otroligt löjligt när alla sitter och försvarar företagen och så vidare, när ni i själva verket inte gillar reklamen. Vilka tror ni att ni är föredömen för? Inte ens ni själva går ju på era lögner. Hoppas jag!

Vill se den ungdom som aldrig gjort ett pojkstreck. Har er mamma / pappa aldrig kört för fort (vilket för övrigt är värre brott då man rikserar andra personers liv)?

Suck.

För övrigt, vart är vägen på väg, när man kan diskutera små problem som existerar i samhället, och skrva topics som om världen är påväg att gå under. Det undrar jag. Det är där problemet ligger, folk har för mycket tid över. Vem lägger ner tid på det där, och sen skapa en tråd om det på NH med en sån titel?

För övrigt tror jag inläggsskaparen har lite emot utlänningar. Hade säkert inte gjort en tråd, eller ens "hypoteteiskt" gått fram till personerna om de var Svenskar.

Hänvisar till tråden:
https://www.nordichardware.se/.....highlight=

Där man verkligen kan se att du är "patroit". Du sa själv att bussen sa "zigenare", och det kan du aldrig lura i mig att någon skulle kalla en svensk, oavsett vad han stjäl. Brott som en utlänning begår är alltid 33% värre.

Hoppas jag har fel. Hoppas inerligt att det handlar om Svenskar i din berättelse dock 😛

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
592692
April 8, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska fortsätta på ditt fina inlägg...
Hur många av er tankar skyddat material och sprider det ett mycket större brott.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
592701
April 8, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

lalala jag skrev inget

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
592704
April 8, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

eller så var det en zigenare... inte för att vara fördomsfull men måga zigenare gillar att sno saker för att dom slipper betala... min polare bor granne med en zigenarfamilj som fått typ en lägenhet av socialen, o dom typ åker omkring i en ny bmw o har guldklockor o grejer...

Är jag den enda som börjar bli lite trött på inställningen mot zigenare här på forumet?

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
592705
April 8, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde, Du är grym, du ska få ett åk i min traktor...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
592710
April 8, 2004 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

@Smurfen87 det hela handlar som sagt om principer, sen om det var en norsk, marsmänniska, amerikan, ryss, zigenare, kapitalist, nazist eller kommunist spelar ingen roll. Dessutom är det så jävla svenskt att efter någon gått därifrån börja fälla en massa kommentarer och snacka skit istället för att gå fram till dem som man tycker gör fel och säga ifrån.

Ungen kan alltså få fel uppfattningar om vilka normer och lagar som gäller i varåt samhälle om hans morsa tar saker, spelar ingen roll om det är reklamaffischer eller snatterier från en butik. Barn är väldigt lättpåverkade och dessutom när deras morsa gör någonting, föräldrar är ju oftast en förebild för sina barn.

"Barn gör som vuxna gör"

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
592712
April 8, 2004 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:

eller så var det en zigenare... inte för att vara fördomsfull men måga zigenare gillar att sno saker för att dom slipper betala... min polare bor granne med en zigenarfamilj som fått typ en lägenhet av socialen, o dom typ åker omkring i en ny bmw o har guldklockor o grejer...

Här i haninge har ALLA invandrare sånt, dom bor ju fan i bilen typ för att få råd me den på sossbidraget..Men BMW måste de vara 😮

Gulzebra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
592714
April 8, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Världen åker runt solen just nu.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
592719
April 8, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Timmy wrote:

Är jag den enda som börjar bli lite trött på inställningen mot zigenare här på forumet?

Nej!

Du är inte den ende som har blivit väldigt trött på den typen av inställning.
Skärpning!!!

Jag ser gärna att ni kan diskutera "diskutabla" ämnen i forumet på ett vettigt sätt i fortsättningen.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
592722
April 8, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ni reagerat likadant om de vore norrmän och inte zigenare?

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
592735
April 8, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

De finns inte samma felaktiga bild kring norrmän så liknelsen blir lätt haltande. Som sagt en vettig diskussion utan rena påhopp på minoritetsgrupper är tillåtet. Låt inte tråden bli någon fråga kring detta.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
592786
April 8, 2004 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: TEXT

Självklart handlar det om principer. Men det hjälper inte att gå fram och säga till ändå. Tror du verkligen det hjälper?

Vem tror du ungen lyssnar på?
Sin mamma som fixar en häftig cool plansch åt honom, eller dig som står och skriker på hans mamma?

Ungen kommer inte göra grövre brott på grund av det där.
Tro mig.

Alla vet vad gränsen går.

Jag har som sagt "stulit" pennor, slitz affischer och liknande och jag vet ändå.

För övrigt håller jag med om att det är Svensk attityd att "snacka skit efteråt". Men jag tycker samtidigt det var löjligt att ens gå fram överhuvudtaget i detta fallet. Att orka ödsla tid och energi på en reklam-affisch.

Man kan inte dra paralleler att stöld är som stöld. Man måste kunna en god syn och ett gott sunt förnuft. Man måste kunna förstå när "det är fel" och "är mindre fel".

Att ni sen i ett forum sitter och säger att ni är lagliga dygnet runt tror jag inte ett dyft på. Tyvärr.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
592863
April 9, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: De finns inte samma felaktiga bild kring norrmän så liknelsen blir lätt haltande. Som sagt en vettig diskussion utan rena påhopp på minoritetsgrupper är tillåtet. Låt inte tråden bli någon fråga kring detta.

"Individuella rättigheter är inte tillgängliga för demokratiska val; en majoritet har ingen rätt att rösta bort rättigheter från en minoritet; Den politiska funktionen av rättigheter är att skydda minoriteter från övergrepp av majoriteten (och den minsta minoriteten på jorden är individen.) - Ayn Rand"

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
592886
April 9, 2004 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote:
Självklart handlar det om principer. Men det hjälper inte att gå fram och säga till ändå. Tror du verkligen det hjälper?

Vem tror du ungen lyssnar på?
Sin mamma som fixar en häftig cool plansch åt honom, eller dig som står och skriker på hans mamma?

Ungen kommer inte göra grövre brott på grund av det där.
Tro mig.

Alla vet vad gränsen går.

Jag har som sagt "stulit" pennor, slitz affischer och liknande och jag vet ändå.

För övrigt håller jag med om att det är Svensk attityd att "snacka skit efteråt". Men jag tycker samtidigt det var löjligt att ens gå fram överhuvudtaget i detta fallet. Att orka ödsla tid och energi på en reklam-affisch.

Man kan inte dra paralleler att stöld är som stöld. Man måste kunna en god syn och ett gott sunt förnuft. Man måste kunna förstå när "det är fel" och "är mindre fel".

Att ni sen i ett forum sitter och säger att ni är lagliga dygnet runt tror jag inte ett dyft på. Tyvärr.

Tyvärr har du så oerhört fel. Det handlar aldrig om att små brott är på gränsen till tillåtna. Det är du som borde växa upp och inse det. Ingen här har påstått att de är perfekt laglydiga. Ingen kan klara det i längden. Men det är personer med din klart bristande moral, som gör att brottsligheten i detta landet ökar med rekordfart.
Det är helt självklart att kvinnan gjorde fel när hon bröt mot lagen, och stal affischen. Den var inte hennes, och hennes handlande visade på att hon visste det. Att hon sedan gör det inför sin son, gör ju det hela ännu vidrigare. Det är inget som säger att han blir bankrånare, men han lär ju få samma idiotiska föreställningar som hans moder och du sitter inne med. Hamnar han sedan i värre situationer i livet, då kanske bankrånet ligger närmare för honom nu, än om hans mamma hade sagt att man inte skall stjäla. Skärp dig, och försök inte försvara ditt eget miserabla beteende med att vi svenskar är skitsnackare och minst lika goda kolsupare. Det måhända att vi är det, men det gör det inte mer tillåtet att begå brott. Ja just det. Det heter så....

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
592943
April 9, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

@Smurfen87 ok, jag inser att jag och du har olika värderingar. Du tycker det är ok att springa runt och snatta samt sno andra småsaker. Tyvärr kan jag säga att jag tycker det är fel. Självklart leder det inte alltid till grövre brottslighet. Dock så förstår inte alltid barn när "det är fel" eller "mindre fel". Jag har aldrig påstått att det leder till grövre brottslighet. Sen att ungen lyssnar på sin mamma är både jag och du överens om, det är ju hans förebild och han kommer få samma värderingar som henne, att det är ok att sno (små)saker. Exakt sånna värderingar som du har, tyvärr delar inte jag dem med dig.

Du tycker alltså det är ok att snatta och sno småsaker, men vart går då din gräns? Vid en reklamaffisch, penna, chokladkaka eller 10-pack CD-r skivor?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
592997
April 9, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

@Denstore:

Hmmm. Är jag idiot nu också? Tur för dig att du är moderator, annars hade du nog fått en varniing vid detta laget.

Det är ju så VUXET att 3 st människor sitter och diskuterar detta, när vi istället kan göra någon nytta i samhället som är värt mer än denna förbannade affisch som redan är deras ändå. Vem skapar en tråd om en så otroligt löjlig sak på NH?

För övrigt så säger jag inte att det är okej! Jag säger att det är OTROLIGT löjligt att ens gå fram och påpeka en stöld av detta laget.

Om ni PÅSTÅR att ni ALDRIG tagit en liten liten liten sak, så tror jag ni ljuger. Tyvärr. Det ligger i människans natur att man någongång prövar saker. Har ni aldrig tagit en penna, sudd, tjuga som legat på marken, två portioner av läskdryck på Mcdoandals läske självservering (när ni betalat för en) eller kanske har ni någon form av mjukvara / film / mp3 på datorn som ni inte är "ägare" till? Och så vidare!?

Jag tycker det är så otroligt lamt att försöka vara någon slags storebror i samhället, en översittare. Påstå inte att ni aldrig gjort nått fel.

Bara för ni sitter och har gjort massa brott och samhälls-fel i skymundan så ger det inte er rätt att "förnedra" andra människor. Finns massor av exempel vad ni kan ha gjort.

* Skattefusk
* Aktivt försöka att slippa arbetsmarknaden.
* Trimmat moppe
* Kört för fort med bilen

Man måste kunna ha tillräckligt med sunt förnuft för att kunna dra linjer. Om man alltid i hela sitt liv ska gå efter en lagbok så är det tyvärr patetiskt.

Det handlar inte om principer, det handlar om att "bestämma utifrån vilken situation" det rör sig om.

Varför för sjutton gå fram till en mamma som kanske en gång i sitt liv inför ungen tar något? Hur vet ni ens att hon tog det? Hon kanske hade tillåtelse att ta den (mindre troligt men ändå!) - men försökte gömma den, BARA för att ni "andra" inte skulle tro att hon snodde den.

Varför kränka henne inför sin son, när det inte gör någon nytta? Ungen kommer ändå inte tycka det är mer fel. Troligtviss blir han bara sur på den som sa till, och tycker att vi är "konstiga".
Sen kommer mamman säga att "svenskar" är "blablabla" och ingen kommer säga emot! Vad händer då? Jo- där finns en risk för framtiden.

Allt handlar om principer. Man behöver inte följa lagboken till punkt pch pricka. Bara man har tillräckligt med "sunt förnuft". Inte en människa utan sunt förnuft kommer ändå att följa lagboken. Tyvärr.

Om man inte vet vart linjerna går, så finns det ingen mening att gå efter lagarna. Jag tror inte att någon majoritet av svenskarna kan lagarna, utan de finns bara för att "samhället" ska straffa en, utifall att. Om man bara har sunt förnuft så klarar man sig i samhället.

Ungen kommer inte sno för han tog en affisch. Liksom man måste kunna dra en linje vart det är rimligt att ingripa. Om man tycker bilinbrott är lika allvarligt som en affischstöld är så tycker jag att ni har fel.

Bara för det är en rätt "oskyldig" (i fråga att hon inte utgör ett hot), kvinna med sitt barn, som tar en sak så vågar denna person gå fram till henne (rent hypotetiskt, eftersom jag inte tror jag). Men om det var två mer biffiga männ som hade gjort det, då hade han aldrig gått fram till dem.

Vad hände med principen då?

Sen nästa gång du ska diskutera, så kan väl i alla fall en moderator agera med fint föredöme och komma med argument. Inte 40% som är "kränkningar gentemot mig".

Om inte ungen kan förstå att bankrån är oacceptabelt, då klassar ni honom som "utvecklingsstöd". För människor har mer sunt förnuft än vad ni tror. Går hela vårt liv efter lagboken? Lever vi som en arbetsmyra i ett störra samhälle?

Om han har gjort ett brott, gör det som är rimligt enligt era principer också. Om det är ett brott så hoppas jag ni har mage att göra det man ska göra i såna här sitationer. Vänd dig till närmaste polisstation, ge en detaljerad bild på mamman i fråga så kan de karaktyrera upp den. Sen kan de ju ta DNA och fingeravtryck på brottsplatsen.

Eller gäller inte samhällets-regler (dvs. inte lagar utan "etik") här, eftersom ni vet att det är lönlöst?
Istället skapar ni en tråd på NH?

@Stormaz

Jag tycker inte det är okej att sno. Men man måste kunna förstå gränser.

Jag vet att de flesta nångång har snott nått.

Affisch, pennor, flaggor (typ reklam-föremål) tycker jag är "mindre farligt" än sånt som "säljs" i butiker. Sånt som är tänkt att personer ska "köpa".

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
593009
April 9, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har snott saker när jag var yngre. 🙂
Åkte dit för det också, lika bra, annars hade jag fortsatt med värre saker. Och av egen erfarenhet kan jag säga att om man börjar med småsaker och det funkar blir du inställd på att fortsätta, hade jag inte åkt dit hade jag fortsatt med värre saker, är jag säker på. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL