February 16, 2005
JERRY skaffa ett jobb i en annan kommun så kanske du förstår.. vad ska jag göra om jag bor i trollhättan och börja 06:00 i uddevalla?! finns inga bussar som passar där... och sen blir det byte i uddevalla till arbesplatsen oxå...
avdraget på deklarationen är 16kr / mil om du färdas mer än 300mil per år och sparar minst 2timmar varje dag jämfört med att åka kollektivtrafik och sen drar dom 7000 rakt av
så låt säga jag åker 1000mil...
1000 * 16 = 16 000 -7000
dom räknar om den nya skatten med 9000 till min fördel.. men det betyder inte att jag får 9000 i fickan..
låt säga jag får 6000 när allt är klart.. det täcker fan inte mina kostnader på bilen...
om jag inte hade åkt dom 1000 milen hade jag inte jobbat och således inte betalt nån skatta alls så vilket är bäst för staten?! dessutom har dom inte höjt dom där 16kr/mil på hur länge som helst ... sänk skatten sänk socialbidraget höj milersättningen på deklarationen till minst 18kr/mil
March 14, 2001
PooSlice wrote: Nej vet du vad, sug min röv.
Varför kollektivtrafik ska bli gratis? För att det skulle tvinga folk som tycker det är för dyrt att åka buss istället för att ta 100 olika bilar till samma plats. Visst det är klart det finns undantag men jag tror inte det finns så många.
På glesa ställen är det inte mycket trafik, även busshållplatserna är glesa och om man då har långt till jobbet går det oftast hyffsatt snabbt.
I städer så kan det bildas bilköer som saktar ner dig även om du tar bilen, bussar har ibland egna vägar som undviker detta.
Ja att kollektivtrafiken skulle vara gratis är väl bra, men inte på bekostnad av det som bilförare som inte kan använda den.. och tro mig det finns väldigt många som inte har möjlighet att åka buss och då menar jag inte uppe i fjällen som du verkar tror är det enda stället utan bussar..
Jag bor och går i skolan i Söderhamn men bor även i Edsbyn, och det räknas knappast som fjällen, hur som helst har jag inte en möjlighet att åka kollektivt för att komma hem och till skolan m.m. och vet många andra i detta område som inte heller har den möjligtheten..
Så jag tycker du ska öppna ögonen och inse att i stort sett de enda platserna man skulle kunna ersätta bilen helt med buss är i storstäderna eller på det ställen där det går väldigt mycket bussa dygnet runt, och jag har svårt att se att det finns många sådana ställen..
June 18, 2001
Jag sade ju faktiskt att man kunde höja reseersättningen.
Själv pendlar jag till universitetet. En timme och fyrtio minuter åt varje håll, inklusive en till två byten beroende hur mycket tur jag har. Med bil skulle det ta högst halva tiden. Jag erfar med andra ord själv nackdelarna.
May 23, 2002
Idiotjävlar som förespråkar kollektivtrafik... Upplands Lokaltrafik (Bussbolaget som kör i mitt område) gick 10 miljoner i förlust förra året. För att bussar ska vara acceptabelt så ska det gå minst en buss i halvtimmen. Hos mig går det max en var tredje timme, ingen efter 18.45 på kvällarna etc... Det finns inga möjligheter överhuvudtaget att det skulle fungera med kollektivtrafik....
July 14, 2004
FI fan va förbannad jag blir.
Jag bodde 2 mil från närmaste BUTIK(JA EN LITEN SKITIG RÖVGREJ SOM HADE PUCKO IAF?!)
Och där hade man fanimej ingen jävla buss att förlita sig på. där fick man köra cross till skolan när man var 6. LOL.
Sänk skatten. Det är fanimej inte korea här i helvete heller, skulle fler åka på min buss skulle jag få ryck. vi packas som ansjovis. Och Mohammed chauffören vet inte skillnad på en röd lampa o en grön.
Min kompis Erik dog nästan förra veckan p.g.a en så kallad jag-får-köra-i-100-på-en-30-väg-för-jag-kör-buss-chaufför som nån påpekade.
Nä vet ni vad?
Det bästa som hade varit ifall man infört bilförbud och inför häst o vagn igen.
ska bli skönt o slippa bussen nu... +++ moped.
December 3, 2003
Jag tycker du kan öppna upp ögonen också. Vi kommer få stora problem om vi fortsätter att förlita oss på fossilabränslen, därför så är det bara bra att ha ett högt pris på bensin. Vill bara ge min syn på det hela och visa andra sidan av myntet.
Annars skulle man kunna höja bensinpriset för forksande kring alternativa bränslen. Nåja jag tycker att det är bra som det är.
July 14, 2004
PooSlice wrote: Jag tycker du kan öppna upp ögonen också. Vi kommer få stora problem om vi fortsätter att förlita oss på fossilabränslen, därför så är det bara bra att ha ett högt pris på bensin. Vill bara ge min syn på det hela och visa andra sidan av myntet.
Annars skulle man kunna höja bensinpriset för forksande kring alternativa bränslen. Nåja jag tycker att det är bra som det är.
Kan jag definitvt hålla med om. Men det är oljebolagen som sitter på den RIKTIGA makten.
Vad tror du Irak kriget handlade om? inte var det Irakier iaf :/
Men Oljebranschen kommer göra sitt yttersta för att förstöra / hindra utvecklingen av andra lösningar som är GENOMFÖRBARA.
See my point? 🙂
December 3, 2003
July 14, 2004
Adam wrote: Det här handlar om att vara rädd om naturen. Staten vet att folk inte klarar sig utan bilen (pga dålig kollektivtrafik mm) och suger därför ut oss lite extra.
...
Har du aldrig bara sagt: Dör jag så dör jag o hoppat från 10an?
Antagligen inte.
översättning: Gör slut på bensinen snabbt istället så finns det inget kvar, så kan vi äntligen få andra lösningar. Sluta krama granar.
December 3, 2003
Och det var det mest idiotiska jag hört sedan... hmmm någonsin.
Såhär är det, jag antar att du är 15 och alltså inte går på gymnasiet?
För länge sedan såg jorden inte alls ut som den gjorde nu, det var varmare och vegitationen som band kolet växte tätare. Sedan dess har detta kol bundits i flytande form som olja. Detta har gjort så att denna kolen har försvunnit ur kretsloppet. Du har väl hört att biologisk-bränsle inte är farligt?
Detta beror på att man använder sig av kolet (träden) som redan finns ute i kretsloppet vilket inte skadar då nya träd kommer använda sig av detta. Däremot så är de fosila bränslena uteslutna ur vårat kretslopp och kommer förändra vårat klimat om vi eldar upp det.
Sedan ska jag säga det att jordens reserver är inte ens halvtömda, nya tekniker har kommit för att få upp olja som innan var för omfattande för att få upp.
Så nej det är inte ett alternativ att göra av all olja.
Sedan ska du veta det att materialet plast görs även den av olja, hur skulle det se ut om vi inte hade någon plast för du åkt runt för mycket på din moppe?
July 14, 2004
PooSlice wrote: Och det var det mest idiotiska jag hört sedan... hmmm någonsin.
Såhär är det, jag antar att du är 15 och alltså inte går på gymnasiet?
För länge sedan såg jorden inte alls ut som den gjorde nu, det var varmare och vegitationen som band kolet växte tätare. Sedan dess har detta kol bundits i flytande form som olja. Detta har gjort så att denna kolen har försvunnit ur kretsloppet. Du har väl hört att biologisk-bränsle inte är farligt?Detta beror på att man använder sig av kolet (träden) som redan finns ute i kretsloppet vilket inte skadar då nya träd kommer använda sig av detta. Däremot så är de fosila bränslena uteslutna ur vårat kretslopp och kommer förändra vårat klimat om vi eldar upp det.
Sedan ska jag säga det att jordens reserver är inte ens halvtömda, nya tekniker har kommit för att få upp olja som innan var för omfattande för att få upp.
Så nej det är inte ett alternativ att göra av all olja.
Sedan ska du veta det att materialet plast görs även den av olja, hur skulle det se ut om vi inte hade någon plast för du åkt runt för mycket på din moppe?
:)R
Ja, jag är 15, och har inte fått en "högre" utbildning än, jag har bara mina egna tankar o högstadie kunskaper att tänka o reflektera runt 😉
Jag läste någonstans att om man sparsamt använde olja skulle den räcka i ungefär 200 år :bok:
Så vad jag menade var: Kommer den ändå ta slut kan vi väl lika gärna göra det snabbt.
Fattar du? 🙂
Men som du påstår så kommer den ju att "be around" i ett tag till 🙂
Och det är ju bra, vilket betyder att jag kan puttra runt ett tag till på min moppe? 😉
F.Ö så skulle jag inte ha nåt emot att klimatet förändras. Vem säger att förändring är dåligt :gråt:
Edit 1: Glömde O.T: Ransonera ut olja till bilägare och se ämnet som en världslig rättighet(?)
December 3, 2003
Jomenvisst, lite fleröversvämningar, torka och istider har väl ingen mått dåligt av!
Det verkar fortfarande som om du inte riktigt fattar varför vi inte får göra slut på all olja.
*EDIT* Ja just det, det verkar som om golfströmmen kan ändras med, så glöm inte att ta på dig mössa och vantar när du är ute och kör, kanske får använda den gamla sibirien taktiken på däcken också. Värma upp dem med en brasa varje timma.
4 Guest(s)