Var med och påverka (bensin pris)|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Var med och påverka (bensin pris)
nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
sp_UserOfflineSmall Offline
870125
April 7, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Snälla Nomic; Gör lite fler mellanrum och lite fler smileys...

Ska försöka din surgubbe

här är Adam FAQ-nisse @ Tråden : :corn: och under bordet ligger hans: :apa: och torkar upp hans tårar över att jag använder mer smajlis en snittanvändaren :hehe:

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870126
April 7, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Jomenvisst, lite fleröversvämningar, torka och istider har väl ingen mått dåligt av!

Det verkar fortfarande som om du inte riktigt fattar varför vi inte får göra slut på all olja.

Växthuseffekten, no? 🙂

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
870127
April 7, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Klimatförändringar, yes!

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870129
April 7, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Klimatförändringar, yes!

Dör man så dör man.

oklanderlig logik på hög nivå. 😉

Edit 1 :varför leva tråkigt i 110 år när man kan leva roligt i 50 år? 😉

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
870134
April 7, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha skön inställning. Tänker man så håller jag med dig!

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
870135
April 7, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag sade ju faktiskt att man kunde höja reseersättningen.

Själv pendlar jag till universitetet. En timme och fyrtio minuter åt varje håll, inklusive en till två byten beroende hur mycket tur jag har. Med bil skulle det ta högst halva tiden. Jag erfar med andra ord själv nackdelarna.

men du kan fortfarande åka kollektivt det kan sällan skiftarbetare fattar du inte de?! å höja erstätningen räcker inte.. får ändå ligga ute med pengarna minst ett år sen är det inte säkert man ens får tillbaka på skatten för dom kanske har fått för sig att taxera om ditt hus från 250 000 till 1000 000 så man åker på fetaste restskatten i stället...

Edit: senast jag lyssnade så beräknade dom att med rådande förbrukning + lite ökning i asien räcker oljan i ca 30 år till, och visst det är tråkigt men då TVINGAS vi hitta på nya lösningar, dom har kommit på hur dom kan komprimera vätgas i magnesium och på så sätt även få bort explosion risken..men det måste förenklas och kunna byggas in i ett bilsystem som varje svensson kan använda och det kommer ta ett tag tills dess måste vi kunna ta oss till jobbet utan att vi ska bli rånade av staten hela vägen dit.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
870136
April 7, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Givetvis skriver jag under. Alltid bättre att göra något än inget, istället för att lipa och gnälla över att det inte kommer förändra något.

Detta håller inte. Varför inte bara förbjuda effekter över 160HK på bilarna också? Så slipper vi miljöproblem, nej för då skulle inte von Skjölds pappa inte skotta in pengar på skatt och moms på den nya Ferrarin.

Man suger ut pengar från folk som inte har några. Nåja, om bensinpriset skulle gå upp till 15:/l är det dags att göra något radikalt för att få "de gröna" att fatta. Jag är trött på deras jävla "på sikt" skitsnack, på sikt ska vi inte ha bilar,på sikt ska vi inte ha kärnkraft, på sikt ska vi inte ha ett försvar.

Hippies som blundar för verkligheten och lever i hopp om att förändra framtiden. Porta MP från Rosenbad och se till att språkrören får sig en dusch och en nice haircut.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870137
April 7, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Givetvis skriver jag under. Alltid bättre att göra något än inget, istället för att lipa och gnälla över att det inte kommer förändra något.

Detta håller inte. Varför inte bara förbjuda effekter över 160HK på bilarna också? Så slipper vi miljöproblem, nej för då skulle inte von Skjölds pappa inte skotta in pengar på skatt och moms på den nya Ferrarin.

Man suger ut pengar från folk som inte har några. Nåja, om bensinpriset skulle gå upp till 15:/l är det dags att göra något radikalt för att få "de gröna" att fatta. Jag är trött på deras j**la "på sikt" skitsnack, på sikt ska vi inte ha bilar,på sikt ska vi inte ha kärnkraft, på sikt ska vi inte ha ett försvar.

Hippies som blundar för verkligheten och lever i hopp om att förändra framtiden. Porta MP från Rosenbad och se till att språkrören får sig en dusch och en nice haircut.

Din trångsynthet är skrämmande. men jag håller med om att det är en bra idé att förbjuda bilar med över 160HK förutom tävlingsbilar o dyl.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
870142
April 7, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=hawkie]Givetvis skriver jag under. Alltid bättre att göra något än inget, istället för att lipa och gnälla över att det inte kommer förändra något.

Man suger ut pengar från folk som inte har några. Nåja, om bensinpriset skulle gå upp till 15:/l är det dags att göra något radikalt för att få "de gröna" att fatta. Jag är trött på deras j**la "på sikt" skitsnack, på sikt ska vi inte ha bilar,på sikt ska vi inte ha kärnkraft, på sikt ska vi inte ha ett försvar.

Din trångsynthet är skrämmande. men jag håller med om att det är en bra idé att förbjuda bilar med över 160HK förutom tävlingsbilar o dyl.

Varför just tävlingsbilar? Är det inte viktigare att vi har bra bilar som transportmedel och förbjuder "leksakerna"?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
870144
April 7, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ALLA karteller i världen är olagliga utom en OPEC, dom säger att dom sammarbetar för att håla priserna nere, dom blev ju avslöjade för ett par årsedan att dom gjorde det motsatta (alla visste det innan mä men ingen kunde bevisa det) men sen kom sanningen fram å vad hände?! dom fick lite böter och "kritik" .. kritik.. va då kritik tror ni dom bryr sig?!

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870145
April 7, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Nomic][quote=hawkie]Givetvis skriver jag under. Alltid bättre att göra något än inget, istället för att lipa och gnälla över att det inte kommer förändra något.

Varför just tävlingsbilar? Är det inte viktigare att vi har bra bilar som transportmedel och förbjuder "leksakerna"?

varför i helvete skulle du behöva mer än 160HK under huven i en personbil? Och Motorsport är just en SPORT. Och sport om något borde ju främjas, eftersom det är det som sammansvärjer världens kulturer. det är iaf min åsikt.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
870148
April 7, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa, starka motorer ger mer moment på låga varv... (Bra för miljön).

Kan man inte utöva sporter och ha trevligt tillsammans utan att skita ner naturen? Kricket..?

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870150
April 7, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Tjaa, starka motorer ger mer moment på låga varv... (Bra för miljön).

Kan man inte utöva sporter och ha trevligt tillsammans utan att skita ner naturen? Kricket..?

Om man tänker efter så spelar det nog ingen roll eftersom det man tjänar in på att ha starka/svaga motorer förlorar man på tillverkningskostnaderna.

Jag är inte heller mycket för sport, nån form av sport. INGEN sport. förutom E-sport 😉

Nu ska jag dra. skön diskussion allihopa. godnatt

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
870162
April 7, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Trångsynthet? Nej men fan så mycket mer konkret lösning om man nu vill "förbättra" miljön istället för att använda det argumentet för att kamma in mer skattepengar.

Hehe, det är ju odemokratiskt att förbjuda folk att inte få köra vilka bilar dom vill. Är ni kommunister? Ska inte folk få köra vad dom vill nu heller?

Nänä detta spårar ur nu, politikerna vet ju inte själva vad dom tycker men att säga rätt ut "vi behöver pengar" är tydligen fel för då klagar folk ännu mer. Jaja blir väl till att ta med sig bilen och flytta till staterna och pissa på MP.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
870165
April 7, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Hehe, det är ju odemokratiskt att förbjuda folk att inte få köra vilka bilar dom vill.

Pyttsan. Vore det odemokratiskt med förbud vore demokrati inte någonting annat är anarkism.

Nu tar vi en sup på det här och går och lägger oss.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
870166
April 7, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när jag läst igenom denna tråden kan jag konstatera att så gott som alla "förslag", eller vad det är, i denna tråd kommer leda till hög arbetslöshet. =)

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
870180
April 7, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

för några år sendan i frankrike så strejkade bönnera där å sen va de väll lastbils cahffisarna?! dom blockerade motorvägar å sånnt.. mycket effektivt.. politikerna fick panik å dom fick igenom en del om jag inte minns fel..kanske skulle pröva nått liknande om ALLA fackförbund gick i hop och ordnade en 2 dagars strejk (till å börja med) utom givetvis polis/brandkår/ambulans (alla dom som använder bensin roligt nog :p )
sånna saker får fart på politikerna men när vi i vanlig svensk anda bara sitter å gnäller hemma i köket eller i ett forum så händer inte mycket.. 2 dagars strejk och blockad av stora motorvägar i 2-3 dagar!!!

Tellus82
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
870195
April 8, 2005 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Det tråkiga med högt bensinpris är att det finns buntmongon som säger till prisets försvar: ni kan ju åka kollektivt...

Har dessa människor någonsin vistats utanför en stadskärna? Vet ni hur lång tid det till ex. tar att åka 13 mil buss? Förutsatt att det överhuvudtaget går en buss i rätt tid eller överhuvudtaget för den delen. Många tycker också att folk kan flytta närmre städer & sluta gnälla... Vad ska man säga åt såna människor egentligen?

Naturligtvis så måste ALLA människor börja tänka på andra energi källor för de vi har nu tar snart slut, de e heller inge bra för miljön men som det är i dagsläget så är det inte fullt så enkelt att skaffa en bil med någon annan form av energikälla, detta pga. avstånd & att det är så glesbefolkat så det kommer dröja mkt länge innan en påfyllningsstation för de nya bränslet finns att tillgå. Detta pga att det inte kommer vara ekonomiskt lönsamt i starten på glesbygden...

Hur ska då staten gå till väga för att genomföra ett energibyte? Ett alternativ kan vara att börja i städer där det finns bra kollektivtrafik & ett stort kundunderlag, sätt press på stadsbor först & främst. Jag är själv stadsbo nu för tiden & jag klarar mig utmärk utan bil, jag kan gå till allt jag behöver...
Människor som bor ute i glesbygden kan däremot inte klara sig utan ett personligt transportmedel, det går helt enkelt inte...

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
870197
April 8, 2005 - 2:32 am
sp_Permalink sp_Print

Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Sen att åka kollektivt kan ju dom som jobbar sju till fyra göra om man bor i en större tätort. Försök hitta bussar till mina arbetstider, 18 till 03-04. Bilen är det enda alternativet.

Om det svinder att tanka, byt bil till en fiesta eller polo som inte drar så mycket. Själv är jag glad varje gång jag kommer runt 1,2-1,3 l/milen ;):P

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
870269
April 8, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Sen att åka kollektivt kan ju dom som jobbar sju till fyra göra om man bor i en större tätort. Försök hitta bussar till mina arbetstider, 18 till 03-04. Bilen är det enda alternativet.

Om det svinder att tanka, byt bil till en fiesta eller polo som inte drar så mycket. Själv är jag glad varje gång jag kommer runt 1,2-1,3 l/milen ;):P

Det är inte fel att åka bil. Däremot är det fel att bränna massa fosila bränslen. Vi borde för länge sedan ha bytt till miljövänliga alternativ istället för att gnälla om att bensinskatten är för hög. Bilar som drivs av t.ex. etanol betalar man väldigt liten skatt på, på både bränslet och bilen. Felet är att det finns få ställen att tanka på dom. Varför inte ordna en nanmninsamling att staten ska sätta upp fler tankstationer för etanolbilar istället?

Men för alla förespråkare av fosila bränslen och miljöförstörning kan jag medela att om bara några år är det slut på det roliga!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 565
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL