Var med och påverka (bensin pris)|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Var med och påverka (bensin pris)
GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
sp_UserOfflineSmall Offline
870299
April 8, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=PooSlice]Nej vet du vad, sug min röv.

Varför kollektivtrafik ska bli gratis? För att det skulle tvinga folk som tycker det är för dyrt att åka buss istället för att ta 100 olika bilar till samma plats. Visst det är klart det finns undantag men jag tror inte det finns så många.

På glesa ställen är det inte mycket trafik, även busshållplatserna är glesa och om man då har långt till jobbet går det oftast hyffsatt snabbt.

I städer så kan det bildas bilköer som saktar ner dig även om du tar bilen, bussar har ibland egna vägar som undviker detta.

Ja att kollektivtrafiken skulle vara gratis är väl bra, men inte på bekostnad av det som bilförare som inte kan använda den.. och tro mig det finns väldigt många som inte har möjlighet att åka buss och då menar jag inte uppe i fjällen som du verkar tror är det enda stället utan bussar..
Jag bor och går i skolan i Söderhamn men bor även i Edsbyn, och det räknas knappast som fjällen, hur som helst har jag inte en möjlighet att åka kollektivt för att komma hem och till skolan m.m. och vet många andra i detta område som inte heller har den möjligtheten..
Så jag tycker du ska öppna ögonen och inse att i stort sett de enda platserna man skulle kunna ersätta bilen helt med buss är i storstäderna eller på det ställen där det går väldigt mycket bussa dygnet runt, och jag har svårt att se att det finns många sådana ställen..

Ännu värre i Voxnabruk.. Går 3 bussar per dag. I Edsbyn går dom i alla fall 1 gång/timme under dagarna...

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
870300
April 8, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=fisken]Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Sen att åka kollektivt kan ju dom som jobbar sju till fyra göra om man bor i en större tätort. Försök hitta bussar till mina arbetstider, 18 till 03-04. Bilen är det enda alternativet.

Om det svinder att tanka, byt bil till en fiesta eller polo som inte drar så mycket. Själv är jag glad varje gång jag kommer runt 1,2-1,3 l/milen ;):P

Det är inte fel att åka bil. Däremot är det fel att bränna massa fosila bränslen. Vi borde för länge sedan ha bytt till miljövänliga alternativ istället för att gnälla om att bensinskatten är för hög. Bilar som drivs av t.ex. etanol betalar man väldigt liten skatt på, på både bränslet och bilen. Felet är att det finns få ställen att tanka på dom. Varför inte ordna en nanmninsamling att staten ska sätta upp fler tankstationer för etanolbilar istället?

Men för alla förespråkare av fosila bränslen och miljöförstörning kan jag medela att om bara några år är det slut på det roliga!

scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
870316
April 8, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: ALLA karteller i världen är olagliga utom en OPEC, dom säger att dom sammarbetar för att håla priserna nere, dom blev ju avslöjade för ett par årsedan att dom gjorde det motsatta (alla visste det innan mä men ingen kunde bevisa det) men sen kom sanningen fram å vad hände?! dom fick lite böter och "kritik" .. kritik.. va då kritik tror ni dom bryr sig?!

Påstår du att råolja kostar pengar? Den kostar ju knappt nåt fast den skulle vara dyr men sen att 90 % av priset är skatt är en annan sak men skulle de ta bort skatten på bensin kommer den in på nåt annat istället för pengarna måste in också.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
870323
April 8, 2005 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Vad ska jag scrolla upp till? Hänvisa gärna till inlägget. Och vad har det med diskutionen att göra? Dessutom bröt du nog just mot reglerna om man ska vara petig.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870328
April 8, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Nomic]scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Vad ska jag scrolla upp till? Hänvisa gärna till inlägget. Och vad har det med diskutionen att göra? Dessutom bröt du nog just mot reglerna om man ska vara petig.

Jag får mixade känslor.

En säger : oh noes, was it meant to make me cry?

en säger : bich?

O.T: scrolla upp o läs igenom så fattar du nog.

P.S: F.Y.I så skulle jag inte bli lessen i ögat, blir man bannad för sånt här är det ju bara ett bevis på dåligt ledarskap av modsen. Eftersom att meningen var menad att påpeka din inskränkdhet.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
870349
April 8, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Adam]Tjaa, starka motorer ger mer moment på låga varv... (Bra för miljön).

Kan man inte utöva sporter och ha trevligt tillsammans utan att skita ner naturen? Kricket..?

Om man tänker efter så spelar det nog ingen roll eftersom det man tjänar in på att ha starka/svaga motorer förlorar man på tillverkningskostnaderna.

Japp, köp en gammal bil så slipper vi tillverka nya plastiga(olja) bilar.
Man klarar sig inte i dagens samhälle med under 500hästar

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
870517
April 8, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=nXsty][quote=Nomic]scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Jag får mixade känslor.

P.S: F.Y.I så skulle jag inte bli lessen i ögat, blir man bannad för sånt här är det ju bara ett bevis på dåligt ledarskap av modsen. Eftersom att meningen var menad att påpeka din inskränkdhet.

Vad är bich? Någon snyggt ord som CS lirarna snickrat ihop?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
870525
April 8, 2005 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollektivtrafik tycker jag man borde satsa på, dock inte på landsbygden eller i glest befolkade områden då man där naturen tjänar mer på att folk åker bil.
Priset på bensin nu är ganska absurt men mycket lägre går det ju knappast att ha, alla behöver ju inte tuta omkring i sin penisförlängare jämt och ständigt.. dock kan man ju själv påverka mängden bensin man använder genom bättre körning osv, men också nyare bil kanske. Det med tanke på att Sverige har europas näst äldsta bilpark (bara Albanien har äldre) det är ju något att tänka på.

Det är väl ändå inte bara skatterna som påverkat priset ändå va.. oljepriset är väl högt just nu.

Nej kollektivtrafik och alternativa drivmedel.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
870528
April 9, 2005 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=nXsty][quote=Nomic]scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Jag får mixade känslor.

Scrolla upp en bit i forumstrukturen bitch och läs reglerna och håll en lägre profil i fortsättningen !

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
870532
April 9, 2005 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Nomic][quote=nXsty][quote=Nomic]scrolla upp bich. sen kanske du borde gå ut ur ditt rum någon enstaka gång i livet.

Jag får mixade känslor.

Scrolla upp en bit i forumstrukturen bitch och läs reglerna och håll en lägre profil i fortsättningen !

ooooouuuh catfight :corn:

för att provocera och faktumet att jag inte har en egen bil, i say höj skiten istället för att sänka!

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
870593
April 9, 2005 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

++++flame ^^

lite catfight mår man bara bra av 🙂

O.T: någon som vet hur stor procentdel av bensinpriset som är skatt?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
870689
April 9, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote:
O.T: någon som vet hur stor procentdel av bensinpriset som är skatt?

Stor men man måste tänka på att de pengarna går till byggande av vägar, underhåll osv en massa saker som kostar pengar. Skulle inte skatten tas på bensinen så skulle den tas från nåt annat. Nånstans måste pengarna komma från.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
870695
April 9, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Sen att åka kollektivt kan ju dom som jobbar sju till fyra göra om man bor i en större tätort. Försök hitta bussar till mina arbetstider, 18 till 03-04. Bilen är det enda alternativet.

Om det svinder att tanka, byt bil till en fiesta eller polo som inte drar så mycket. Själv är jag glad varje gång jag kommer runt 1,2-1,3 l/milen ;):P

Hmmm...får man fråga det det är för bensinslukare som drar så mycket bensin? 😮

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
870714
April 9, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: [quote=fisken]Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Jag tror det är en Subaru Impreza :bok:

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
870744
April 9, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Bennos][quote=fisken]Klart det är tråkigt att priser på soppa höjs, fast oavsett vad bensinen kostar så kommer folk att fortsätta åka bil. Landet är beroende av bilar.

Jag tror det är en Subaru Impreza :bok:

Det stämmer, en Subba är det. Kan köra runt literns fast då försvinner det roliga i bilkörningen. Har också lyckats komma upp i 3,9 liter/milen :hb: :hb: :hb:

Brukar liggar runt 1,4-1,5 när det är lite gasa med i de hela också 😉

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
870799
April 9, 2005 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Skitbra med höga bensinskatter, slipper man en masa "bönner" som ska glira runt med epn. Nej tacka vet jag kolletivtrafik, höj gärna lite till och gör bussarna gratis!

Hmm.. kanske är en bra tanke från början men..
Jag är från norra ÖLAND.. 9 mil in till plugget.
Går 3 bussar om dagen, 2 på morgonen och någon på dagen också, det är ju jävla roligt om man missar nån av dom.. då blir man typ 12 timmar sen till skola/jobb eller vad det nu är

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 574
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL