Vårdarbete är riskfyllt|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vårdarbete är riskfyllt
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
sp_UserOfflineSmall Offline
949504
September 12, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

En allmän fråga, vet någon om det rör sig om psykiskt eller fysiskt funktionshindrade patienter som bor på det där gruppboendet?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
949523
September 12, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: vården är en farlig arbetsplats, tom äldreomsorgen är en farlig arbetsplats.

Det beror ju helt på hur man definierar farlig. Att sitta i kassan på bank kan också vara farligt, men jag tror nog att sannolikheten för att man skall hamna i verklig fara inte är större än de flesta andra yrken. Samma sak med vården. Dock så blir det farligt om man tror att man skall kunna lasta över psykpatienterna på primärvården. Eller om man försöker klara psykvården med dåligt eller obefintligt utbildad personal.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
949528
September 12, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]vården är en farlig arbetsplats, tom äldreomsorgen är en farlig arbetsplats.

Det beror ju helt på hur man definierar farlig. Att sitta i kassan på bank kan också vara farligt, men jag tror nog att sannolikheten för att man skall hamna i verklig fara inte är större än de flesta andra yrken. Samma sak med vården. Dock så blir det farligt om man tror att man skall kunna lasta över psykpatienterna på primärvården. Eller om man försöker klara psykvården med dåligt eller obefintligt utbildad personal.

sant...
det jag menade är att det är vanligt med fysiskt våld, mer vanligt än vad man kan tro.

och kommunen har dessvärre suttit med tummarna i röven, speciellt när det gäller psykiskt handikapp.

Jag vet kollegor som inte har fått jobb på gruppboenden med psykiskt sjuka pga att dom är mentalskötare, det är många i kommunen som avskyr dessa, dom vill ha vårdare, som är utbildade att ta hand om utvecklingsstörda, vilket är två helt olika saker...
och jag vet psykavdelningar som blir överbelagda tack vare detta, samt att läkare måste hota komuner för att dom ska ta sitt lagstadgade ansvar...

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
949535
September 12, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: En allmän fråga, vet någon om det rör sig om psykiskt eller fysiskt funktionshindrade patienter som bor på det där gruppboendet?

Det är Örebro läns enda medicinska gruppbostad dvs. där bor vuxna människor med funktionshinder och/eller utvecklingsstörning samt medicinsk problematik i egna lägenheter med personal tillgänglig dygnet runt. Med medicinsk problematik menas att de här hyresgästerna inte enbart har en bestående störning utan även är fysiskt sjuka med epilepsi, infektioner, andningsproblem, sondmatning etc.

Den hyresgästen som utförde knivdådet var dock inflyttad pga. platsbrist och vi fick aldrig information om att det förelåg hög risk för våld. Men som någon annan redan nämnt så kan jag nog hålla med om att detta var en incident som är omöjlig att förutse. Men att han inte passade för detta boende är helt uppenbart.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
949543
September 12, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=dreamweaver]En allmän fråga, vet någon om det rör sig om psykiskt eller fysiskt funktionshindrade patienter som bor på det där gruppboendet?

Det är Örebro läns enda medicinska gruppbostad dvs. där bor vuxna människor med funktionshinder och/eller utvecklingsstörning samt medicinsk problematik i egna lägenheter med personal tillgänglig dygnet runt. Med medicinsk problematik menas att de här hyresgästerna inte enbart har en bestående störning utan även är fysiskt sjuka med epilepsi, infektioner, andningsproblem, sondmatning etc.

Ok, alltså fysiska funktionshinder utan koppling till psykiatrin.

Vaniljflickan wrote: Den hyresgästen som utförde knivdådet var dock inflyttad pga. platsbrist och vi fick aldrig information om att det förelåg hög risk för våld.

Platsbrist var?

Vaniljflickan wrote: Men som någon annan redan nämnt så kan jag nog hålla med om att detta var en incident som är omöjlig att förutse.

Yupp, that was me.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
949563
September 12, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:

Platsbrist var?

Då han bott på akutpsykiatriska avdelningen på USÖ i ett par månader var han i behov av bostad. Jag tror att man kan säga att han är ett svårplacerat fall då han både har en svår sjukdom samt psykisk problematik. Det finns inget boende i Örebro vad jag vet som kan ge vård och omsorg som motsvarar båda behoven, då gäller det att prioritera vilken hjälp han behöver mest. Eller som i verkligheten, man tar den plats som finns.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
949568
September 12, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=dreamweaver]Platsbrist var?

Då han bott på akutpsykiatriska avdelningen på USÖ i ett par månader var han i behov av bostad. Jag tror att man kan säga att han är ett svårplacerat fall då han både har en svår sjukdom samt psykisk problematik. Det finns inget boende i Örebro vad jag vet som kan ge vård och omsorg som motsvarar båda behoven, då gäller det att prioritera vilken hjälp han behöver mest. Eller som i verkligheten, man tar den plats som finns.

Jag har då aldrig varit med om att man placerat ett psykfall (ursäkta uttrycket) på en icke-psykiatrisk avdelning hur nära de än ligger hans fysiska behov. På min avdelning var det snarare tvärtom. Så fort det luktade psykiska problem så kom de till oss. Vi hade patienter från geriatriken t ex som egentligen inte hörde hemma hos oss, likaså epileptiker som var lite svårhanterliga. Men inte fasen skickade vi någon riskabel patient till något ställe som inte visste hur man skulle hantera sådana fall. Än värre är ju att personalen inte informerades ordentligt. Finns det inga morgonronder där patienternas tillstånd gås igenom? När vi fick in en ny patient kunde vi spendera 20-30min bara för att informera varandra om det initiala läget just för den patienten (läste journalen sen för mer info). Vi hade snorkoll på våra patienter.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
950062
September 13, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Jag har då aldrig varit med om att man placerat ett psykfall (ursäkta uttrycket) på en icke-psykiatrisk avdelning hur nära de än ligger hans fysiska behov. På min avdelning var det snarare tvärtom. Så fort det luktade psykiska problem så kom de till oss. Vi hade patienter från geriatriken t ex som egentligen inte hörde hemma hos oss, likaså epileptiker som var lite svårhanterliga. Men inte fasen skickade vi någon riskabel patient till något ställe som inte visste hur man skulle hantera sådana fall. Än värre är ju att personalen inte informerades ordentligt. Finns det inga morgonronder där patienternas tillstånd gås igenom? När vi fick in en ny patient kunde vi spendera 20-30min bara för att informera varandra om det initiala läget just för den patienten (läste journalen sen för mer info). Vi hade snorkoll på våra patienter.

Man bör ju komma ihåg att detta inte var någon avdelning utan en gruppbostad. Ronder finns således inte. Och sen var han som sagt ett undantagsfall. Jag tror inte någon räknade med detta i riskbedömningen och utav hans historia går inte heller detta att förutse. Sedan kan man ju diskutera huruvida det är rätt eller fel av en arbetsledare att undanhålla information för personalgruppen i syfte att "inte skapa oro". Nu i efterhand kan den informationen ha varit mycket värdefull. Dels det och en del andra faktorer vill jag inte gå in på här eftersom jag inte vet vilka som läser detta.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
950114
September 14, 2005 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ronder i regelrätt form kan jag förstå att ni inte har. Tänkte främst på en grundlig genomgång av anamnesen när patienten kom in. Sedan vad gäller att förutse, framgår det inte några våldsamma tendenser i anamnesen så kan man ju inte kräva av personalen att förutse en sådan sak.

Trist att sånt här händer. När en sådan sak dessutom händer inom vården, så tycker man ju inte bara synd om personalen utan även om patienten som tyvärr inte har alla indianer i kanoten av skäl han/hon (ofta) inte kan rå för.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
950124
September 14, 2005 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Den finns en sak som kommunerna inte verkar ha fattat...
¨
Det är att man blandar inte psykiskt sjuka med begåvningshandikapp...

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
950126
September 14, 2005 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Att nämna orden "kommun" och "psyk" i samma mening är som att svära i kyrkan. Finns fler saker de inte förstått. 🙄 Det är bara en enda kommun av alla jag jobbat mot som visat riktig omvårdnadsplanering. Oftast så är det så att det är vi som lämnar ifrån oss patienten som säger åt kommunen vad de ska göra, även om de borde sköta det själva... *pust*

Eller ja, ta det där i imperfekt. Jag har ju lämnat vårdarbetet. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 433
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL