July 5, 2004
Hej på er allvetande NH-are!
Min morfar är på nedgång och min mamma och hennes systrar håller på att tömma hans hus. Han samlade på ALLT och hans fruga hade en pappa som även han samlade på allt så deras hus var fullt med gamla grejer.
En del saker är ju givetvis mer värda en andra och jag tänkte att någon/några av er kanske har lite koll på om det finns något marknadsvärde bland följande föremål.
Ett 20-tal böcker, allt från biblar till små uppslagsverk. Den äldsta boken är en bibel från 1822 och sen varierar det lite mellan det årtalet och upp till 1920 eller så. Bland dessa finns inget affektionsvärde så det blir väl sälja om det finns köpare. Tror ni att det kan vara värt något alls?
Sen till det något intressantare...
Mammas morfar var verktygsmakare i USA på hans tid. Han gjorde verktyg och mätintrument osv till industrier. (tror jag)
Han har lämnat efter sig ett skåp som är fullt med olika -vad det nu är för något- som har en grym precision och exakthet. Vet inte riktigt hur jag ska förklara eftersom jag inte har någon aning om ens vad en tiondel är. Gängtappar, skjutmått och borrar känner jag igen, men resten?
Två eller tre gamla kameror finns också.
Just nu har jag inga bilder men återkommer med bild på allt ikväll. Det skulle vara kul om någon av er visste något om det här. Jag blev iaf helt fascinerad av det där skåpet och stod där och nördade mig i två timmar utan att säga ett ord. =)
Tack.
November 27, 2003
Böckerna har ett värde om de är så pass gamla. Definitivt. Kan röra sig om tusentals kronor om det är rätt/bra böcker i bra skick så att säga.
Verktygen lär nog ha ett värde med, men betydligt svårare att värdera och hitta köpare till.
Gamla kameror är nog lättare att hitta köpare till än verktygen och även där så spelar det väldigt stor roll exakt vad det är, men visst finns det en marknad även där.
//Andreas
1 Guest(s)